لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

عوارض عجیب و غریب خیار

عوارض عجیب و غریب خیار || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شاید عوارض عجیب و غریب خیار برای شما هم جالب باشد چون فواید خیار شامل اطلاعات دقیق و ثابت شده  زیادی است که نشان می دهد چقدر خیار می تواند مفید باشد و کسی شاید باور نکند که مصرف آن ممکن است عوارضی هم داشته باشد. به نظر می رسد خیار یکی از میوه هایی است که به شدت مصرف می شود. با این حال، با مغذی و مناسب بودن برای فصول مختلف سال، در میان میوه‌های مورد تقاضا متمایز است. فواید مختلف آن، از بهبود سلامت سیستم های بدن تا حفظ سلامت پوست را شامل می شود.

دانستن فواید مختلف و همچنین عوارض جانبی که از مصرف خیار می توانید داشته باشید، ممکن است شما را شگفت زده کند. از آنجایی که فواید آن شامل مراقبت از مو، صورت، بدن و پوست و همچنین کاهش وزن می شود، خواهید دید که چگونه می تواند تاثیر آشکاری بر روی سیستم بدن و  بر روی پوست و صورت داشته باشد. پس بهتر است  با آگاهی از فواید و عوارض خیار، بهتر است اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از عوارض جانبی در صورت لزوم انجام دهید و با خوشحالی از فواید خوردن خیار و سایر روش های مصرف آن مانند استفاده از پوست نیز بهره ببرید.

عوارض مصرف خیار بیش از حد

خیار یک میوه استثنایی برای گزینه های غذایی مناسب برای هر سن یا طبقه ای از نیازهای شخصی باقی می ماند و می توانید آن را بخرید. با این حال، روشنگری در مورد عوارض جانبی آنها به این دلیل است که افراد می توانند با یافتن بهترین راه برای مصرف آن حتی اگر ولع خیار بسیار زیاد به نظر برسد، احتیاطات لازم را در سایر موارد انجام دهند تا از مزایایی که خیار فراهم می کند نهایت بهره را ببرند.

احتمال ماهیت سمی

تحقیقات نشان می دهد که مصرف خیار بیش از مقدار توصیه شده برای مصرف می تواند جدی و خطرناک باشد. مصرف بیش از حد این سبزی بسیار مفید به دلیل وجود عناصر موجود در آن باعث ایجاد طعم تلخ و به همین ترتیب منجر به حضور و تجمع سموم در بدن می شود

حساسیت به شیر

این عجیب به نظر می رسد، اما واقعیت دارد. بسیاری از اوقات، کشاورزان از موم برای پوشاندن پوست این سبزیجات شکننده برای محافظت از آن در برابر حشرات و همچنین آسیب های حمل و نقل استفاده می کنند. موم از مواد متعددی از جمله کازئین شیر، صابون ها و الکل اتیلیک تشکیل شده است. افرادی که به شیر حساسیت دارند ممکن است به کازئین شیر نیز واکنش آلرژیک نشان دهند.

نفخ و باد شکم

عوارض عجیب و غریب خیار || پزشکت

خیار، همانطور که در بالا ذکر شد، حاوی ماده‌ای به نام کوکوربیتاسین است. این عنصر می تواند باعث ایجاد سوء هاضمه در افراد خاصی شود، به خصوص اگر سیستم گوارشی حساسی داشته باشند. سوء هاضمه باعث ایجاد نفخ و نفخ می شود که بدن شما سعی می کند آنها را به شکل آروغ و گوز از بین ببرد. اگر با خوردن پیاز، کلم و یا کلم بروکلی در معده خود گاز ایجاد می کنید، توصیه می شود مصرف خیار را نیز محدود کنید.

آلرژی دهان و پوست

مطالعه انجام شده توسط آکادمی آلرژی آسم و ایمونولوژی آمریکا در مورد واکنش های آلرژیک خیار بر روی انسان نشان می دهد که افرادی که به گرده گل ابروسیا، خربزه، چای بابونه، موز و تخمه آفتابگردان حساسیت دارند نیز ممکن است پس از مصرف این سبزی با پوست سبز دچار آلرژی شوند. . اگرچه پختن یا کباب کردن خیار می تواند این خطر را برطرف کند، بهتر است برای جلوگیری از آلرژی، کدو سبز را جایگزین آن کنید.

اگر سینوزیت یا هر نوع بیماری مزمن تنفسی دارید، بهتر است از خوردن خیار خودداری کنید. اگر تمرین‌کنندگان آیورودا را باور کنیم، اثرات خنک‌کننده این سبزیجات چنین شرایطی را تشدید می‌کند و منجر به عوارض می‌شود.

عدم تعادل سطح الکترولیت خون و فشار بر قلب

خیار حاوی 90 درصد آب است. مصرف بیش از حد خیار به معنای مصرف حجم زیادی آب است که منجر به افزایش حجم خالص خون می شود. این امر به عروق خونی و قلب فشار می آورد. قلب و رگ های خونی به نوبه خود آسیب های ناخواسته ای را به همراه خواهند داشت. عدم تعادل سطح الکترولیت خون و همچنین باعث ترشح سلول های خون می شود. این می تواند باعث سردرد و مشکل در تنفس شود.

موارد فوق از عوارض جانبی خیار هستند که باید به آنها توجه داشته باشید. سایر عوارض جانبی ناشی از مصرف زیاد سبزیجات عبارتند از: آلرژی به شیر، آلرژی دهان و پوست، نفخ و باد شکم، سینوزیت و سایر بیماری های مزمن پوستی، تنفسی و بدن.

از دست دادن مایعات اضافی

ترکیبات یا عناصر با خاصیت ادرار آور باعث افزایش دفع آب اضافی از بدن می شود. کوکوربیتاسین موجود در دانه های خیار دارای این خاصیت ادرارآور نیز می باشد. هنگامی که خیار به مقدار زیاد مصرف شود، فرد ممکن است دفع مایعات اضافی از بدن را تجربه کند و این می تواند از تعادل الکترولیتی مورد نیاز بدن جلوگیری کند، این وضعیت می تواند تقریباً به شدت شما را کم آب کند. همانطور که مصرف خیار برای آبرسانی به ویژه در فصل خشک توصیه می شود، اما عاقلانه است که در مصرف آن زیاده روی نکنید تا نتیجه ای برعکس حاصل نشود.

رشد رادیکال های آزاد و خطر ابتلا به سرطان

ویتامین C سیستم ایمنی را تقویت می کند و برای پیشگیری و مبارزه با چندین بیماری نیز بسیار کاربردی است. همچنین برای عملکرد آنتی اکسیدانی خود بسیار موثر است. با این حال، با مصرف بیش از حد، در برابر طبیعت طبیعی خود، پرو اکسیدان می شود. بنابراین، ممکن است رشد و گسترش رادیکال‌های آزاد فعال و منجر به خطر بالای سرطان، آکنه و سایر موقعیت‌های ضد سلامتی شود.

خطر آسیب به سیستم کلیوی

هنگامی که عملکرد کلیه مختل شود، کل سیستم کلیوی را در معرض خطر آسیب قرار می دهد. اختلال در عملکرد کلیه ناشی از نفخ، گاز روده و گرفتگی شکم است که در طول زمان اتفاق می افتد. این به دلیل وجود محتوای بیش از حد پتاسیم در بدن است. این وضعیت پزشکی هایپرکالمی نامیده می شود.

هایپرکالمی یک وضعیت پزشکی است که به دلیل وجود محتوای بالای پتاسیم در بدن ایجاد می شود. این وضعیت با گذشت زمان بدتر می شود و عملکرد کلیه ها را به روشی موثر مختل می کند. این به نوبه خود، سیستم کلیوی شما را در معرض خطر تسلیم شدن در برابر آسیب قرار می دهد.

چگونه از بروز عوارض خیار پیشگیری کنیم؟

توجه داشته باشید که اگرچه خیار در صورت مصرف بیش از حد برای مواقع بارداری بی خطر است، اما می تواند به دلیل تکرر ادرار ناشی از ماهیت ادرارآور خیار منجر به تحریک شود. همچنین می تواند باعث نفخ شکم و درد شکم برای فرد شود.

با برخی راهکارها می توانید از بروز برخی عوارض مصرف خیار پیشگیری کنید، از جمله:

  • سبزیجات را به درستی زیر آب جاری بشویید.
  • پوست خیار را جدا کنید تا از سموم پنهان در پوشش خارجی خیار محافظت کنید

خیار تلخ خوب یا بد؟

عوارض عجیب و غریب خیار || پزشکت

برای این جنبه از فواید و عوارض خیار، فکر خیار تلخ خوب است یا بد؟ ما را وادار می کند که این واقعیت را در نظر بگیریم که افراد دارای جوانه های چشایی متفاوت هستند، همچنین ترجیحات و قضاوت شخصی در مورد طعم غذا را در نظر می گیرند. با این حال، همانطور که تا حد زیادی تصور می شود، غذاهای تازه و به طور طبیعی تلخ معمولاً دارویی و برای سلامتی بسیار مفید هستند.

اولین سوال در اینجا باید این باشد که “آیا خیار طعم تلخی دارد؟”، با دانستن اینکه پاسخ به این امر به مصرف میوه بستگی دارد. وقتی صحبت از چیزهای خوراکی به میان می آید، افراد نظرات متفاوتی در مورد اصطلاح “تلخ” دارند، که همانطور که قبلاً مزه آن می تواند به دلیل جوانه های چشایی یا شاید به دلیل طعم ترش میوه های رسیده باشد.

اما قسمتی از خیار که تلخ است در واقع پوشش ضخیم سبز رنگ خیار (پوست خیار) است. قسمت داخلی مایل به سفید آبدار است و نمی تواند طعم بدی داشته باشد، اگرچه برخی افراد آن را بی مزه می دانند.

در میان تمام عناصر و ترکیبات موجود در خیار، ترکیب خاص به نام کوکوربیتاسین وجود دارد. این ترکیب در میوه های خانواده کدو وجود دارد. عامل تلخی مخصوصاً پوست این میوه ها بوده و کاملاً سمی است.

عوارض جانبی آب لیمو خیار

این بدان معنا نیست که خیار به خودی خود آب لیمو دارد، با این حال، ترکیبی از خیار و لیمو در آب می تواند درمان با طراوت درستی از آب لیمو خیار به شما بدهد. این عوارض جانبی آب لیمو خیار در رابطه با فواید و عوارض جانبی آب خیار که قبلاً با آنها آشنا شده ایم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آب لیمو یک نوشیدنی قوی سم زدایی در نظر گرفته می شود. آب میوه به قلیایی شدن بدن کمک می کند زیرا بدن را نیز تمیز می کند. به هضم غذا و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. خیار برای آبرسانی عمل می کند و به عنوان یک ضد التهاب عمل می کند.

آب لیمو خیار همچنین می تواند در مصرف بیش از حد آن به خصوص با ویتامین های محلول در چربی موجود در میوه ها که به سختی می تواند از بدن خارج شود، باعث سمی شدن بیش از حد آن شود.

عوارض جانبی آب لیمو خیار می تواند بر مصرف کننده تأثیر بگذارد. عوارض جانبی ذکر شده در ابتدا برای خیار می تواند برای عوارض جانبی آب لیمو خیار نیز اعمال شود.

فواید مصرف خیار

بدون شک مصرف خیار می تواند با فواید زیادی همراه باشد، از جمله:

هیدراتاسیون

همانطور که قبلاً اشاره شد، خیار دارای محتوای آب بالایی است و همچنین برخی از ترکیبات و الکترولیت ها موجود است که به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند. به خصوص در تابستان (فصل خشک)، خیار برای هیدراته نگه داشتن شما مفید است. می توان آن را به آبمیوه تبدیل کرد و برای افزایش سطح مصرف آب، آب به آن اضافه کرد.

تنظیم قند خون

هنگامی که انسولین موجود در خیار (هورمون اصلی آنابولیک بدن) توسط سلول های بتا جزایر پانکراس تولید می شود، به تنظیم متابولیسم مواد مغذی به ویژه کربوهیدرات ها کمک می کند. سپس این به بیماران دیابتی کمک می کند زیرا کربوهیدرات های موجود در خیار را به راحتی توسط بیماران دیابتی هضم می کند که به نوبه خود سطح قند خون را تنظیم می کند.

تسکین درد

فلاونوئید ضد التهابی است که در خیار یافت می شوند. این ترکیبات با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کنند. از بین بردن رادیکال های آزاد خطر ابتلا به هر بیماری را کاهش می دهد و در نهایت باعث تسکین درد و درد می شود.

حفظ سلامت پوست

عوارض عجیب و غریب خیار || پزشکت

سیلیس موجود در خیار به توسعه بافت های همبند قوی و سالم در تاندون ها، استخوان ها، غضروف ها، رباط ها و ماهیچه ها کمک می کند. با مصرف خیار به دلیل سالم بودن بافت های درونی، پوستی روشن خواهید داشت. همانطور که خیار را می توان روی سطح پوست مالید، همچنین می تواند در هنگام خوردن یا نوشیدن به عنوان آب میوه، از درون عملکرد تکمیلی داشته باشد. این به حفظ بافت های پوست از درون کمک می کند.

خیار همچنین سرشار از آب است و هیدراته نگه می دارد که برای ظاهری روشن پوست ضروری است. عصاره‌هایی مانند ماسک‌های صورت ساخته شده با خیار و برخی میوه‌ها، ادویه‌ها یا سبزیجات دیگر مانند لیمو ، عسل، دارچین، زنجبیل و غیره برای افزودن به عملکرد خیار در درمان عفونت‌های پوستی و بیماری‌هایی مانند آکنه، اگزما یا تغییر رنگ پوست ضروری هستند. توسط آفتاب سوختگی کافئیک و اسید اسکوربیک در خیار وجود دارد و به جلوگیری از کم آبی نیز کمک می کند.

مدیریت استرس

استرس می تواند برای بدن مضر باشد، با این حال، اثرات مخرب استرس مانند احساس اضطراب را می توان با کمک ویتامین ها کاهش داد. بنابراین، خیار حاوی چندین ویتامین Bویتامین B1، B5 و B7 است.

کمک به هضم

مهم ترین عناصر مورد نیاز برای هضم، آب و فیبر هستند. خوشبختانه، خیار سرشار از این دو عنصر مورد نیاز بدن برای کمک به فرآیندهای هضم است. برای دریافت فیبر بیشتر در فیبر مورد نیاز روزانه خود، می توانید خیار را به سالاد یا آب میوه اضافه کنید. مقدار زیادی فیبر نامحلول در خیار وجود دارد که به جرم مدفوع شما می افزاید و به دفع راحت غذای هضم نشده کمک می کند. همچنین، علائم شدید رفلاکس اسید را نیز می توان با مصرف خیار کنترل کرد.

کمک به حفظ سلامت بدن

مصرف منظم آب خیار به درمان موارد روماتیسمی و سایر شرایط بدتر سلامت ناشی از تجمع اسید اوریک اضافی در بدن کمک می کند. خیار همچنین می تواند برای کسانی که مشکلات معده یا ریه دارند مفید باشد. محتوای منیزیم خیار همچنین برای گردش خون مناسب و آرامش اعصاب عمل می کند. این باعث افزایش انعطاف پذیری عضلات می شود.

کاهش بوی بد دهان

تجمع گرمای زیاد در بدن علت اولیه بوی بد دهان است. مصرف خیار بر اساس اصول آیورودا به دفع گرمای اضافی از بدن کمک می کند. با گذاشتن یک تکه خیار روی سقف دهان می توان باکتری های عامل بیماری را از بین برد.

کاهش سطح فشار خون

عوارض عجیب و غریب خیار || پزشکت

پتاسیم یکی از عناصر موجود در خیار است و برای کاهش سطح فشار خون عمل می کند. هنگامی که پتاسیم، که یک الکترولیت است، از نظر غلظت در بدن، از جمله بیرون و داخل سلول‌ها، متعادل شود، بدن به درستی عمل می‌کند. همچنین با سدیم تعامل دارد تا به انتقال تکانه های عصبی، عملکرد قلب و انقباض عضلانی کمک کند.

کاهش وزن

خیار برای عملکردهای کاهش وزن و همچنین استفاده از مراقبت از پوست ایده آل است. با آب زیاد و فیبر موجود در خیار، پرخوری به دلیل پر بودن از مصرف خیار رام می شود. زمانی که بدن آنقدر سنگین نمی‌شود که به طور هوشمندانه در فعالیت‌هایی که بدن و ذهن را تناسب اندام نگه می‌دارند و به کاهش خطر چاق شدن کمک می‌کنند شرکت کند، اطمینان از تناسب اندام وجود دارد.

حفظ سلامت مغز

خیار همانطور که قبلا ذکر شد دارای یک ترکیب ضد التهابی به نام فیستین است که نقش بسیار مهمی در مراقبت از سلامت مغز ایفا می کند. موارد فوق نکات بسیار مهمی است که باید هنگام بررسی طیف گسترده ای از فواید سلامتی که خیار ارائه می دهد، مورد توجه قرار داد.

روزانه چقدر خیار بخوریم؟

اینکه روزانه چقدر خیار بخورید سوالی است که می توانید پس از دریافت حقایق تغذیه ای در مورد خیار در بخش بعدی این مقاله با دقت در مورد فواید و عوارض جانبی خیار به آن پاسخ دهید.

جالب است بدانید که خیار یکی از مواد غذایی با محتوای آب زیاد است. با این حال، باید به خوبی بدانید که آب یکی از عناصر غذایی است که می‌توانید بدون ترس از عوارض جانبی شدید، از نوشیدن آن لذت ببرید.

با توجه به اینکه خیار یک غذا است و هر غذای مصرفی روزانه به نسبت خود، طبقات غذایی توصیه شده دارد که باید در روز مصرف شود، پس باید مراقب باشید که روزانه چند عدد خیار بخورید. نه به این دلیل که خیار به خودی خود مضر است، بلکه باید بتوانید در هر زمان نسبت به مقدار مناسب مربوط به بدن خود تصمیم بگیرید.

آگاهی از این که اگرچه ویتامین ها برای بدن بسیار حیاتی هستند، مصرف بیش از حد آن در طول زمان می تواند منجر به مشکل شود تا اینکه به سیستم ایمنی و سلامت مصرف کننده کمک کند. این اتفاق می افتد که ویتامین ها به جای اینکه برای بدن مفید باشند، می توانند برای بدن سمی شوند.

این اثر سمی ناشی از برخی ویتامین‌های محلول در چربی است که در بدن باقی مانده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را بیش از حد دفع کرد، برخلاف ویتامین‌های محلول در آب که به راحتی از بدن خارج می‌شوند، حتی در صورت زیاده‌روی.

ارزش غذایی خیار

عوارض عجیب و غریب خیار || پزشکت

خیار منابع بسیار خوبی از ویتامین ها و همچنین سایر عناصر مغذی و خوراکی است. آنها سرشار از ویتامین های C، K و B1 هستند. همچنین مولیبدن، مس، پتاسیم، منیزیم، بیوتین، فسفر، منگنز پانتوتنیک اسید به مقادیر متفاوت در خیار وجود دارد.

خیار یک ماده معدنی کمیاب دارد که به تقویت بافت های همبند کمک می کند، این عنصر سیلیس نامیده می شود. همچنین، اسیدهای کافئیک و اسیدهای آسکوربیک در غنی‌سازی خیار به‌عنوان یک میوه نادیده گرفته نمی‌شوند، اینها در جلوگیری از هدررفت آب از بدن نقش دارند. بنابراین، آن را به یک پیشنهاد خوب برای درمان التهابات پوستی مانند اگزما، درماتیت تبدیل می کند و می تواند برای سوختگی های پوست استفاده شود.

 حقایق تغذیه ای زیر را به ازای مصرف یک فنجان 142 گرمی خیار خام و پوست کنده بررسی کنید. موارد زیر مطابق با وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) است.

  • فیبر: 1.0 گرم
  • کلسیم: 19.9 گرم
  • آهن: 0.3 میلی گرم
  • آب: 137 گرم
  • کالری: 17
  • بتا کاروتن: 44 میکروگرم
  • لوتئین + زآگزانتین 22.7 میکروگرم
  • ویتامین K: 10.2 میکروگرم
  • پروتئین: 8 گرم
  • چربی: 0. 0.2 گرم
  • کربوهیدرات: 3.1 گرم، شامل 2.0 گرم شکر
  • منیزیم: 17 میلی گرم
  • فسفر: 29.8 میلی گرم
  • پتاسیم: 193 میلی گرم
  • سدیم: 2.8 میلی گرم
  • ویتامین C: 4.5 میلی گرم
  • فولات: 19.9 میکروگرم

خوب، از آنجایی که هر خیار حاوی حقایق غذایی ذکر شده در بالا است، باید بدانید که چگونه با خیال راحت مصرف آن را انجام دهید. علاوه بر توصیه وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، با توجه به این واقعیت که 10 میکروگرم (mcg) ویتامین K در یک فنجان 142 گرمی خیار خام، خرد نشده و پوست کنده موجود است که می گوید مصرف 90 میکروگرم و 120 میکروگرم آن به ترتیب در روز برای زنان و مردان بالای 19 سال توصیه می شود.

سخن آخر

عوارض خیار همراه با مصرف زیاد آن است. بسیاری نمی دانند که به دلیل وجود برخی سموم مانند کوکوربیتاسین، حتی می تواند تهدید کننده زندگی باشد. از آنجایی که خیار منبع غنی از ویتامین C است، مصرف بیش از حد خیار نیز ممکن است با توجه به عملکرد آنتی اکسیدانی آن مضر باشد. محتوای بالای پتاسیم آنها همچنین ممکن است به کلیه ها فشار وارد کند و به سیستم کلیوی آسیب برساند، در حالی که محتوای بالای آب آن می تواند بر قلب و عروق خونی فشار وارد کند. کوکوربیتاسین موجود در آن نیز ممکن است باعث سوء هاضمه و نفخ و نفخ شود. علاوه بر این، اثرات خنک کنندگی خیار نیز می تواند سینوزیت را بدتر کند. پس بهتر است همیشه این سبزی را در حد اعتدال مصرف کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز