لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شربت افرا چیست؟

شربت افرا در مقابل عسل: تفاوت ها، فواید سلامتی و دستور العمل ها || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شربت افرا در مقابل عسل شاید انتخاب مناسبی برای همه افراد نباشد. اگر شما هم در انتخاب این شربت در مقابل عسل گیر کرده اید، ادامه مقاله از پزشکت را بخوانید تا تفاوت ها، فواید سلامتی و دستور العمل ها شربت افرا در مقابل عسل را بشناسید.

مردم اکنون در مورد مصرف قند خود آگاه هستند و بسیاری از ما دائماً به دنبال یک جایگزین مفید هستیم و اینجاست که بسیاری خود را در بحث این شربت در مقابل عسل گیر کرده اند. هر دو به عنوان جایگزین قند سالم محبوب هستند. اما کدام یک برای شما بهتر است؟ تفاوت اصلی شربت افرا در مقابل عسل چیست؟ برای دانستن بیشتر در مورد شربت افرا و عسل و فواید آنها به خواندن این مقاله از پزشکت ادامه دهید.

عسل و شربت افرا به عنوان شیرین کننده به جای قندهای تصفیه شده گزینه های سالم تری هستند. اما عسل حاوی کربوهیدرات، پروتئین و کالری بیشتری است، در حالی که این شربت حاوی چربی بیشتری است. عسل دارای شاخص گلیسمی بالاتری است. از نظر ویتامین C، ویتامین های B3، B5 و B6 غنی تر است، در حالی که این شربت از نظر ویتامین های B1 و B2 بیشتر است. عسل دارای سطوح بالاتری از آهن، مس و فسفر است، اما این شربت حاوی کلسیم، پتاسیم، منیزیم و روی بیشتری است. عسل سدیم کمتری دارد.

هم عسل و هم این شربت به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی خاصی که در آن وجود دارد، خاصیت های محافظت کننده قلبی، ضد دیابتی و ضد سرطانی خاصی دارند. با این حال، همیشه مهم است که مصرف تمام محصولات غذایی با قند بالا، از جمله عسل و این شربت را تعدیل کنید.

عسل چیست؟

عسل مایع غلیظ و طلایی رنگی است که توسط زنبورهای عسل با استفاده از شهد گل ها ساخته می شود. در کندو های زنبور عسل ذخیره می شود و انسان آن را استخراج می کند. استفاده از عسل به دلیل خواص مختلف آن را می توان به دوران باستان جستجو کرد. یونانیان باستان و درمانگران آیورودا از عسل برای التیام زخم ها و درمان بیماری های گوارشی استفاده می کردند. مصریان باستان از آن برای درمان زخم های عفونی و مومیایی کردن مردگان استفاده می کردند.

در حالی که هنوز به طور کامل توسط جامعه پزشکی به عنوان یک درمان دارویی پذیرفته نشده است، شواهد علمی زیادی وجود دارد که ممکن است آنچه را که اجداد ما برای قرن ها در مورد عسل گفته اند تأیید کند. اکنون که می دانیم عسل چیست و کاربرد آن در طول تاریخ چیست، اجازه دهید ببینیم شربت افرا چیست و از کجا می آید.

شربت افرا چیست؟

افسانه ها حاکی از آن است که قبایل بومی آمریکا معمولاً این شربت را مستقیماً از درخت افرا می نوشیدند. خدایی که از تنبلی آنها عصبانی بود، شربت را به شیره تبدیل کرد و باعث شد قبل از مصرف پردازش شود. امروزه، تولیدکنندگان این شربت شیره استخراج شده از درخت را می جوشانند و آن را برای تولید شربت تیره و غنی که ما می شناسیم و دوست داریم، فرآوری می کنند.

عسل در مقابل شربت افرا تفاوت های کلیدی

شربت افرا در مقابل عسل: تفاوت ها، فواید سلامتی و دستور العمل ها || پزشکت

در حالی که مردم فکر می کنند عسل و این شربت شبیه هم هستند، چند عامل وجود دارد که هر دوی آنها را متمایز می کند:

مشخصات تغذیه ای

وزارت کشاورزی ایالات متحده نشان می دهد که در حالی که هم عسل و هم این شربت منابع غنی انرژی و کربوهیدرات هستند، عسل سرشار از ویتامین های B3، B5 و C است. شربت افرا حاوی هیچ یک از این سه ویتامین نیست. عسل منبع غنی از مواد معدنی مانند فسفر، آهن و مس است. از سوی دیگر، شربت افرا منبعی غنی از پتاسیم، کلسیم، منیزیم و روی است.

شربت افرا با جمع آوری شیره سفید شیری که درخت افرا از طریق شیرهای حفر شده در درختان تولید می کند و در یک مخزن ذخیره می شود، تهیه می شود. شیره را می جوشانند و تغلیظ می کنند تا شربت افرا به دست آید. عسل توسط زنبورهای عسل درست می شود که شهد گل ها را جمع آوری کرده و در لانه زنبوری قرار می دهند. در اینجا، آنها دائماً آن را با بال های خود باد می زنند تا به متراکم شدن و تبخیر شدن آن کمک کنند و عسل طلایی را ایجاد کنند.

ماندگاری شربت افرا در برابر عسل

بسته به شرایط نگهداری، عسل می تواند رنگ و بافت خود را تغییر دهد، اغلب متبلور می شود. با این حال، این تغییرات طبیعی است و به این معنی نیست که عسل بد شده است. عسل تاریخ انقضا ندارد. این شربت به دلیل چگالی که دارد بیشتر مستعد رشد کپک است. یک بطری باز نشده از شربت افرا را می توان برای مدت نامحدود نگهداری کرد. با این حال، شما می توانید آن را برای حدود یک سال پس از باز کردن آن استفاده کنید. بطری های باز نشده شربت افرا باید در یک منطقه خشک و سرد نگهداری شود. پس از باز شدن، نگهداری آن در یخچال توصیه می شود.

یک وعده عسل یک قاشق غذاخوری معادل 21 گرم عسل است، در حالی که یک وعده شربت افرا یک چهارم فنجان معادل 83 گرم است.

عسل حاوی کالری، پروتئین و کربوهیدرات های بیشتری از جمله فیبر، قند و کربوهیدرات خالص است، اما حاوی چربی نیست. شربت افرا حاوی مقدار کمی چربی است. هر دو غذا حاوی کلسترول نیستند. شاخص گلیسمی شربت افرا کمتر از عسل است. میانگین شاخص گلیسمی هفده نوع عسل 61 و شاخص گلیسمی شربت افرا 54 است.

عسل انتخاب مناسبی برای رژیم های کم چرب است، در حالی که شربت افرا برای رژیم های کم کالری، کم کربوهیدرات و با شاخص گلیسمی پایین ترجیح داده می شود. با این حال، تفاوت قابل توجه در اندازه متوسط ​​وعده های عسل و شربت افرا باید در نظر گرفته شود.

ویتامین های شربت افرا در مقابل عسل

عسل از نظر ویتامین های B3، B5 و B6 غنی تر است و همچنین حاوی ویتامین C و فولات است، در حالی که این شربت این گونه نیست. برعکس، ویتامینی در شربت افرا وجود دارد که در عسل وجود ندارد: ویتامین B1 . شربت افرا همچنین ویتامین B2 بیشتری دارد. هر دو غذا به طور کامل فاقد ویتامین D، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین K و ویتامین B12 هستند. عسل سرشار از آهن، مس و فسفر است. از سوی دیگر، این شربت حاوی کلسیم، منیزیم، روی و پتاسیم بیشتری است. عسل سدیم کمتری دارد.

فواید عسل برای سلامتی

شربت افرا در مقابل عسل: تفاوت ها، فواید سلامتی و دستور العمل ها || پزشکت

شربت عسل و افرا ممکن است به دلیل رنگشان شبیه به هم به نظر برسند، اما می بینید که هر دو از نظر ارزش غذایی و طرز تهیه متفاوت هستند. در این بخش، بیایید نگاهی به فواید بی شماری که عسل و این شربت برای سلامتی دارند، بیاندازیم.  در نبرد حماسی بین این شربت و عسل، اجازه دهید ابتدا فواید عسل و علم پشت آن را بررسی کنیم.

بهبود سطح کلسترول

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین می زند که 38٪ از آمریکایی ها کلسترول بالایی دارند. اگر به دنبال راه های سالم تری برای کاهش سطح کلسترول خود هستید، عسل ممکن است پاسخگو باشد. مطالعه ای که در ایران بر روی افراد دارای اضافه وزن و چاق انجام شد نشان داد که مصرف عسل سطوح کلسترول کل و سایر عوامل خطرزای قلبی عروقی را بدون افزایش وزن کاهش می دهد.

تسکین علائم سرفه و سرماخوردگی

یادتان هست زمانی که آنفولانزای فصلی گرفتید و مادرتان یک فنجان چای داغ مخلوط با عسل به شما داد؟ عسل هزاران سال است که در سراسر جهان به عنوان دارویی برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده می شود. مطالعه ای که در ایران انجام شد نشان داد که می توان از عسل برای درمان سرفه در کودکان مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی استفاده کرد. CDC استفاده از عسل را برای درمان سرفه و سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان توصیه می کند.

بهبود سوختگی ها و زخم ها

تحقیقات نشان می دهد که عسل دارای خواص درمانی است که می تواند به بهبود زخم ها و سوختگی ها کمک کند. یک مطالعه تحقیقاتی انجام شده در یونان به این نتیجه رسید که عسل مانوکا در بهبود زخم پای دیابتی موثر است.

بررسی تحقیقات موجود نشان داد که عسل ممکن است یک عامل التیام بخش خوب برای سوختگی های جزئی و زخم های بعد از عمل باشد، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی عسل در این زمینه نیاز است.

موثر در درمان بیماری های پوستی

تحقیقات نشان می دهد که عسل ممکن است به درمان بیماری های پوستی نیز کمک کند. یک کارآزمایی بالینی انجام شده در نیوزلند نشان داد که عسل کانوکا در درمان پسوریازیس موثر است زیرا باعث کاهش شدت ضایعات می شود. اما برای اثبات همین موضوع باید تحقیقاتی انجام شود.

فواید شربت افرا برای سلامتی

شربت افرا در مقابل عسل: تفاوت ها، فواید سلامتی و دستور العمل ها || پزشکت

اکنون که فواید عسل را می دانید، اجازه دهید ببینیم که شربت افرا چه فوایدی را ارائه می دهد. شربت افرا با مجموعه ای از فواید سلامتی همراه است:

مبارزه با سرطان

محققان ژاپنی تأثیر شربت افرا را بر سلول های سرطان روده بزرگ انسان بررسی کردند. نتایج نشان داد که سرعت رشد سلول های سرطانی که از شربت افرا استفاده شده بود کمتر بود. علاوه بر این، شربت افرا نیز در مهار حرکت یا تهاجم سلولی نقش داشت.

کاهش التهاب کبد

این شیرین کننده خوشمزه ممکن است در کاهش التهاب کبد نقش داشته باشد. مطالعه‌ای در Bioscience، Biotechnology و Biochemistry منتشر شد که تأثیر عصاره شربت افرا را بر روی موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌کردند، مطالعه کرد. محققان دریافتند که شربت افرا التهاب کبد را در این موش ها کاهش می دهد. در حالی که نتایج مطلوب هستند، برای تأیید این واقعیت باید مطالعات بیشتری در انسان تکرار شود.

افزایش فعالیت آنتی بیوتیکی

محققان در کانادا عصاره شربت افرا و فعالیت میکروبی آن را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج نشان داد که شربت افرا دارای فعالیت ضد باکتریایی است. هنگامی که با آنتی بیوتیک ها جفت شد، نشان داد که فعالیت آنتی بیوتیکی را هنگام آزمایش علیه پاتوژن های باکتریایی افزایش می دهد. این تحقیق نشان می دهد که شربت افرا ممکن است در آینده نقشی در پزشکی مدرن داشته باشد.

عسل یا شربت افرا، تحقیقات نشان می دهد که هم شیرین کننده های طبیعی ممکن است به طرق مختلف برای سلامتی شما مفید باشند و هم گزینه سالم تری نسبت به شکر سفید ارائه دهند. اجازه دهید به برخی از دستور العمل های عسل و شربت افرا که در حال حاضر محبوب هستند نگاه کنیم. عسل و این شربت دو مایع طلایی هستند که در سراسر جهان محبوب هستند. اجازه دهید چند دستور العمل را بررسی کنیم که می تواند به شما کمک کند هر دو آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سوالات متداول

شربت عسل یا افرا کدام بهتر است؟ می بینیم که هر دو شیرین کننده مفید تر از شکر سفید هستند و در بین توده ها محبوب شده اند. عسل دارای محتوای ویتامین غنی تری است، در حالی که شربت افرا دارای مواد معدنی بیشتری است. از مبارزه با سرطان تا ایفای نقش در کاهش التهاب کبد، این شربت فواید بسیاری دارد. عسل ممکن است به عنوان یک عامل التیام بخش برای سوختگی ها و زخم ها استفاده شود. بنابراین، به جرات می توان گفت که می توانید یک یا هر دوی این شیرین کننده های طبیعی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و با شکر سفید خداحافظی کنید!

آیا این شربت مفید تر از عسل است؟ هم شربت افرا و هم عسل فواید سلامتی متفاوتی دارند. بنابراین، نمی‌توان گفت که یکی سالم‌تر از دیگری است.

آیا می توانم این شربت را با عسل جایگزین کنم؟ می توانید این شربت را با عسل جایگزین کنید. این به ذائقه و ترجیح شما و نوع غذایی که می خورید بستگی دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز