لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

رژیم غذایی برای بهبود گردش خون

رژیم غذایی برای بهبود گردش خون 5 | پزشکت

فهرست مطالب

رژیم غذایی برای بهبود گردش خون

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برای بررسی رژیم غذایی برای بهبود گردش خون باید بدانیم که گردش خون خوب برای بدن ضروری است. زیرا امکان انتقال اکسیژن و مواد مغذی به سلول ها را فراهم می کند. رژیم غذایی نقش مهمی در جریان خون دارد و برخی از غذاها می توانند تأثیر مثبت یا حتی منفی بر گردش خون داشته باشند.

علاوه بر آن، بسیاری از عوامل سبک زندگی مانند فعالیت بدنی، سیگار کشیدن و وزن می توانند بر گردش خون تأثیر بگذارند. حتی، برخی از شرایط پزشکی و بیماری ها از جمله آترواسکلروز، دیابت، لخته شدن خون و بیماری رینود می توانند باعث گردش خون ضعیف شود.

ما در این مقاله بررسی کرده ایم که کدام غذاها برای بهبود گردش خون بهتر و مناسب تر است و باید در رژیم غذایی روزانه شما گنجانده شود. سپس نقش گردش خون و چگونگی بهبود جریان خون را مورد بررسی قرار داده ایم. سرانجام، برخی از غذاهایی که باید برای بهبود وضعیت گردش خون خود از مصرف آنها جلوگیری کنید، را معرفی کرده ایم.

مواد غذایی مناسب برای گردش خون

رژیم غذایی برای بهبود گردش خون 2 | پزشکت

غذاهای مختلفی وجود دارد که ممکن است در حفظ و بهبود جریان خون مفید باشند. آنها شامل فلفل تند قرمز، چغندر، سیر، آجیل، میوه های خاص و برخی ماهی ها هستند.

چغندر

چغندر ممکن است اثرات محافظتی روی رگ های خونی و سیستم قلبی عروقی داشته باشد. سبزیجات حاوی نیترات هستند که بدن آنها را به اکسید نیتریک تبدیل می کند. این روند به گسترش رگ های خونی کمک می کند. آب چغندر ممکن است به گسترش عروق، کاهش فشار خون و بهبود استقامت ورزشی کمک کند.

سبزیجات

یک رژیم غذایی حاوی غذاهای گیاهی به دلیل وجود مقادیر زیاد نیترات غیر آلی در سبزیجاتی مانند سبزیجات برگ دار، می تواند برای سلامت قلب و عروق مفید باشد. نیترات غیر آلی ممکن است به کاهش فشار خون بالا در اثر مصرف بیش از حد نمک کمک کند.

سیر

بررسی های صورت گرفته در مورد اثرات سیر بر روی افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر به این نتیجه رسیده اند که سیر ممکن است عملکرد رگ های خونی را بهبود بخشد. در طی مطالعه سه ماهه، گروهی که قرص پودر سیر مصرف می کردند، در مقایسه با گروه دارونما، بهبود قابل توجهی در جریان خون در عروق داشتند.

آجیل

آجیل ها ممکن است اثرات محافظتی در برابر بیماری های قلبی عروقی داشته باشند. به ویژه هنگامی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مناسب خورده می شوند. بسیاری از انواع آجیل ها حاوی مقادیر زیادی ال- آرژنین، اسید آمینه تشکیل دهنده اسید نیتریک هستند که به گسترش رگ های خونی و تنظیم فشار خون کمک می کند. آجیل ها همچنین منبع خوبی از منیزیم، پتاسیم و کلسیم هستند که همگی می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند.

انار

یک بررسی 2017 از مطالعات بالینی و حیوانی نشان داد که آب انار اثرات مثبتی بر عروق دارد و می تواند تجمع پلاک را کاهش دهد. آب انار همچنین می تواند فشار خون را کاهش داده و اثرات آنتی اکسیدانی آن ممکن است سلامت کلی قلب و عروق را بهبود بخشد.

انار همچنین می تواند به بهبود جریان خون در قلب و افزایش کلسترول با چگالی بالا (HDL) و در عین حال کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) کمک کند. حتی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های خاص مانند دیابت، آلزایمر و برخی سرطان ها را کاهش دهد.

ماهی

رژیم غذایی برای بهبود گردش خون 1 | پزشکت

طبق انجمن جراحی عروق، رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل ماهی، روغن زیتون، میوه ها و سبزیجات است، ممکن است برای سلامت عروق مفید باشد. ماهی منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است، که از جمع شدن پلاک در داخل رگ ها و لخته شدن خون جلوگیری می کند. حتی ممکن است فشار خون را کاهش و (HDL) کلسترول را افزایش دهد.

انواع ماهی های سرشار از امگا 3، عبارتند از:

  • ساردین
  • ماهی تن
  • شاه ماهی
  • ماهی قزل آلا
  • ماهی سالمون
  • ماهی خال مخالی
میوه های خانواده مرکبات

یک نوشیدنی مرکبات غنی از فلاوانون، جریان خون را در مغز افزایش می دهد. در یک بررسی صورت گرفته، هر فرد قبل و دو ساعت پس از مصرف نوشیدنی، تحت آزمایش قرار گرفت. در مقایسه با دارونما، 500 میلی لیتر نوشیدنی مرکبات باعث افزایش جریان خون در مغز و بهبود عملکرد در یکی از آزمایش های شناختی می شود.

توت

توت ممکن است به بهبود سندرم متابولیک کمک کند. این وضعیت معمولاً با تنگی عروق خونی مرتبط است. پلی فنول های موجود در توت ها مانند آنتوسیانین ها و اسیدهای فنولیک خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند. توت های معمولی که مردم می توانند در رژیم غذایی خود بگنجانند، عبارتند از:

  • بلوبری
  • زغال اخته
  • تمشک ها
  • توت فرنگی
  • توت قرمز، سفید یا سیاه

چه عواملی می توانند به بهبود گردش خون کمک کنند؟

افراد ممکن است بتوانند جریان خون و گردش خون خود را از طریق سبک زندگی و تغییرات رژیم غذایی بهبود بخشند. برخی راهکارهای سبک زندگی برای بهبود گردش خون، عبارتند از:

  • افزایش فعالیت بدنی: ورزش منظم در بهبود و افزایش گردش خون موثر است.
  • حفظ وزن متوسط: اضافه وزن می تواند خطر مشکلات گردش خون را افزایش دهد.
  • ترک سیگار: سیگار کشیدن می تواند طیف وسیعی از مشکلات گردش خون و سلامتی را ایجاد کند.
  • نوشیدن آب: مرطوب ماندن بدن می تواند به افزایش سطح اکسیژن در خون و بهبود گردش خون کمک کند.
  • رژیم غذایی مفید: رژیم غذایی مفید برای بهبود گردش خون، شامل میوه ها و سبزیجات تازه، غلات سبوس دار، پروتئین بدون چربی و چربی های مفید است. بر همین اساس به شما توصیه می کنیم برای بهبود جریان خون خود مصرف غذاهای فرآوری شده، قندهای اضافه شده و نمک را محدود کنید.

چرا بهبود گردش خون مهم است؟

رژیم غذایی برای بهبود گردش خون 3 | پزشکت

گردش خون خوب برای عملکرد بدن حیاتی است. زیرا مواد مغذی و اکسیژن را در بدن حمل می کند. اگر فردی علائم گردش خون ضعیف را تجربه کند، ممکن است به دلیل کاهش جریان خون باشد. علائم معمولاً در بازوها یا پاهای فرد احساس می شود.

سیستم گردش خون شامل موارد زیر است:

  • قلب
  • عروق
  • رگ ها
  • مویرگ ها

علائم ضعف گردش خون کدامند؟

آسیب به هر قسمت از سیستم گردش خون می تواند بر گردش خون تأثیر بگذارد. فرد ممکن است علائم مختلفی را احساس کند، از جمله:

  • زخم پا
  • خستگی
  • گرفتگی عضلات
  • مشکل در تمرکز
  • رگ های واریسی
  • از دست دادن حافظه
  • تجمع مایع در پا، مچ پا و پاها
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا

شما به دلایل مختلف می توانید گردش خون ضعیف داشته باشید که شایع ترین آنها آترواسکلروز یا سخت شدن شریان ها و بیماری شریان محیطی (PAD) است. همچنین برخی دیگر از علت های گردش خون ضعیف می تواند بیماری های دیگری مانند دیابت، بیماری قلبی، چاقی یا لخته شدن خون باشد. سیگار کشیدن، مصرف الکل، بارداری و اختلالات خوردن نیز می تواند شما را در مقابل این شرایط آسیب پذیرتر کند. با شناخت علائم گردش خون ضعیف می توانید علت اصلی را تشخیص داده و به موقع آن را درمان کنید. هنگام تجربه علائم مشکلات گردش خون مهم است که با پزشک مشورت کنید، زیرا می تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ شود.

علاوه بر این، ممکن است فردی با گردش خون ضعیف دارای مشکلات گوارشی یا تغییر رنگ پوست شود.

برای بهبود گردش خون از مصرف چه غذاهایی خودداری شود؟

رژیم غذایی برای بهبود گردش خون 4 | پزشکت

اگر فردی نگران جریان خون ضعیف است، باید از مصرف غذاهای فرآوری شده یا حاوی قند، چربی یا نمک زیاد خودداری کند.

گوشت قرمز، فرآوری شده یا چرب

انجمن جراحی عروق برای بهبود گردش خون، اجتناب از گوشت گوسفند و یا مرغ با پوست را توصیه می کند. زیرا هر دو این موارد حاوی میزان بالایی چربی اشباع هستند. چربی اشباع می تواند باعث جمع شدن کلسترول در عروق شود که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. انجمن جراحی عروق به مردم توصیه می کند که گوشت های بدون چربی را که به میزان متوسط، انتخاب کنند.

قندهای اضافه شده

مقادیر بیش از حد قند اضافه شده در رژیم غذایی می تواند خطر بیماری هایی مانند کلسترول بالا، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون را افزایش دهد. فشار خون بالا می تواند به دیواره شریان آسیب برساند. علاوه بر آن، کلسترول بالا می تواند باعث تصلب شرایین شود. قند خون بالا می تواند منجر به دیابت و آسیب به قلب و عروق شود.

چربی های ترانس

چربی های ترانس در برخی محصولات حیوانی از جمله شیر، کره، پنیر و گوشت وجود دارد. بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی چربی های ترانس هستند. چربی های ترانس با افزایش کلسترول می تواند خطر تشکیل پلاک در عروق و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

نمک

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، نمک اضافی در رژیم غذایی می تواند افزایش خطر فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش دهد. WHO مصرف روزانه کمتر از 5 گرم نمک را برای بزرگسالان توصیه می کند.

سخن آخر

عملکرد مناسب گردش خون برای رساندن خون به اکسیژن و مواد مغذی خون به سلول های بدن ضروری است.

رژیم غذایی نقش مهمی در گردش خون مناسب برای بدن شما دارد. چربی های ترانس، چربی های اشباع، نمک اضافی و قندهای اضافه شده همگی می توانند بر گردش خون تأثیر منفی بگذارند. رعایت یک رژیم غذایی مناسب و مملو از میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، ماهی روغنی و آجیل ممکن است به بهبود گردش خون کمک کند. علاوه بر آن، ورزش منظم، هیدراته ماندن و اجتناب از استعمال دخانیات نیز در بهبود گردش خون موثر است.

[advisers limit=3 online =true skill=”20″]

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/foods-that-increase-blood-flow#summary

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز