لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

راهکار کاهش اگزالات در بدن چیست؟

کاهش اگزالات || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگزالات یک ماده ضد مغذی است که در برخی سبزیجات برگدار و غذاهای حیوانی یافت می شود. افزایش سطح اگزالات در بدن می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه و بروز برخی بیماری های دیگر شود. برهمین اساس، متخصصین پزشکی توصیه می کنند که بهترین راهکار برای کاهش و پیشگیری از تجمع اگزالات در بدن، رعایت رژیم غذایی و کاهش مصرف غذاهای حاوی این ترکیبات است.

چگونه از سطوح بالای اگزالات در خون خود جلوگیری می کنید؟ از مصرف چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟ برای بررسی غذاهای غنی از اگزالات، نحوه جلوگیری از تجمع اگزالات و عوارض احتمالی آن بهتر است ادامه این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

سبزیجات و اگزالات || پزشکتاگزالات چیست؟

اسید اگزالیک در گیاهان با اتصال به مواد معدنی به اگزالات تبدیل می شود. همچنین بدن شما می تواند اگزالات را به تنهایی تولید کند و یا آن را از طریق غذا دریافت کند. ویتامین C همچنین می تواند با متابولیزه شدن به اگزالات تبدیل شود.

در صورت مصرف، این ترکیبات می تواند به مواد معدنی در بدن متصل شود، و در نتیجه ترکیباتی مثل اگزالات کلسیم و اگزالات آهن را تشکیل دهد. این فرایند در ابتدا در روده بزرگ اتفاق می افتد، اما امکان آن وجود دارد که در کلیه ها یا دستگاه ادراری هم رخ دهد.

اکثر افراد می توانند این ترکیبات را از طریق مدفوع یا ادرار دفع کنند. اما برخی از افراد حساس با مصرف غذاهای پر اگزالات دچار سنگ کلیه و سایر بیماری های زمینه ای می شوند. اولین قدم برای جلوگیری از چنین مسائلی، پرهیز از مصرف غذاهای غنی از اگزالات است.

غذاهای سرشار از اگزالات کدامند؟

بررسی ها نشان می دهد که برای پیشگیری از تجمع اگزالات در بدن باید مصرف روزانه اگزالات خود را به کمتر از 100 میلی گرم (یا حتی 50 میلی گرم) محدود کنیم.

غذا محتوای اگزالات
اسفناج 755 میلی گرم در هر وعده ½ فنجان
ریواس 541 میلی گرم در هر وعده ½ فنجان
بادام ها 122 میلی گرم در هر 22 هسته
چغندر/سبزی چغندر 76 میلی گرم در هر وعده ½ فنجان
آرد سویا یا ایزوله پروتئین سویا 27-94 میلی گرم در هر وعده 1 اونس
سبوس گندم 34 میلی گرم در هر وعده ¾ فنجان
پرتقال ها 29 میلی گرم در هر میوه
سیب زمینی های شیرین 28 میلی گرم در هر وعده 1 فنجان
لوبیا 10-25 میلی گرم در ½ فنجان وعده
توت ها 10-25 میلی گرم در ½ فنجان وعده
چای، دم کرده 14 میلی گرم در هر وعده 1 فنجان
توفو 13 میلی گرم در هر وعده 3.5 اونس

افزایش سطح اگزالات و خطر سنگ کلیه

افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند یا کسانی که در حال حاضر این مشکل را دارند، باید از مصرف غذاهای حاوی اگزالات دوری کنند. اگزالات ممکن است با کلسیم موجود در خون متصل شود و بلورهای اگزالات کلسیم را تشکیل دهد که منجر به ایجاد سنگ می شود. سنگ کلیه انواع مختلفی دارد، اما اگزالات کلسیم رایج ترین نوع آن است.

این سنگ ها توسط کلسیم از طریق غذا تشکیل نمی شوند. در واقع، کلسیم اضافی که توسط استخوان‌ها و ماهیچه‌ها استفاده نمی‌شود، به کلیه‌ها منتقل شده و از طریق ادرار دفع می‌شود. اما در صورت عدم دفع، کلسیم اضافی در کلیه ها باقی می ماند و سنگ تشکیل می دهد. اما خوشبختانه راهکارهای برای پیشگیری از بروز این وضعیت وجود دارد.

چگونه از سطوح بالای اگزالات خون جلوگیری کنیم؟

افزایش میزان کلسیم دریافتی بدن از افزایش سطح اگزالات خون جلوگیری می کند. و از طرفی هم می توانید با چند تغییر ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به کاهش خطر تشکیل سنگ های اگزالات در بدن شما کمک کند.

مصرف غذاهای پر اگزالات را کاهش دهید. قبلاً در این مورد بحث کرده ایم. پس لازم نیست مصرف این غذاها را متوقف کنید،  (مگر اینکه پزشکتان توصیه دیگری کرده باشد) زیرا اکثر آنها کاملا برای بدن مفید و سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هستند.

مصرف کلسیم خود را افزایش دهید. سطوح پایین کلسیم در بدن شما در واقع می تواند خطر ابتلا به سنگ های اگزالاتی را افزایش دهد. چون کلسیم با اگزالات در روده ها متصل می شود. یک رژیم غذایی با کلسیم بالا می تواند میزان اگزالات جذب شده را کاهش دهد. این امر خطر ابتلا به سنگ را کاهش خواهد داد.

مایعات کافی بنوشید.

شما باید روزانه حداقل 4 تا 5 لیتر آب، علاوه بر سایر مایعات بنوشید. نوشیدن آب کافی به دفع کلسیم (و سایر مواد معدنی که احتمالاً سنگ تشکیل می دهند) کمک می کند و از تشکیل سنگ های اگزالاتی پیشگیری می کند.

از مصرف ویتامین C اضافی اجتناب کنید. اگزالات محصول نهایی متابولیسم ویتامین C است. دوزهای بیش از حد بالای ویتامین C می تواند منجر به تشکیل سنگ های اگزالاتی شود.روزانه کمتر از 500 میلی گرم ویتامین C به خصوص مکمل آن را مصرف می کنید.

از مصرف پروتئین اضافی خودداری کنید. در مصرف پروتئین زیاده روی نکنید. زیراکه مصرف بیش از حد پروتئین با سنگ های اگزالات مرتبط است.

مصرف سدیم را کاهش دهید. این شامل غذاهای فرآوری شده مانند هات داگ، سوسیس، همبرگر، محصولات کنسرو شده، ترشیجات و سایر غذاهای آماده است. مصرف رژیم غذایی با سدیم بالا می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود زیرا میزان کلسیم در ادرار شما را افزایش می دهد. علاوه بر این اقدامات، می توانید غذاهای کم اگزالات را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید.

غذاهای کم اگزالات کدامند؟

غذاهای کم اگزالات شامل موارد زیر می شوند:

غذا محتوای اگزالات
موز 3 میلی گرم در هر 1 میوه
گیلاس 3 میلی گرم در هر وعده 1 فنجان
انگور 1 میلی گرم در هر وعده 1 فنجان
پاپایا 1 میلی گرم در هر 1 میوه متوسط
هندوانه 1 میلی گرم در هر 1 برش
خیار 1 میلی گرم در ¼ وعده
گل کلم 1 میلی گرم در ½ فنجان وعده پخته شده
قارچ کمتر از 1 میلی گرم در هر قارچ
کلم 1 میلی گرم در هر وعده 1 فنجان، خام
نخود فرنگی 1 میلی گرم در هر وعده ½ فنجان
پنیر کمتر از 1 میلی گرم در هر برش
شیر 1 میلی گرم در هر وعده 1 فنجان
گوشت لخم – گوشت کم چربی کمتر از 1 میلی گرم در هر وعده 1 اونس
ذرت 1 میلی گرم در هر وعده ½ فنجان
برنج سفید 4 میلی گرم در هر وعده 1 فنجان، پخته شده
عسل کمتر از 1 میلی گرم در 1 قاشق غذاخوری

درد کلیه || پزشکتعوارض تجمع اگزالات در بدن

گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی می تواند به عنوان یکی از راه های کاهش اگزالات در بدن موثر باشند. از طرفی هم برای پیشگیری از بروز عوارض احتمالی باید از تجمع اگزالات در بدن جلوگیری کنید. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • اگزالات ممکن است باعث درد مزمن واژینال شود.
  • مصرف فیبر همراه با اگزالات می تواند مانع جذب سایر مواد مغذی مانند روی و منیزیم شود.
  • اگزالات ها همچنین ممکن است منجر به بروز ولوودینیا شود، ولوودینیا، وضعیتی است که با درد مزمن واژینال غیرقابل توضیح مشخص می شود. نقش اگزالات ها در ایجاد این شرایط خاص زیاد مشخص نیست.
  • اگزالات ها همچنین می توانند مانع جذب مواد مغذی شوند. ما قبلاً مورد کلسیم را دیده بودیم. اگزالات ها می توانند مانع جذب کلسیم شوند و به غیر از افزایش خطر تشکیل سنگ منجر به عوارض دیگری شوند.
  • اگزالات ها مولکول هایی هستند که به طور طبیعی وجود دارند و به عنوان مواد ضد مغذی در نظر گرفته می شوند. آنها بیشتر در انسان و گیاهان یافت می شوند، با این حال، اگزالات اضافی در بدن ممکن است باعث سنگ کلیه، درد مزمن واژن و سایر مشکلات سلامتی شود. در حالی که غذاهایی مانند اسفناج، ریواس، بادام، چغندر و آرد سویا سرشار از اگزالات هستند، موز، گیلاس، انگور و پاپایا دارای مقدار کمی هستند. شما می توانید با کاهش مصرف غذاهای سرشار از اگزالات، افزایش مصرف کلسیم و نوشیدن مایعات کافی از سطوح بالای اگزالات خون جلوگیری کنید. مصرف اگزالات خود را برای جلوگیری از عوارض جانبی آن بررسی کنید.

رژیم کم اگزالات چیست؟

اگر در معرض خطر بالای ابتلا به سنگ کلیه هستید، کاهش مقدار اگزالاتی که می خورید ممکن است به کاهش این خطر کمک کند. تحقیقات اخیر منبع معتبر نشان می دهد که افزایش مصرف غذاهای غنی از کلسیم در هنگام خوردن غذاهایی که دارای اگزالات بالایی هستند، ممکن است رویکرد بهتری نسبت به حذف آن از رژیم غذایی باشد. در صورت هضم، اگزالات و کلسیم به احتمال زیاد قبل از رسیدن به کلیه ها به یکدیگر متصل می شوند و احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش می دهد.

سوالات متداول

  • آیا اگزالات می تواند باعث التهاب شود؟ بله. سطوح بالای اگزالات می تواند باعث التهاب شود.
  • آیا تخم مرغ سرشار از اگزالات است؟ خیر. تخم مرغ اگزالات کمی دارد.
  • آیا قهوه سرشار از اگزالات است؟ بله. قهوه سرشار از اگزالات است.
  • آیا اگزالات باعث درد مفاصل می شود؟ بله. اگزالات ها ممکن است باعث درد مفاصل شوند.
  • آیا اگزالات می تواند مشکلات چشمی ایجاد کند؟ بله. اگزالات ها می توانند مشکلات چشمی ایجاد کنند.
  • آیا مصرف آب لیمو در دفع اگزالات اضافی تاثیری دارد؟ آب لیمو با افزایش دفع سیترات ادراری به خلاص شدن از شر اگزالات ها کمک می کند. بررسی های صورت گرفته، دفع سیترات ادراری را با افزایش دفع اگزالات ادراری مرتبط می‌کند.

سخن آخر

اگزالات ضد مغذی در برخی سبزیجات برگدار، سبزیجات و محصولات حیوانی وجود دارد، بنابراین از آنجایی که اگزالات با مواد معدنی در بدن متصل می شود، ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه و سایر مشکلات سلامتی شود. غذاهای پر اگزالات شامل اسفناج، ریواس و بادام است، بنابراین کاهش مصرف آنها و نوشیدن مایعات زیاد می تواند از افزایش سطح اگزالات در خون جلوگیری کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.3 / 5. تعداد رای ها: 6

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز