لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

دانه های چیا: فواید، دستور العمل و عوارض جانبی

دانه های چیا: فواید، دستور العمل و عوارض جانبی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


فواید سلامتی دانه های چیا باعث شده است که مردم آن را یک غذای فوق العاده بدانند. دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، فیبر غذایی، پروتئین، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مانند کلسیم هستند. این مواد مغذی طیف وسیعی از فواید مانند افزایش کاهش وزن و کنترل سطح قند خون را به آن می‌دهند. آنها همچنین از سلامت استخوان و دندان حمایت می کنند، متابولیسم را افزایش می دهند و التهاب را کاهش می دهند. این مقاله در مورد فواید دانه چیا، مشخصات تغذیه‌ای آن‌ها، نحوه استفاده از آنها برای حداکثر فواید و هرگونه عوارض جانبی بالقوه بحث می‌کند. نگاهی بیاندازید.

دانه چیا چیست؟

دانه های چیا که با نام علمی مریم گلی (Salvia Hispanica) شناخته می شوند، یکی از معدود مواد غذایی فوق العاده ای هستند که طبیعت به ما داده است. این دانه ها که منشا آن مکزیک است و قدمت آن به فرهنگ مایاها و آزتک ها می رسد، به دلیل غنی بودن از اسیدهای چرب امگا 3 ، فیبر، پروتئین، آنتی اکسیدان ها و کلسیم شناخته شده اند. آنها همچنین به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کنند.

اعتقاد بر این است که جنگجویان آزتک دانه های چیا را برای استقامت مصرف می کردند. طبق افسانه های رایج، یک قاشق از دانه چیا می تواند استقامت را به مدت 24 ساعت حفظ کند.

در زبان مایا، چیا به معنای قدرت است. دانه ها یک غذای فرآوری نشده و سبوس دار هستند که به عنوان دانه توسط بدن جذب می شوند. اگرچه در اصل به عنوان خوراک اسب استفاده می شد، اما مشخص شد که فواید آن به انسان نیز می رسد.

دانه های چیا اغلب با دانه های ریحان اشتباه گرفته می شوند و حدس و گمان هایی وجود دارد که به کدام نوع سابجا می گویند. پس طعم دانه چیا چیست؟ خوب، دانه های چیا معمولا طعمی شبیه جوانه یونجه دارند.

حقایق تغذیه ای دانه چیا

100 گرم از این دانه ها حاوی حدود 485 کالری، 31 گرم چربی و 42 گرم کربوهیدرات است. دانه ها همچنین حاوی 18 اسید آمینه از 22 اسید آمینه لازم برای بدن هستند و همه 9 اسید آمینه ضروری یعنی لیزین، لوسین، ایزولوسین، متیونین، ترئونین، تریپتوفان، فنیل آلانین، والین و هیستادین. یک وعده دانه چیا معادل 28 گرم است. ارزش غذایی بر اساس یک وعده دانه چیا است.

ماده مغذی مصرف کافی
فیبر رژیمی 10.6 گرم (42 درصد ارزش روزانه)
پروتئین 4.4 گرم (9٪ ارزش روزانه)
کلسیم 17 میلی گرم (18٪ ارزش روزانه)
منگنز 0.6 گرم (30٪ ارزش روزانه)
فسفر 265 میلی گرم (27 درصد ارزش روزانه)
پتاسیم 44.8 میلی گرم (1٪ ارزش روزانه)
سدیم 5.3 میلی گرم
فلز روی 1 میلی گرم (7٪ ارزش روزانه)
مس 0.1 میلی گرم (3٪ ارزش روزانه)
کل اسیدهای چرب امگا 3 4915 میلی گرم
کل اسیدهای چرب امگا 6 1620 میلی گرم

فواید سلامتی دانه چیا

دانه های چیا: فواید، دستور العمل و عوارض جانبی || پزشکت

دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. احتمالاً مصرف دانه چیا ساده ترین راه برای دریافت این اسیدهای چرب سالم است. بله، ما دانه‌های کتان یا ماهی آزاد داریم که منابع خوبی از امگا 3 هستند، اما همه چیز به سهولت مصرف بستگی دارد. لازم نیست دانه های چیا را آسیاب یا بپزید. یک وعده دانه چیا حاوی 5 گرم اسیدهای چرب امگا 3 است.

در مرحله دوم، آنها حاوی فیبر محلول هستند. به سادگی دانه های چیا را کمی خیس کنید و خواهید دید که آنها به ژل تبدیل می شوند  که فیبر محلول است. فواید فیبر محلول بسیار زیاد است، به مدیریت قند خون کمک می کند، باکتری های دوستدار روده را تغذیه می کند و حتی مدفوع را حجیم می کند. یک وعده دانه چیا تقریبا یک سوم نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می کند. محتوای بالای کلسیم، فسفر و منگنز آن ها را برای استخوان ها مفید می کند.

فواید سلامتی دانه چیا و کاهش وزن

کاهش وزن احتمالاً اولین دلیلی است که بیشتر مردم کاری را که انجام می دهند انجام می دهند. در واقع یک صنعت چند میلیارد دلاری است. و اگر به دنبال کاهش وزن هستید، دانه چیا می تواند اولین گزینه ای باشد که می توانید در نظر بگیرید.

البته هیچ غذایی نمی تواند به کاهش وزن کمک کند یا باعث افزایش وزن شود. همه چیز به عادات غذایی و سبک زندگی ما بستگی دارد. با این حال، چیزی که دانه های چیا را به یک غذای کاهش وزن خوب تبدیل می کند، محتوای فیبر عالی آن است. مصرف معمولی دانه چیا در روز، که بین 25 تا 38 گرم در روز است، می تواند کمک زیادی به کاهش وزن شما کند. دانه ها همچنین چربی شکم را کاهش می دهند.

آیا نمی دانید چگونه دانه چیا را برای کاهش وزن آماده کنید؟ ساده است. فقط دو قاشق غذاخوری دانه چیا خام یا کامل را به یک لیوان آب اضافه کنید. خوب به هم بزنید. بعد از اینکه اجازه دادید مخلوط ته نشین شود (برای چند دقیقه)، قبل از اینکه به دلیل جذب آب متورم شوند، آنها را سریع بنوشید.

فیبر موجود در دانه چیا همچنین به شما کمک می کند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. باعث سیری می شود. دانه ها آب را در معده جذب می کنند و سپس منبسط می شوند و در نتیجه اشتهای شما را سرکوب می کنند. این در نهایت می تواند منجر به کاهش وزن شود.

طبق یک مطالعه برزیلی، دانه های چیا در کاهش چربی نقش دارند. دانه های چیا همچنین غنی از پروتئین هستند، که همچنین باعث سیری و کاهش وزن می شود.

سرشار از اسیدهای چرب امگا 3

همانطور که بحث شد، دانه های چیا یکی از معدود انواع دانه هایی هستند که منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

جلوگیری از یبوست

از آنجایی که دانه‌های چیا مملو از فیبر، به خصوص فیبر نامحلول هستند، در تماس با آب به ژل تبدیل می‌شوند. این به مدفوع شما می افزاید و به حرکات روده کمک می کند، در نتیجه یبوست را از بین می برد. فیبر همچنین هضم را بهبود می بخشد.

تنظیم سطح قند خون و کمک به پیشگیری از دیابت

دانه های چیا: فواید، دستور العمل و عوارض جانبی || پزشکت

توانایی چیا در کاهش سرعت هضم را می توان با پیشگیری از دیابت مرتبط دانست. پوشش ژلاتینی دانه های چیا نیز می تواند از افزایش سطح قند خون جلوگیری کند. به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، چیا یکی از آن دسته از مواد غذایی است که در درمان دیابت مفید است. همچنین مشخص شد که دانه ها سطح فشار خون را در بیماران دیابتی بهبود می بخشد. یکی دیگر از دلایلی که چیا می تواند برای بیماران دیابتی مفید باشد، وجود اسیدهای چرب امگا 3 است که از نظر تغذیه ای برای درمان این بیماری مهم هستند.

مبارزه با سرطان سینه و سایر سرطان ها

طبق گزارشی که توسط مرکز پزشکی UCSF منتشر شده است، دانه های چیا منبع خوبی از اسید آلفا لینولئیک هستند که می تواند به پیشگیری از سرطان پستان کمک کند. همین امر در مورد اسیدهای چرب امگا 3 نیز صدق می کند.

کنترل سطوح چربی خون

دانه های پیا اسیدهای چرب امگا 3 اعتبار را تامین می کنند. این اسیدهای چرب به کاهش کلسترول خون و جلوگیری از بیماری عروق کرونر در این فرآیند کمک می کنند. چربی های تک غیراشباع موجود در دانه های چیا به کاهش سطح کلسترول کمک می کند.آکادمی تغذیه و رژیم غذایی همچنین بیان می کند که افزودن دانه های چیا به رژیم غذایی می تواند سطح کلسترول را کنترل کند.

بر اساس گزارشی که توسط دانشگاه ویرجینیای غربی منتشر شده است، دانه های چیا به عنوان بخشی از رژیم غذایی و سبک زندگی سالم برای قلب، می توانند سلامت قلب را تقویت کرده و از بیماری های مرتبط با قلب پیشگیری کنند.

امگا 3 همچنین تری گلیسیرید، نوعی چربی در خون را کاهش می دهد. علاوه بر این، آنها خطر ضربان قلب نامنظم را کاهش می دهند، فشار خون را کاهش می دهند و تجمع پلاک شریانی را کاهش می دهند. دانه های چیا همچنین برای درمان دیس لیپیدمی، یک اختلال متابولیک که در آن مقدار غیرطبیعی کلسترول در خون وجود دارد، یافت شد. در مطالعه دیگری در آرژانتین، اسید آلفا لینولئیک موجود در دانه های چیا وضعیت موش های مبتلا به دیس لیپیدمی را بهبود بخشیده بود. علاوه بر درمان دیس‌لیپیدمی، دانه‌های چیا سطح HDL یا کلسترول خوب را نیز افزایش می‌دهند.

افزایش انرژی و متابولیسم

دانه‌های چیا مملو از ویتامین‌های B، روی، آهن و منیزیم هستند که همگی به افزایش انرژی کمک می‌کنند. می توانید دانه ها را به اسموتی مورد علاقه خود اضافه کنید و از انرژی طراوت بخشی لذت ببرید. طبق گزارشی که توسط دانشگاه نیوهمپشایر منتشر شده است، دانه های چیا همچنین می توانند متابولیسم شما را افزایش دهن.

تمرینات ممکن است گاهی اوقات خسته کننده شوند. اما با دانه های چیا، این دیگر نباید مشکلی ایجاد کند. با توجه به مقدار امگا 3 موجود در آنها، دانه های چیا می توانند برای حفظ انرژی مورد استفاده قرار گیرند.

مصرف دانه های چیا چند ساعت قبل از تمرین شدید می تواند سوخت بدن را پس از سوختن کربوهیدرات ها تامین کند. دانه چیا، زمانی که بعد از تمرین مصرف شود، می تواند پروتئینی را فراهم کند که به ترمیم بافت ها کمک می کند.

حاوی پروتئین زیاد

ما نباید در مورد اهمیت پروتئین بحث کنیم، درست است؟ دانه چیا منبع عالی پروتئین است. طبق یک مطالعه برزیلی، دانه های چیا کیفیت پروتئین بالایی را نشان دادند. آنها همچنین پروفایل لیپیدی (سطوح کلسترول، اساسا) را در موش‌ها بهبود بخشیدند. دانه چیا حاوی 19 درصد پروتئین است. و با توجه به مجله آمریکایی تغذیه بالینی، یک رژیم غذایی با پروتئین بالا می تواند گرسنگی را کاهش دهد و سیری را تشویق کند. دانه ها حاوی پروتئین با کیفیت بالا با تمام اسیدهای آمینه لازم هستند.

تقویت کننده خلق و خوی

دانه های چیا: فواید، دستور العمل و عوارض جانبی || پزشکت

اعتقاد بر این است که چیا، که به عنوان یک غذای فوق العاده در نظر گرفته می شود، با مصرف منظم، خلق و خوی شما را بهبود می بخشد. طبق یک مطالعه پیتسبورگ، اسیدهای چرب امگا 3 با بهبود خلق و خو و رفتار مرتبط هستند. مصرف دانه چیا همچنین ممکن است به شما در مبارزه با افسردگی کمک کند.

سرشار از آنتی اکسیدان

همه ما می دانیم که آنتی اکسیدان ها چقدر مهم هستند. و دانه های چیا به وفور دارند. آنتی اکسیدان ها نه تنها برای سلول ها، بلکه برای پوست نیز مفید هستند. زیرا به کاهش علائم پیری کمک می کنند. همچنین مشخص شده است که آنتی اکسیدان های موجود در دانه چیا خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی را کاهش می دهد. محتوای آنتی اکسیدانی بالا چیزی است که دانه های چیا را نسبت به سایر دانه ها پایدارتر می کند.

برای استخوان ها و دندان ها مفید است.

یک مطالعه نشان داده است که افزایش مصرف غذاهای غنی از کلسیم، مانند دانه های چیا، می تواند سلامت اسکلتی را بهبود بخشد. مصرف دانه چیا نیز راهی موثر برای بهبود مصرف کلسیم در نظر گرفته می شود. دانه های چیا علاوه بر کلسیم، سرشار از منگنز نیز هستند که هر دو برای حفظ استخوان ها و دندان های قوی بسیار مهم هستند.

دانه‌های چیا همچنین سرشار از فسفر هستند، ماده‌ی معدنی که سلامت استخوان‌ها را تقویت می‌کند. وجود آنتی اکسیدان ها در دانه های چیا همچنین می تواند از دندان های شما در برابر آسیب محافظت کند.

بهبود سلامت پوست

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه های چیا باعث افزایش گردش خون و کاهش خشکی و التهاب پوست می شوند. طبق یک مطالعه منچستر، امگا 3 به محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. دانه چیا حاوی خواص ضد التهابی است که می تواند به جلوگیری از چین و چروک کمک کند. دانه ها همچنین به کاهش افتادگی پوست کمک می کنند.

موثر در درمان دیورتیکولوز

دیورتیکولوز وجود ساختارهای لوله مانند در روده بدون علائم التهاب است. دانه‌های چیا، صرفاً به این دلیل که گیاه‌خواری هستند و سرشار از امگا 3 هستند، به پیشگیری از بیماری دیورتیکول کمک می‌کنند. کمبود فیبر همچنین با دیورتیکولوز مرتبط است و دانه‌های چیا، که منبع عالی فیبر هستند، می‌توانند به درمان این بیماری کمک کنند آنها آب روده بزرگ را جذب و حرکات روده را صاف می کنند.

جایگزینی برای تخم مرغ

اگر فکر می کنید پروتئین می خواهید اما تخم مرغ نمی خورید، یک خبر خوب دارید! می توانید از دانه های چیا به عنوان جایگزین تخم مرغ استفاده کنید. فرآیند ساده است. تنها چیزی که نیاز دارید یک قاشق غذاخوری دانه چیا و 3 قاشق غذاخوری آب است. دانه های چیا را آسیاب کنید و سپس در یک کاسه کوچک با آب مخلوط کنید. آن را به مدت 5 دقیقه کنار بگذارید، پس از آن، مخلوط یک قوام لکه دار – شبیه زرده تخم مرغ خام – به خود بگیرد. می توانید این را به غذاهای خود اضافه کنید و از پروتئین با کیفیت بالا لذت ببرید.

خاصیت ضد التهابی دانه های چیا

دانه های چیا: فواید، دستور العمل و عوارض جانبی || پزشکت

وجود امگا 3، فیبر و پروتئین، دانه های چیا را به یکی از بهترین غذاهای ضد التهابی تبدیل می کند. خواص ضد التهابی دانه های چیا همچنین می تواند به درمان آرتریت کمک کند.

فاقد گلوتن

گلوتن پروتئینی است که در غلات به خصوص گندم وجود دارد و مسئول بافت الاستیک خمیر است. در افراد خاصی، گلوتن باعث ایجاد آلرژی و عدم تحمل گلوتن می شود. با این حال، با دانه های چیا، این یک سناریوی متفاوت است. 100% بدون گلوتن است.

به ویژه در پخت بدون گلوتن مفید است. دانه چیا به ویژه برای افرادی که از بیماری سلیاک رنج می برند مفید است. طبق مطالعات، افراد مبتلا به بیماری سلیاک تمایل به مصرف کمتر کلسیم و فیبر نسبت به توصیه شده دارند. دانه‌های چیا، غنی از این دو ماده مغذی هستند، می‌توانند این شکاف را پر کنند.

سرشار از منگنز

علاوه بر بسیاری از مواد مغذی دیگر، دانه های چیا نیز سرشار از منگنز هستند. منگنز ممکن است در درمان آرتریت، دیابت و صرع کمک کند. منگنز همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی عالی است. متابولیسم را بهبود می بخشد و بهبود زخم را تسریع می کند.

سرشار از منیزیم

یک وعده از دانه چیا حاوی 30 درصد از RDA منیزیم است. این ماده معدنی فواید متعددی دارد. تعدادی از آنها شامل درمان فشار خون بالا و بیماری قلبی، پوکی استخوان و دیابت نوع 2 است. منیزیم همچنین به تولید انرژی در بدن کمک می کند و کمبود آن می تواند باعث خستگی، بی خوابی، تحریک پذیری و ضعف حافظه شود.

بهبود خواب

دو هورمون سروتونین و ملاتونینبرای خواب ضروری هستند. این دو هورمون توسط تریپتوفان، یک اسید آمینه در بدن تولید می شوند. دانه چیا، سرشار از تریپتوفان، به خواب خوب و آرامش کمک می کند. طبق یک مطالعه آمریکایی، تریپتوفان برای درمان بسیاری از اختلالات خواب نیز استفاده می شود.

چه مقدار دانه چیا در روز مصرف کنیم؟

معمولاً می توانید 20 گرم دانه چیا (1 ½ قاشق غذاخوری) را دو بار در روز مصرف کنید. می‌توانید دانه‌ها را به غذا یا میان‌وعده خود اضافه کنید و از آن لذت ببرید – و وقتی این کار را انجام دادید، باور کنید، از مزایای زیر برخوردار خواهید شد.

در حالت ایده آل، می توانید دانه های چیا را از هر فروشگاه ارگانیک خریداری کنید. اما، مطمئن شوید که به جای دانه های چیا آسیاب شده، کامل بخرید. دانه های چیا بدون مواد شیمیایی یا ارگانیک بهترین هستند که توسط شرکت های معتبر به بازار عرضه می شوند.

نگهداری آنها بسیار ساده است. می توانید دانه های چیا را در یک ظرف پلاستیکی یا شیشه ای با درب محکم نگهداری کنید. ظرف را در یخچال نگهداری کنید تا چربی ها گندیده نشوند. این خیلی مهم است.

نحوه مصرف دانه چیا

دانه های چیا: فواید، دستور العمل و عوارض جانبی || پزشکت

سه روش رایج برای گنجاندن دانه چیا در رژیم غذایی شما وجود دارد:

فرم خیس شده

می‌توانید دانه‌های چیا را یک شبه در آب خیس کنید زیرا فواید آن را به حداکثر می‌رساند. دانه‌های چیا خیس‌شده به ژل چیا تبدیل می‌شوند که می‌توان آن را به اسموتی‌ها یا شیک‌های پروتئینی به عنوان پایه اضافه کرد. این یک اثر چسبنده ایجاد می کند و به هضم کمک می کند. دانه های چیا خیس شده نیز به راحتی جذب بدن شما می شود.

اگر عجله دارید، می توانید به سادگی دانه ها و آب را در یک شیشه (که در آن درب بسته است) به مدت حدود 5 دقیقه بچرخانید. اجازه دهید حدود 10 دقیقه بماند و یک قوام ژل مانند خواهید دید.

فرم پودری

همچنین می توانید دانه ها را به صورت پودر ریز خرد کنید. اگر می خواهید از دانه ها به عنوان قوام دهنده استفاده کنید، می توانید از این روش استفاده کنید. تعجب می کنید، چگونه دانه های چیا را آسیاب می کنید؟ آسیاب کردن دانه های چیا ساده است – می توانید از آسیاب قهوه استفاده کنید. اما، ابتدا مقداری برنج را آسیاب کنید تا آسیاب تمیز باشد و دانه‌های چیا بوی قهوه نگیرند. پس از آسیاب کردن، به سادگی پودر دانه چیا را با پودینگ یا غذای مورد علاقه خود مخلوط کرده و میل کنید.

دانه های کامل

ساده ترین راه این است که دانه های چیا را در ماست مخلوط کرده و آن را برای صبحانه میل کنید. همچنین می توانید دانه ها را به اسموتی اضافه کنید. می توانید دانه ها را روی سایر غذاها بپاشید تا ترد شوند. همچنین می توانید دانه چیا را به سوپ یا سس اضافه کنید تا غلیظ شود. و بلغور جو دوسر نیز – آنها یک کاسه بلغور جو دوسر را غلیظ می کنند و همچنین فیبر اضافی را اضافه می کنند. این چند راه برای نحوه مصرف دانه چیا است. و بله، چند دستور غذا با دانه چیا چطور؟ اینها به شما کمک می کنند از فواید دانه های چیا به بهترین شکل ممکن لذت ببرید.

عوارض جانبی دانه چیا

دانه های چیا: فواید، دستور العمل و عوارض جانبی || پزشکت

دانه های چیا احتمالا بهترین چیزی است که وجود دارد. اما آنها هنوز هم عوارض جانبی خودشان را دارند، از جمله:

مشکلات گوارشی شایع ترین عوارض جانبی دانه چیا هستند. اینها می تواند شامل یبوست، مدفوع سفت و نفخ باشد. با شروع با مقدار بسیار کم (½ تا 1 قاشق چای خوری در هر وعده) و افزایش تدریجی به مقدار دلخواه، می توان از این موارد به راحتی پیشگیری یا تسکین یافت. این به باکتری های روده اجازه می دهد تا بر اساس آن تنظیم شوند. دانه ها یکی از معدود غذاهایی هستند که تمام مواد مغذی ضروری مورد نیاز در دوران بارداری را تامین می کنند.

مصرف دانه های چیا در بارداری

نیاز یک زن باردار به مواد مغذی بیش از هر فرد دیگری است. این فقط به این دلیل است که او نیاز به حمایت از رشد کودک دارد. پروتئین و کلسیم در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارند زیرا به رشد بافت ها و رشد استخوان کمک می کنند. آهن یکی دیگر از مواد معدنی مهم است که نیاز خون مادر و نوزاد در این دوران افزایش می یابد.

یافتن یک غذای واحد که بتواند تمام این نیازها را برطرف کند، می تواند مشکل ساز باشد، مگر اینکه یک بسته دانه چیا در خانه خود داشته باشید. یک وعده دانه چیا حدود 15 درصد از نیاز روزانه به پروتئین، یک سوم نیاز روزانه او به فیبر و تقریباً تمام کالری اضافی مورد نیاز زن باردار را در سه ماهه اول تامین می کند.

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه چیا به ویژه برای رشد مغز کودک ضروری است. بله، ماهی سالمون و سایر مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند امگا 3 مورد نیاز را ارائه دهند. اما میزان جیوه موجود در روغن ماهی باعث می‌شود اکثر زنان شک داشته باشند. بهترین راه حل جایگزین آنها با دانه های چیا است.

دانه چیا همچنین مواد مغذی از دست رفته را جبران می کند و مادر و کودک را در بهترین حالت سلامتی خود نگه می دارد. اما دانه ها همچنین جذب قند را کاهش می دهند، که ممکن است منجر به افزایش سطح قند خون شود که با وزن بالا هنگام تولد و پره اکلامپسی مرتبط است. دانه ها همچنین نشان داده اند که به درمان یبوست در زنان باردار کمک می کنند.

سوالات متداول

آیا می توانم دانه های چیا را جایگزین دانه های کتان کنم؟ بله. این دو نوع دانه می توانند یک مکمل مغذی به رژیم غذایی روزانه شما باشند. اگر یکی از این دانه ها را ندارید، می توانید از دیگری استفاده کنید. هر دو توانایی ژل سازی دارند و حاوی مقادیر مشابهی از مواد مغذی متعدد هستند.

آیا می توان دانه چیا را به صورت خام مصرف کرد؟ بله. یکی از رایج ترین راه های خام خوردن دانه ها پاشیدن یا مخلوط کردن آنها با غذاهای دیگر است.

آیا می توانم دانه چیا را در ماست بریزم؟ بله، می توانید دانه چیا خام را به ماست اضافه کنید و همراه با غذا میل کنید.

آیا دانه ریحان همان دانه چیا است؟ تفاوت های زیادی وجود دارد که تفاوت قابل توجه در روش مصرف است. دانه های چیا را می توان به صورت خام مصرف کرد، اما دانه های ریحان را نمی توان بدون آماده سازی مصرف کرد. دانه های ریحان ریز و گرد هستند، در حالی که دانه های چیا کمی بزرگتر و بیضی شکل هستند.

آیا می توان دانه چیا را در رژیم غذایی پالئو گنجاند؟ بله، دانه ها را می توان در رژیم غذایی پالئو گنجاند. اما مطمئن شوید که مقدار را به حداقل محدود کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز