لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خواص سلامتی کفیر

خواص سلامتی کفیر || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کفیر سرشار از مواد مغذی و پروبیوتیک است. بهبود گوارش و حفظ سلامت روده از خواص سلامتی کفیر می باشد. اغلب افراد کفیر را مغذی تر از ماست می‌دانند. کفیر سرشار از مواد مغذی و پروبیوتیک است. این مواد مغذی برای بهبود گوارش و حفظ سلامت روده بسیار مفید هستند. در واقع، بسیاری از افراد کفیر را مغذی تر از ماست می‌دانند. در این مقاله از پزشکت، به ۹ مورد از فواید کفیر که توسط تحقیقات علمی به آن نتایج رسیده‌اند، می‌پردازیم‌.

کفیر منبعی فوق‌العاده برای بسیاری از مواد مغذی است. کفیر از بخش‌هایی از اروپای شرقی و آسیای جنوب غربی سرچشمه می‌گیرد. نام این محصول از کلمه ترکی “keyif” گرفته شده است که به داشتن احساس خوب پس از خوردن اشاره دارد. کفیر، یک نوشیدنی تخمیری است که به طور سنتی با شیر گاو یا شیر بز تهیه می‌شود.

نوشیدنی کفیر، با افزودن دانه‌های کفیر به شیر تهیه می‌شود. این دانه‌ جزو غلات نیست، بلکه محتوی باکتری‌های مخمر و اسید لاکتیک است که از نظر ظاهری شبیه گل کلم است. طی تقریباً 24 ساعت، میکروارگانیسم‌های موجود در دانه‌های کفیر تکثیر می‌شوند و قندهای موجود در شیر را تخمیر و به این ترتیب آن را به کفیر تبدیل می‌کنند.

سپس دانه ها از مایع خارج می‌شود‌‌. این دانه‌ها دوباره قابل استفاده هستند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که کفیر نوعی نوشیدنی است‌. اما دانه‌های کفیر، ماده اولیه‌ای است که برای تولید نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. باکتری‌های اسید لاکتیک غلات، لاکتوز شیر را به اسید لاکتیک تبدیل می‌کنند. این ماده، همان چیزی است که کفیر را مانند ماست ترش می‌کند، اما قوام رقیق تری به آن می‌بخشد.

مواد مغذی موجود در کفیر

یک پیمانه کفیر کم چرب حاوی مواد مغذی زیر است:

  • پروتئین: 9 گرم
  • منیزیم: 7 درصد DV
  • فسفر: 20 درصد DV
  • ویتامین B12: تقریبا 29٪ از DV
  • ویتامینD: تقریبا ۱۲ درصد از DV
  • کلسیم: 24 درصد از مقدار روزانه (DV)
  • ریبوفلاوین یا ویتامینB2 : تقریبا ۲۵ درصد از DV

همچنین، کفیر بسته به نوع شیر مصرفی، حدود 104 کالری، 11.6 گرم کربوهیدرات و 2 تا 3 گرم چربی دارد. علاوه براین، کفیر حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات فعال زیستی از جمله اسیدهای آلی و پپتیدهایی است که برای بدن ما بسیار ارزشمند هستند‌. انواع غیر لبنیاتی کفیر را می توان با آب نارگیل، شیر ‌نارگیل یا سایر مایعات شیرین تهیه کرد.

با این حال، این محصولات محتوای مواد مغذی مشابه محصولات کفیر حاوی لبنیات را ندارند. کفیر یک نوشیدنی شیری تخمیر شده است که از دانه‌های کفیر در تهیه آن استفاده می‌شود. این منبع خوراکی، غنی از کلسیم، پروتئین و ویتامین‌های گروه B است.

کفیر پروبیوتیکی قوی‌تر از ماست!

برخی از میکروارگانیسم‌ها در صورت مصرف می‌توانند اثرات مطلوبی در سلامتی افراد داشته باشند. این میکروارگانیسم‌ها که به عنوان پروبیوتیک‌ها شناخته می‌شوند، ممکن است از طرق مختلف بر سلامت افراد تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، می‌توانند به گوارش غذا، حفظ وزن در محدوده متعادل و بهبود سلامت روان کمک کنند.

ماست، شناخته‌شده ترین غذای پروبیوتیک در رژیم غذایی است، اما کفیر در واقع منبع بسیار غنی‌تری است. در واقع، دانه‌های کفیر حاوی 61 گونه باکتری و مخمر هستند که این مسئله آنها را به یک منبع پروبیوتیک بسیار غنی و دارای تنوع غذایی تبدیل می‌کند. اگرچه این تنوع مواد مغذی ممکن است در محصولات مختلف با یکدیگر متفاوت باشند.

سایر محصولات لبنی تخمیر شده دارای سویه های بسیار کمتری هستند و حاوی مخمر نیستند. پس کفیر ممکن است حاوی 61 میکروارگانیسم مختلف باشد که این تنوع، کفیر را به منبع بسیار غنی‌تری از پروبیوتیک‌ها نسبت به سایر محصولات لبنی تخمیر شده تبدیل می‌کند.

خواص ضد باکتریایی کفیر

خواص سلامتی کفیر || پزشکت

اعتقاد بر این است که برخی از پروبیوتیک‌های موجود در کفیر از افراد در برابر ابتلا به عفونت‌های مختلف محافظت می‌کنند. در واقع، میکروارگانیسم پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کفیری که منحصر به کفیر است، می‌تواند چنین تاثیری را بر روی سلامتی افراد داشته باشد.

در واقع مطالعات نشان می‌دهند که این پروبیوتیک می‌تواند از رشد باکتری‌های مضر مختلف از جمله سالمونلا، هلیکوباکتر پیلوری و E. coli پیشگیری کند. همچنین، کفیران، که نوعی کربوهیدرات موجود در کفیر است، خواص ضد باکتریایی از خود نشان می‌دهد‌.

پس کفیر حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کفیری و کربوهیدرات کفیران است که هر دو این مواد مغذی، از افراد در برابر باکتری‌های مضر محافظت می‌کنند.

بهبود سلامت استخوان بدن

کفیر می تواند وضعیت استخوان‌ها را بهبود بخشد و خطر بروز پوکی استخوان را کاهش دهد. پوکی استخوان با کاهش استحکام بافت استخوانی افراد همراه است. پوکی استخوان در میان زنان سالمند به طور ویژه‌ای شایع است. ابتلا به پوکی استخوان، خطر بروز شکستگی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. دریافت میزان کافی کلسیم یکی از موثرترین راه‌ها برای بهبود سلامتی استخوان‌ها و کند کردن شتاب پیشرفت پوکی استخوان است.

کفیر پر چرب، نه تنها یک منبع عالی از کلسیم است، بلکه حاوی ویتامین K2 نیز است. این ویتامین نقش اصلی را در متابولیسم کلسیم دارد. مصرف مکمل K2 خطر بروز شکستگی را تا 81% کاهش می‌دهد. مطالعات اخیر که بر روی حیوانات انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که کفیر با افزایش جذب کلسیم در سلول‌های استخوان، می‌تواند استحکام این بافت را افزایش دهد.

این فرآیند منجر به بهبود و افزایش تراکم استخوان می‌شود که باید به پیشگیری از بروز شکستگی کمک کند. پس کفیر تهیه شده از لبنیات یک منبع عالی از کلسیم است. علاوه براین، کفیر لبنی پرچرب، حاوی ویتامین K2 نیز است. این مواد مغذی فواید عمده ای برای سلامتی استخوان دارند.

ضدسرطان

سرطان، یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است. این اختلال زمانی بروز پیدا می‌کند که سلول‌های غیرطبیعی بدن، به‌طور غیرقابل کنترلی رشد می‌کنند. این فرآیند می‌تواند باعث ایجاد توده‌هایی تومور‌مانند شود. اعتقاد بر این است که پروبیوتیک‌های موجود در محصولات لبنی تخمیر شده با تحریک سیستم ایمنی بدن، رشد تومور را کاهش می‌دهند. بنابراین، ممکن است بتوان با مصرف کفیر با سرطان مبارزه کرد. این نقش محافظتی کفیر در چندین مطالعه نشان داده شده است.

علاوه براین، در یک مطالعه نشان داده شده است که عصاره کفیر تعداد سلول‌های سرطان سینه را در انسان تا 56 درصد کاهش می‌دهد. در حالی که عصاره ماست تنها به میزان 14 درصد تعداد این سلول‌ها را کاهش می‌دهد. با این حال، پیش از اثبات قطعی این نکات، باید آزمایش‌های انسانی معتبری انجام شوند.

برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهند که مصرف کفیر می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مهار کند. با این حال، هیچ مطالعه‌ای بر روی افراد انسانی انجام نشده است. بنابراین انجام تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

بهبود مشکلات گوارشی

خواص سلامتی کفیر || پزشکت

پروبیوتیک‌هایی مانند کفیر می‌توانند به بازگرداندن باکتری‌های مفید دستگاه گوارش در روده، کمک قابل توجهی کنند. به همین علت است که مصرف این محصولات در درمان بسیاری از اشکال اسهال بسیار موثر هستند. علاوه بر این، شواهد فراوانی نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌ها و غذاهای حاوی محصولات پروبیوتیک، می‌توانند بسیاری از نگرانی‌های گوارشی را کاهش دهند.

از جمله اختلالات گوارشی که مصرف پروبیوتیک‌ها می‌تواند برای درمان آنها استفاده شود، عبارت‌اند از:

به همین علت، اگر با مشکل گوارشی رو به رو هستید، مصرف کفیر ممکن است برای بهبودی شما مفید باشد. پروبیوتیک‌هایی مانند کفیر می‌توانند انواع مختلفی از اسهال را درمان کنند. همچنین این محصولات می‌توانند منجر به بهبود اختلالات مختلف گوارشی شوند.

حاوی لاکتوز کم

غذاهای لبنی معمولی حاوی قند طبیعی به نام لاکتوز هستند. دستگاه گوارشی بسیاری از افراد، به ویژه بزرگسالان، قادر به هضم و گوارش لاکتوز نیست. این وضعیت، اختلال عدم تحمل لاکتوز نامیده می‌شود. باکتری‌های اسید لاکتیک موجود در غذاهای لبنی تخمیر شده، مانند کفیر و ماست، لاکتوز را به اسید لاکتیک تبدیل می‌کنند. بنابراین این غذاها نسبت به شیر، لاکتوز بسیار کمتری دارند.

همچنین کفیر حاوی آنزیم‌هایی است که می‌توانند به تجزیه بیشتر لاکتوز کمک کنند. به همین علت است که کفیر معمولاً توسط افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز به خوبی تحمل می‌شود. این مسئله حداقل در مقایسه با شیر معمولی صادق است. به خاطر داشته باشید که با مصرف آب نارگیل، آب‌میوه یا نوشیدنی‌های غیر‌لبنی دیگر می‌توان کفیر 100% بدون لاکتوز درست کرد.

پس می‌توان گفت که کفیر به این علت دارای لاکتوز کمی است که باکتری‌های اسید لاکتیک آن قبلاً لاکتوز را هضم کرده‌اند. افرادی که با عدم تحمل لاکتوز رو به رو هستند، در اغلب موارد می‌توانند بدون مشکل کفیر بنوشند.

تسکین و بهبود علائم آلرژی و آسم

خواص سلامتی کفیر || پزشکت

واکنش‌های آلرژیک در اثر پاسخ‌های التهابی علیه غذاها یا مواد خاص ایجاد می‌شوند. افرادی که سیستم ایمنی بیش از حد حساس دارند، بیشتر مستعد ابتلا به آلرژی هستند. آلرژی می‌تواند شرایطی مانند آسم را تحریک کند. در برخی از مطالعات حیوانی نشان داده شده است که کفیر پاسخ‌های التهابی مربوط به آلرژی و آسم را سرکوب می‌کند. با این حال، انجام مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

در واقع شواهد محدود به دست آمده از مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که نوشیدن کفیر ممکن است میزان بروز واکنش‌های آلرژیک را کاهش دهد.

طرز تهیه کفیر

اگر در مورد کیفیت کفیر‌های فروشگاهی مطمئن نیستید، می‌توانید آن را به راحتی در خانه درست کنید. همراه با میوه‌های تازه، کفیر یک دسر مناسب و خوش طعم به حساب می‌آید. ترکیب این دو می‌تواند عالی باشد. دانه‌های کفیر در برخی از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های مواد غذایی و همچنین به صورت آنلاین در دسترس هستند.

به خاطر داشته باشید که دانه‌های کفیر مناسب برای لبنیات با انواع مناسب برای نوشیدنی‌های غیرلبنی متفاوت است. برای تهیه نوشیدنی کفیر، می‌توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید:

1-2 قاشق غذاخوری (14-28 گرم) دانه کفیر را در یک شیشه کوچک بریزید. هرچه بیشتر از دانه کفیر استفاده کنید، محصول مورد نظر سریعتر تولید می‌شود. حدود 2 فنجان (500 میلی‌لیتر) شیر، ترجیحا ارگانیک یا حتی خام به ظرف اضافه کنید. شیر گاوهایی که علف می‌خورند، بهترین انتخاب است.

در صورت تمایل به تهیه کفیر غلیظ‌ تر، می‌توانید مقداری خامه پر‌چرب به ظرف اضافه کنید. درب را بگذارید و اجازه دهید ظرف 12 تا 36 ساعت در دمای اتاق بماند. هنگامی که محتوای ظرف شروع به تولید توده کرد، محصول آماده است. پس از اینکه به آرامی مایع را صاف کردید، دانه‌های کفیر روی صافی باقی می‌مانند. اکنون می‌توانید دانه‌ها را با مقداری شیر در یک شیشه جدید قرار دهید و این روند را دوباره شروع کنید. کفیر، یک نوشیدنی خوشمزه، مغذی و بسیار پایدار است.

با استفاده از دانه‌های کفیر و شیر به راحتی می‌توانید کفیر خانگی درست کنید.

سخن آخر

کفیر یک غذای تخمیر شده مناسب با قوام قابل مقایسه با ماست آشامیدنی است. این محصول به طور سنتی از شیر لبنی تهیه می‌شود، اما گزینه‌های غیرلبنی زیادی برای تهیه نوشیدنی حاوی کفیر در دسترس هستند. مطالعات نشان می دهند که کفیر سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، به رفع مشکلات گوارشی می‌انجامد، سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد و حتی ممکن است با سرطان مبارزه کند. اگر درباره خواص کفیر سوالات بیشتری دارید، با پزشکت تماس بگیرید و با متخصصان گوارش مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز