لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

حذف صبحانه و خطرات جبران ناپذیر آن

حذف صبحانه و خطرات جبران ناپذیر آن | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از بررسی حذف صبحانه و خطرات جبران ناپذیر آن، همه شما این ضرب المثل قدیمی را شنیده اید که می گوید صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است. اما چند نفر از شما این را رعایت می کنید؟ در تلاش برای کاهش دریافت کالری خالص و تحقق هدف رویایی خود که لاغر بودن است، بخش عمده ای از ما ممکن است تصمیم به حذف صبحانه خود بگیریم.

غذا منبع نهایی انرژی ماست و تمام وعده های غذایی در روز نقشی مساوی در دلچسب کردن ما دارند. معمولاً با ادعاهایی مواجه می‌شویم که می‌گویند صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در روز است و باید تلاش کرد تا آن را حذف نکند. اما در عین حال، ادعاهای دیگر اشاره می کنند که نخوردن صبحانه در واقع می تواند برای ما مفید باشد و بدن ما می تواند از آن سود زیادی ببرد. پس حقیقت پشت این ادعاها چیست؟ خوب، اگر دوست دارید بدانید که نخوردن صبحانه برای سلامتی شما ایده آل است یا خیر، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را بخوانید و با حقایق جالب آشنا شوید!

آیا صبحانه خود را حذف می کنید زیرا همیشه برای رسیدن به دفتر عجله دارید؟ یا عادت ندارید صبح ها چون احساس گرسنگی نمی کنید چیزی بخورید؟ خب، همه ما ممکن است دلایل مختلفی برای حذف اولین وعده غذایی در روز داشته باشیم. اگر این همان کاری است که شما انجام می دهید، مهم است که نگاهی به برخی از مضرات حذف صبحانه بیندازید:

حذف صبحانه برای قلب بد است.

حذف صبحانه و خطرات جبران ناپذیر آن | پزشکت

بر اساس مطالعه ای که در JAMA منتشر شده است، افرادی که صبحانه نمی خورند، در مقایسه با افرادی که صبحانه می خورند، حدود 27 درصد بیشتر احتمال دارد که دچار حمله قلبی شوند. دکتر لی کیهیل، که این تحقیق را رهبری کرد، می گوید که میزان خطر چندان نگران کننده نیست. اما او همچنین از این واقعیت حمایت می کند که افراط در خوردن یک صبحانه سالم در واقع می تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد.

افرادی که از خوردن صبحانه اجتناب می کنند نیز به نوبه خود مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند که منجر به گرفتگی عروق می شود. از سوی دیگر، این آنها را در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن قلبی عروقی، از جمله سکته مغزی قرار می دهد.

حذف صبحانه خطر دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد مطالعه ای را انجام داد که هدف آن یافتن ارتباط بین عادات غذایی و سلامتی بود. 46289 زن در تحقیقات انجام شده به مدت حدود شش سال شرکت کردند. نتایج مطالعه شگفت انگیز بود. بر اساس نتایج، زنانی که عادت به پرهیز از صبحانه داشتند، نسبت به زنانی که صبحانه روزانه خود را می‌نوشیدند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشتند.

بدتر از آن، زنان شاغلی که وعده‌های غذایی صبحگاهی خود را حذف می‌کنند، 54 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

تاثیر منفی بر خلق و خو و سطوح انرژی

طبق مطالعه ای که در سال 1999 در مجله ای به نام رفتار فیزیولوژیکی منتشر شد، پرهیز از صبحانه می تواند تأثیرات منفی بر انرژی و خلق و خوی داشته باشد. تیم تحقیقاتی بریتانیایی مطالعه‌ای را بر روی 144 فرد سالم انجام دادند که یک شبه روزه گرفتند. این گروه به سه دسته تقسیم شد. به یک گروه صبحانه سالم و متوسط، به گروه دوم فقط قهوه و به گروه سوم صبحانه داده نشد. سپس گروه ها به مدت چند ساعت تحت نظر قرار گرفتند. طبق این مطالعه، گروهی که صبحانه نمی‌خوردند ضعیف‌ترین مهارت‌های حافظه و بالاترین میزان خستگی را نشان دادند. بین دو گروه دیگر تفاوت معنی داری وجود نداشت. از طرفی پرهیز از صبحانه می تواند سطح انرژی شما را کاهش دهد و بر حافظه شما تأثیر منفی بگذارد.

اگر به طور روزانه از خوردن صبحانه پرهیز کرده اید و متوجه شده اید که رفتارتان نامنظم، تحریک پذیر شده و سطح انرژی شما پایین می آید، خوب، می توانید آن را به خاطر حذف صبحانه خود سرزنش کنید. به عبارت دیگر، حذف صبحانه می تواند تأثیر منفی بر سطوح انرژی بعدی داشته باشد. است وجود دارد شواهد علمی  اثبات این است که اثرات بد از صبحانه مصرف در افراد شامل افزایش سطح خستگی و مهارت های حافظه به خطر بیافتد. بنابراین، دفعه بعد که بدون هیچ دلیل مشخصی دچار کمبود انرژی و روحیه بدی شدید، فقط فکر کنید که آیا صبحانه خود را خورده اید یا نه.

حذف صبحانه و خطر ابتلا به سرطان

حذف صبحانه و خطرات جبران ناپذیر آن | پزشکت

نخوردن صبحانه باعث می شود در طول روز در خوردن غذا زیاده روی کنید. این به نوبه خود راه را برای افزایش شیوع چاقی هموار می کند. طبق تحقیقاتی که توسط Cancer Research UK صورت گرفت، مشخص شد افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

نخوردن صبحانه به طور منظم ممکن است باعث شود در بقیه روز کالری اضافی دریافت کنید. مصرف مداوم بیش از مقدار مورد نیاز کالری توسط بدن ممکن است در نهایت منجر به افزایش وزن یا چاقی شود. چاقی شما را در معرض خطر ابتلا به سایر بیماری های جدی قرار می دهد و سرطان یکی از این خطرات است. بنابراین، اگر می خواهید سرطان را از خود دور کنید، هر روز صبحانه بخورید!

بر عملکرد شناختی تأثیر می گذارد.

گنجاندن صبحانه در رژیم غذایی روزانه به شما عملکرد شناختی بهتری می دهد. مطالعه ای بر روی گروهی از نوجوانان 12 تا 15 ساله در دو کارآزمایی انجام شد. در یکی از آزمایش‌ها، به گروه اجازه داده شد صبحانه بخورند و در آزمایش دوم از گروه خواسته شد از وعده غذایی صبحگاهی خودداری کنند. نتایج جالب بود. این گروه، زمانی که رژیم صبحانه داشتند، دقت بهتری را در یک تست جستجوی بصری نشان دادند، در حالی که کمبود صبحانه نتایج برعکسی را نشان می دهد.

حذف صبحانه می تواند باعث میگرن شود.

هیپوگلیسمی اصطلاح پزشکی است که برای ارزیابی سطوح پایین قند خون استفاده می شود. حذف وعده های غذایی باعث کاهش شدید سطح قند می شود و به نوبه خود باعث ترشح هورمون هایی می شود که می توانند سطوح پایین گلوکز را جبران کنند. از سوی دیگر، این امر باعث افزایش سطح فشار خون می شود و باعث میگرن و سردرد می شود. این میزان با حذف صبحانه بیشتر است، زیرا اولین وعده غذایی در روز پس از نزدیک به 12 ساعت ناشتا بودن است. بنابراین، اگر می‌خواهید این سردردها را از بین ببرید، حتماً صبحانه خود را بخورید.

اگر مستعد ابتلا به میگرن هستید، حذف اولین وعده غذایی در روز می تواند شما را مستعد ابتلا به میگرن کند. این به این دلیل است که حذف وعده های غذایی منجر به کاهش سطح قند خون در بدن می شود که به نوبه خود ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد و در نتیجه شانس ابتلا به میگرن را افزایش دهد.

نخوردن صبحانه باعث ریزش مو می شود.

حذف صبحانه و خطرات جبران ناپذیر آن | پزشکت

یکی از عوارض مهم نخوردن صبحانه این است که باعث ریزش مو می شود. بله، یک وعده غذایی که حاوی سطوح کم پروتئین خطرناکی باشد می تواند بر سطوح کراتین تأثیر بگذارد، از رشد مو جلوگیری کرده و باعث ریزش مو شود. صبحانه غذای اصلی هر روز است و نقش مهمی در رشد فولیکول های مو دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید از موهای شاداب و قوی با ریزش موی صفر لذت ببرید، باید روزانه یک صبحانه غنی از پروتئین بخورید.

متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

همانطور که اگر بنزین نباشد ماشین شما روشن نمی شود،، بدن شما برای شروع سریع متابولیسم خود به صبحانه نیاز دارد. این اولین وعده غذایی در روز است که بدن خود را با آن تغذیه می کنید، پس از حدود 12 ساعت استراحت. بر اساس مطالعات مختلفی که در مورد اهمیت صبحانه انجام گرفت، افرادی که این وعده غذایی را می خورند، سطح متابولیسم استراحت بیشتری دارند.

خماری را بدتر می کند.

اگر شب قبل در مصرف الکل خود افراط کرده باشید می توانید از یک صبحانه مقوی برای جلوگیری از خماری خود استفاده کنید. یک صبحانه سالم سرشار از آهن، فولات و سایر مواد معدنی و ویتامین ها به بدن شما کمک می کند تا مواد مغذی بدن را جبران کند. همچنین سطح انرژی شما را بالا می برد.

شاید منجر به افزایش وزن شود.

حذف صبحانه و خطرات جبران ناپذیر آن | پزشکت

آیا اخیراً در حال انباشته کردن پوند بوده اید و به این فکر کرده اید که چه چیزی ممکن است مشکل داشته باشد؟ خوب، قبل از هر نتیجه گیری سریع، آیا صبحانه خود را به طور منظم می خورید؟ نخوردن صبحانه ممکن است منجر به افزایش وزن شود. این به این دلیل است که وقتی برای مدت طولانی تری غذا نمی خورید، بدن شما به غذاهای چرب و شیرین میل می کند. همچنین، هنگامی که گرسنگی ناگهانی شروع می‌شود، ممکن است هر چیزی را که به سراغتان می‌آید بخورید، بدون اینکه دو بار به کالری‌هایی که ممکن است می‌خورید فکر کنید، و این ممکن است در نهایت باعث افزایش وزن شما شود. بنابراین، نخوردن صبحانه و چاقی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و اگر می خواهید تناسب اندام داشته باشید، صبحانه خود را به موقع بخورید.

فقط این را به خاطر بسپارید. نخوردن صبحانه می تواند با کاهش سطح قند، ایجاد سردرد و حالت تهوع، خماری را بدتر کند. بنابراین، فقط یک صبحانه سالم بخورید تا بر خماری خود غلبه کنید.

اگر رژیم لاغری را رعایت می کنید و عادت به حذف صبحانه دارید، همین حالا به آن فکر کنید. با توجه به مطالعات انجام شده در مورد اثرات منفی نخوردن صبحانه، افرادی که وعده غذایی صبحگاهی را از دست می دهند ممکن است بر خلاف اهدافشان دچار افزایش وزن شوند.

نخوردن صبحانه میل به غذاهای شیرین و چرب را افزایش می دهد. از آنجایی که گرسنگی شما کاملاً شدید خواهد بود، در نهایت هر چیزی را که در طول روز به آن برخورد می کنید، از بین می برید. هر چه میزان گرسنگی بالاتر باشد، مقدار غذای دریافتی نیز بیشتر خواهد شد. این گاهی اوقات از کالری دریافتی روزانه شما فراتر می رود. تمرین مداوم حذف صبحانه در نهایت منجر به افزایش وزن و نه کاهش وزن خواهد شد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز