لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چرا همیشه گرسنه هستم؟

چرا همیشه گرسنه هستم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


چرا همیشه گرسنه هستم؟ این سوال مشترک خیلی از کسانی است که از افزایش وزن خود رنج می برند و بدنبال راه کار هایی برای حل مشکل خود هستند. احساس گرسنگی همیشگی یا مداوم، بدترین دشمن هر رژیم غذایی یا است. گرسنگی مداوم نشانه این است که بدن شما برای عملکرد مناسب به نوعی سوخت نیاز دارد. در اینجا، سوخت به معنای غذا است. اگر یک وعده غذایی را از دست داده اید، گرسنگی امری طبیعی است.

اما اگر یک وعده غذایی خورده اید و قبل از وعده بعدی خود احساس گرسنگی بیش از حد دارید، این مسئله را نادیده نگیرید. احساس گرسنگی مداوم نشانه خوبی نیست.

گرسنگی مداوم می تواند علت های زیادی داشته باشد. بهتر است برای پیشگیری از بروز عوارض احتمالی این وضعیت به پزشک مراجعه کنید.

اختلال در خواب

دارو های خواب آور قوی و کسانی که در خوابیدن 7 تا 8 ساعته روزانه مشکل دارند، می توانند منجر به احساس گرسنگی مداوم کنند.

بی خوابی می تواند بر دو هورمون مرتبط با اشتها تأثیر بگذارد و باعث افزایش سطح گرلین، هورمونی که اشتها را تحریک می کند و همچنین کاهش سطح لپتین، هورمونی که باعث احساس سیری می شود، شود.

یک مطالعه در سال 2013 در Nature Communications منتشر شده است که خواب ناکافی ممکن است منجر به انتخاب غذاهایی شود که توانایی افزایش وزن را دارند.

همراه با احساس گرسنگی، از دیگر علائم کمبود خواب می توان به تغییر روحیه، هوشیار ماندن، افزایش تصادفات، بیدار ماندن در طول روز و افزایش وزن اشاره کرد.

سعی کنید در طول شب 7 تا 8 ساعت بخوابید. با انجام این کار، سطح انرژی و هورمون های گرسنگی خود را دوباره به حالت اولیه برمی گردانید.

استرس شدید

در هنگام جنگ یا حالت پرواز، هورمون استرس بدن یا همان کورتیزول افزایش می یابد. این هورمون بدن را به خوردن غذا ترغیب می کند. در واقع، کورتیزول شما را به خوردن قند و غذاهای پرچرب تشویق خواهد کرد.

خوردن بیشتر در هنگام استرس، احساسات منفی یا اضطراب را کاهش نمی دهد، بلکه نیاز به خوردن بیشتر را ایجاد می کند و منجر به افزایش وزن و مشکلات بیشتر سلامتی می شود.

بررسی ها نشان می دهد که یک واکنش روانی-فیزیولوژیکی به استرس ممکن است بر رفتار غذایی تأثیر بگذارد. با گذشت زمان، این تغییرات می تواند بر وزن و سلامتی تأثیر بگذارد.

مطالعه ای که توسط مرکز پزشکی UT Southwester در سال 2008 انجام شد، گزارش می دهد که برخی از افراد مبتلا به استرس یا افسردگی، هنگام بالا رفتن هورمون گرسنگی گرلین در بدن، پرخوری می کنند. سایر علائم مربوط به استرس شامل خشم، خستگی، سردرد، مشکلات خواب، ناراحتی معده و موارد دیگر است.

برای مقابله با استرس، ورزش و مراقبه کنید. حتی گوش دادن به موسیقی می تواند به کنترل سطح استرس شما کمک کند.

مشکلات تیروئید

چرا همیشه گرسنه هستم؟ | پزشکت

گرسنگی بیش از حد نیز با پرکاری تیروئید همراه است، یک بیماری شایع که بر تیروئید تأثیر می گذارد. اگر تیروئید شما بیش از حد فعال باشد، به این معنی است که از پرکاری تیروئید رنج می برید.

هنگامی که سطح هورمون تیروئید بیش از حد بالا باشد، عملکردهای حیاتی بدن تسریع می شود و شما انرژی را سریعتر از آنچه که نیاز دارید می سوزانید. همانطور که بدن شما از نظر متابولیکی سرعت می گیرد، در نتیجه گرسنگی افزایش می دهد.

هنگامی که از پرکاری تیروئید رنج می برید، حتی پس از خوردن بیش از حد زیاد، وزن اضافه نمی کنید. در عوض، از آنجا که کالری ها بیشتری را از دست می دهید، وزن کم می کنید.

علاوه بر تغییر اشتها و بزرگ شدن غده تیروئید، از دیگر علائم پرکاری تیروئید می توان به ضربان قلب سریع، برآمدگی چشم، احساس عصبی، تعریق زیاد، ضعف عضلانی و احساس تشنگی حتی پس از نوشیدن آب اشاره کرد.

قند خون پایین

کاهش قند خون یا افت قند خون به این معنی است که گلوکز در بدن شما به سطح بسیار پایینی کاهش یافته است. افت قند خون می تواند شما را گرسنه کند.

مغز برای عملکرد به انرژی نیاز دارد و گلوکز توسط مغز به عنوان سوخت پذیرفته می شود.بنابراین وقتی قند در جریان خون شما کاهش می یابد، قدرت مغزی شما نیز کمتر می شود. در این شرایط مغز سپس شروع به دادن سیگنال هایی می کند که بدن شما به سوخت نیاز دارد، از این رو احساس گرسنگی می کنید.

برای افرادی که از قند خون پایین رنج می برند، از اصطلاح جدید “hangry” استفاده می شود که به معنی گرسنگی عصبی است.

در مطالعه ای که در سال 2014 در مجله Proceedings of the National Academy of Science منتشر شد، محققان دریافتند که زوج های متاهل وقتی سطح قند خون آنها پایین است عصبانی می شوند و نسبت به یکدیگر معترض هستند.

به غیر از گرسنگی، سایر علائم کاهش قند خون شامل اضطراب، رنگ پریدگی پوست، تعریق، احساس گزگز در اطراف دهان و احساس عمومی ناخوشایند بودن است.

پایین بودن قند خون یکی از نگرانی های رایج در افراد دیابتی است، اما افرادی که سایر مشکلات بهداشتی مانند هپاتیت، اختلالات کلیوی و مشکلات غده فوق کلیوی یا هیپوفیز را دارند نیز می توانند این مشکل را تجربه کنند.

دیابت

چرا همیشه گرسنه هستم؟ | پزشکت

دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 می توانند باعث گرسنگی مکرر گرسنگی شوند. در شرایط عادی، بدن قند موجود در غذا را به سوختی به نام گلوکز تبدیل می کند. اما اگر مبتلا به دیابت هستید، ممکن است قند غذایی که می خورید برای تأمین انرژی وارد بافت های شما نشود. این وضعیت می تواند باعث شود که عضلات و سایر بافت های شما اشتیاق بیشتری به غذا داشته باشند.

علائم دیگر دیابت علاوه بر افزایش اشتها، تشنگی شدید، تکرر ادرار، کاهش وزن بدون دلیل، تاری دید، بریدگی ها و کوفتگی، احساس سوزن سوزن شدن دست و پا و خستگی مداوم است.

چه شما به دیابت نوع 1 و چه به نوع 2 مبتلا باشید، مهم است که سطح قند خون خود را کنترل کنید. وگرنه بر اندام های مختلف بدن تأثیر منفی می گذارد.

عفونت انگلی و گرسنگی مزمن و مداوم

در بعضی مواقع، گرسنگی بیش از حد حتی بعد از خوردن به موقع یک وعده غذایی می تواند نشانه ای از ابتلا به کرم در روده باشد.

کرم ها، به خصوص آنهایی که شبیه به کرم های نواری یا کرم های سوزنی هستند، می توانند برای مدت طولانی زندگی کنند بدون اینکه علائمی را بروز دهند. کرم ها از بدن همه مواد مغذی ضروری را جذب خواهند کرد، بنابراین شما را بیشتر از حد معمول گرسنه می کند.

عفونت های انگلی، ممکن است فرد را دچار گرسنگی شدید بخصوص در اوایل صبح کندو همچنین احتمال دارد فرد بعد از خوردن غذا هرگز احساس سیری نکند. اگر احساس گرسنگی شمابا کاهش وزن همراه است، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

سندرم قبل از قاعدگی (PMS)

چرا همیشه گرسنه هستم؟ | پزشکت

تغییرات هورمونی مداوم در بدن که در نیمه دوم چرخه قاعدگی رخ می دهد و طی 1 تا 2 روز پس از شروع قاعدگی از بین می رود، می تواند احساس گرسنگی مداوم را ایجاد کند. همچنین، در این مدت دمای پایه بدن افزایش می یابد که بیشتر بر اشتهای زنان تأثیر می گذارد.

علاوه بر احساس گرسنگی، زنان مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی (PMS) تمایل به احساس خستگی و کم آبی نیز دارند. علائم دیگر این وضعیت شامل نفخ، سردرد، حساسیت پستان، تغییرات خلقی، خستگی و مشکلات خواب است.

برای کنترل ولع مصرف مواد غذایی قبل از پریود، با هر وعده غذایی خود غذاهای غنی از پروتئین بخورید. حتی مصرف کربوهیدرات ها و قندهای فرآوری شده و تصفیه شده را به حداقل برسانید.

بارداری و گرسنگی مزمن و مداوم

بسیاری از خانم های باردار افزایش اشتها را تجربه می کنند. در حقیقت، افزایش اشتها به کودک اطمینان می دهد که مواد مغذی کافی برای رشد را دریافت کند.

طبیعی است که در طی سه ماهه اول حدود 4 تا 6 پوند وزن و سپس در سه ماهه دوم و سوم هفته ای 1 پوند وزن اضافه کنید.

با این حال، افزایش اشتها در دوران بارداری نباید باعث این شود که هر چیزی را بخورید. از غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده و بسیاری از غذاهای شیرین پرهیز کنید.

خوردن غذاهای کامل غنی از مواد مغذی باعث سلامتی شما و کودک در حال رشد می شود. همچنین باعث می شود کمتر دچار پرخوری شوید.

کمبود آب بدن و گرسنگی مزمن و مداوم

چرا همیشه گرسنه هستم؟ | پزشکت

وقتی بدن به طور مزمن دچار کم آبی می شود، می توانید احساس گرسنگی نیز کنید. در حقیقت، بسیاری از مردم گرسنگی را به خاطر تشنگی اشتباه می گیرند. تشنگی زمانی اتفاق میفتد که بدن شما به آب احتیاج داشته باشد. با این حال، ممکن است سیگنال تشنگی را با گرسنگی اشتباه بگیرید. زیرا همان قسمت مغز (هیپوتالاموس) سیگنال هایی را برای هر دو ارسال می کند. در صورت کمبود آب بدن، مغز سیگنالی را برای شما ارسال می کند که در واقع نیاز به مصرف مایعات دارید.

همچنین آب برای سلول ها لازم است تا از مواد مغذی موجود در غذایی که می خورید استفاده کنند. عدم دسترسی به مواد مغذی باعث می شود گرسنگی بیشتری را تجربه کنید.

هنگام کمبود آب بدن، جدا از احساس گرسنگی، علائمی مانند یبوست، خشکی پوست، کمبود انرژی، سرگیجه، خشکی چشم و کاهش ادرار را نیز تجربه خواهید کرد.

دفعه بعدی که احساس گرسنگی کردید، یک یا دو لیوان آب بنوشید تا مشکل گرسنگی شما برطرف شود.

مصرف الکل

مصرف روزانه یک لیوان شراب یا آبجو همراه با شام نیز می تواند دلیل گرسنگی شما در تمام مدت باشد.

نوشیدن الکل می تواند منجر به افزایش هورمون گرلین شود که احساس گرسنگی را تحریک می کند. حتی اگر معده شما سیر باشد. همچنین، مشخص شده است که افراد هنگام نوشیدن الکل تمایل به خوردن بیشتر دارند.

همچنین، مصرف الکل باعث کم آبی بدن شما می شود که به نوبه خود می تواند شما را فریب دهد و فکر کنید که بدن شما واقعاً به آب احتیاج دارد.

بررسی ها نشان می دهد که الکل، وضعیت مغز را به حالت گرسنگی تغییر می دهد، و منجر به بروز گرسنگی می شود.

سایر دلایل احتمالی که همیشه گرسنه هستید، عبارتند از:

چرا همیشه گرسنه هستم؟ | پزشکت

  • جوش شیرین تأثیر منفی بر اشتها دارد و می تواند گرسنگی را تحریک کند.
  • آدامس، حتی آدامس بدون قند، می تواند احساس گرسنگی را افزایش دهد.
  • مصرف کربوهیدرات های نشاسته ای باعث می شود غذای بیشتری میل کنید.
  • اختلالات خوردن مانند پرخوری عصبی می تواند باعث گرسنگی بیش از حد شود.
  • شرایط بهداشت روانی مانند اختلال دو قطبی و افسردگی شیدایی می تواند میل شما به غذا را به شدت افزایش دهد.
  • پروتئین بدون چربی و چربی های سالم احساس گرسنگی را از بین می برد. اگر مرتباً آنها را نمی خورید، معده شما برای مدت طولانی سیر نمی شود.
  • خوردن غذاهای فرآوری شده بیشتر مانند نان سفید، کلوچه و حتی سس سالاد می تواند قند خون شما را افزایش دهد. حتی احساس گرسنگی بیشتری نسبت به قبل ایجاد کند.
  • غذا خوردن با سرعت سریع می تواند باعث پرخوری یا احساس گرسنگی شما بعد از اتمام غذا شود. غذای خود را به آرامی بخورید، هر لقمه را میل کنید و از غذا لذت ببرید.
  • اختلالات ژنتیکی مانند سندرم پرادر-ویلی (PWS) نیز گاهی اوقات مسئول گرسنگی بیش از حد است. به همین ترتیب، یک ناهنجاری کروموزومی می تواند باعث گرسنگی بیش از حد شود.
  • برخی از داروهای خاص می توانند اشتهای شما را افزایش دهند. به طور خاص، داروهای ضد افسردگی و کورتیکواستروئیدها حتی پس از یک وعده غذایی در اندازه طبیعی می توانند احساس گرسنگی در شما ایجاد کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز