لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

متخصص تغذیه کیست؟

متخصص تغذیه کیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


متخصص تغذیه در استفاده از غذا و تغذیه برای ارتقاء سلامت و مدیریت بیماری ها متخصص است. این متخصصان به افراد توصیه می کنند که برای داشتن یک سبک زندگی سالم یا دستیابی به یک هدف خاص مربوط به سلامتی چه بخورند. اکثر متخصصان تغذیه در بیمارستان ها، خانه های سالمندان، مراکز مراقبت طولانی مدت یا مطب های پزشکی کار می کنند.

در حالی که تغذیه یک حوزه تخصصی با طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی در دنیای واقعی است، دو حوزه اصلی تمرکز وجود دارد که متخصصان تغذیه را با عموم مردم در تماس می کند.

این متخصص، اغلب به عنوان بخشی از یک تیم مراقبت های بهداشتی چند رشته ای که شامل پزشکان، مددکاران اجتماعی، پرستاران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خانگی است کار می کند. متخصص تغذیه می تواند در بهینه سازی درمان برای همه چیز از آلرژی و عدم تحمل غذایی و اختلالات خوردن گرفته تا اختلالات گوارشی و مشکلات وزن به شما کمک کند.

در این راستا، متخصصان تغذیه معمولاً موارد زیر را انجام می دهند:

  • ارزیابی نیازهای تغذیه ای و بهداشتی بیماران و مراجعین
  • مشاوره در مورد مسائل تغذیه و عادات غذایی مناسب به بیماران
  • تعیین برنامه های غذایی و تغذیه ای با درنظر گرفتن ترجیحات و بودجه مشتریان
  • ارزیابی اثرات برنامه های غذایی و تغییر آنها در صورت نیاز

فوق تخصص تغذیه

متخصص تغذیه کیست؟ | پزشکت

برخی از متخصصان تغذیه در حوزه هایی آموزش های لازم را می بینند و توجه خود را متمرکز می کنند. متخصص شدن در زمینه های تغذیه به آموزش اضافی و کسب دانش های بیشتر نیاز دارد. برخی از فوق تخصص های تغذیه ای، عبارتند از:

متخصص تغذیه ورزشی. ورزشکاران و بزرگسالان فعال به دنبال راهنمایی از متخصصان ورزشی برای افزایش عملکرد ورزشی خود هستند. متخصصان تغذیه ورزشی به طور فزاینده ای برای توسعه برنامه های تغذیه و مایعات مخصوص ورزشکاران یا تیم های مختلف استخدام می شوند.

متخصص تغذیه کودکان. این متخصصان برای ارتقای سلامت تغذیه مطلوب نوزادان، کودکان و نوجوانان تلاش می کنند.

متخصص تغذیه ژرنتولوژی. این متخصصان استراتژی های تغذیه ایمن موثری را برای ارتقاء کیفیت زندگی و سلامت افراد مسن طراحی، اجرا و مدیریت می کنند. در زمانی که تغذیه به عنوان یکی از اجزای ضروری پیری سالم و مدیریت بیماری ها بیش از پیش شناخته می شود، این متخصصان از تخصص ضروری برای سالمندان برخوردار هستند.

متخصص تغذیه کلیه یا نفرولوژی. رژیم درمانی برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) حیاتی است و برای افرادی که از نیازهای تغذیه ای تخصصی برای ارزیابی و انجام درمان تغذیه پزشکی شخصی (MNT) برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مطلع هستند ضروری است. به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، MNT می تواند پیشرفت  بیماری مزمن کلیوی را به تأخیر اندازد، از عوارضی مانند سوء تغذیه جلوگیری کرده یا آنها را درمان کند و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. علاوه بر این، MNT می تواند هزینه های مراقبت های بهداشتی را کاهش دهد.

چگونه متخصص تغذیه شویم؟

متخصص تغذیه متخصص رژیم درمانی است، شاخه ای از دانش مربوط به رژیم غذایی و تأثیرات آن بر سلامتی است. یک متخصص تغذیه معمولاً تغذیه مشتری را بر اساس وضعیت پزشکی و یا اهداف فردی تغییر می دهد.

با توجه به آکادمی تغذیه و رژیم درمانی، یک متخصص تغذیه ثبت شده باید موارد زیر را تکمیل و گذراند تا گواهینامه دریافت کند:

  • مدرک کارشناسی با دوره های مورد تایید شورای اعتباربخشی آکادمی تغذیه و رژیم درمانی برای آموزش تغذیه و رژیم درمانی
  • حداقل 1200 ساعت تجربه تحت نظارت در یک مرکز بهداشتی معتبر، آژانس اجتماعی یا شرکت خدمات غذایی
  • قبولی در آزمون سراسری که توسط کمیسیون ثبت رژیم انجام می شود.

علاوه بر این، یک متخصص تغذیه باید هر سال شرایط لازم برای ادامه تحصیل حرفه ای را داشته باشد تا گواهینامه هیئت مدیره را حفظ کند.

متخصص تغذیه چه کاری می کند؟

متخصص تغذیه کیست؟ | پزشکت

در هنگام مراجعه به متخصص امور تغذیه ممکن است شاهد مراحل زیر باشد:

ابتدا یک معاینه پزشکی انجام دهید. یک متخصص تغذیه قبل از ارائه راهنمایی در مورد رژیم غذایی باید وضعیت سلامتی شما را بداند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند فشار خون و اطلاعات آزمایش خون مانند کلسترول خون، تری گلیسیرید، قند خون (قند)، هموگلوبین و سطح هماتوکریت (اندازه گیری حجم گلبول های قرمز خون) و موارد دیگر را بررسی کند. برخی از مشکلات سلامتی به طور جزئی یا کامل با رژیم غذایی و شاید فعالیت بدنی مدیریت می شوند.

اگر به تنهایی به دنبال مشاوره تغذیه هستید، بدانید که می خواهید به چه چیزی برسید. آیا می خواهید لاغر شوید؟ افزایش وزن دارید؟ انرژی بیشتری دارید؟ به اهداف خود زودتر فکر کنید و مطمئن باشید که هدف خود برای مراجعه به متخصص تغذیه را می دانید.

آماده پاسخگویی به سوالات باشید.

احتمال دارد در هنگام مراجعه به یک متخصص تغذیه در مورد عادات غذایی، هرگونه واکنش نامطلوب به غذا، مکمل های غذایی، سابقه وزن، ترجیحات غذایی، سابقه پزشکی عمومی، سابقه سلامت خانواده، داروها و عادات سبک زندگی خود صحبت کنید. این اطلاعات می تواند به متخصص تغذیه کمک کند تا توصیه های غذایی و تغذیه ای را مطابق با سبک زندگی و نیازهای سلامتی شما تنظیم کند.

میزان مصرف غذای خود را ثبت کنید. اگر از شما خواسته شد، همه چیزهایی را که برای چند روز می خورید و می نوشید بنویسید. مقادیر (در فنجان، اونس، قاشق غذاخوری و غیره) و طرز تهیه غذاها، مانند سرخ شده، کبابی یا پخته شده را ثبت می کند.

توصیه آخر

یک متخصص تغذیه واجد شرایط بر تغییر در شیوه زندگی و انتخاب غذا تمرکز می کند، نه بر نتایج سریع، درمان های معجزه آسا یا مکمل های غذایی پرهزینه. پس بهتر است تمام جزییات را یادداشت کنید.

اصلاح رژیم غذایی با مشاوره آنلاین یکی از خدمات ویژه از پزشکت برای افرادی است که به تغذیه خود اهمیت می دهند و به دنبال رژیم غذایی متعادل متناسب با وضعیت خود هستند. از طرفی افرادی که از اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی و یا پرخوری عصبی رنج می برند می توانند با مشاوره از متخصص تغذیه و حتی روانپزشک با تجربه در پزشکت از بروز عوارض جسمی و روانی وضعیت خود پیشگیری کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز