لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

عوارض مصرف آناناس

مصرف آناناس || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آناناس منبع غنی از برخی آنزیم های کلیدی مورد نیاز برای بدن است که مزایا و فواید آن با هضم بهتر شروع می شود. علاوه بر این، مصرف آناناس با القای کاهش وزن و درمان التهاب نیز مرتبط است. آناناس همچنین با دارا بودن ارزش غذایی بالایی که دارد به بهبود وضعیت تغذیه کودکان کمک می کند. چون حاوی مقدار زیادی ویتامین های A و C هستند. یک فنجان (165 گرم) تکه های آناناس تازه حاوی 82 کالری است. همچنین 22 گرم کربوهیدرات و 2.3 گرم فیبر و سایر مواد مغذی زیر است:

  • 79 میلی گرم ویتامین C
  • 95 واحد بین المللی ویتامین A
  • 21 میلی گرم کلسیم
  • 19 میلی گرم منیزیم
  • 12 میلی گرم فسفر
  • 180 میلی گرم پتاسیم
  • 29 میکروگرم فولات

اما مصرف آنها می تواند با برخی مزایا و حتی عوارضی همراه باشد که در هنگام استفاده آنها باید به این موارد دقت کرد.

مصرف آناناس چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

آناناس حاوی بروملین است. بروملین، آنزیم گوارشی که بیشتر فواید مصرف آناناس را به همراه دارد. بروملین برای مبارزه با سرطان و التهاب و بیماری های مرتبط با آن کاملا شناخته شده است. این میوه همچنین سیستم ایمنی بدن و استخوان ها را تقویت می کند. سایر مزایای مصرف آن عبارتند از:

کاهش وزن || پزشکتکاهش وزن

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که مصرف آناناس می تواند اثرات ضد چاقی داشته باشد. موش های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب کاهش وزن بدن، شاخص توده بدنی، تجمع چربی بدن و تجمع چربی کبد را پس از مصرف آب آناناس نشان دادند. نشان داده شده است که آب آناناس باعث کاهش لیپوژنز (تشکیل چربی) و افزایش لیپولیز (تجزیه چربی ها برای آزادسازی اسیدهای چرب) می شود. به نظر می رسد که آناناس غذای ایده آلی برای سوزاندن چربی های شکم باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری باید در این زمینه صورت بگیرد.

کمک به هضم

مهمترین جزء آناناس بروملین و یک آنزیم گوارشی قوی است. بررسی ها نشان می دهد که مکمل بروملین (آنزیم گوارشی) ممکن است به تجزیه پروتئین ها کمک کند. حتی می تواند به درمان نارسایی لوزالمعده کمک کند. نارسایی لوزالمعده، یک اختلال گوارشی که در آن لوزالمعده آنزیم های خاصی را که بدن برای هضم غذا در روده کوچک استفاده می کند به اندازه کافی تولید نمی شود. فرمول حاوی بروملین به عنوان یکی از مواد اولیه می تواند نفخ بیش از حد و اسهال را تسکین دهد.

کاهش خطر سرطان

سایر بررسی ها نشان می دهد بروملین موجود در آناناس ممکن است فعالیت ضد سرطانی داشته باشد. حتی آنزیم ها می توانند تأثیر مستقیمی بر سلول های سرطانی و محیط آنها داشته باشد. بروملین اثرات ضد سرطانی بر روی سلول های سرطانی روده بزرگ نشان می دهد. غذاهای حاوی بروملین کاندیدهای خوبی برای کاهش خطر سرطان کولورکتال در نظر گرفته می شوند.

بروملین همچنین می تواند در مبارزه با التهاب، که عامل اصلی سرطان است، موثر باشد و از پیشرفت سرطان جلوگیری کند. گزارش های مختلف سنتی و بالینی نشان دهنده خواص ضد سرطانی بروملین آناناس است. مطالعات بیشتر ممکن است نتایج امیدوارکننده تری در این زمینه ارائه دهد. در مطالعات موش، بروملین نیز مانع رشد و گسترش سلول های سرطان سینه شد. همچنین می تواند بقای این سلول ها را کاهش دهد.

مبارزه با التهاب بدن

بررسی های صورت گرفته بر روی حیوانات نشان می دهد که بروملین اثرات درمانی بر بیماری های التهابی مختلف، از جمله سندرم روده التهابی دارد. قرار گرفتن در معرض بروملین می تواند تعدادی از مولکول های سطح سلولی را که منجر به التهاب شده را حذف کند.

بروملین موجود در آناناس نیز با کاهش تولید سیتوکین های پیش التهابی و کموکاین ها به این امر دست می یابد. اینها ترکیباتی در سیستم انسان هستند که باعث التهاب و بیشتر در مورد بیماری التهابی روده می شود.

عصاره آناناس همچنین برای درمان سایر بیماری های زمینه ای مربوط به التهاب، از جمله بیماری آلرژیک راه هوایی، نیز مشخص شد. آنزیم میوه می تواند فعال شدن و گسترش سلول های خاص سیستم ایمنی را تغییر دهد.

درمان آرتریت و ارتقای سلامت استخوان

بروملین همچنین ممکن است به درمان آرتروز کمک کند. این آنزیم، خواص ضددردی به ویژه در دردهای التهابی در انسان از خود نشان می دهد. آناناس همچنین حاوی منگنز است که یک ماده معدنی مهم در تشکیل استخوان محسوب می شود. آنها همچنین حاوی ویتامین C هستند که از تشکیل کلاژن در استخوان ها پشتیبانی می کند. آناناس می‌تواند باعث رشد استخوان‌ها در جوانان و تقویت استخوان‌ها در افراد مسن شود. خواص ضد التهابی بروملین آناناس نیز ممکن است به درمان درد آرتریت روماتوئید کمک کند.

بهبود سلامت قلب

بروملین موجود در آناناس باعث کاهش تجمع پلاکت های خون می شود. حتی ممکن است به درمان ترومبوفلبیت حاد (شرایطی که با لخته شدن خون مشخص می شود) کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری بر روی جمعیت های انسانی برای نتیجه گیری از اثرات مفید بروملین بر بیماری های قلبی عروقی باید صورت بگیرد. بروملین همچنین ممکن است پلاک های کلسترول را بشکند و سلامت قلب را بیشتر ارتقا دهد. اثربخشی آن در درمان سایر بیماری های قلبی، از جمله بیماری عروق کرونر قلب، بیماری روماتیسمی قلبی، بیماری مادرزادی قلبی و حمله قلبی هنوز به اثبات نرسیده است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

بروملین موجود در آناناس می تواند سیستم ایمنی بدن را تعدیل کرده و به طور بالقوه بهبود زخم را تسریع کند. یک بررسی نشان داده کودکانی که آب آناناس مصرف می‌کردند، خطر کمتری برای ابتلا به عفونت‌های میکروبی داشتند. طبق این بررسی مشخص شد که این میوه غلظت گلبول های سفید خون مبارزه کننده با بیماری را چهار برابر افزایش می دهد. در مطالعه دیگری، کودکان مبتلا به سینوزیت با مکمل بروملین بهبودی سریع تری نشان دادند.

مطالعه دیگری به پتانسیل بروملین برای درمان علائم آسم می پردازد. ممکن است یک اثر درمانی بر بیماری های آلرژیک راه هوایی مختلف، از جمله آسم آلرژیک داشته باشد.

تسریع روند بهبودی

خواص ضد التهابی بروملین آناناس می تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند. این امر به ویژه در مورد بهبودی بسیار مورد نیاز پس از جراحی صادق است. مطالعات بیشتری برای اثبات اثربخشی بروملین در بهبودی پس از جراحی باید صورت بگیرد. در یک مطالعه، مصرف بروملین به طور قابل توجهی درد بیماران تحت عمل جراحی دندان را کاهش داد. این آنزیم تسکین مشابهی با سایر داروهای ضد التهابی ارائه کرد. بروملین همچنین احساس خستگی و آسیب عضلانی را کاهش می دهد و ریکاوری را در روزهای متوالی دوچرخه سواری بهبود می بخشد.

ویتامین پوست || پزشکتبهبود سلامت پوست

تحقیقات محدودی در این زمینه وجود دارد. ویتامین C موجود در آناناس ممکن است برای پوست مفید باشد. این ویتامین باعث تولید کلاژن می شود و ممکن است از پوست در برابر آسیب محافظت کند.

چگونه آناناس را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؟

خوردن آناناس آسان است. آنها علاوه بر تمام مزایایی که دارند طعم لذیذی نیز دارند. اما شما به راحتی می توانید آناناس را به روش های زیر میل کنید:

  • آناناس را خرد کرده و به سالاد عصرانه خود اضافه کنید.
  • یک آناناس ورقه شده را به اسموتی های صبحگاهی خود اضافه کنید.
  • آناناس میوه ای همه کاره است و به راحتی می توان آن را در بیشتر غذاها گنجاند.

خوردن آناناس ممکن است تنها راه برای لذت بردن از اثرات مفید بروملین نباشد. همچنین می توانید مصرف مکمل های انها را در نظربگیرید.

پزشک یا متخصص تغذیه بسته به نیاز و وضعیت سلامتی شما ممکن است مصرف مکمل های بروملین را توصیه کند. دوز استاندارد بروملین هنوز مشخص نشده است. توصیه می کنیم قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید. آنها همچنین پیشنهادات مناسب را در مورد دوز ارائه می دهند.

عوارض جانبی آناناس چیست؟

آناناس یک میوه استوایی با فواید بی شمار است. اما مصرف آن مانند هر مواد غذایی دیگر می تواند با بروز عوارضی همراه باشد. برخی از عوارض آنها عبارتند از:

آلرژی زا: در برخی موارد، آناناس ممکن است باعث واکنش های آلرژیک و اسهال شود. آلرژی ها شامل خارش شدید، بثورات، درد شکم و استفراغ است.

تشدید علائم آسم: اگرچه برخی تحقیقات نشان می دهد که آناناس ممکن است علائم آسم را درمان کند، اما در برخی افراد، این میوه می تواند اثر معکوس داشته باشد.

افزایش خطر خونریزی: مصرف بروملین ممکن است تجمع پلاکتی را مهار کرده و از لخته شدن خون جلوگیری کند. این شرایط حتی می تواند خطر خونریزی و خونریزی قاعدگی را در برخی افراد با شرایط خاص افزایش دهد. برای همین توصیه می شود از مصرف آناناس بلافاصله پس از جراحی خودداری کنید. آناناس ممکن است بهبودی پس از جراحی را افزایش دهد، اما مصرف آن باید تحت نظارت پزشک باشد. همچنین، از مصرف بروملین همراه با داروهای رقیق کننده خون تجویزی خودداری کنید.

خطر سقط جنین در دوران بارداری

زنان در دوران بارداری باید از مصرف آناناس اجتناب کنند. شواهد حکایتی نشان می دهد که مصرف آناناس ممکن است باعث سقط جنین شود. از این رو، مراقب باشید و از مصرف آناناس در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنید.

سوالات متداول

چه مقدار آناناس می توانید در روز بخورید؟ یک فنجان آناناس حاوی حدود 80 میلی گرم ویتامین C است که بیشتر از مقدار توصیه شده این ویتامین در رژیم غذایی است. اگرچه اطلاعات کافی در مورد مقدار میوه ای که می توانید در روز بخورید وجود ندارد، داشتن یک فنجان (166 گرم) از آن کافی است.

آیا آناناس برای دیابت مفید است؟ آناناس قند نسبتا کمی دارد، بنابراین می تواند برای افراد دیابتی مفید باشد. اما قبل از مصرف آن، لطفا با پزشک خود مشورت کنید.

آیا خوردن آناناس در شب خوب است؟ آره. برخی از کارشناسان معتقدند که آناناس ممکن است خواب را نیز تقویت کند.

آیا آناناس برای کبد و کلیه مفید است؟ به نظر می رسد این میوه برای هر دو اندام مفید است. اگرچه تحقیقات گسترده‌تری مورد نیاز است، اما مصرف این میوه ممکن است به تقویت سلامت کبد و کلیه‌ها کمک کند.

سخن آخر

آناناس به طرق مختلف برای شما مفید است. آنها می توانند به طور موثر به کاهش وزن و هضم کمک کنند و سلامت استخوان، قلب و پوست را بهبود بخشند. مصرف انها همچنین ایمنی را بهبود می بخشند، بهبودی را بهبود می بخشند، با التهاب مبارزه می کنند و خطر سرطان را کاهش می دهند. اما اگر به آناناس حساسیت دارید، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید. همچنین ممکن است علائم آسم را تشدید کند و خطر خونریزی و سقط جنین را در برخی افزایش دهد. اگر باردار هستید یا بیماری خاصی دارید، قبل از گنجاندن آناناس در رژیم غذایی تان با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز