لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شکر قهوه ای چیست؟

شکر قهوه ای چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از نظر تغذیه، شکر قهوه ای و سفید مشابه هستند. با این حال، هر دو دارای مزه ها و خواص متضادی بوده که عملکردهای متفاوتی به عنوان مواد تشکیل دهنده به آنها می دهد. علاوه بر این، شکر از نظر غذایی و مواد مغذی زیاد مفید نیست، بنابراین افراد باید مصرف قند خود را به خوراکی های گاه به گاه محدود کنند. انواع مختلفی از شکر برای خرید وجود دارد، دانستن اینکه کدام یک برای برخی غذاها یا دستور العمل ها بهتر است، چالش برانگیز است.

شکر قهوه ای و سفید طعم و بافت متفاوتی دارند، و دستور العمل های غذایی اغلب نوع خاصی را می طلبند. جایگزینی نوع دیگری از شکر می تواند بافت و طعم کلی غذا را تغییر دهد. این مقاله از پزشکت به بررسی تفاوت های تغذیه ای بین شکر سفید و قهوه ای می پردازد. همچنین بررسی می‌کند که سازنده‌ها چگونه هر نوع را تهیه می کنند، و در مورد اینکه کدام نوع برای پخت و استفاده در غذاها و نوشیدنی‌ها بهترین است، بحث می‌کند و در نهایت، جایگزین های مغذی تری را ارائه می دهد.

تفاوت های تغذیه ای شکر قهوه ای و سفید

شکر ها تقریبا دارای کالری مشابهی هستند.شکر قهوه ای حاوی 380 کالری در هر 100 گرم، در حالی که شکر سفید حاوی 385 کالری در هر 100 گرم است. اما شکر قهوه ای حاوی کلسیم بیشتری نسبت به شکر سفید است، به طوری که 83 میلی گرم در 100 گرم در مقایسه با 1 میلی گرم در هر 100 گرم شکر سفید. به همین ترتیب، سایر مواد معدنی، مانند آهن، کمی بیشتر در شکر قهوه ای موجودهستند.

با این حال، در هر قاشق چای‌خوری، تفاوت‌های ناچیز در مقادیر این مواد معدنی قابل بررسی نیست، زیرا شکر یک غذای مغذی نیست. مردم به غذاهایی مانند اینها به عنوان “کالری خالی” اشاره می کنند.

دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها به مردم توصیه می کند که قندهای اضافه شده را به 10 درصد از کالری روزانه خود محدود تا از اضافه وزن پیشگیری کنند و خطر بیماری های مزمن را کاهش دهند. این بدان معناست که اگر فردی 2000 کالری در روز مصرف کند، بیش از 200 کالری آن نباید از شکر اضافه شده باشد که معادل 12 قاشق چایخوری است.

خطرات خوردن بیش از حد قند

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیان می کند که خوردن قند افزوده می تواند خطر ابتلا به بیماری های بالقوه جدی را در فرد افزایش دهد، مانند:

  • بیماری قلبی
  • دیابت نوع 2
  • اضافه وزن و چاقی

چه چیزی باعث تفاوت رنگ در شکر می شود؟

شکر قهوه ای چیست؟ || پزشکت

تولید کنندگان تمام شکر را با استخراج آب قند از گیاهان چغندر قند یا نیشکر بدست می آورند. فرآیند تولید شامل تمیز کردن، کریستالیزه و خشک کردن شکر خام است.

در طول فرآیند تولید، تولیدکنندگان کریستال های شکر را از ملاس جدا می کنند. ملاس شربت غلیظ و قهوه ای تیره که به طور طبیعی در چغندرقند و نیشکر وجود دارد.

ملاس نیشکر، طعم شیرینی دارد، اما ملاس چغندرقند خیلی شیرین نیست و تولیدکنندگان از آن برای خوراک دام و سایر صنایع استفاده می کنند. مقدار ملاس رنگ، طعم و رطوبت قند را تعیین می کند. ملاس بیشتر، رنگ و طعم غنی تری به این غذا می دهد. تولیدکنندگان همچنین می توانند شربت شکر قهوه ای را برای تولید شکر قهوه ای بجوشانند.

با تغییر اندازه کریستال ها و مقدار ملاس، شرکت های مواد غذایی می توانند قندهای مناسب برای غذاها، نوشیدنی ها و دستور العمل های مختلف بسازند.

انواع مختلف شکر و کاربرد آنها

انجمن شکر اطلاعاتی در مورد اینکه کدام نوع قندهای سفید و قهوه ای برای غذاها و دستور العمل های خاص مناسب تر هستند ارائه می دهد.

انواع شکر سفید

  • شکر دانه‌ریز: مردم معمولاً از شکر دانه‌ریز در کاسه‌های قند خود برای نوشیدنی‌های گرم یا پخت استفاده می‌کنند.
  • شکر فوق ریز: این نوع شکر کریستال های کوچکتری دارد که در تهیه دسرهای لطیف مانند موس یا پودینگ مفید است.
  • قنادی ها یا پودر قند: این شکر دانه ریز از شکری به دست می آید که سازندگان آن را آسیاب و الک و مردم از آن در شیرینی، آیسینگ و خامه استفاده می کنند.
  • شکر میوه: کریستال های کوچکتر و یکنواخت تر، از شکر میوه تشکیل شده که آن را برای مخلوط های خشک، دسرهای پودینگ و نوشیدنی های پودری مناسب تر می کند.

انواع شکر قهوه ای

این قند به دلیل اینکه حاوی رطوبت بیشتری نسبت به شکر سفید هستند، تمایل به جمع شدن دارند. این باعث می شود در دستور العمل هایی که نیاز به بافت مرطوب و جویدنی دارند مفید باشد.

  • شکر قهوه ای روشن: این شکر برای پخت و پز و سس مناسب است.
  • شکر قهوه ای تیره: دارای رنگ عمیق تر از شکر قهوه ای استاندارد است. علاوه بر این، طعم ملاس آن را برای استفاده در دستور العمل های شیرینی زنجبیلی، لوبیا پخته شده و غذاهای کبابی مناسب می کند.
  • شکر موسکووادو: این قند، نیشکر تصفیه نشده که هنوز حاوی ملاس طبیعی است. در نتیجه، کریستال‌ها کمی درشت‌تر و چسبنده‌تر از شکر قهوه‌ای معمولی هستند و مردم می‌توانند از آنها در دستور العمل‌هایی استفاده کنند که به طعم ملاس قوی نیاز دارند.
  • شکر توربینادو: دارای رنگ بلوند و طعم ملایم است. تولیدکنندگان فقط تا حدی شکر توربینادو را فرآوری می کنند که به آن شکر دمرارا یا نیشکر خام نیز می گویند. کریستال‌های بزرگ‌تری نسبت به شکر قهوه‌ای دارد و برای رویه‌های استروسل مناسب‌تر از پخت است.

 جایگزین‌ های مغذی‌ تر از شکر

شکر قهوه ای چیست؟ || پزشکت

درCDCگزارش ها حاکی از آن است که مردم در ایالات متحده به طور کلی از شکر اضافه شده بیش از حد مصرف می کنند. قندهای سفید و قهوه ای مکمل غذایی مغذی نیستند. بنابراین، آنها باید مصرف قندهای اضافه شده خود را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و مغذی محدود کنند. این شامل اجتناب از استفاده بیش از حد  شربت ها، عسل و آب میوه های غلیظ است.

جایگزین‌های مغذی‌تری که احتمال دارد در غذاها، نوشیدنی‌ها و دستور العمل‌ها استفاده شود شامل موارد زیر است:

  • استویا
  • زایلیتول
  • اریتریتول
  • میوه های له شده در پخت، مانند موز یا سس سیب

اگرچه عسل و شربت افرا قندهای طبیعی هستند، اما در صورت مصرف بیش از حد آنها احتمال دارد منجر به اضافه وزن و افزایش خطر بیماری های مزمن شوند. با این حال، استفاده از عسل و شربت افرا در مقادیر کم می تواند جایگزین طبیعی تری برای شکر فرآوری شده باشد. بررسی ها نشان داده که آنها حاوی برخی مواد مغذی مفید و آنتی اکسیدان ها هستند. با این حال، این مزایا به احتمال زیاد حداقل و فواید زیادی برای سلامتی ندارند.

در واقع شکر یک ماده طبیعی است که برای هزاران سال بخشی از رژیم غذایی انسان بوده است. در حالی که انواع زیادی از شکر وجود دارد، شکر قهوه ای و سفید از محبوب ترین انواع هستند.

روند تولید انواع شکر ها

شکر در آب و هوای گرمسیری که گیاهان نیشکر یا چغندرقند رشد می کنند تولید می شود. هر دو گیاه برای تولید شکر تحت فرآیند مشابهی قرار می گیرند. با این حال، روش های مورد استفاده برای تبدیل آن به شکر  متفاوت است.

سپس شکر متبلور شده سانتریفیوژ تا کریستال های قند تولید شود. سانتریفیوژ ماشینی است که برای جدا کردن کریستال های شکر از ملاس بسیار سریع می چرخد.

شکر سفید سپس برای حذف هرگونه ملاس اضافی و ایجاد کریستال های کوچکتر پردازش می شود. در همین حال، شکر قهوه ای کامل و تصفیه نشده کمتر از شکر سفید تحت پردازش قرار می گیرد و به آن اجازه می دهد مقداری از ملاس و رنگ قهوه ای طبیعی خود را حفظ کند.

در واقع شکر سفید از طریق یک فرآیند تصفیه تولید می شود که شربت قهوه ای به نام ملاس را از بین می برد. از سوی دیگر، شکر قهوه‌ای یا برای حفظ محتوای ملاس خود تحت پردازش کمتری قرار می‌گیرد یا از مخلوط کردن شکر سفید با ملاس تولید می‌شود.

مصارف آشپزی شکر

شکر قهوه ای چیست؟ || پزشکت

شکر سفید و قهوه ای را می توان به روش های مختلفی در پخت و پز استفاده کرد. در حالی که گاهی اوقات می توان آنها را به جای یکدیگر استفاده کرد، انجام این کار می تواند بر رنگ، طعم یا بافت محصول نهایی تأثیر بگذارد.

ملاس موجود در شکر قهوه‌ای رطوبت را حفظ می‌کند، بنابراین استفاده از آن باعث می‌شود محصولات نرم‌تر و در عین حال متراکم‌تری تولید شوند.

سایر کاربردهای شکر قهوه ای احتمال دارد شامل لعاب ها و سس های غنی مانند سس باربیکیو باشد.

شکرها دارای مشخصات طعم و رنگ متفاوت هستند.

تفاوت اصلی شکر سفید و قهوه ای در طعم و رنگ آنهاست.تعویض شکر سفید با شکر قهوه ای در دستور العمل ها بر رنگ غذاها تأثیر می گذارد و رنگ کاراملی یا قهوه ای روشنی می دهد. برعکس، پخت با شکر سفید منجر به رنگ روشن‌تر محصول می‌شود. بنابراین، هر کدام را که انتخاب کنید به نتیجه نهایی دلخواه بستگی دارد.

شکر قهوه ای و سفید نیز دارای مشخصات طعم منحصر به فردی هستند. شکر قهوه ای به دلیل ملاس اضافه شده، طعمی عمیق، کاراملی یا تافی مانند دارد. به همین دلیل در کیک ها و کلوچه های شکلاتی و همچنین کیک های میوه ای غنی به خوبی کار می کند.

از طرفی شکر سفید شیرین تر است، بنابراین می توانید کمتر از آن استفاده کنید تا طعم دلخواه خود را بدست آورید. عطر و طعم خنثی آن باعث شده که به یک ماده همه کاره در پخت تبدیل و در اسفنج های میوه و شیرینی ها به خوبی کار کند.

در واقع شکر سفید و قهوه ای به طور مشابه در آشپزی استفاده می شود. اما شکر قهوه ای حاوی ملاس است که بر طعم و رنگ غذا تأثیر می گذارد.

کدام نوع شکر را باید انتخاب کنید؟

شکر قهوه ای چیست؟ || پزشکت

اینکه شکر سفید یا قهوه ای را انتخاب کنید به ترجیح شخصی بستگی دارد، زیرا طعم و رنگ تفاوت اصلی بین این دو است. اگرچه شکر قهوه‌ای حاوی مواد معدنی بیشتری نسبت به شکر سفید است، اما مقدار این مواد معدنی آنقدر ناچیز است که هیچ فوایدی برای سلامتی ندارند.

نکته مهم این است که تصور می‌شود شکر عاملی مؤثر در شیوع چاقی و عامل اصلی بیماری‌ها از جمله دیابت نوع 2 و بیماری قلبی است. به همین دلیل، توصیه می شود بیش از 5 تا 10 درصد از کالری روزانه خود را از شکر اضافه مصرف نکنید. این باید حتی برای سلامتی بهینه بیشتر محدود شود.

انتخاب بین شکر سفید یا قهوه ای به ترجیح شخصی بستگی دارد. آنها از نظر تغذیه یکسان هستند و در نتیجه اثرات مشابهی بر سلامتی دارند.

سخن آخر

شکر قهوه ای و سفید دو نوع رایج شکر هستند.در حالی که آنها به طور متفاوتی تولید می شوند و در نتیجه طعم، رنگ و کاربردهای آشپزی مختلفی دارند، شکر قهوه ای اغلب به سادگی شکر سفید با ملاس پردازش می شود.برخلاف تصور رایج، آنها از نظر تغذیه مشابه هستند.

این ماده غذایی حاوی مواد معدنی  بیشتری نسبت به شکر سفید است اما هیچ فوایدی برای سلامتی ندارد. در واقع، برای سلامتی مطلوب، مصرف انواع قندها باید محدود شود.

قندهای قهوه ای می تواند بهتر از شکر سفید برای دستور پخت هایی باشند که طعم غنی تر یا بافت مرطوب تر و جویدنی دارند. در این موارد، شکر موسکووادو با محتوای ملاس بالاتر، بیشترین طعم را دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز