لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رژیم غذایی و گروه خونی

رژیم غذایی و گروه خونی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رژیم غذایی و گروه خونی موضوعی است که تا حدودی محبوبیت پیدا کرده است. تقریباً دو دهه است که رژیم غذایی به نام رژیم غذایی گروه خونی رایج شده است. طرفداران این رژیم پیشنهاد می کنند که گروه خونی شما تعیین می کند که کدام غذاها برای سلامتی شما بهتر هستند. افراد زیادی هستند که به این رژیم سوگند یاد می کنند و ادعا می کنند که زندگی آنها را نجات داده است. اما جزئیات رژیم غذایی گروه خونی چیست و آیا بر اساس شواهد محکمی استوار است؟ ما در این مقاله سعی کرده ایم این رژیم را مورد بررسی قرار دهیم.

رژیم غذایی گروه خونی چیست؟

رژیم غذایی گروه خونی توسط دکتر پیتر دادامو، پزشک طبیعی و نویسنده کتاب “درست غذا خوردن 4 نوع شما” محبوبیت پیدا کرد. او در کتاب و در وب‌سایت خود ادعا می‌کند که پیروی از یک رژیم غذایی خاص و رژیم ورزشی بر اساس گروه خونی شما می‌تواند سلامت شما را بهبود ببخشد و شانس ابتلا به بیماری‌های خاص را کاهش دهد. اگرچه هیچ مدرک علمی پشت این رژیم غذایی گروه خونی وجود ندارد، با این وجود این رژیم بسیار محبوب شده است. چون به نظر می رسد که رژیم غذایی، تغذیه سالم و ورزش را ترویج می کند و بدون در نظر گرفتن گروه خونی افراد، فواید سلامتی را برای افراد به همراه دارد.

دآدامو همچنین ادعا می‌کند که گروه‌های خونی نمایانگر ویژگی‌های ژنتیکی اجداد ما هستند. برنامه‌های غذایی او بر اساس غذاهایی است که اجداد ما از آنها استفاده کرده اند. او ادعا می کند که گروه خونی O قدیمی ترین گروه خونی است که با اجدادی که غذای خود را از شکار تهیه می کردند مرتبط است. او می‌گوید افرادی که گروه خونی O دارند قدرت، لاغر و ذهنی سازنده دارند. این از نظر علمی ثابت نشده است. یک بررسی حتی نشان می دهد که گروه خونی A قدیمی ترین است.

علاوه بر این وی معتقد است افراد با گروه خونی O، در برابر برخی بیماری ها مانند بیماری های گوارشی، مقاومت به انسولین و تیروئید ضعیف هستند. این ارتباط با گروه خونی نیز از نظر علمی ثابت نشده است.

ادعای رژیم غذایی متناسب با نوع گروه خونی

رژیم غذایی و گروه خونی | پزشکت

در این کتاب، او ادعا می کند که رژیم غذایی بهینه برای هر فرد به گروه خونی ABO فرد بستگی دارد. او ادعا می کند که هر گروه خونی نشان دهنده ویژگی های ژنتیکی اجداد ما است، از جمله رژیم غذایی که آنها برای رشد تکامل یافته اند.

به این ترتیب هر گروه خونی باید رژیم غذایی خود را براساس گروه بندی زیر تعیین کند:

نوع A: کشاورز یا زراعت کننده نامیده می شود. افرادی که نوع A هستند باید رژیم غذایی غنی از گیاهان و کاملاً عاری از گوشت قرمز “سمی” داشته باشند. این بسیار شبیه یک رژیم غذایی گیاهخواری است.

نوع B: به نام عشایر. این افراد می توانند از گیاهان و بیشتر گوشت ها (به جز مرغ) استفاده کنند و همچنین می توانند مقداری لبنیات بخورند. با این حال، آنها باید از مصرف گندم، ذرت، عدس، گوجه فرنگی و چند غذای دیگر اجتناب کنند.

نوع AB: معما نامیده می شود. به عنوان ترکیبی بین انواع A و B توصیف شده است. اگر شما افراد با این گروه خون هستید، غذاهایی که باید مصرف کنید شامل غذاهای دریایی، توفو، لبنیات، لوبیاها و غلات است. آنها باید از لوبیا، ذرت، گوشت گاو و مرغ اجتناب کنند.

نوع O: به نام شکارچی. این یک رژیم غذایی با پروتئین بالا است که عمدتاً بر اساس گوشت، ماهی، مرغ، برخی میوه ها و سبزیجات است، اما در مصرف غلات، حبوبات و لبنیات محدود است. شباهت زیادی به رژیم سرخپوشان دارد.

هر 4 رژیم غذایی (یا “روش های غذا خوردن”) عمدتا بر اساس غذاهای واقعی و مفید هستند و یک گام بزرگتر از رژیم غذایی استاندارد غربی غذاهای ناسالم فرآوری شده است.

آیا رژیم گروه خونی موثر است؟

هیچ مدرک علمی که رژیم غذایی گروه خونی را تایید کند وجود ندارد. بسیاری از بررسی ها رژیم غذایی را رد کرده اند، در حالی که مطالعات دیگر برخی از مزایای رژیم غذایی را بی ارتباط با گروه خونی نشان داده اند. یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد که این رژیم ممکن است محبوب باشد. زیرا بر خوردن غذاهای کامل، اجتناب از مصرف غذاهای فرآوری شده و ورزش تاکید دارد.

این اصول با بسیاری از رژیم های غذایی مرتبط هستند و توصیه های را شامل می شود که معمولاً توسط پزشکان و متخصص تغذیه برای بهبود یا حفظ سلامت ارائه می شود.

بنابراین، حتی اگر یکی از این رژیم‌ها را دنبال می‌کنید و سلامت شما بهبود می‌یابد، لزوماً به این معنی نیست که ربطی به گروه خونی شما داشته است. شاید دلیل مزایای سلامتی این باشد که شما نسبت به قبل، غذای مفید تری می خورید.

خطرات پیروی از رژیم غذایی گروه خونی

رژیم غذایی و گروه خونی | پزشکت

با وجود فقدان شواهد مبنی بر اینکه گروه خونی می تواند یک رژیم غذایی مناسبی را برای شما تعیین کند، مطالعات زیادی در مورد اینکه چگونه گروه خونی شما می تواند بر ابتلا به برخی از بیماری ها تاثیر داشته باشد، صورت گرفته است.

برخی از مطالعات گروه های خونی را با خطرات خاصی برای سلامتی مرتبط می دانند:

  • یک مطالعه در سال 2012 خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را با داشتن گروه خونی O مرتبط می کند.
  • مطالعه دیگری در سال 2012 نشان داد که گروه خونی می تواند با واکنش شما به باکتری ها و شرایط خاصی مانند سرطان پانکراس، ترومبوز ورید عمقی و حمله قلبی مرتبط باشد.
  • هنوز چیزهای بیشتری در مورد گروه خونی و شرایط سلامت مرتبط با آن وجود دارد که ممکن است در مطالعات علمی آینده کشف شود.

علیرغم فقدان شواهد علمی در مورد رژیم غذایی گروه خونی، همچنان موضوع مورد بحث در فرهنگ رژیم غذایی است. چهار رژیم غذایی در رژیم گروه خونی بر خوردن غذاهای کاملا مناسب و ورزش تاکید دارند که می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. اما رژیم غذایی همچنان می تواند خطرناک باشد.

به عنوان مثال، رژیم غذایی گروه خونی O بر مصرف زیاد پروتئین های حیوانی تاکید دارد که ممکن است منجر به بروز سایر بیماری ها شود.

انواع گروه های خونی

رژیم غذایی گروه خونی D’Adamo مصرف غذاهای خاصی را بر اساس چهار گروه خونی توصیه می کند.

گروه خونی شما توسط ژنتیک تعیین می شود. چهار نوع مختلف گروه خون وجود دارد:

  • O
  • A
  • B
  • AB

همچنین دسته بندی دیگری برای خون وجود دارد که رژیم گروه خونی آن را در نظر نمی گیرد. خون شما ممکن است پروتئینی به نام Rh داشته باشد یا نداشته باشد. این منجر به وجود هشت نوع مختلف خون می شود.

رژیم غذایی گروه خونی A مثبت

افراد دارای گروه خونی A ممکن است برای رژیم های طبیعی و گیاهخواری مناسب تر باشند. نشان داده شده است که افراد دارای گروه خونی A سطح اسید معده کمتری نسبت به سایر گروه‌های خونی دارند، بنابراین رژیم غذایی مبتنی بر گوشت ممکن است به راحتی مانند رژیم گیاه‌خواری قابل هضم نباشد.

تحقیقات نشان داده است که گروه‌های خونی خاصی ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها یا شرایط خاص باشند. افراد دارای گروه خونی A نیز تمایل طبیعی بیشتری برای ابتلا به بیماری های دیگر مانند سرطان و دیابت دارند. برای حفظ سلامتی بهینه، مصرف برخی غذاها برای افراد دارای گروه خونی A توصیه می شود و همچنین از خوردن آنها اجتناب کنند. طبق رژیم غذایی، اینها غذاهایی هستند که افراد دارای گروه خونی A بهتر است از آنها بهره مند شوند:

پروتئین های حیوانی

اگرچه افراد دارای گروه خونی A ممکن است بهترین رژیم غذایی گیاهخواری را داشته باشند، برخی از محصولات حیوانی مجاز هستند، از جمله:

  • جوجه
  • بوقلمون

با توجه به رژیم غذایی، افراد دارای گروه خونی A ممکن است بیشتر انواع غذاهای دریایی را با مفیدترین موارد مصرف کنند:

  • کپور
  • هامور
  • ساردین
  • ماهی سفید
  • راهب ماهی
  • ماهی سالمون
  • قزل آلای دریایی
  • ماهی خال مخالی
  • قزل آلای رنگین کمان
  • سوف نقره ای یا زرد

ظاهراً هضم لبنیات برای افراد دارای گروه خونی A دشوار است، اما انواع خاصی از لبنیات ممکن است قابل قبول باشد، از جمله:

  • ماست
  • کفیر
  • پنیر
  • شیر بز
  • پنیرها از جمله موزارلا، فتا، پنیر بز، ریکوتا و رشته

آجیل و چربی

آجیل منبع عالی پروتئین و چربی های مفید است. افرادی که از رژیم غذایی گروه A خون پیروی می کنند، معمولاً می توانند اکثر آجیل ها را مصرف کنند. مفیدترین آجیل ها برای افرادی که از رژیم غذایی پیروی می کنند عبارتند از:

  • گردو
  • بادام زمینی
  • دانه کدو تنبل

مفیدترین چربی ها برای افرادی که از رژیم غذایی پیروی می کنند شامل روغن بذر کتان و روغن زیتون است. سایر چربی های مجاز عبارتند از کانولا و روغن کبد ماهی.

لوبیا

لوبیا منبع عالی پروتئین، آهن و فیبر است و اکثر انواع آن در رژیم غذایی گروه خونی A قابل قبول هستند. با توجه به رژیم غذایی، افراد دارای گروه خونی A به خوبی لوبیا را تحمل می کنند و آنهایی که به عنوان مفیدترین آنها در نظر گرفته می شوند عبارتند از:

  • عدس
  • لوبیا آزوکی
  • یا لوبیا سبز
  • لوبیا چیتی
  • سویای قرمز
  • نخود سیاه چشم

بسیاری از سبزیجات ممکن است برای افرادی که از رژیم غذایی پیروی می کنند مناسب باشند.

رژیم غذایی برای گروه خونی B منفی

رژیم غذایی و گروه خونی | پزشکت

افرادی که از رژیم غذایی گروه خونی که توسط متخصص طبیعی پیتر جی. دآدامو تهیه شده است، پیروی می کنند، معتقدند که می توانید با خوردن غذاهایی که برای گروه خونی خاص خود تعیین شده اند، وزن کم کنید، پرانرژی تر شوید و سلامت خود را افزایش دهید.

اگر به گروه خونی B تعلق دارید، D’Adamo ادعا می کند که شما مستقیماً از تبار ساکنان استپ باستانی در مغولستان هستید. چه خون B منفی یا B مثبت داشته باشید. طبق گفته D’Adamo، فاکتور Rh که خون منفی یا مثبت را تعیین می کند تحت تأثیر رژیم غذایی قرار نمی گیرد.

D’Adamo می گوید که خون شما با ترکیبات لکتین موجود در غذاهایی که شما می توانید ناسازگار باشد. اجداد غذا نمی خوردند و در نتیجه سلامتی ضعیف و افزایش وزن به همراه داشت. با این حال، متخصصان بهداشت معتقدند که هیچ مدرک علمی برای حمایت از رژیم غذایی گروه خونی وجود ندارد و ممکن است به طور بالقوه باعث کمبودهای تغذیه ای شود.

پروتئین

D’Adamo توصیه می کند افرادی که به گروه خونی B منفی تعلق دارند پروتئین خود را از گوشت هایی مانند گوشت گوسفند، بز و بره دریافت کنند.

افراد دارای گروه خونی B می توانند غذاهایی مانند گوشت گاو، بوقلمون، ماهی تن، چدار و پنیر پارمزان و لوبیا کانلینی را گهگاه مصرف کنند، اما نباید آجیل، عدس، پنیر آبی، محصولات صدف یا مرغ مصرف کنند. پیروان رژیم گروه خونی ادعا می کنند که گوشت مرغ حاوی لکتین است که به جریان خون حمله می کند و می تواند باعث سکته مغزی یا اختلالات سیستم ایمنی در افراد نوع B شود.

کربوهیدرات ها

افراد گروه خونی B باید از مصرف همه محصولات گندم، ذرت، جو، بلغور، چاودار و گندم سیاه خودداری کنند. زیرا به گفته دآدامو، این غذاها حاوی لکتین هایی هستند که باعث ایجاد مشکلات انسولین، اختلالات خونی، خستگی مفرط و افزایش وزن می شود. افراد متعلق به گروه خونی B منفی باید از برنج، بلغور جو دوسر، سبوس جو یا ارزن استفاده کنند و از برنج یا آرد جو دوسر برای پخت و پز استفاده کنند. برنج قهوه ای نیز انتخاب های خوبی هستند.

میوه ها و سبزیجات

دستورالعمل های رژیم غذایی گروه خونی نشان می دهد که بهترین سبزیجات برای افراد B منفی شامل سبزیجات با برگ تیره مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، سبزی کولارد و سبزی خردل است.

چغندر، سیب زمینی های شیرین؛ هویج و گل کلم. آناناس، زغال اخته، انواع انگور، آلو و پاپایا از مفیدترین میوه ها محسوب می شوند. D’Adamo توصیه می کند اگر به گروه خونی B تعلق دارید، به خصوص از گوجه فرنگی، ذرت، آووکادو، کنگر فرنگی، نارگیل، انار و خرمالو اجتناب کنید. گوجه فرنگی ظاهرا حاوی لکتین است که برای افراد نوع B باعث مشکلات معده می شود.

ادویه ها، نوشیدنی ها و چربی ها

زنجبیل، کاری، کاین و جعفری بهترین ادویه ها و چاشنی ها برای افراد دارای خون B منفی هستند، در حالی که فلفل، سس کچاپ، فلفل دلمه ای، دارچین و شربت ذرت از بدترین ادویه ها هستند.

به افراد نوع B توصیه می شود که چای گیاهی، به ویژه چای سبز و آب تازه تهیه شده از مفیدترین میوه ها و سبزیجات خود را بنوشند. افراد دارای گروه خونی B در هنگام آشپزی باید از روغن زیتون استفاده کنند و از روغن ذرت، گلرنگ، آفتابگردان، کلزا و بادام زمینی خودداری کنند.

برای گروه خونی O چه بخوریم؟

رژیم غذایی و گروه خونی | پزشکت

خون نوع O مثبت رایج ترین نوع است، به این معنی که خون O با فاکتور Rh دارید. توجه داشته باشید که رژیم گروه خونی D’Adamo فقط شامل رژیم غذایی نوع O است، نه رژیم غذایی نوع O مثبت. به گفته D’Adamo، افرادی که دارای گروه خونی O هستند، باید روی خوردن مقدار زیادی پروتئین، مانند رژیم غذایی سرخپوشان یا کم کربوهیدرات  تمرکز کنند. او توصیه می کند افراد با این گروه خونی بهتر است مواد غذایی زیر را مصرف کنند:

  • ماهی
  • میوه ها
  • روغن زیتون
  • گوشت (به ویژه گوشت بدون چربی و غذاهای دریایی برای کاهش وزن)
  • سبزیجات (با توجه به اینکه کلم بروکلی، اسفناج و کلپ برای کاهش وزن مفید هستند).

D’Adamo می گوید که رژیم غذایی گروه خونی O باید با ورزش هوازی شدید همراه شود. برنامه غذایی او نیز مصرف مکمل ها را توصیه می کند. این مکمل‌ها قرار است بیماری های زمینه ای مرتبط با گروه خونی O، مانند مشکلات گوارشی را هدف قرار دهند.

رژیم سرخپوشان یا رژیم کم کربوهیدراتی که D’Adamo برای افراد دارای گروه خونی O توصیه می کند. این رژیم بر اجتناب از موارد زیر تمرکز دارد:

  • گندم
  • ذرت
  • حبوبات
  • لوبیا قرمز
  • لبنیات
  • کافئین و الکل

گروه خونی B

به اعتقاد طرفداران رژیم های غذایی گروه خونی، مصرف غذای متناسب با گروه خونی به شما کمک می کند تا چربی کمتری در بدن خود ذخیره کنید، با بیماری ها مبارزه کنید و از آن جلوگیری کنید و در کل احساس بهتر و سالم تری داشته باشید. D’Adamo همچنین ادعا می کند که افراد با گروه های خونی مختلف لکتین ها یا پروتئین های غذا را به روش های مختلف هضم می کنند. علاقه مندان به رژیم غذایی گروه خونی همچنین می گویند که مردم باید همان غذاهایی را بخورند که اجدادشان با گروه های خونی مشابه می خوردند. از آنجایی که به اعتقاد D’Adamo، افراد دارای گروه خونی B به طور سنتی عشایری بودند، باید رژیم غذایی متنوع تری نسبت به سایر گروه های خونی رعایت کنند.

سبزیجات سبز

رژیم غذایی گروه خونی D’Adamo بین گروه خونی مثبت یا منفی تفاوتی قائل نمی شود. چه خون B مثبت یا B منفی داشته باشید، D’Adamo رژیمی را پیشنهاد می‌کند که بین انتخاب‌های حیوانی و سبزیجات متعادل باشد. کسانی که گروه خونی B دارند باید از گوشت های مفید مانند گوشت بره، بز، خرگوش، گوسفند و گوزن استفاده کنند. گروه های خونی B مثبت و B منفی باید انتخاب گوشت خود را با سبزیجات سبز، تخم مرغ و لبنیات کم چرب متعادل کنند.

از ذرت اجتناب کنید.

برای کسانی که خون B مثبت یا B منفی دارند، D’Adamo توصیه می کند از مصرف گندم، گندم سیاه، ذرت، عدس، بادام زمینی، کنجد و گوجه فرنگی خودداری کنند. او ادعا می کند که این غذاها متابولیسم گروه خونی B را به خطر می اندازند و می توانند باعث احتباس مایعات، خستگی و هیپوگلیسمی شوند. D’Adamo همچنین خاطرنشان می کند که گروه B باید از مرغ اجتناب کند، زیرا حاوی چیزی است که او آن را “لکتین آگلوتین کننده” می نامد که می تواند به جریان خون افراد دارای گروه خون B حمله کند و به طور بالقوه باعث اختلالات ایمنی یا سکته شود.

رژیم های غذایی برای گروه خونی AB مثبت

رژیم غذایی و گروه خونی | پزشکت

بسیاری از متخصصان بهداشت بر این باورند که گروه خونی یک فرد در سیستم طبقه بندی سلول-سطح-آنتی ژن ABO رژیم غذایی ایده آل او را دیکته می کند. نوع AB بسیار نادر است و کمتر از 5 درصد افراد آن را دارند. دکتر پیتر جی. دادامو در کتاب خود می گوید: این تنها گروه خونی مشتق شده است و نتیجه ترکیب A و B است. اعتقاد بر این است که گروه های AB+ و AB- در حوزه نیازهای تغذیه ای متفاوت نیستند. درست 4 نوع شما: راه حل رژیمی فردی برای سالم ماندن، عمر طولانی تر و دستیابی به وزن ایده آل.

رژیم غذایی شبه گیاهخواری

افراد نوع AB باید رژیم‌های غذایی را مصرف کنند که عمدتاً از انواع میوه‌ها و سبزیجات تشکیل شده است. تجزیه گوشت به مقدار قابل توجهی اسید هیدروکلریک در معده نیاز دارد. اگرچه افراد نوع A از نظر ژنتیکی مستعد کاهش اسید معده هستند و افراد نوع B به راحتی گوشت را تحمل می کنند، ترکیب A و B باعث می شود که افراد از این نظر به شدت به سمت A متمایل شوند.

در نتیجه، AB ها باید مصرف گوشت خود را محدود کنند و توفو یک جایگزین جامد است. علاوه بر این، مرغ حاوی مقادیر قابل توجهی از ماده ای به نام لکتین است که به دلایل مختلف باعث تحریک دستگاه گوارش AB ها می شود. افراد نوع AB می توانند با مصرف آمینو اسید ال هیستیدین و گیاهان تلخ و پرهیز از نوشیدنی های گازدار سطح اسید معده را افزایش دهند.

رژیم غذایی با فعالیت بالا و کم شیمیایی

تیپ AB از نظر مشخصات هورمون استرس به افراد نوع O شباهت دارد. آنها تمایل به تولید بیش از حد کاتکول آمین هایی به نام آدرنالین دارند. بر این اساس، به AB توصیه می‌شود برای حفظ سطح استرس پایه قابل کنترل، تمرینات شدید زیادی داشته باشند و ورزش هوازی بر روش‌هایی مانند یوگا و تای چی ترجیح داده شود.

برای تامین این نیاز ورزشی، انواع AB باید مقدار زیادی غذاهای غنی از فروکتوز و نشاسته از نوعی که در آن رشد می کنند، به ویژه غلات، با برنج ترجیح داده شده به پاستا بخورند. به عنوان یک نتیجه اضافی از تمایل به حالت های استرس زا، آنها باید از مصرف غذاهای حاوی موادی که از طریق افزایش ترشح آدرنالین واکنش های استرس فیزیکی یا روانی ایجاد می کنند، مانند الکل و کافئین، خودداری کنند.

در نهایت، نوع AB ها محصولات لبنی را به خوبی تحمل می کنند و هر چه فرد بیشتر ورزش کند، نیاز پروتئین او بیشتر می شود، بنابراین شیر منبع کافی است. شروع روز با یک لیوان آب گرم می تواند به کاهش تجمع مخاط ناشی از غذاهای لبنی کمک کند.

وعده های غذایی مکرر و کوچک بخورید.

سطوح پایین اسید معده در نوع AB همچنین نشان می‌دهد که وعده‌های غذایی کوچک‌تر که اغلب در طول روز مصرف می‌شوند، به طور مؤثرتر و کامل‌تری نسبت به وعده‌های غذایی بزرگ‌تر که فاصله بیشتری از هم دارند، هضم می‌شوند. معده شما با ترکیبی از ترشحات گوارشی و انقباضات عضلانی که غذا را با آنها مخلوط می کند، فرآیند هضم را آغاز می کند. دکتر D’Adamo توضیح می دهد. زمانی که ترشحات گوارشی شما کم است، غذا برای مدت طولانی تری در معده باقی می ماند.

وعده‌های غذایی کوچک مکرر نیز به خوبی با سبک زندگی پر تحرکی که برای انواع AB توصیه می‌شود، مطابقت دارد، زیرا این روش رژیم غذایی معده را در هر زمانی بیش از حد پر نگه می‌دارد و گلوکز خون را در محدوده باریکی حفظ می‌کند.

لیست مواد غذایی برای رژیم غذایی گروه خونی O-منفی

به گفته D’Adamo، گروه خونی شما یک نشانگر تکاملی ارائه می دهد که تعیین می کند غذاهایی که در آنها به بهترین شکل رشد می کنید و غذاهایی که بهتر است از آنها اجتناب کنید. او این نظریه را مطرح می‌کند که بدن شما ذاتاً باید با رژیم غذایی مشابه رژیم اجدادی شما از همان گروه خونی رشد کند. محققان یک بررسی سیستماتیک برای تعیین اینکه آیا شواهدی برای حمایت از این نظریه وجود دارد انجام دادند. بر اساس نتایج منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی در جولای 2013، پس از بررسی داده های منتشر شده، محققان به این نتیجه رسیدند که در حال حاضر هیچ مدرکی برای حمایت از تئوری رژیم های غذایی گروه خونی وجود ندارد. محققان خواستار مطالعه بیشتر شدند.

از آنجایی که گروه O قدیمی ترین گروه خونی است، D’Adamo ادعا می کند که شما با رژیم غذایی شکارچی که سرشار از پروتئین و کربوهیدرات کم است، بهترین پیشرفت را خواهید داشت. این نوع رژیم معمولاً به عنوان رژیم پالئو شناخته می شود زیرا الگوهای غذایی ادعایی انسان های اولیه را که در دوران پارینه سنگی یا “عصر سنگ” زنده بودند، تقلید می کند. شکارچیان و گردآورندگان زندگی عشایری داشتند و از جایی به مکان دیگر سفر می کردند، حیوانات وحشی را شکار می کردند و گیاهان خوراکی را جمع آوری می کردند.

بهترین غذاها برای نوع O

به گفته D’Adamo، به عنوان فردی با گروه خونی O، یک گوشت خوار ذاتی هستید. شما با پروتئین حیوانی از گوشت، مرغ و ماهی بهترین رشد را دارید. او توصیه می کند که نوع Os با تبار آفریقایی بر گوشت قرمز بدون چربی و گوشت شکار به جای گوشت های چرب تر تاکید شود. D’Adamo روغن های سالم مانند روغن زیتون را برای همه افراد دارای گروه خونی O توصیه می کند. سایر غذاهای مفید برای نوع O عبارتند از آجیل و دانه ها و میوه ها و سبزیجات تازه. وی بیان می کند که مبتلایان به نوع O باید از لبنیات، غلات و حبوبات اجتناب کنند.

مرکز پزشکی NYU Langone به ماهیت محدود کننده توصیه های نوع O اشاره می کند. به طور خاص، رژیم غذایی نوع O کل گروه های غذایی را که سالم هستند، مانند لبنیات، حبوبات و غلات حذف می کند. مرکز پزشکی لانگون هشدار می دهد که اگر کل گروه های غذایی را حذف کنید، ممکن است ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی حیاتی را از دست بدهید. به دلیل این موضوع و فقدان شواهد علمی، مرکز پزشکی Langone توصیه می کند که از این نوع رژیم غذایی پیروی نکنید.

با پزشک خود صحبت کنید.

رژیم غذایی و گروه خونی | پزشکت

با پزشک خود در مورد چگونگی حفظ وزن سالم و بهبود سلامت کلی و تغذیه خود بدون توجه به گروه خونی خود صحبت کنید. آکادمی پزشکان خانواده آمریکا به جای رژیم های غذایی مد روز، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع را پیشنهاد می کند که حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل باشد. وعده های غذایی را حذف نکنید، به اندازه وعده های خود توجه کنید و سدیم، قند، کلسترول، چربی ترانس و چربی اشباع شده را محدود کنید. در نهایت، برای تناسب اندام و سالم ماندن، به طور منظم ورزش بدنی انجام دهید.

لکتین ها یک پیوند پیشنهادی بین رژیم غذایی و گروه خونی

یکی از نظریه های اصلی رژیم غذایی گروه خونی مربوط به پروتئین هایی به نام لکتین است. لکتین ها خانواده متنوعی از پروتئین ها هستند که می توانند به مولکول های قند متصل شوند. این مواد به عنوان مواد ضد مغذی در نظر گرفته می شوند و ممکن است اثرات منفی بر روی بافت پوششی روده داشته باشند.

طبق تئوری رژیم غذایی گروه خونی، لکتین های زیادی در رژیم غذایی وجود دارد که به طور خاص گروه های خونی مختلف ABO را هدف قرار می دهند. ادعا می شود که خوردن انواع نامناسب لکتین ها می تواند منجر به تجمع گلبول های قرمز خون شود.

در واقع شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد درصد کمی از لکتین‌ها در حبوبات خام و نپخته، می‌توانند فعالیت آگلوتیناسیون ویژه یک گروه خونی خاص داشته باشند. به عنوان مثال، لوبیا لیما خام ممکن است تنها با گلبول های قرمز خون در افراد دارای گروه خونی A تعامل داشته باشد .

با این حال، به طور کلی، به نظر می رسد که اکثر لکتین های آگلوتینه کننده با تمام گروه های خونی ABO واکنش نشان می دهند. به عبارت دیگر، لکتین های موجود در رژیم غذایی، به استثنای چند نوع حبوبات خام، مختص گروه خونی نیستند. این حتی ممکن است هیچ ارتباطی در دنیای واقعی نداشته باشد، زیرا بیشتر حبوبات قبل از مصرف خیس شده و یا پخته می شوند که لکتین های مضر را از بین می برد.

سخن آخر

گروه خونی شما به تنهایی وضعیت سلامت کلی شما را تعیین نمی کند و ممکن است با رعایت این رژیم و بدون توصیه پزشک خود را در معرض خطر قرار دهید. هیچ مدرکی دال بر کارآمدی رژیم غذایی گروه خونی وجود ندارد.

ممکن است فکر کنید که گروه خونی O شما مشخصات خاصی به بدن شما می دهد، اما این نظریه و رژیم غذایی حمایت کننده از آن توسط محققان و متخصصان پزشکی تایید نشده است.

اگر نیاز به کاهش وزن یا حفظ وزن مناسب دارید، به پزشک مراجعه کنید تا بهترین اقدام را برای شما به عنوان یک فرد تعیین کند. برای تعیین و انتخاب عادات غذایی و ورزش خود به رژیم های رایج اما اثبات نشده تکیه نکنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز