لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

روغن بادام: فوایدی برای صورت، پوست، مو

روغن بادام: فوایدی برای صورت، پوست، مو | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بر اساس یک گزارش، بازار جهانی روغن بادام شیرین تا سال 2025 به 160 میلیون دلار خواهد رسید. علت افزایش این تقاضا چیست؟ بادام فوق العاده مغذی و رضایت بخش است. افزودن بادام به یک ظرف غذا فوراً طعم آن را افزایش می دهد. اخیراً، حتی روغن استخراج شده از این آجیل نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این یک ماده رایج در داروها و محصولات آرایشی است. در حالی که ویتامینE موجود در این روغن فواید آنتی اکسیدانی دارد، راه های بیشتری وجود دارد که این روغن می تواند سلامت شما را افزایش دهد.

روغن بادام برای سلامتی چه فوایدی دارد؟

اسیدهای چرب اشباع نشده و ویتامین E مهمترین مواد مغذی موجود در روغن هستند. چربی های مفید سلامت قلب را تقویت کرده و به درمان دیابت کمک می کند. ویتامین E موجود در روغن باعث افزایش سلامت پوست می شود.

ممکن است سلامت پوست را ارتقا دهد.

این روغن می تواند پوست را جوان کرده و رنگ پوست شما را بهبود بخشد. این خواص ممکن است به کاهش بروز آکنه کمک کند. این روغن سرشار از ویتامین E است که روی پوست شما معجزه می کند. می تواند آکنه را درمان کرده و التهاب را کاهش دهد. این امر با جلوگیری از پراکسیداسیون لیپیدی که توسط باکتری های ایجاد کننده آکنه ایجاد می شود، محقق می شود. با این حال، ما برای درک اثربخشی این ویتامین بر سلامت پوست به درک بهتری از آن نیاز داریم.

ویتامین E موضعی همچنین از پوست در برابر پیری و سرطان پوست در مطالعات موش ها محافظت کرد. شواهد حدیثی نشان می دهد که این روغن برای همه انواع پوست کار می کند و به نرم شدن و ترمیم پوست کمک می کند.

برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که این روغن می تواند به تسکین علائم پسوریازیس و اگزما کمک کند. این ممکن است به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی روغن باشد.

ویتامین E موجود در روغن بادام ممکن است سیاهی دور چشم را کاهش دهد. تحقیقات محدود است، اما شواهد حدیثی نشان می دهد که مفید است. در اینجا نحوه استفاده از آن آمده است. صورت خود را تمیز کرده و مقدار کمی روغن بادام را زیر چشم های خود ماساژ دهید. این ماساژ باعث افزایش گردش خون می شود. می توانید شب ها این کار را انجام دهید و صبح چشم های خود را بشویید. رعایت منظم این روش همچنین ممکن است پوستی زیبا به شما بدهد.

روغن بادام سلامت مو و پوست سر را بهبود می بخشد.

روغن بادام: فوایدی برای صورت، پوست، مو | پزشکت

بسیاری از مردم به اثر این روغن در تقویت سلامت مو و پوست سر قسم خورده اند. اما تحقیقات کافی در این زمینه وجود ندارد. استفاده از این روغن بر روی موهای شما ممکن است لمس آن را نرمتر کند. حتی ممکن است شانه زدن و حالت دادن به موهای شما آسان تر شود. روغن بادام حاوی ویتامین E است. این ماده مغذی می تواند استرس اکسیداتیو را در پوست سر کاهش دهد، خطر آلوپسی را کاهش داده و رشد مو را تقویت کند. این روغن با توجه به محتوای بالای ویتامین E ممکن است به همان نتیجه برسد. خواص مرطوب کننده روغن نیز ممکن است به درمان خشکی پوست سر و شوره سر کمک کند. برخی معتقدند که روغن بادام ممکن است رشد مو را نیز تقویت کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

روغن بادام ممکن است از قلب شما محافظت کند.

چربی های غیر اشباع تک در روغن کلسترول LDL (کلسترول بد) را کاهش داده و کلسترول HDL (کلسترول خوب) را افزایش می دهد. بنابراین، روغن بادام ممکن است خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب تک اشباع نشده می تواند سطح فشار خون را بیشتر، در افراد چاق کاهش دهد. روغن بادام حاوی ترکیبی از اسیدهای چرب تک و چند غیر اشباع است. این دو تا حد زیادی به سلامت قلب و عروق کمک می کند. اسیدهای چرب اشباع نشده نیز از تصلب شرایین جلوگیری می کنند، وضعیتی که با سخت شدن دیواره های شریان مشخص می شود.

مطالعات همچنین بیان می کنند که مصرف غذاهای چرب تک و چند اشباع نشده به جای چربی های اشباع شده می تواند مزایای بیشتری برای سلامت قلب داشته باشد. به عبارت دیگر، حذف چربی های اشباع شده به همان اندازه مهم است.

به گفته انجمن قلب آمریکا، افزودن روغن بادام به رژیم غذایی باید با کاهش مصرف غذاهایی مانند گوشت گاو چرب، گوشت گوسفند، کره و پنیر و همه اقلام پخته و سرخ شده تکمیل شود. این به این دلیل است که همه این غذاها حاوی چربی اشباع شده هستند.

ممکن است باعث کاهش وزن شود.

رژیم غذایی غنی از چربی های غیر اشباع تک ممکن است باعث کاهش وزن شود. همچنین ممکن است وضعیت چربی را در افراد چاق بهبود بخشد. این چربی ها تعادل انرژی را افزایش می دهند، که ممکن است به حفظ وزن مناسب کمک کند.

روغن بادام برای آفتاب سوختگی نیز مفید است.

روغن بادام: فوایدی برای صورت، پوست، مو | پزشکت

بررسی های صورت گرفته بر روی موش ها نشان می دهد که این روغن موضعی می تواند از آسیب های ساختاری ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کند. استفاده ملایم از روغن در مناطق آسیب دیده ممکن است کمک کند.

این روغن همچنین به کاهش علائم کشش کمک می کند، اگرچه روغن بادام تلخ در این زمینه موثر است. ماساژ ملایم 15 دقیقه ای با روغن بادام تلخ در دوران بارداری ممکن است باعث توسعه علائم کشش از نظر پزشکی striae gravidarum شود. اما ما پیشنهاد می کنیم از روغن بادام فقط پس از مشورت با پزشک خود استفاده کنید زیرا ممکن است منجر به زایمان زودرس شود.

استفاده منظم و ماساژ با این روغن ممکن است چین و چروک زیر چشم و حلقه های تیره را کاهش دهد. همچنین می توانید برای درمان لب های تیره یا ترک خورده از روغن بادام استفاده کنید. اما هیچ تحقیق علمی برای اثبات این مزایا وجود ندارد.

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

روغن بادام در تقویت سلامت دستگاه گوارش کاربردهای زیادی دارد. یکی از آنها تزریق روغن بادام است که پرولاپس راست روده را در کودکان درمان می کند. افتادگی رکتال یک بیماری نادر است که در آن قسمتی از روده بزرگ خارج از مقعد می لغزد. در یک مطالعه، روغن بادام می تواند خارش ایدیوپاتیک (تحریک بدون دلیل در ناحیه مقعد) را در بیماران بزرگسال درمان کند. این روغن می تواند 93 درصد از بیماران را در اولین آزمایش درمان کند، در حالی که بقیه پس از درمان دوم درمان کامل را مشاهده کردند. این روغن همچنین عملکرد روده را بهبود می بخشد. این در نهایت علائم سندرم روده تحریک پذیر را کاهش می دهد.

اسیدهای چرب موجود در دانه های بادام نیز ممکن است به عنوان پری بیوتیک عمل کنند. این باعث افزایش سلامت باکتری های روده انسان می شود. با این حال، مشخص نیست که آیا نتایج مشابهی در مورد روغن بادام نیز وجود دارد یا خیر.

به درمان دیابت کمک می کند.

در یک مطالعه، شرکت کنندگان که صبحانه با روغن بادام اضافه کرده بودند، سطح قند خون پایین تری داشتند. این هم بعد از غذا و هم در طول روز بود. روغن بادام بهتر از بادام کامل در پایین نگه داشتن سطح گلوکز خون بعد از غذا عمل می کند.

مصرف روغن بادام عفونت گوش را درمان کند.

روغن بادام می تواند به حذف موم در گوش کمک کند. ریختن روغن بادام گرم در گوش می تواند جرم گوش را نرم کرده و حذف آن را آسان کند. روغن ممکن است در مورد سوراخ شدن تمپان (در مورد پارگی پرده گوش) نیز کار کند. اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است، اما تحقیقات نشان می دهد که روغن بادام هیچ گونه سمی در این زمینه ایجاد نمی کند. پارگی پرده گوش نیز ممکن است گوش شما را مستعد عفونت کند. بنابراین، روغن بادام ممکن است یک درمان بالقوه برای عفونت گوش نیز باشد.

ممکن است در آروماتراپی مفید باشد.

روغن بادام: فوایدی برای صورت، پوست، مو | پزشکت

برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از روغن بادام به عنوان بخشی از ماساژ آروماتراپی می تواند علائم PMS را تسکین دهد. این درمان ممکن است مکمل درمان متداول سندرم پیش از قاعدگی باشد. اغلب، روغن بادام به عنوان روغن حامل استفاده می شود. برای رقیق شدن با روغنهای ضروری دیگر مخلوط می شود. این برای ایمن تر شدن آنها برای پوست است. دلیل آن این است که روغن بادام به راحتی جذب پوست می شود، به راحتی تبخیر نمی شود و بوی ملایمی دارد.

کلاه گهواره را در نوزادان درمان می کند.

تحقیقات بسیار کمی برای اثبات این امر وجود دارد. شواهد حکایت از استفاده از روغن بادام برای درمان کلاه گهواره در نوزادان دارد. کلاه گهواره یک بیماری پوستی است که شامل لکه های پوسته پوسته و زرد مایل به قهوه ای در پوست سر است. علت آن ترشح بیش از حد سبوم است. آبرسانی به پوست سر مهم است.

برخی معتقدند روغن بادام همچنین پوست سر را تغذیه می کند. شما می توانید با استفاده از یک لایه ضخیم روغن روی پوست سر به این امر برای نوزاد خود برسید. آن را به آرامی به مدت یک دقیقه ماساژ دهید. از احتیاط بیشتری استفاده کنید. حدود 15 دقیقه روغن را بگذارید تا خیس بخورد. پس از این، می توانید روغن را با شامپوی بچه ملایم بشویید. هیچ تحقیقی برای حمایت از این روش وجود ندارد. اما تا زمانی که فرزند شما هیچ گونه عوارض جانبی را تجربه نکند، می توانید از روغن استفاده کنید. روغن بادام یک افزودنی ارزشمند برای قفسه آشپزخانه شما است. مواد مغذی که مشاهده کرده ایم، مشخصات تغذیه روغن را تشکیل می دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز