لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان های طبیعی برای آسم شدید

درمان های طبیعی برای آسم شدید | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان های طبیعی برای آسم شدید ، در کنار داروهای تجویزی می توانند نقش مهمی در کنترل علائم آسم شدید داشته باشند. روش های درمانی از شناسایی عوامل تحریک کننده گرفته تا رعایت سبک زندگی سالم، متغیر است. برخی از داروهای طبیعی می توانندعلائم آسم را کاهش دهند. این داروها وقتی در کنار داروهای معمول تجویز شده برای آسم مصرف می شوند، بهترین عملکرد را دارند.

آسم یک بیماری مزمن است که باعث التهاب در مجاری تنفسی و ریه ها می شود. تورم و باریک شدن مجاری تنفسی علت اصلی تنگی نفس در افراد مبتلا به آسم است. همچنین در بیماری آسم سطح مخاط ریه افزایش یافته و عضلات اطراف مجاری تنفسی سفت می شوند.

گاهی عوارض آسم یک شبه اتفاق میفتد و شدت آن به صورت ناگهانی بیشتر می شود. این وضعیت “حمله” آسم نام دارد. در طی حمله آسم، ریه ها اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. بنابراین فرد احساس تنگی نفس می کند. حمله آسم با سرفه های پی در پی، تنگی نفس و احساس سفتی در قفسه سینه همراه است. حمله آسم اورژانسی بوده و در بسیاری از موارد می تواند کشنده باشد.

آسم یک بیماری مزمن است، به این معنی که هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد. با این حال، افراد مبتلا به آسم می توانند علائم بیماری را با ترکیبی از داروهای تجویزی و روش های طبیعی کنترل کنند. علاوه بر این، مراقبت از خود برای افراد مبتلا به آسم مهم است.

روش های طبیعی برای درمان آسم شدید، عبارتند از:

تغییر رژیم غذایی

رژیم خاصی برای افراد مبتلا به آسم شدید وجود ندارد. اما با این حال رعایت چند نکته در رژیم غذایی می تواند به کاهش علائم آسم کمک کند.

اضافه وزن اغلب علائم آسم شدید را بدتر می کند. بنابراین حفظ وزن در محدوده سالم یکی از اصول مهم کنترل علائم آسم است. افراد مبتلا به آسم باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل را رعایت کنند. این رژیم غذایی شامل مقدار زیادی میوه ها و سبزیجات است. میوه ها و سبزیجات منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها مانند بتاکاروتن و ویتامین های C و E هستند. مصرف منظم آنتی اکسیدان ها به کاهش التهاب مجاری تنفسی کمک می کند.

اگر خوردن برخی غذاها باعث شدید شدن علائم آسم در شما می شود، سعی کنید از مصرف آنها خودداری کنید. ممکن است شما آلرژی غذایی داشته باشید. ابتلا به آلرژی غذایی باعث بدتر شدن علائم آسم در شما می شود.

تغییر سبک زندگی

بررسی ها نشان می دهد که رعایت سبک زندگی سالم می تواند در کاهش علائم آسم به افراد کمک کند:

  • خواب کافی
  • ترک سیگار
  • پرهیز از استرس
  • حفظ وزن متعادل
  • انجام تکنیک های تنفسی
  • فعال بودن از نظر جسمی
  • انجام تمرینات ذهن آگاهی

شناسایی و رفع عوامل محرک آسم

درمان های طبیعی برای آسم شدید | پزشکت

یکی از موثرترین درمان های خانگی برای آسم، شناسایی و از بین بردن عوامل محرک حملات آسم است. این عوامل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما به طور کلی مهمترین عوامل محرک آسم عبارتند از:

  • استرس
  • گرد و غبار
  • آلودگی هوا
  • هوای سرد
  • ورزش سنگین
  • ابتلا به عفونت های تنفسی مانند آنفلوانزا
  • موی حیوانات خانگی، از جمله سگ و گربه
  • هر گونه دود مانند دود تنباکو یا حتی دود ناشی از سوزاندن چوب

پیشگیری از قرار گرفتن در معرض محرک های آسم در کنترل علائم این بیماری موثر است.

یکی از درمان های طبیعی برای آسم شدید تکنیک تنفس  Buteyko می باشد.

تکنیک تنفس Buteyko (BBT) نوعی از تمرینات تنفسی است. استفاده از این روش از طریق تنفس آرام به کاهش علائم آسم کمک می کند.

تمرکز BBT بر تنفس از بینی به جای دهان متمرکز است. نفس کشیدن از دهان باعث خشک شدن مجاری تنفسی و حساسیت بیشتر آنها می شود. استفاده از تکنیک بوتیکو به بهبود عملکرد تنفسی کمک می کند.

برخی از افراد ممکن است با استفاده از این روش عفونت های تنفسی کمتری را تجربه کنند. به طور کلی استفاده از تکنیک تنفس BBT باعث کاهش حملات آسم می شود.

تکنیک تنفس Papworth

روش Papworth یک تکنیک تنفس و آرام سازی دیافراگمی است که از دهه 1960 برای کمک به افراد مبتلا به آسم استفاده می شود. این تکنیک تنفسی شامل استفاده از بینی و دیافراگم برای ایجاد الگوهای تنفسی منظم است. سپس می توانید این الگوهای تنفسی را در فعالیت های مختلفی که باعث شدید شدن علائم آسم می شوند، استفاده کنید.

برای آشنایی بهتر با روش انجام این تکنیک تنفسی و کاهش علائم آسم، بهتر است در یک دوره آموزشی ثبت نام کنید.

سیر

بررسی ها نشان می دهند که سیر فواید زیادی برای سلامتی از جمله خواص ضد التهابی دارد . از آنجایی که آسم یک بیماری التهابی است، مصرف سیر می تواند در تسکین علائم آسم به شما کمک کند.

اما با این حال هنوز هیچ شواهد علمی در مورد تاثیر سیر در پیشگیری از تشدید علائم آسم وجود ندارد.

عسل

درمان های طبیعی برای آسم شدید | پزشکت

عسل یک داروی خانگی موثر در درمان سرفه است. همچنین عسل به طور مکرر در داروهای سرماخوردگی برای کمک به نرم شدن گلو و کاهش سرفه استفاده می شود. می توانید عسل را با یک نوشیدنی گرم مانند چای گیاهی مخلوط کنید تا علائم شما تسکین یابد.

روغن های امگا 3

بررسی ها نشان می دهد که مصرف روغن های امگا 3 که در ماهی و دانه های کتان یافت می شوند، فواید زیادی برای سلامتی دارند. همچنین مصرف روغن های امگا 3 به کاهش التهاب مجاری تنفسی و بهبود عملکرد ریه در افراد مبتلا به آسم شدید کمک می کند. مصرف اسیدهای چرب ضروری به خصوص در درمان آسم خفیف بسیار موثر است. اما مصرف این روغن ها در درمان آسم شدید اثربخشی کمتری دارد. بررسی ها نشان می دهد که مصرف روغن ماهی در دوران بارداری باعث کاهش ابتلا کودکان به آسم می شود.

با این حال، دوزهای بالای استروئیدهای خوراکی می توانند جلوی اثرات مفید روغن های امگا 3 را بگیرند. بهتر است قبل از افزایش مصرف امگا 3 با پزشک خود مشورت کنید.

کافئین

کافئین تاثیر خوبی در درمان آسم دارد. کافئین یک گشاد کننده برونش است و می تواند خستگی عضلات تنفسی را کاهش دهد. بررسی ها نشان می دهد که مصرف کافئین در کنترل علائم آسم موثر است. مصرف کافئین می تواند عملکرد مجاری تنفسی را تا چهار ساعت پس از مصرف بهبود ببخشد.

یوگا

درمان های طبیعی برای آسم شدید | پزشکت

یوگا شامل تمرینات کششی و تنفسی برای تقویت انعطاف پذیری و افزایش آمادگی جسمانی شما است. تمرینات یوگا در بسیاری از افراد می تواند استرس را کاهش دهد. استرس یکی از عواملی است که می تواند علائم آسم را تشدید کند.

همچنین تکنیک های تنفسی که در یوگا به کار می روند، باعث کاهش حملات آسم می شوند. با این حال، هیچ شواهد قطعی برای اثبات این نظریه وجود ندارد.

مهمترین فوائد انجام تمرینات یوگا در افراد مبتلا به آسم، عبارتند از:

  • کاهش علائم آسم
  • بهبود جریان خون
  • کاهش حملات آسم
  • افزایش ظرفیت ریه
  • پاسخ بهتر به داروهای تجویزی
اسكلروتراپي

اسکلروتراپی شامل گذراندن وقت در یک اتاق کلرید سدیم برای ورود ذرات ریز نمک به سیستم تنفسی است. در حال حاضر هیچ شواهد علمی مبنی بر موثر بودن اسکلروتراپی در درمان آسم وجود ندارد. اما بررسی ها نشان می دهد که استفاده از این روش تأثیر مفیدی بر عملکرد کوتاه مدت ریه دارد.

به طور کلی برخی از درمان های طبیعی ممکن است بتوانند به کاهش علائم آسم کمک کنند. اما باید حتما داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید. بعلاوه، شواهد محدودی در مورد موثر بودن این روش های طبیعی در درمان آسم وجود دارد.

قبل از هر روش درمانی جدید، با پزشک خود مشورت کنید. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، بلافاصله مصرف دارو یا روش درمانی مورد استفاده را متوقف کنید.

هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم یکی از شاخه های علم روانشناسی است. در این روش از داروهای شیمیایی استفاده نمی شود. در نتیجه هیپنوتیزم درمانی برای بیماران بدون عوارض است. هیپنوتیزم برای آرامش بیشتر و ایجاد روشهای جدید تفکر، احساس و رفتار در افراد استفاده می شود. در این روش با اسفاده از تلقین پذیری می توان احساس یا افکار مختلف را به بیمار القاء کرد. در بیماران مبتلا به آسم از هیپنوتیزم درمانی برای شل کردن عضلات استفاده می شود. شل شدن عضلات به افراد مبتلا به آسم کمک می کند تا با علائمی مانند گرفتگی قفسه سینه و تنگی نفس مقابله کنند.

زنجبیل

زنجبیل گیاه مفیدی است که دارای خواص ضد التهابی است. مصرف زنجبیل می تواند به کاهش علائم آسم شدید کمک کند. بررسی ها نشان می دهد که مکمل های خوراکی زنجبیل با بهبود علائم آسم ارتباط دارند. زنجبیل علاوه بر درمان آسم در کاهش افسردگی و استرس هم موثر است. اما شواهد علمی در مورد تاثیر زنجبیل در بهبود عملکرد کلی ریه وجود ندارد. زجبیل را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد. یکی از رایج ترین روش های مصرف زنجبیل استفاده از این گیاه مفید به عنوان ادویه است.

مصرف مکمل ها

درمان های طبیعی برای آسم شدید | پزشکت

استفاده از برخی گیاهان دارویی و مکمل های غذایی می تواند به کاهش علائم آسم کمک کند. اگرچه هیچ شواهد علمی قابل اتکایی در مورد کارآیی این روش ها وجود ندارد. اما با این حال بهترین مکمل ها برای کنترل علائم آسم عبارتند از:

  • پروبیوتیک ها
  • روغن ماهی
  • گلوکوزامین
  • ملاتونین

همچنین روش های طبیعی دیگری نیز برای کنترل علائم آسم وجود دارد. مالش قفسه سینه با روغن اکالیپتوس و نعنا یکی از روش های موثر در کنترل علائم آسم است. استفاده از این روش به خصوص در کودکان اثرات مفیدی در کاهش علائم آسم دارد.

روش خانگی برای کنترل علائم آسم باید با احتیاط زیاد مصرف شوند. زیرا برخی از محصولات طبیعی نیز می توانند برای افراد مبتلا به آسم خطرناک باشند. افرادی که از این خطرات آگاه نیستند ممکن است خود را در معرض خطر قرار دهند. بررسی ها نشان می دهد که مصرف گیاهانی مانند بابونه ممکن است باعث تشدید علائم آسم شود.

کاهش استرس

استرس عامل ایجاد یا تشدید بسیاری از بیماری ها است. بررسی ها نشان می دهند که استرس و احساسات شدیدی مانند خشم می تواند تشدید حملات آسم را به همراه داشته باشد. کاهش سطح استرس یکی از درمان های مفید است که می تواند به کاهش علائم آسم کمک کند.

تکنیک های کاهش استرس عبارتند از:

  • مراقبه
  • ذهن آگاهی
  • تمرینات تنفسی
  • ماساژ درمانی
  • هیپنوتیزم درمانی
ذهن آگاهی

ذهن آگاهی نوعی مراقبه است که بر احساسات ذهن و بدن در لحظه حال متمرکز است. تمرینات ذهن آگاهی تقریباً در هر جایی قابل تمرین است. برای انجام تمرینات ذهن آگاهی ابتدا باید در یک مکان آرام و بی صدا بنشینید. چشم ها را به آرامی ببندید. سپس افکار خود را بر روی احساسات و بدن خود متمرکز کنید.

یکی از مهمترین مزایای تمرینات ذهن آگاهی کاهش استرس است. به همین دلیل انجام این تمرینات می تواند در تکمیل داروهای تجویز شده و کاهش علائم آسم به شما کمک کند.

طب سوزنی

طب سوزنی نوعی تکنیک درمان چین باستان است. این تکنیک با قرار دادن سوزن های کوچک در نقاط خاصی از بدن انجام می شود. هنوز فواید طولانی مدت طب سوزنی در کاهش علائم آسم اثبات نشده است. اما برخی از افراد مبتلا به آسم می دانند که طب سوزنی به بهبود تنفس و مدیریت علائمی مانند درد قفسه سینه کمک می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز