لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خواص درمانی زیره سبز

خواص درمانی زیره سبز | پزشکت

فهرست مطالب

خواص درمانی زیره سبز

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از پرداختن به خواص درمانی زیره سبز باید بدانیم که، زیره ادویه ای است که از گیاه Cumin cyminum می آید. بومی آسیا، آفریقا و اروپا است. با این حال، مردم در سراسر جهان از آن برای طعم دادن به وعده های غذایی استفاده می کنند.

مردم معمولاً زیره سبز را به صورت دانه های خشک شده کامل یا به صورت پودر آسیاب شده خریداری می کنند. این یک ماده معمول در بسیاری از ترکیبات ادویه جات مانند پودر کاری است. زیره در بسیاری از فرهنگ های غذایی به ویژه غذاهای مکزیکی، هندی، آفریقایی و آسیایی یکی از ادویه های اصلی است. گذشته از این، زیره سبز همچنین برای چندین سال نقش دارویی در بسیاری از مناطق جهان، از جمله جنوب شرقی آسیا و ایران داشته است.

علاقه مردم به زیره سبز اخیراً در حال افزایش است. زیرا تحقیقات جدیدی برای حمایت از برخی از مزایای سلامتی آن آغاز شده است. در این مقاله، ما مزایای بالقوه سلامتی و خطرات زیره و همچنین نحوه افزودن این ادویه محبوب به رژیم غذایی را توضیح می دهیم.

8 فایده موثر زیره سبز برای بدن

به نظر می رسد تحقیقات از مزایای زیره در موارد زیر پشتیبانی می کند:

فواید زیره سبز و کاهش وزن

زیره سبز ممکن است برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند و آنهایی که می خواهند وزن بدن خود را کنترل کنند مفید باشد. یک مطالعه در سال 2015 در مورد بزرگسالان دارای اضافه وزن، اثرات کاهش وزن زیره سبز را با اثرات داروی کاهش وزن و دارونما مقایسه کرد.

پس از 8 هفته، محققان دریافتند که هم زیره و هم گروه های دارویی کاهش وزن مقادیر قابل توجهی از وزن خود را از دست دادند. افراد گروه زیره سبز نیز کاهش سطح انسولین را تجربه کردند.

یکی دیگر مطالعه از سال 2014 نشان داد که زنان دارای اضافه وزن و چاقی که به مدت 3 ماه هر روز 3 گرم پودر زیره در ماست مصرف می کنند. کاهش قابل توجهی در وزن بدن، اندازه دور کمر و چربی بدن دارند.

فواید زیره سبز و کاهش کلسترول

خواص درمانی زیره سبز | پزشکت

بررسی های صورت گرفته بر روی زنان با اضافه وزن و چاق همچنین نشان داده است که مصرف 3 گرم پودر زیره در روز منجر به کاهش کلسترول کل، لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول “بد” و تری گلیسیرید می شود. کسانی که پودر زیره را مصرف کردند نیز دارای سطح بالاتری از لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول “خوب” بودند.

زیره سبز و فایده آن در دیابت

در یک بررسی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 اثرات روغن اساسی زیره بر سطح قند خون بررسی شد. شرکت کنندگان در دو گروه جداگانه 100 میلی گرم روغن زیره در روز و گروه دیگر 50 میلی گرم روغن زیره در روز یا دارونما دریافت کردند.

بعد از 8 هفته، هر دو گروهی که روغن زیره را دریافت کرده بودند به طور قابل توجهی سطح قند خون، انسولین و هموگلوبین A1c آنها کاهش یافته بود. اینها همه نشانگرهای مدیریت خوب دیابت هستند. گروه های روغن زیره همچنین شاهد بهبود علائم مقاومت به انسولین و التهاب بودند.

با این حال، سایر مطالعات انسانی با استفاده از دانه های زیره سیاه نتایج متفاوتی را نشان داده است. برای تأیید فواید روغن اساسی زیره برای مبتلایان به دیابت تحقیقات بیشتری لازم است.

سندرم روده تحریک پذیر و مصرف زیره سبز

اثرات مصرف قطره های روغن ضروری زیره بر علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مورد بررسی قرار گرفته است. پس از 4 هفته، شرکت کنندگان در مطالعه بهبود بسیاری از علائم مانند درد معده و نفخ را نشان دادند.

در پایان مطالعه، کسانی که مبتلا به IBS بودند و عمدتا یبوست را تجربه کرده بودند، مدفوع بیشتری داشتند. کسانی که به طور عمده اسهال را به عنوان یک علامت تجربه کرده اند، اجابت مزاج کمتری داشته اند.

پزشکان طب سنتی برای قرن ها زیره را برای درمان اسهال توصیه کرده اند. طب غربی شروع به استفاده از زیره کرده است. عصاره دانه زیره به موش هایی که اسهال داشتند، داده شد. محققان به این نتیجه رسیدند که عصاره به درمان علائم آنها کمک می کند.

فواید زیره سبز و استرس

زیره ممکن است در کمک به بدن در کنترل استرس نقش داشته باشد. زیره سبز ممکن است با کار به عنوان یک آنتی اکسیدان به مقابله با اثرات استرس کمک کند. بررسی ها نشان داده است که زیره در موش ها نسبت به ویتامین C موثرتر بوده است.

مبارزه با باکتری ها و انگل ها

خواص درمانی زیره سبز | پزشکت

روغن استخراج شده از دانه های زیره سبز به عنوان یک لاروکش و عامل ضد عفونی کننده موثر مورد استفاده قرار گرفته است. این روغن حتی انواع باکتری هایی را که در برابر سایر ضد عفونی کننده ها مقاوم هستند از بین می برد. محققان معتقدند  زیره می تواند در از بین بردن باکتری های مضر که سعی در حمله به سیستم ایمنی بدن شما دارند، موثر باشد.

خاصیت ضد التهابی زیره سبز

مواد فعال موجود در دانه زیره، دارای اثر ضد التهابی و ضد عفونی کننده هستند. این بدان معناست که اگر درد یا التهابی دارید که شرایط دیگری را تحریک می کند. زیره در رژیم غذایی شما ممکن است با اثرات آن مقابله کند. اسانس زیره به تنهایی دارای خواص ضد التهابی نیست. اما دانه زیره سبز  برای کاهش درد و التهاب می تواند موثر باشد.

فواید زیره سبز و تقویت حافظه

زیره سبز می تواند با تحریک سیستم عصبی مرکزی، به بدن شما کمک کند. حتی می تواند منجر به بهبود و تقویت حافظه کنترل بیشتر بر اندام ها شود. زیره سبز حتی ممکن است بتواند به درمان بیماری پارکینسون به دلیل نقش آن در عملکرد سیستم عصبی مرکزی بدن کمک کند.

ارزش تغذیه ای زیره سبز

 

خواص درمانی زیره سبز | پزشکت

بر اساس بانک اطلاعاتی وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک قاشق چای خوری دانه زیره کامل حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 7.88 کالری
  • 0.37 گرم پروتئین
  • 0.47 گرم چربی
  • 0.93 گرم کربوهیدرات

همین مقدار دانه زیره همچنین 19.6 میلی گرم کلسیم، 1.39 میلی گرم آهن و 7.69 میلی گرم منیزیم تأمین می کند. زیره همچنین حاوی آنتی اکسیدان است که ممکن است مزایای زیادی داشته باشد.

خطرات و عوارض احتمالی زیره سبز

پختن و خوردن غذاها با زیره سبز احتمالاً برای بیشتر افراد بی خطر است. ممکن است برخی از افراد به زیره آلرژی داشته باشند، در این صورت باید از مصرف آن اجتناب کنند.

قبل از اینکه پزشکان دوزهای اضافی زیره را توصیه کنند، تحقیقات بیشتری لازم است. اما برخی بررسی ها نشان داده است که برخی افراد پس از مصرف عصاره زیره، حالت تهوع، سرگیجه و درد معده را تجربه کردند.

همانند سایر مکمل ها، افراد باید قبل از مصرف زیره با مشاور تغذیه خود در مورد تداخل احتمالی آن با سایر مکمل ها مشورت کنند. بسیاری از مکمل ها ممکن است بر نحوه عملکرد برخی داروهای تجویزی تأثیر بگذارند.

زیره سبز بسیار ایمن و به طور کلی حتی در دوزهای بیشتر غیر سمی در نظر گرفته می شود. اما در صورت تمایل به استفاده از آن عوارض جانبی وجود دارد. دوز معمولی زیره سبز به عنوان مکمل گیاهی 300 تا 600 میلی گرم در روز است. 

محققان شواهدی پیدا کرده اند که زیره باعث کاهش سطح تستوسترون می شود، به این معنی که اگر از آن استفاده کنند، می تواند باروری کمتری داشته باشد. زیره سبز در برخی فرهنگ ها به عنوان ماده ای برای تحریک سقط جنین مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین زنانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند باید این را در نظر داشته باشند.

سازمان غذا و دارو (FDA) مکمل ها را از نظر کیفیت یا خلوص کنترل نمی کند. بنابراین، مهم است که در مورد مارک های مختلف تحقیق کنید.

افراد دیابتی، به ویژه کسانی که از انسولین و داروهای دیابت استفاده می کنند، باید در مورد مصرف مکمل های زیره محتاط باشند. زیرا ممکن است سطح قند خون آنها را تغییر دهد.

رژیم غذایی برای مصرف زیره سبز

خواص درمانی زیره سبز | پزشکت

زیره یک ماده رایج در بسیاری از غذاهای خوش طعم از سراسر جهان است. این یک عطر و طعم گرم به آن می افزاید و به ویژه در سوپ ها، خورش ها و ادویه کاری بسیار خوب عمل می کند. مردم همچنین می توانند از این ادویه برای چاشنی سبزیجات یا گوشت استفاده کنند.

سخن آخر

ممکن است زیره سبز بتواند در رفع و تسکین علائم برخی از بیماری ها موثر باشد. به عنوان مثال، علاوه بر مزایای سلامتی ذکر شده در بالا، تحقیقات نشان داده است زیره ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. حتی به مبارزه با انواع خاصی از عفونت های باکتریایی و قارچی کمک کند.

علاوه بر آن، بررسی های صورت گرفته بر روی حیوانات نشان داده است که زیره سبز می تواند در پیشگیری از بروز برخی سرطان ها موثر باشد.

تحقیقات بیشتر به ویژه در مورد انسان لازم است. با این حال، به نظر می رسد زیره در دنیای پزشکی جایگاه ویژه پیدا خواهد کرد. در حال حاضر، لذت بردن از زیره در وعده های غذایی به جای مکمل، بسیار مطمئن تر و موثرتر است.

استفاده از زیره سبز به عنوان ادویه باعث افزایش مصرف آنتی اکسیدان، هضم غذا، تأمین آهن، کنترل قند خون و بهبود بیماری های ناشی از غذا می شود. مصرف دوزهای بالاتر به شکل مکمل با کاهش وزن و بهبود کلسترول خون مرتبط است، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. مصرف زیره حتی در دوزهای زیاد بسیار بی خطر است. برخی شواهد نشان داده اند که می تواند سطح تستوسترون را در مردان سرکوب کند و همچنین ممکن است باعث سقط جنین شود.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/319562

https://www.healthline.com/health/cumin-benefits#risks-and-side-effects

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز