لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خواص درمانی آلوئه ورا

خواص درمانی آلوئه ورا | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خواص درمانی آلوئه ورا برای پاکیزگی و سلامت پوست کاملا مشهود است. آلوئه ورا برای تسکین بثورات پوستی و سوختگی مورد استفاده قرار می گیرد. آلوئه ورا گیاهی آبدار و دارای برگ های سبز ضخیم است که در شرایط گرمسیری بهترین رشد را دارد. رشد آلوئه ورا نسبتاً آسان است به شرطی که بیش از حد آب آن را ندهید. طبق آثارباستانی بر جای مانده در مصر که به 6000 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد، آلوئه ورا به عنوان گیاه جاودانگی شناخته می شود.

آلوئه ورا با در نظر داشتن تمام مواردی که برای بدن انسان مفید است، گنجینه ای از خواص است. قرن هاست که از آلوئه برای زیبایی و سلامتی کمک به درمان التهابات، عفونت ها، سوختگی ها، سوهاضمه و التهاب استفاده می شود؛ اما با این حال بهتر است همیشه قبل از تصمیم برای استفاده از آلوئه ورا برای درمان یک بیماری، با پزشک مشورت کنید.

ترکیبات مغذی آلوئه ورا

آب آلوئه ورا، ژل، پودر و حتی مکمل های آن کاربرد دارد. ژل شفاف و لزج موجود در برگ های آلوئه ورا از 96٪ آب تشکیل شده و ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، 7 آنزیم اصلی و 20 آمینو اسید ضروری مورد نیاز بدن انسان را تأمین می کند. این دلایل کافی است که این گیاه را به «دارایی باارزش» صنعت بهداشت و زیبایی تبدیل می کند. وجود یک فنول ارگانیک معروف به آنتراکینون آلوئه ورا را یک ملین طبیعی ساخته و به درمان حرکات اجابت مزاج کمک می کند.

ارزش غذایی آب آلوئه در هر 100 گرم، شامل موارد زیر است:

  • 23 گرم اب
  • 75/3 گرم قند
  • 15 میلی گرم آهن
  • 8 میلی گرم سدیم
  • 15 کیلو کالری انرژی
  • 75/3 گرم کربوهیدرات
  • 8 میلی گرم ویتامین سی

مصرف آلوئه ورا چقدر ایمن است؟

جدا از کاربرد موضعی آلوئه ورا، می توان آن را به صورت خوراکی مصرف کرد تا فواید ذاتی آن بر بدن انسان تأثیر بگذارد.

لاتکس زرد یا همان ژل آلوئه ورا، حاوی یک آنتراکینون به نام آلوئین است که خواص ملین دارد. ژل آلوئه ورا هنگام ورقه ورقه شدن در وسط آن دیده می شود. این ژل معمولاً غنی ترین قسمت برگ آلوئه ورا است اما حاوی مقدار کمتری از آلوئین می باشد.

اگرچه وجود آلوئین استفاده از آلوئه ورا را برای رفع یبوست تأیید می کند، اما متخصصان دیدگاه متناقضی در این مورد دارند. مصرف بیش از حد ژل آلوئه ورا یا عصاره آن می تواند منجر به عوارض جانبی جدی مانند کمبود پتاسیم، ضعف، گرفتگی معده و حتی اسهال شود. اگر مصرف آلوئه ورا منجر به بروز عوارض جانبی مانند آلرژی، افزایش اسهال و گرفتگی معده در شما شده هر چه سریع تر با پزشک مشورت کنید.

خارج کردن ژل آلوئه ورا

  1. در انتخاب برگ های آلوئه ورا دنبال برگ های سبز و ضخیم باشید.
  2. برگ ها را بشویید تا تمام آلودگی ها از روی برگ ها پاک شود.
  3. با استفاده از یک چاقوی تیز، خط های افقی حدود چند سانتی متری بزنید. اگر یک برگ کوچک و متوسط دارید زیاد آن را برش ها را نزنید.
  4. انتهای خوشه را از هر قسمت جدا کنید.
  5. به سمت صاف برگ آلوئه شروع به تراشیدن پوست مایل به سبز برگ آلوئه کنید تا زمانی که لایه ژل لزج و شفاف را ببینید.
  6. ژل را با استفاده از قاشق خارج کنید.

راه های مصرف آلوئه ورا

خواص درمانی آلوئه ورا | پزشکت

آن را خام بخورید.

می توانید ژل را از برگ های آلوئه خارج کرده و مستقیماً مصرف کنید. شما همچنین می توانید ژل آلوئه ورا را در اسموتی ها و آب میوه های خود ترکیب کنید. طعم ملایم و بافت لغزنده آلوئه ورا نیز می تواند به خوبی در سس سالاد خانگی استفاده شود.

آب آلوئه ورا بنوشید.

آلوئه ورا مملو از مواد مغذی است که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. فقط لبه های خوشه دار را بریده و ژل آلوئه ورا و گوشت آلوئه ورا با آب مخلوط کنید تا آب آلوئه ورا تهیه شود.

ژل آلوئه را سرخ کنید.

 ژل آلوئه ورا را با پودر زردچوبه مخلوط کرده و آن را با نمک و دانه های زیره بو داده تفت دهید. از آن به عنوان ادویه در ساندویچ ها یا به عنوان دسر در وعده های غذایی استفاده کنید. تکه های بزرگ ژل آلوئه ورا را به آرامی بخارپز کنید. بافت ظریف و آبکی برگ آلوئه ورا باعث می شود که در اثر پختن، آب آن آزاد شده و نرمتر شود. می توانید آن را با سایر سبزیجات تفت داده شده یا بخارپز مخلوط کنید.

خاصیت درمانی آلوئه ورا

خواص درمانی آلوئه ورا | پزشکت

هضم غذا را بهبود می بخشد.

لاتکس آلوئه ورا حاوی آلوئین است که خواص ملین دارد و به اجابت مزاج کمک می کند. طبق مطالعه انجام شده در سال،2018 استفاده از آلوئه ورا به عنوان یک راهکار مطمئن و موثر برای درمان بیماران مبتلا به IBS موثر است. نوشیدن آب آلوئه ورا می تواند از زخم معده و سایر اختلالات گوارشی جلوگیری کند.

پوست را تسکین می دهد.

از خواص درمانی آلوئه وراخواص درمانی آلوئه ورا این است که استفاده موضعی از ژل آلوئه ورا می تواند باعث تسکین و تسریع در ترمیم مشکلات پوستی مانند زخم، بثورات، آکنه و اگزما شود.

زخم ها را التیام می بخشد.

از آلوئه ورا شاید بتوان بیشتر برای درمان زخم ها از جمله زخم های سوختگی و آفتاب سوختگی استفاده کرد. مصرف ژل آلوئه می تواند به تسریع روند بهبودی زخم ها کمک کند. در یک بررسی صورت گرفته اثر ژل آلوئه ورا و عصاره آلوئه در تکثیر سلولی، تمایز، تکامل و ترمیم زخم سلول های موجود در اپیدرم تایید شده است.

سوزش معده را تسکین می دهد.

از خواص درمانی آلوئه ورا این است که با کاهش ترشح اسید معده می تواند به کنترل ترشح اسید معده کمک کند.

قند خون را پایین می آورد.

خواص درمانی آلوئه ورا | پزشکت

تحقیقات اولیه در مورد بیماران دیابتی و پیش دیابتی نشان می دهد که آلوئه ورا ممکن است به کنترل قند خون کمک کند و در عین حال سطح کلسترول خون را نیز کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد آلوئه ورا و تأثیرات آن بر قند خون لازم است.

دردهای مفصلی را کاهش می دهد.

آلوئه ورا به دلیل خواص ضد التهابی می تواند به شما در کاهش درد و التهاب مفاصل در آرتروز کمک کند. آب آلوئه ورا با مهار التهاب آرتروز می تواند به دردهای مفصلی شما کمک کند و ممکن است به ترمیم بافت مبتلا به آرتروز و تاندونیت موثر باشد.

بهداشت دهان و دندان را حفظ می کند.

خواص ضد باکتریایی آلوئه ورا، آن را به یک گزینه سالم برای درمان عفونت ها و صدمات دندان و لثه تبدیل کرده است. با استفاده از پودر آلوئه ورا برای مسواک زدن دندان ها و دفع هرگونه عفونت، زخم دهان و حتی پلاک دندان، لثه های خود را تسکین دهید. برای حفظ سلامت لثه ها، دهان خود را با آب آلوئه ورا غرغره کنید.

شوره سر را کاهش می دهد.

آلوئه ورا خاصیت ضد قارچی و مرطوب کنندگی دارد که آن را به یک محلول موثر برای کاهش شوره سر تبدیل می کند. آزمایشات بالینی نشان می دهد که استفاده منظم از آلوئه دو بار در روز به مدت 4-6 هفته می تواند شوره سر را به حداقل برساند.

هشدارها و عوارض جانبی مصرف آلوئه ورا

خواص درمانی آلوئه ورا | پزشکت

ضرورت ارزیابی عوارض جانبی آلوئه ورا اجباری است. به طور کلی، قبل از افزودن آلوئه ورا به رژیم خود، با پزشک خود صحبت کنید. اگر از بیماری گوارشی مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو رنج می برید از مصرف از ژل آلوئه ورا یا محصولات آلوئه ورا خودداری کنید زیرا باعث تحریک روده می شود.

  • استفاده زیاد از آب آلوئه ورا می تواند باعث یبوست شود.
  • مصرف آب آلوئه ورا در بیماران بواسیر، می تواند وضعیت آنها را بدتر کند.
  • دوز نامناسب لاتکس آلوئه ورا می تواند منجر به مشکلات کلیوی و کبدی شود.
  • وجود آنتراكینون در آلوئه ورا می تواند باعث ایجاد اسهال در زنان شیرده و كودكان زیر 12 سال شود.
  • آب آلوئه ورا فرآوری نشده باعث کم آبی و عدم تعادل الکترولیت در بدن و تغییر رنگ ادرار به صورتی یا قرمز می شود.
  • مصرف آب آلوئه ورا بیش از یک سال می تواند باعث ایجاد سودومولانوز کولی شود که علت احتمالی سرطان روده بزرگ است.
  • خاصیت محرک آلوئه ورا می تواند انقباضات رحمی را در زنان باردار تحریک کرده و منجر به سقط جنین و حتی نقایص مادرزادی شود.
  • نوشیدن آب آلوئه ورا به افزایش تولید آدرنالین منجر می شود که می تواند برای افرادی که از بیماری های قلبی رنج می برند مضر باشد.
  • استفاده از آلوئه ورا را حدود 2 هفته قبل از جراحی محدود کنید زیرا آلوئه ورا می تواند سطح قند خون را در حین یا بعد از جراحی تغییر دهد.
  • لاتکس آلوئه ورا برای کودکان و سالمندان توصیه نمی شود زیرا می تواند سطح پتاسیم را از بدن، به ویژه در سلول های پوشاننده روده کم کند و باعث ضعف و ضربان قلب نامنظم شود.

تداخلات دارویی آلوئه ورا

خواص درمانی آلوئه ورا | پزشکت

مصرف آلوئه ورا می تواند عوارض جدی برای افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند، ایجاد کند. اگر مایل به مصرف آلوئه ورا با وجود درمان دارویی هستید، با پزشک خود مشورت کنید:

  • دیابت. آب آلوئه ورا می تواند با داروهای تجویز شده برای دیابت تداخل داشته باشد.
  • کاهش قند خون. آب آلوئه ورا با کاهش مقاومت به انسولین، سطح قند خون را کاهش می دهد.
  • دیگوکسین (لانولین). آب آلوئه ورا در صورت مصرف با لانولین می تواند عوارض جانبی آن را افزایش دهد.
  • داروهای خوراکی. آلوئه ورا می تواند با داروهای خوراکی تداخل داشته باشد و کارایی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
  • سندرم روده تحریک پذیر. مقادیر فراوان ملین موجود در آب آلوئه ورا ممکن است IBS را در برخی افراد بیشتر بدتر کند.
  • سووفلوران. آب آلوئه ورا می تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند. بر همین اساس هنگامی که با سووفلوران (ماده بی حس کننده) تداخل  کند، ممکن است باعث افزایش خونریزی در حین جراحی می شود.
سخن آخر

از ژل آلوئه ورا می توان بصورت موضعی به عنوان آرامبخش و تسکین دهنده استفاده کرد. از طرفی هم به دلیل داشتن مواد مغذی از ترکیبات ضد التهاب، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی، می توان برای اهداف مختلف کاربرد دارد.

استفاده بی سابقه از آلوئه ورا برای رفع مشکلات مختلف سلامتی از جمله بثورات، قند خون، یبوست و پلاک های دندانی، آن را گزینه اصلی داروهای خانگی تبدیل می کند. علی رغم مزایای زیاد، شما باید در مصرف آلوئه ورا احتیاط کنید زیرا می تواند منجر به بروز عوارض جانبی و تداخل دارویی شود. بهتر است قبل از قرار دادن آلوئه ورا در رژیم خود، با پزشک مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز