لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تائورین چیست؟ 8 مزیت باورنکردنی + عوارض

تائورین چیست؟ 8 مزیت باورنکردنی + عوارض

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تائورین (Taurine) یکی از مهم ترین اسیدهای آمینه در نظر گرفته می شود. اغلب به نوشیدنی های انرژی زا اضافه می شود و چندین فواید سلامتی را دارد. آنچه تائورین را ارزشمند می کند، حجم وسیعی از تحقیقات علمی است. بسیاری از مطالعات اسید آمینه را بسیار ضروری می دانند. اما علت این همه اهمیت تاتائورین در چیست و چه مزیت و عوارضی دارد؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید، ادامه مقاله مربوط به تائورین  را در پزشکت تا انتها بخوانید.

تائورین یک آمینو اسید است که در سراسر بدن شما یافت می شود. در اکثر فرآیندهای متابولیک بسیار مهم است. بر خلاف بسیاری از اسیدهای آمینه، تائورین برای ساخت پروتئین استفاده نمی شود. نقشی کاملا متفاوت دارد.

فواید تائورین چیست؟

بدن شما می تواند مقداری تائورین تولید کند، به همین دلیل است که به آن اسید آمینه مشروط نیز می گویند. می توانید مقداری از آن را به طور طبیعی از طریق غذاها دریافت کنید. حتی مصرف مکمل ها نیز می تواند کمک کننده باشد.

عملکردهای اصلی Taurineدر سیستم عصبی مرکزی انجام می شود. این به توسعه آن کمک می کند و محافظت از سلول ها را ارائه می دهد (جایی که ترکیبات شیمیایی سلول ها را از ترکیبات مضر محافظت می کند). کمبود تائورین می تواند منجر به کاردیومیوپاتی، اختلال عملکرد کلیه، آسیب شدید به اعصاب شبکیه و حتی مشکلات رشدی شود. تائورین همچنین برای رشد و بقای سلول ها مهم است و یکی از فراوان ترین مواد در بافت های چشمی است. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و با استرس اکسیداتیو و پیری سلولی مبارزه می کند.

از چاقی پیشگیری کند.

تائورین در جذب و تجزیه چربی نقش دارد. مطالعه ای که روی 30 دانشجو انجام شد نشان داد که چگونه مکمل تائورین تری گلیسیرید و شاخص آتروژنیک (نسبت تری گلیسیرید به کلسترول HDL) را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. این مطالعه با بیان اینکه تائورین می تواند تأثیر مثبتی بر متابولیسم چربی ها بگذارد و حتی خطر بیماری قلبی را در افراد چاق کاهش دهد، به پایان رسید.

همچنین مشخص شد که سطح تائورین در بافت ها در طول چاقی در انسان کاهش می یابد. این ممکن است رابطه ای بین کمبود تائورین و چاقی ایجاد کند.

تائورین، بینایی را تقویت می کند.

تائورین چیست؟ 8 مزیت باورنکردنی + عوارض || پزشکت

این واقعیت که تائورین فراوان ترین اسید آمینه در شبکیه چشم است، توضیح زیادی دارد. تائورین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند به تقویت سلامت شبکیه و پیشگیری از اختلالات بینایی کمک کند.

کاهش تائورین همچنین با آسیب مخروط های شبکیه و سلول های گانگلیونی شبکیه همراه است. اسید آمینه همچنین می تواند از آب مروارید و خشکی چشم جلوگیری کند : که آن را به یک ماده مغذی مهم برای سلامت چشم تبدیل می کند.

سلامت قلب را ارتقا می دهد.

یک مطالعه ژاپنی ارتباط بین افزایش مصرف Taurine و کاهش خطر بیماری قلبی را نشان می دهد. همچنین به کاهش سطح کلسترول خون و فشار خون کمک می کند. همچنین مشخص شد که مکمل این اسید آمینه باعث کاهش ضخیم شدن شریانی می شود که می تواند باعث حمله قلبی شود. به این ترتیب، فشار خون بالا : یکی از دلایل اصلی نارسایی قلبی : را نیز کاهش می دهد.

در مطالعه دیگری، مکمل Taurine باعث کاهش سطح هموسیستئین شد. از آنجایی که سطوح بالای هموسیستئین با بیماری قلبی مرتبط است، تائورین می تواند از این جنبه معجزه کند.

به درمان دیابت کمک می کند.

مصرف طولانی مدت Taurine سطح قند خون را در موش های دیابتی کاهش می دهد. و جالب اینکه این اتفاق بدون هیچ تغییری در رژیم غذایی رخ داد.

درمان با Taurine همچنین از ابتلا به دیابت جلوگیری کرد، زیرا باعث سرکوب هیپرگلیسمی قریب الوقوع شده بود. طبق گزارش های انجمن دیابت آمریکا، دیابت با کمبود آن مشخص می شود. این کمبود همچنین با رتینوپاتی دیابتی، نوروپاتی و نفروپاتی مرتبط است.

با استرس مبارزه می کند و سلامت مغز را افزایش می دهد.

یک مطالعه چینی نشان می دهد که چگونه تائورین می تواند اثرات ضد افسردگی از خود نشان دهد. همچنین می تواند به رشد مغز کمک کند و به بهبود حافظه و شناخت کمک کند.

تائورین همچنین گیرنده‌های GABA را در مغز فعال می‌کند : این گیرنده‌ها با برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی کلیدی که باعث رشد مغز می‌شوند، تعامل دارند.

سلامت کبد را ارتقا می دهد.

مطالعات نشان می دهد که Taurine می تواند آسیب کبدی ناشی از مصرف بیش از حد الکل را معکوس کند. در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، موش‌هایی که با تائورین مصرف شدند، کاهش نرخ تخریب چربی و التهاب را نشان دادند. مکمل غذایی Taurine همچنین آسیب کبدی را در بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن کاهش داد.

Taurine همچنین از کبد شما در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. در یک مطالعه، مصرف 2 گرم تائورین سه بار در روز باعث کاهش آسیب کبدی ناشی از استرس اکسیداتیو شد.

تاثیر ورزش را افزایش می دهد.

مطالعات نشان می دهد که چگونه تائورین عملکرد ورزشی را افزایش می دهد. اسید آمینه همچنین به کاهش خستگی عضلانی ناشی از ورزش کمک می کند. در موش‌هایی که با Taurine تغذیه می‌شدند، مدت زمان دویدن تا خستگی به طور قابل توجهی افزایش یافته بود : به این معنی که تائورین ممکن است به فرد کمک کند تا فعالیت بدنی طولانی‌تری را بدون خستگی انجام دهد.

با التهاب مبارزه می کند.

نقش اصلی تائورین در سیستم انسان به عنوان یک آنتی اکسیدان است – که یکی از دلایلی است که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کند. مطالعات همچنین استفاده از تائورین را در داروها برای مبارزه با بیماری های التهابی مزمن ترویج می کنند. تائورین همچنین به درمان پریودنتیت، که التهاب بافت های اطراف دندان است، کمک می کند. این در مورد مزایای است. همانطور که دیدیم، تائورین مانند بسیاری از اسیدهای آمینه دیگر نیست. هدف متفاوتی دارد.

منابع غذایی تائورین چیست؟

تائورین چیست؟ 8 مزیت باورنکردنی + عوارض || پزشکت

بزرگسالان تا حدودی قادر به سنتز تائورین هستند: با کمک متیونین و سیستئین، دو اسید آمینه ضروری. جدای از آن، ما باید به منابع غذایی مانند:

ماهی: حاوی سطوح بالایی از تائورین هستند. اینها شامل کاپلین کامل (6.17 گرم در هر کیلو)، ماهی خال مخالی کامل (9.29 گرم در هر کیلو) و فیله ماهی سالمون آلاسکا (4.40 گرم در هر کیلو) می باشد.

گوشت: گوشت گاو بدون استخوان (197 میلی گرم در هر کیلو)، جگر گاو (2.35 گرم در هر کیلو)، گوشت بره (3.67 گرم در هر کیلو) و جگر مرغ (6.67 گرم در هر کیلو).

شیر مادر: نیز منبع بسیار خوبی از Taurine دارد، بنابراین، برای نوزادان، این می تواند منبع خوبی باشد (زیرا بدن آنها هنوز نمی تواند Taurine تولید کند). Taurine همچنین با توجه به اهمیت آن در رشد و نمو به شیر خشک و پودر کودک اضافه می شود.

اگر گیاهخوار هستید چه؟ اگر به این منابع غذایی محدود Taurine دسترسی نداشته باشید چه؟ سپس، ممکن است بخواهید مکمل ها را بررسی کنید.

در مورد مکمل های Taurine (و نوشیدنی های انرژی زا) چطور؟

تائورین چیست؟ 8 مزیت باورنکردنی + عوارض || پزشکت

اگر گیاهخوار هستید، می توانید دوز روزانه تائورین خود را از طریق مکمل ها دریافت کنید. همچنین اگر ورزشکاری هستید که به دنبال بهبود عملکرد خود هستید، می توانید به سراغ مکمل ها بروید.

اما وقتی می گوییم مکمل ها، لزوماً منظور نوشیدنی های انرژی زا نیست. اگرچه نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی مقادیر زیادی تائورین هستند، اما حاوی مواد دیگری (مانند کافئین و شکر) در مقادیر بیش از حد نامطلوب هستند. مصرف بیش از حد کافئین می تواند فشار خون را بالا ببرد و قند اضافی می تواند سلامت شما را خراب کند. بنابراین، اگر تنها هدف شما تامین نیاز روزانه به تائورین است، توصیه می کنیم از نوشیدنی های انرژی زا دوری کنید.

در موارد زیر احتمالاً دچار کمبود تائورین خواهید شد:

  • گیاهخوار هستید.
  • کمبود ویتامین B6 دارید که بدن برای سنتز تائورین نیز به آن نیاز دارد.
  • مبتلایان به شرایط بهداشتی مانند سرطان، فشار خون بالا، دیابت، بیماری کبد و صرع.
  • دچار کمبود متیونین یا سیستئین هستید که بدن از آن برای سنتز تائورین استفاده می کند.
  • دوز تائورین شما نباید بیش از 3000 میلی گرم در روز باشد. در غیر این صورت، ممکن است عوارضی ایجاد شود.

عوارض جانبی Taurine چیست؟

مصرف آن، ممکن است اختلال دوقطبی را تشدید کند. برخی منابع نشان می‌دهند که Taurine ممکن است اختلال دوقطبی را تشدید کند. افراد مبتلا به این بیماری باید از مصرف آن خودداری کنند.

تداخل با لیتیوم. اگر لیتیوم مصرف می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. تائورین می تواند سطح لیتیوم سرم را افزایش دهد و ممکن است منجر به سمیت لیتیوم شود. دوز شما باید بر این اساس تنظیم شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز