لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آلرژی به فلفل سیاه 

آلرژی به فلفل سیاه  || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


در حالی که ممکن است از 10 ماده غذایی آلرژی زا مانند بادام زمینی و گندم مطلع باشید، مواد غذایی و مواد متعدد دیگری نیز وجود دارند که می توانند باعث واکنش های آلرژیک در افراد شوند. یکی از اینها فلفل سیاه است. داشتن آلرژی به فلفل سیاه خیلی رایج نیست، اگرچه آلرژی غذایی در حال افزایش است.  حتی آلرژی های کمتر رایج را باید جدی گرفت، زیرا اثرات آنها می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. در این مقاله از پزشکت در خصوص علائم و تشخیص آلرژی به فلفل سیاه و همچنین مواردی که در صورت داشتن این آلرژی باید از آن اجتناب کنید، بحث خواهد شد.

علائم آلرژی به فلفل سیاه

آلرژی غذایی می تواند با طیف وسیعی از علائم ظاهر شود. این علائم ممکن است بر سیستم تنفسی، دستگاه گوارش، سیستم قلبی عروقی یا پوست شما تأثیر بگذارد. از آنجایی که آلرژی، ذاتاً، یک پاسخ بیش فعال سیستم ایمنی است، علائم خاصی شایع تر است. برخی از عوارض فلفل سیاه بیشتر آزاردهنده هستند، در حالی که برخی دیگر می توانند بسیار جدی تر باشند، بنابراین مهم است که بدانید به دنبال چه چیزی باشید.

به عنوان مثال، علائم واکنش آلرژیک به فلفل سیاه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • کندوها
  • تورم زبان
  • درد شکم
  • سرگیجه یا احساس ضعف
  • گرفتگی گلو یا مشکل در بلع
  • قرمزی یا برافروختگی پوست
  • حالت تهوع، استفراغ و یا اسهال
  • آبریزش بینی، احتقان بینی یا عطسه
  • خارش نزدیک و اطراف دهان، چشم ها و سایر قسمت های بدن

جدی ترین علامت آلرژی غذایی، آنافیلاکسی است. این می تواند بر روی قسمت های مختلف بدن تأثیر بگذارد، تنفس را مختل کند و بدن را دچار شوک کند. آنافیلاکسی نیاز به درمان فوری پزشکی دارد زیرا می تواند خطرناک باشد. بیشتر علائم در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از خوردن یک غذای آلرژی زا شروع می شود، اما ممکن است برای برخی افراد بسته به شدت آلرژی به تعویق بیفتد.

تشخیص آلرژی به فلفل سیاه چگونه است؟

آلرژی به فلفل سیاه  || پزشکت

اگر مشکوک هستید که ممکن است به فلفل سیاه حساسیت داشته باشید، مهم است که به دنبال تشخیص صحیح باشید. متأسفانه، تشخیص آلرژی غذایی می تواند چالش برانگیز باشد. تشخیص آلرژی به فلفل سیاه به دلیل شیوع فلفل سیاه در غذاها می تواند بسیار دشوار باشد. و علائمی مشابه سایر آلرژی‌های غذایی را ایجاد کند، زیرا واکنش ایمنی مشابهی را تحریک می‌کند. این امر باعث می‌شود به جای تلاش برای کشف آن، به دنبال کمک برای رفع علائم باشید.

اولین قدم برای تشخیص صحیح این است که با پزشک خود در مورد علائم خود مشورت کنید. آنها ممکن است شما را برای آزمایش و یک برنامه مراقبت به متخصص آلرژی ارجاع دهند. این ممکن است شامل انجام آزمایش چالش خوراکی یا مصرف نظارت شده فلفل سیاه برای دیدن علائم باشد.

می توانید کارهای دیگری را در خانه انجام دهید تا به کاهش آنچه ممکن است باعث آلرژی شما شود کمک کنید و مشخص کنید که آیا فلفل سیاه عامل اصلی آلرژی است یا خیر. یکی از گزینه های مفید این است که شروع به نگه داشتن یک دفتر غذایی کنید. این به معنای پیگیری این است که چه غذاها و نوشیدنی هایی مصرف می کنید، چه زمانی علائم را تجربه می کنید و چه علائمی دارید.

یک رژیم غذایی حذفی نیز ممکن است مفید باشد. هنگامی که بتوانید محرک های بالقوه مانند فلفل سیاه را شناسایی کنید، می توانید غذاهای حاوی فلفل را حذف کنید تا ببینید آیا به علائم شما کمک می کند یا خیر. برای انجام موفقیت‌آمیز این کار، دقت به برچسب‌های مواد ضروری است تا از مخلوط چاشنی‌ها، غذاهای آماده و اقلام حاوی فلفل سیاه خودداری کنید.

درمان آلرژی به فلفل سیاه

هنگامی که آلرژی به فلفل سیاه به طور کامل تشخیص داده شد، بهترین برنامه درمانی به شدت علائم شما بستگی دارد. در حالی که موثرترین راه برای جلوگیری از علائم آلرژی به فلفل سیاه در وهله اول جلوگیری از قرارگیری در معرض آن است، فلفل سیاه به دلیل استفاده گسترده از آن در غذاها یک عنصر دشوار است که به طور کلی باید از آن اجتناب کنید.

اگر علائم شما خفیف هستند و خود به خود از بین می روند، مانند آبریزش بینی، ممکن است نیازی به انجام کاری برای آن نداشته باشید. استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC)، مانند آنتی هیستامین، ممکن است برای کمک به مهار علائم هنگام مصرف فلفل سیاه کافی باشد.

آنتی هیستامین های رایج بدون نسخه، عبارتند از:

  • زیرتک (سیتریزین)
  • آلگرا ( فکسوفنادین)
  • کلاریتین (لوراتادین)
  • بنادریل (دیفن هیدرامین)

درمان آنافیلاکسی

برای علائم جدی، مانند علائمی که بر تنفس شما تأثیر می گذارد، ایده خوبی است که یک EpiPen در دست داشته باشید.EpiPen  دوز خاصی از اپی نفرین و تزریق هورمونی است که برای درمان آنافیلاکسی استفاده می شود تا زمانی که مراقبت های پزشکی مناسب را دریافت کنید. اگر حساسیت شدید به فلفل سیاه دارید، همیشه یک EpiPen همراه خود داشته باشید و بدانید که چگونه از آن استفاده کنید. حتی اگر از EpiPen برای درمان آنافیلاکسی استفاده می کنید، باز هم باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

در صورت آلرژی از  مصرف چه چیزی باید اجتناب کرد؟

آلرژی به فلفل سیاه  || پزشکت

اگر آلرژی شما به فلفل سیاه علائم خفیف یا شدیدی ایجاد می کند که می توانید در صورت نیاز با داروهای OTC کنترل کنید، اما همچنان باید از مصرف فلفل سیاه به طور کامل اجتناب کنید. بدیهی ترین چیزی که باید از آن اجتناب کنید خود فلفل سیاه است که بیشتر به عنوان چاشنی برای پخت و پز فروخته می شود.

با این حال، فلفل سیاه نیز به طیف گسترده ای از چاشنی ها و مخلوط ادویه های آماده اضافه می شود. بنابراین، اگر مخلوط‌های ادویه‌ای مانند چاشنی تاکو یا چاشنی مرغ را خریداری می‌کنید، احتمالاً حاوی فلفل سیاه هستند. در عوض، می‌توانید به دنبال مخلوط‌های بدون فلفل سیاه باشید یا نسخه‌هایی را تهیه کنید که از این ماده استفاده نمی‌کنند.

فلفل سیاه معمولاً در غذاهای آماده و بسته بندی شده حاوی ادویه مانند سس های خاص سالاد، غلات قابل مایکروویو، چاشنی ها، کروتون، کراکر، چیپس، ذرت بو داده، آجیل، نان، نان شیرینی و غذاهای منجمد استفاده می شود. بهترین راه برای دانستن اینکه چه غذاهایی حاوی فلفل سیاه هستند، خواندن برچسب مواد روی بسته بندی است.

مراقب همه انواع فلفل باشید.

این امکان وجود دارد که داشتن حساسیت به فلفل، شما را در معرض خطر حساسیت به انواع دیگر فلفل مانند فلفل سفید، فلفل سبز و فلفل بلند قرار دهد. در حالی که مطالعات روی آلرژی به فلفل سیاه کم است، تحقیقات نشان می دهد که افرادی که به یک نوع آجیل درختی حساسیت دارند باید به همین دلیل از تمام آجیل های درختی اجتناب کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

وقتی نگران سلامتی خود هستید، ایده خوبی است که با پزشک خود مشورت کنید. اگر واکنش‌ های جدید یا غیر معمولی به غذاها یا مواد تشکیل دهنده دارید، حتی اگر خفیف باشند، پزشک می‌ تواند به ارزیابی علت و ارائه گزینه‌ های مدیریتی مناسب کمک کند. این امر به ویژه در صورتی که علائم شما شدید یا بدتر شود صادق است، زیرا می تواند نشان دهنده نیاز به دسترسی و آمادگی EpiPen باشد.

سوالات متداول

آلرژی به فلفل سیاه  || پزشکت

چگونه می توانید متوجه شوید که به فلفل سیاه حساسیت دارید؟ اگر پس از خوردن چیزی که حاوی فلفل سیاه است، علائم گوارشی، پوستی یا تنفسی را تجربه کردید، ممکن است به فلفل سیاه حساسیت داشته باشید. برای تشخیص درست آلرژی به فلفل سیاه، با پزشک خود مشورت کنید. نگه داشتن یک دفتر خاطرات غذایی و تمرین یک رژیم غذایی متمرکز بر حذف فلفل سیاه نیز می تواند در این فرآیند مفید باشد.

آیا می توانید از شر آلرژی فلفل خلاص شوید؟ در حالی که بعید است به طور کلی از شر آلرژی فلفل خلاص شوید، ممکن است با کار با متخصص آلرژی غذایی (فرآیندی به نام ایمونوتراپی) حساسیت بدن به آن را کاهش دهید. در غیر این صورت، مدیریت علائم خفیف با استفاده از داروهای بدون نسخه که می‌توانند هنگام خوردن چیزی که حاوی فلفل سیاه است، استفاده شوند، ممکن است.

اگر به فلفل سیاه حساسیت دارید، آیا به انواع دیگر فلفل نیز حساسیت دارید؟ داشتن آلرژی به یک غذا، مانند فلفل سیاه، به طور خودکار به این معنا نیست که شما به غذای دیگری حساسیت دارید. با این حال، می تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای داشتن یک آلرژی مشابه قرار دهد. به عنوان مثال، حساسیت به فلفل سیاه ممکن است به این معنی باشد که شما به فلفل قرمز یا سبز نیز حساسیت دارید. بهترین راه برای دانستن، دریافت ارزیابی پزشکی و آزمایش آلرژی غذایی است.

سخن آخر

داشتن آلرژی به فلفل سیاه خیلی رایج نیست، اما برای برخی افراد می تواند عوارض جدی داشته باشد. اگر بعد از خوردن غذاها یا مواد حاوی فلفل سیاه متوجه علائم غیرعادی شده اید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

اگر تشخیص داده شد که آلرژی به فلفل سیاه دارید، مهم است که بدانید چگونه آن را به بهترین شکل مدیریت کنید، به خصوص اگر علائم جدی دارید. از آنجایی که فلفل سیاه در سیستم غذایی بسیار گسترده است، می تواند یک عنصر دشوار برای اجتناب از آن باشد.

با آگاهی از مواد غذایی حاوی آن، خواندن برچسب روی محصولات بسته بندی شده ضروری است همچنین در صورت نیاز باید داروی مناسب یا EpiPen  را برای مصرف در اختیار داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. سلام و درود فراوان
    من به انواع فلفل و گوجه و بادمجان حساسیت دارم
    هرچقدر پرهیز میکنم ولی متاسفانه بالاخره درگیر میشم دهانم پر از آفت میشه و بدنم خارش میگیره
    هیچ راه درمانی وجود نداره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز