لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علائم هشدار دهنده فیبروم کدامند؟

شایع ترین علائم هشدار دهنده فیبروم | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علائم هشدار دهنده فیبروم کدامند؟ شایع ترین علائم هشدار دهنده فیبروم رحمی می توان به درد لگن و خونریزی طولانی مدت اشاره کرد؛ اما علاوه بر آن، داشتن فیبروم با برخی علائم دیگر همراه است که ما در این مقاله سعی کردیم این موارد را بررسی کنیم.

فیبروم، رشد خوش خیم و غیر سرطانی است که در رحم یا اطراف آن رخ می دهد. همچنین در اصطلاحات پزشکی به عنوان لیومیوم یا میوم شناخته می شود.

یک زن ممکن است یک یا چند فیبروم داشته باشد. فیبروم ها می توانند کم حجم یا بزرگ باشند. با این حال، در بیشتر موارد، تمایل به رشد دارند.

علل فیبروم نسبتاً ناشناخته باقی مانده، گرچه بیشتر ژنتیکی است. زنان چاق بیشتر از زنان سالم دچار فیبروم می شوند. از آنجایی که فیبروم ها با هورمون های تولید مثل یعنی استروژن و پروژسترون رشد می کنند، به احتمال زیاد در طول سال های باروری ایجاد می شوند. خطر ابتلا به فیبروم با افزایش سن در طی سال های باروری افزایش می یابد.

از آنجا که فیبروم ها تمایل به عود و بازگشت دوباه دارند، پزشکان معمولاً برای مقابله با رشد فیبروم برای یک زندگی بدون دردسر و پس از یائسگی، عمل برداشتن رحم را پیشنهاد می کنند. فیبروم ها اگرچه خطرناک و جدی نبوده، اما بسیار ناخوشایند هستند و بر کیفیت کلی زندگی زنان تأثیر منفی می گذارند.

برخی از شایع ترین علائم هشدار دهنده ابتلا به فیبروم رحمی در زنان، عبارتند از:

شایع ترین علائم هشدار دهنده فیبروم | پزشکت

خونریزی وازینال بیش از حد و طولانی مدت

اگر دچار خونریزی غیر عادی قاعدگی شدید، یا اگر پریودهای شما بیش از 7 یا 8 روز طول بکشد، ممکن است فیبروم داشته باشید. بسیاری از زنان جریان خون شدید و گاه به گاه را نادیده می گیرند یا به راحتی متوجه آن نمی شوند.  اگر متوجه شدید که در طول روز مجبور هستید که بیش از حد از نوار بهداشتی استفاده کنید به احتمال زیاد فیبروم دارید. همچنین ممکن است متوجه لخته شدن خون در دوران قاعدگی خود شوید. در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری در چرخه قاعدگی با پزشک خود مشورت کنید .

درد لگن در زمان غیر از سیکل قاعدگی

 اگر مرتباً در ناحیه لگن خارج از چرخه قاعدگی خود احساس درد می کنید، این می تواند نشان دهنده رشد فیبروم باشد. فیبروم های بزرگ به مناطق اطراف فشار وارد می کنند. گاهی اوقات فیبروم بسیار نزدیک به لگن رشد می کند، در این صورت به محل قرارگیری خود، فشار وارد می کند و باعث درد می شود.

بنابراین، اگر اغلب بدون دلیل، بخصوص خارج از چرخه قاعدگی، متوجه درد ناحیه لگن می شوید، با یک متخصص زنان مشورت کنید.

تکرر و سوزش ادرار

مثانه در مجاورت رحم قرار دارد. وقتی فیبروم های متعدد و بزرگ خارج از رحم رشد می کنند، فشار زیادی به اندام های مجاور از جمله مثانه وارد می کنند و باعث ادرار مکرر و اغلب دردناک می شود.

سلامت بانوان

این فشار بر روی مثانه هنگام خوابیدن بیشتر است. بنابراین، نیاز به ادرار به خصوص در شب با رشد فیبروم افزایش می یابد. از دست دادن کنترل مثانه نیز از علائم رشد فیبروم است.

بنابراین، اگر از این علائم دستگاه ادراری تحتانی رنج می برید، هرچه زودتر با یک متخصص زنان مشورت کنید.

رابطه جنسی دردناک

وجود فیبروم های بزرگ در رحم و اطراف آن می تواند رابطه زناشویی را برای یک زن بسیار دردناک کند. هنگامی که فیبروم ها در اطراف دستگاه واژن یا دهانه رحم ایجاد شوند ممکن است خانم ها درد حادی را هنگام رابطه جنسی تجربه کنند. فیبروئید ممکن است فشار بر روی دهانه رحم اعمال کند و در طول مقاربت باعث تحریک و درد و خونریزی خفیف شود.

طبق بررسی های صورت گرفته فیبروم هایی که در قسمت بالای رحم ایجاد می شوند، بیشتر از سایر انواع فیبروم ها با درد هنگام مقاربت همراه هستند.

تورم شکم

فیبروم های متعدد و بزرگ که خارج از رحم رشد می کنند، می توانند شکم را متورم یا بزرگتر نشان دهند. از آنجا که افراد به احتمال زیاد شکم بزرگ را با افزایش وزن مرتبط می دانند اغلب فیبروم را نادیده می گیرند. اگر متوجه شده اید که شکم شما بزرگ شده بهتر است قبل از اینکه رژیم غذایی خود را مقصر بدانید با متخصص زنان مشورت کنید.

کمر درد

شایع ترین علائم هشدار دهنده فیبروم | پزشکت

شاید از خود بپرسید که چگونه رشد فیبروم باعث ایجاد درد در کمر می شود؟ اندازه و موقعیت فیبروئیدها در هر قسمت از بدن با سایر قسمت ها فرق دارد.

اندازه فیبروم متفاوت است و برخی از آنها بیش از حد بزرگ و سنگین هستند. بعلاوه، چنین فیبروم های بزرگ و حجیم اغلب در سطح پایین و پشت رحم قرار می گیرند. در این شرایط، کمرتان دچار فشار شده و درد اتفاق میفتد.

اگرچه تعدادی از دلایل می تواند در بروز کمردرد نقش داشته باشد، اما اگر به طور مکرر و بخصوص با سایر علائم این وضعیت را تجربه می کنید، ممکن است علائم رشد فیبروم باشد.

ناباروری

فیبروم زیر مخاط یا آندومتر، نادرترین نوع فیبروم است. آنها در زیر عضلات پوششی رحم و به سمت آندومتر رشد می کنند. فیبروم های بزرگ زیر مخاط، لوله های رحمی را مسدود کرده و عبور تخمک ها از تخمدان ها به رحم را با مشکل مواجه می کنند. در حالی که مطالعات ارتباط بین سایر فیبروم ها و ناباروری را نشان نداده است. اما ثابت شده که فیبروئیدهای زیر مخاطی باعث ناباروری و کاهش شیوع بارداری می شوند. اگر با مشکل ناباروری روبرو شده اید، برای بررسی احتمال وجود فیبروم، با متخصص زنان خود مشورت کنید.

سقط جنین

فیبروم زیر مخاط (بیرون آمده از پوشش رحم) و فیبروم داخل رحمی (واقع در داخل حفره رحم) اغلب می تواند منجر به سقط شود. هنگامی که تخمک بارور از طریق لوله های رحمی عبور می کند و در حفره رحم قرار می گیرد، یک فیبروم زیر مخاط ممکن است مانع رسیدن خون به جنین شود.

فیبروم می تواند باعث ایجاد التهاب در پوشش داخلی مخاط رحم شده و رشد مناسب جنین را مختل کند. هر دوی این عوامل می توانند منجر به سقط جنین شوند. اگر سقط جنین مکرر داشته اید، برای رشد احتمالی فیبروم به پزشک مراجعه نمایید.

یبوست

فیبروئیدهای ساب سروز به مواردی گفته می شود که در سطح خارجی دیواره رحم رشد می کنند. فیبروم های بزرگ ساب سروز باعث فشار بر روده شده و عملکرد طبیعی آن را مختل می کنند و باعث یبوست می شوند. همچنین ممکن است درد رکتوم را ایجاد کنند.

به دلایل مختلف یبوست ایجاد می شود. با این حال، اگر به طور مرتب از یبوست رنج می برید و علائم دیگری از فیبروم را در کنار آن مشاهده می کنید، با یک متخصص زنان تماس بگیرید.

درد پا

فیبروم های ساب سروز ممکن است به اعصاب نخاعی فشار وارد کنند. از آنجا که اعصاب نخاعی ارتباط مستقیمی با پاها دارد، این فشار می تواند باعث درد پا و ران شود. درد پا نیز می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. با این حال، اگر به طور مرتب درد پا همراه با سایر علائم فیبروم دارید، برای بررسی احتمال فیبروم، با پزشک مشورت نمایید.

آیا در صورت عدم درمان فیبروم، علائم بدتر می شوند؟

شایع ترین علائم هشدار دهنده فیبروم | پزشکت

فیبروم ممکن است با گذشت زمان رشد کند که اغلب با شدید تر شدن علائم مشخص می شود. فیبروم هایی که علائم ایجاد نمی کنند نیازی به درمان ندارند.

آیا فیبروم می تواند پاره شده و باعث خونریزی شود؟

فیبروم ها رشد عضله رحم و بافت همبند هستند و همزمان با رشد پاره نمی شوند؛ اما می توانند خونریزی قاعدگی را بدتر کنند، به ویژه اگر در نزدیکی یا در داخل پوشش داخلی رحم قرار داشته باشند.

آیا فیبروم نشانه سرطان رحم است؟

فیبروم رشد خوش خیم بافت رحم است و نشانه ای از سرطان رحم نیست. اما ممکن است با سارکوم و تومورهای سرطانی اشتباه گرفته شوند. سارکوم های رحمی از سرطان های غیرمعمول هستند. افراد بالای 45 سال یا کسانی که در حال استفاده از تاموکسیفن هستند یا تحت اشعه و پرتودرمانی لگن قرار گرفته اند، به طور فزاینده ای مستعد ابتلا به سارکوم هستند. تشخیص سارکوم سخت است، اما آزمایش سونوگرافی و ام آر آی می تواند به تمایز آنها از فیبروم کمک کند.

چگونه می توان از رشد فیبروم جلوگیری کرد؟

هیچ روش اثبات شده ای برای جلوگیری از رشد فیبروم وجود ندارد. درمان های هورمونی وجود دارد که باعث یائسگی و کوچک شدن فیبروم می شود، اما فقط به طور موقت و فقط هنگام استفاده از دارو تاثیر گذار هستند. اندازه فیبروم ها بعد از شروع روند طبیعی یائسگی نیز کاهش می یابد.

آیا می توان فیبروم را بدون هیچ گونه مداخله پزشکی یا جراحی بهبود داد؟

شایع ترین علائم هشدار دهنده فیبروم | پزشکت

برخی از فیبروم ها ممکن است با گذشت زمان و بدون درمان برطرف شوند. دلایل این وضعیت هنوز مشخص نیست.

سخن آخر

فیبروم بسیار شایع است. برخی مطالعات تخمین می زنند که 30-40٪ زنان حداقل یک بار تجربه فیبروم را در طول زندگی خود خواهند داشت. فیبروم هایی که علائمی ایجاد نمی کنند نیازی به درمان ندارند.

چندین روش درمانی کم تهاجمی برای فیبروم جهت تسکین درد علامتی یا مشکلات خونریزی بدون انجام جراحی های اساسی مانند برداشتن رحم وجود دارد.

این روش های درمانی شامل آمبولیزاسیون (کاهش میزان خون فیبروم)، سونوگرافی متمرکز (گرم شدن فیبروم با پرتو اولتراسوند) و فرسایش فرکانس رادیویی (گرم کردن فیبروم با یک کاوشگر کوچک) است.

فیبروم های رحمی معمولاً خطرناک نیستند. اما می توانند باعث ناراحتی و عوارضی مانند افت گلبول های قرمز (کم خونی) شوند. به ندرت، به دلیل کم خونی، تزریق خون لازم است. بر همین اساس، به شما توصیه می کنیم برای بررسی وضعیت سلامت دستگاه تناسلی خود در صورت  بروز هر گونه علائم هشدار دهنده فیبروم با متخصص زنان مشورت کنید.

منابع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/10-warning-signs-that-you-may-have-fibroids.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز