لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شیردهی بعد از سزارین

شیردهی بعد از سزارین | پزشکت

فهرست مطالب

شیردهی بعد از سزارین

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شیردهی بعد از سزارین یکی از رایج ترین نگرانی های مادران سزارینی است. این نگرانی طبیعی بوده و شیردهی بعد از سزارین کاملا امکان پذیر می باشد. اگرچه ممکن است  چالش هایی داشته باشد، اکثر خانم هایی که مایل به شیردهی هستند می توانند پس از سزارین با موفقیت این کار را انجام دهند.

 در بیشتر موارد، به زودی پس از سزارین می توانید شیردادن به نوزاد خود را شروع کنید. حتی گاهی اوقات ممکن است خانم ها در اتاق عمل، شیردهی خود را شروع کنند. شاید شنیده باشید که خانم ها می توانند با شیردهی در اولین ساعت پس از تولد می توانند شانس موفقیت در شیردهی خود را افزایش دهند. از آنجا که سزارین یک جراحی بزرگی محسوب می شود، منطقی است که زنان نگران توانایی خود در شیردهی در همان ساعت اول جراحی باشند.

شیردهی بعد از زایمان چه مشکلاتی دارد؟

شیردهی بعد از سزارین | پزشکت

اگرچه اکثر زنان دوران شیردهی بعد از سزارین خود را بدون هیچ گونه مشکلی شروع می کنند، اما برخی از آنها با چالش هایی مواجه هستند. هنوز هم روش های زیادی برای رفع موفقیت آمیز این چالش ها وجود دارد.

برخی از مشکلات شیردهی بعد از سزارین، عبارتند از:

بستری شدن کودک پس از زایمان

اگر کودک شما بعد از تولد بیماری و نیازهای پزشکی خاصی دارد و باید مدتی را در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) بگذراند، هنوز هم می توانید با موفقیت شیردهی خود را شروع کنید. در صورت امکان، شیر خود را در اسرع وقت پس از تولد بدوشید و پمپاژ کنید. با این کار دوران شیردهی شما شروع می شود.

داروها

همزمان با بهبودی از سزارین، داروهایی برای کنترل درد برای مادران تجویز می شود. بیشتر داروهای ضد درد با شیردهی سازگار هستند، زیرا فقط مقدار کمی از آنها به شیر مادر منتقل می شوند. علاوه بر این خانم ها می توانند از پزشک خود در مورد داروهای تجویزی که مصرف می کنند مشورت بگیرند.

بیهوشی

نوع بیهوشی استفاده شده و همچنین میزان تزریق دارو بیهوشی ممکن است بر شیردهی تأثیر بگذارد. بیهوشی در ابتدا باعث خواب آلودگی می شود و حتی می تواند بر توانایی مادر در شیردهی تأثیر بگذارد. با این حال، همه نوزادان به بیهوشی واکنش متفاوتی نشان می دهند و تأثیرات احتمالی آن به نوع بیهوشی که صورت گرفته، همراه با مدت زمان تجویز آن بستگی دارد. به عنوان مثال، یک بی حسی منطقه ای تأثیر کمتری نسبت به بیهوشی عمومی بر روی جنین خواهد داشت.

تأخیر در تولید شیر

بررسی نشان داده اند که سزارین ممکن است شروع تولید شیر بالغ را به تأخیر بیندازد. در طی روزهای اول پس از تولد، بدن مادر شیر آغوز تولید می کند. آغوز اولین شیر کودک است. حجم آغوز کم است اما پر از آنتی بادی و محافظت های دیگر برای کودک می باشد. حدود 2 تا 5 روز پس از تولد، شیر مادر افزایش پیدا می کند. تبدیل شیر آغوز به شیربالغ در زنانی که عمل سزارین انجام داده اند ممکن است چند روز به تأخیر بیفتد، اما در نهایت این تغییر صورت می گیرد.  علاوه بر آن خانم ها می توانند با شیردهی یا پمپاژ منظم روند شیردهی خود را تسریع ببخشند.

درد

سزارین یک جراحی بزرگی است که با می تواند با درد یا ناراحتی همراه باشد. زنان در دوران بارداری همراه با انقباض رحم به اندازه قبل از بارداری، انقباضات رحمی را تجربه می کنند. برای تسکین درد یا ناراحتی خود دارو های خود را مصرف کنید. درد قطعاً در توانایی شما برای شیردهی تداخل ایجاد می کند، بنابراین بهتر است برای تسکین زودتر درد هر کاری که می توانید را انجام دهید. بیشتر داروها به میزان کافی در شیر مادر نفوذ نمی کنند، اما می توانید با پزشک یا مشاور شیردهی در مورد گزینه های جایگزین مشورت کنید.

سلامت بانوان

احساسات

زایمان تجربه ای است که منجر به بروز احساسات شدیدتری می شود. احساس ناراحتی و درد در روزهای پس از تولد طبیعی است. این احساسات عاطفی که به عنوان افسردگی پس از زایمان شناخته می شود، به دلیل تغییر سطح هورمون ها و همچنین تغییر در هویتی است که هنگام والدین شدن تجربه می کنید.

اگر بعد از سزارین، علائم شما شدیدتر شود ممکن است احساس گناه یا اضطراب کنید. در این شرایط مشکلات ناشی از شیردهی می تواند وضعیت را بدتر کند. احساس خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. اگر در بروز احساسات خود واقعا مشکل دارید و نمی توانید به تنهایی آن را مدیریت کنید، از تماس با پزشک یا ماما دریغ نکنید.

چگونه می توان برای شیردهی برنامه ریزی کرد؟

شیردهی بعد از سزارین | پزشکت

مطمئن شدن از زمان شیردهی بعد از سزارین می تواند در برنامه ریزی برای شیردهی مناسب باشد. اگر مطمئن هستید که باید سزارین شوید بهتر است قبل از زایمان خود برای دوران شیردهی برنامه ریزی لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که پس از به دنیا آمدن کودک می توانید در اولین فرصت شیردهی را شروع کنید.

بهتر است قبل از مراجعه به بیمارستان برای زایمان از قوانین و سیاست های آنجا اطلاعات لازم را کسب کنید. به عنوان مثال، آیا با فرض سالم بودن مادر و نوزاد، بیمارستان شما اجازه می دهد در اتاق عمل شیردهی کنید؟ آیا اگر کودک شما نتواند فوراً روی پستان شما بیاورد آیا بیمارستان پمپ برای شما فراهم می کند؟

 داشتن یک مددکار شیردهی در همان ساعات اولیه می تواند در طی یکی دو ساعت اول بعد از عمل سزارین بسیار مفید باشد. برای همین مطمئن شوید آیا بیمارستان اجازه می دهد در ساعات اولیه زایمان همراه پیش شما بماند.

در دوران نقاهت، ممکن است برای قرار دادن کودک روی سینه و شیردهی مناسب نیاز به کمک داشته باشید. یک مشاور شیردهی همچنین می تواند برای شما در اولویت قرار دادن شیردهی زود هنگام به شما کمک کند.

بهترین شرایط برای شیردهی چیست؟

شیردهی بعد از سزارین | پزشکت

موقعیت های سنتی شیردهی مانند نگهداری گهواره ممکن است در هفته های اولیه بعد از شیردهی زیاد مناسب نباشد. دو موقعیتی که معمولاً برای شیردهی پس از جراحی C بهتر است حالت خوابیده به پهلو و نگه داشتن در بغل است.

خوابیده به پهلو

دراز بکشید و شکم تا شکم در کنار کودک خود قرار بگیرید. کودک خود را با فصله کمی زا زیر پستان که با تخت تماس می گیرد نگه دارید. بعد، بینی کودک خود را به سمت نوک پستان خود قرار دهید و سپس آنها را محکم بگیرید. شاید برای راحتی خود لازم باشد از بالش استفاده کنید.

نگهداشتن در بغل

کودک خود را در اطراف بدن و زیر بازو قرار دهید، در حالی که شکم او رو به بدن شما قرار بکیرد. کودک را آرام و نزدیک نگه دارید و بتواند روی پستان مادر بچسبند.

مزایای شیردهی چیست؟

شیردهی بعد از سزارین | پزشکت

شیر مادر به مرور زمان غلیظ تر و خامه ای تر می شود. چون با جریان و حرکت شیر از پستان به تدریج با چربی ترکیب می شود و غالباً به عنوان ماده مغذی شناخته می شود. بدن یک زن می تواند تولید شیر بالغ باکیفیت را برای ماه ها و حتی سال ها ادامه دهد. شیر مادر بعد از شش ماهگی هنوز بخش بزرگی از رژیم غذایی کودک را تشکیل می دهد. یک کودک هفت ماهه هنوز 93٪ کالری خودش را از شیر مادر دریافت می کند. حتی بین 11 تا 16 ماهگی، تقریبا نیمی از کالری روزانه وی از شیر مادر تامین می شود.

بعد از شش ماهگی در حالی که کودک شما تغذیه با مواد جامد را شروع می کند، ممکن است فکر کنید که او دیگر نیازی به شیر مادر ندارد؛ اما بهتر است بدانید، شیردهی پس از شش ماهگی فواید زیادی هم برای شما و هم کودک تان دارد. تغذیه با شیر مادر را می توان یک غذا و دارو محسوب کرد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) شیردهی را به مدت دو سال و حتی بیش از آن را توصیه می کند.

راهکارهای افزایش شیر بعد از سزارین چیست؟

شیردهی بعد از سزارین | پزشکت

برای افزایش میزان شیردهی بعد از سزارین باید شیردهی را در طول روز ادامه دهید. علاوه بر آن، رعایت راهکارهای زیر می تواند تاثیر زیادی در روند افزایش شیردهی بعد از سزارین داشته باشد:

  1. تماس پوست به پوست را تمرین کنید.این یک روش عالی برای افزایش میزان شیر، شیردهی مداوم و پیوند با کودک است.
  2. اغلب سینه خود را پمپاژ کنید. هر 2 تا 3 ساعت پمپ کنید.پمپاژ با دست می تواند در روزهای اولیه قبل از شروع شیردهی مفید باشد.
  3. در صورت گرسنگی کودک به او شیر دهید. به نشانه های کودک پاسخ دهید و هر زمان که گرسنه شد، یا حداقل هر 2 تا 3 ساعت یکبار شیردهی را شروع کنید . هرچه بیشتر به کودک خود شیر بدهید، قدرت شیر ​​شما بیشتر خواهد بود.
  4. کمک بگیرید. شما در حال بهبودی از جراحی، مراقبت از کودک و یادگیری شیردهی هستید.  شاید شما به تنهایی نمی توانید این کار را انجام دهید. پیشنهادات کمک دیگران را بپذیرید.
  5. با یک مشاور شیردهی تماس بگیرید. اگر نمی توانید به تنهایی مشکلات شیردهی را حل کنید، بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. معمولاً نگرانی های ناشی از شیردهی هر چه زودتر برطرف شوند، حل آنها آسانتر خواهد بود.

اگر کودک به طور طبیعی شیر نمی خورد، یا مادر هنوز نمی تواند شیر کافی برای او تهیه کند، تکنیکی به نام پمپاژ دست می تواند راهکار مفیدی برای زنان شیرده باشد. تحقیقات نشان داده است که پمپاژ دست می تواند میزان شیر مادر را در یک جلسه افزایش دهد. کل مراحل حدود 25 تا 30 دقیقه طول می کشد. برای پمپاژ دست، زنان می توانند این مراحل ساده را دنبال کنند:

  • سینه های خود را ماساژ دهید. هنگام پمپاژ، از انگشتان اشاره و شست خود استفاده کرده و نوک سینه های خود را برای چند ثانیه فشاردهید و بعد آن را رها کنید از روش فشرده سازی برای هر دو سینه استفاده کنید تا جریان شیر شما بیشتر شود.
  • دوباره سینه های خود را ماساژ دهید و این کار را چند بار تکرار کنید.
حرف آخر

شیردهی پس از سزارین امکان پذیر است، اما این به معنای آسان بودن آن نیست… تلاش برای شیردهی ممکن است از بروز احساسات شما جلوگیری کند. یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید تقسیم احساس خود با دیگران است. احساسات زنان در دوران شیردهی کاملا طبیعی هستند.

اگر در مدیریت احساسات یا عملکرد خود مشکلی دارید، با یک مشارور تماس بگیرید. آنها می توانند وضعیت شما را بررسی کنند و در صورت بروز علائم افسردگی پس از زایمان، راهکارهای ساده را ارائه دهند.

منبع:

https://www.healthline.com/health/breastfeeding/breastfeeding-after-c-section

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز