لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آیا در یائسگی می توان باردار شد؟

آیا امکان بارداری در یائسگی وجود دارد؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا امکان بارداری در یائسگی وجود دارد؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آیا در دوران یائسگی می توان باردار شد؟ با رسيدن به سن متوسط 40 سالگي، یائسگی شروع می شود که معمولاً پایان مرحله تولید مثل در زنان است. بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی جزء مراحل مختلف چرخه بیولوژیکی زنان هستند. هر یک از این مراحل به مرحله دیگر منتهی می شود در حالی که بارداری می تواند در هر زمان از سال های باروری زن رخ بدهد. احتمال بارداری در زنان با عبور از 35 سالگی به تدریج کاهش می یابد. با رسیدن به سن متوسط 40 سالگی، یائسگی شروع می شود که معمولاً پایان مرحله تولید مثل در زنان است.

ولی با این حال حتی اگر گرگرفتگی و قاعدگی نامنظم دارید، به این معنی نیست که نمی توانید باردار شوید. این بدان معناست که احتمالاً باروری شما بسیار کمتر از گذشته شده است.

نامنظم بودن دوره های یائسگی نشان می دهد که شما هنوز به طور دقیق به یائسگی نرسیده اید. یائسگی کامل زمانی رخ می دهد که شما حداقل یک سال را بدون سیکل قاعدگی سپری کرده باشید. بعد از یائسگی، سطح هورمون شما تغییر کرده و بدن شما دیگر تخمک آزاد نمی کند. در نتیجه دیگر نمی توانید به صورت طبیعی باردار شوید. اما با این حال روش های مختلف کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی وجود دارد که می تواند به بارداری شما کمک کند.

یائسگی چگونه رخ می دهد؟

یائسگی، یک تغییر فیزیکی در بدن و نشان دهنده پایان قاعدگی است. روند یائسگی کند بوده و ماهها یا سالها قبل از پایان دوره قاعدگی آغاز می شود. شروع یائسگی کلا سه مرحله است، شامل:

  • مرحله اول. با چرخه قاعدگی نامنظم مشخص شده و می تواند حدود هشت تا ده سال قبل از یائسگی شروع شود. شروع مرحله اول یائسگی در برخی از زنان از دهه 40 و در برخی دیگر از دهه 30 است. در این مرحله تولید استروژن و پروژسترون که وظیفه آزاد سازی تخمک ها از تخمدان ها را بر عهده دارند به تدریج کاهش می یابد. در یکی دو سال منتهی به یائسگی افت شدید استروژن وجود دارد. در این مرحله، به احتمال زیاد قاعدگی نامنظم، تعریق شبانه، گرگرفتگی، فراموشی، تغییرات خلقی، سفتی مفاصل، افزایش وزن و کاهش میل جنسی خواهید داشت.
  • مرحله دوم. در مرحله دوم چرخه تولید مثل شما نامنظم می شود، سیکل های قاعدگی ریتم منظم خود را از دست داده و در نهایت متوقف می شوند. این مرحله ای است که دوره های قاعدگی حداقل به مدت یک سال متوقف می شود. مرحله دوم یائسگی به طور میانگین بین 45 تا 50 سالگی رخ می دهد. در طی این مدت تخمدان ها تولید تخمک را متوقف می کنند و این پایان مرحله تولید مثل در زنان است. بنابراین، زن با وارد شدن به این مرحله دیگر نمی تواند تخمک گذاری کرده و یا باردار شود.
  • مرحله سوم. مرحله سوم در واقع دوران پس از یائسگی است. در این مرحله برخی از علائم یائسگی به خصوص گرگرفتگی های شبانه به تدریج کاهش می یابد. اما مشکلات دیگر ناشی از یائسگی همچنان باقی می مانند. به عنوان مثال  کاهش سطح استروژن زنان را در برابر بیماری هایی مانند پوکی استخوان، نارسایی های قلبی-عروقی و هچنین چاقی، آسیب پذیرتر می کند. مصرف داروها و تغییر سبک زندگی می تواند تا حدودی خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهد.

تفاوت بین دوره باروری، یائسگی و پیش یائسگی چیست؟

آیا امکان بارداری در یائسگی وجود دارد؟ | پزشکت

باروری. بدن خانم ها در طول سالهای تولید مثل، استروژن، پروژسترون، هورمون لوتئین ساز (LH)  و هورمون تحریک کننده فولیکول تولید می کنید. در اواسط چرخه ماهانه، این هورمون ها با کمک استروژن باعث می شوند تخمک گذاری انجام شده و تخمدان ها تخمک بالغ آزاد کنند. تخمک گذاری فقط زمانی رخ می دهد که سطح هورمون های بدن در حد مطلوب باشد. اگر تخمک بارور شود، LH  تولید پروژسترون را برای حفظ حاملگی تحریک می کند.

پیش یائسگی. در این دوران بدن شما استروژن و پروژسترون کمتری می کند. سطح LH و FSH رو به افزایش می رود، زیرا تخمدان ها کمتر به آنها واکنش نشان می دهند. با نوسان سطح هورمون ها، ممکن است شروع به مشاهده علائمی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه کنید. سیکل های قاعدگی شما از نظر طول و دفعات نامنظم می شوند. تخمدان های شما ممکن است در برخی از ماهها تخمک آزاد کرده، اما در بعضی دیگر از ماه ها هیچ تخمکی آزاد نکنند.

در این دوران اگرچه قدرت باروری شما رو به کاهش است اما هنوز می توانید باردار شوید. بنابراین اگر قصد بارداری ندارید، باید در تمام دوران یائسگی از روش های کنترل بارداری استفاده کنید. مرحله پیش یائسگی می تواند چندین سال طول بکشد.

یائسگی. در دوران یائسگی سیکل های قاعدگی شما به طور کامل متوقف می شود. گاهی ممکن است برای مدت چند ماه سیکل قاعدگی خود را از دست بدهید ولی ناگهان پس از چند ماه سیکل قاعدگی شما دوباره شروع می شود. این مساله می تواند بارها رخ بدهد. بنابراین اگر شما حتی به یائسگی نرسیده باشید قطع و وصل شدن های مکرر شما را فریب داده و در نتیجه تصور می کنید که یائسه شده اید.

اگر یک سال کامل از تاریخ آخرین قاعدگی شما گذشته باشد، به یائسگی رسیده اید. این اتفاق برای اکثر زنان، در سنین 40 تا 55 سالگی و با میانگین سنی 51 سال رخ می دهد.

سلامت بانوان

هنگامی که به یائسگی رسیدید ، سطح LH و FSH بالا و سطح استروژن و پروژسترون پایین می ماند. بدن شما دیگر تخمک گذاری نمی کند و در نتیجه نمی توانید باردار شوید.

 آیا می توانید در دوران یائسگی باردار شوید؟

باردار شدن تا رسیدن به مرحله یائسگی امکان پذیر است، اما کار آسانی نیست. با شروع دوره یائسگی، اگرچه پریودهای شما نامنظم است، اما تخمک گذاری هنوز ادامه دارد و تخمدان ها تخمک های بالغ را آزاد می کنند.

بارداری در دوران یائسگی چگونه رخ می دهد؟

در شروع مرحله یائسگی با وجود دوره های نامنظم، تخمک گذاری رخ می دهد. بنابراین، فرصتی برای تولید تخمک سالم وجود دارد که با ترشح نطفه بارور شده و شما باردار می شوید.

علائمی مانند حساسیت به پستان ها و ترشحات سفید واژن می تواند به شما کمک کند که از وجود تخمک گذاری مطلع شوید. رابطه جنسی محافظت نشده 3 الی 4 روز قبل از تخمک گذاری و در روز تخمک گذاری می تواند احتمال بارداری را افزایش دهد.

آیا بارداری در دوران یائسگی امکان پذیر است؟

با ورود به یائسگی، بدن شما دیگر تخمک گذاری نمی کند و در نتیجه نمی توانید به طور طبیعی باردار شوید. زنان در سنین مختلف وارد مرحله یائسگی می شوند. این اتفاق معمولاً در بین سنین 40 تا 55 سالگی در خانم ها رخ می دهد.

چگونه بفهمید که هنوز بارور هستید؟

آیا امکان بارداری در یائسگی وجود دارد؟ | پزشکت

تشخیص احتمال باروری در دوران یائسگی دشوار است. در این دوران تخمک گذاری منظم نیست و فقط در برخی از ماه ها رخ می دهد. کیفیت تخمک تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. همچنین سطح استروژن، پروژسترون و سایر هورمون ها در نوسان است. همه این عوامل باعث کاهش باروری می شوند. اما با این حال نمی توان احتمال بارداری را دقیقاً پیش بینی کرد.

روش های افزایش احتمال بارداری در دوران یائسگی

اگر تصمیم دارید در دوران یائسگی باردار شوید و پس از شش ماه تلاش باردار نشده اید، باید با پزشک مشورت کنید. اقدامات زیر می تواند احتمال بارداری شما را افزایش دهد:

  • مقاربت در طی تخمک گذاری. هر ماه علائم تخمک گذاری مانند حساسیت به پستان ها، نفخ شکم، افزایش میل جنسی، گرفتگی خفیف و ترشحات سفید را با دقت بررسی کنید. زمان تخمک گذاری بارورترین زمان در چرخه قاعدگی است.
  • رژیم و ورزش. رعایت یک رژیم غذایی متعادل در داشتن تناسب اندام کمک زیادی به شما می کند. همچنین تا حد امکان سعی کنید هر روز به طور منظم به انجام تمرینات ورزشی بپردازید. ورزش باعث افزایش سطح سلامت شما شده و احتمال بارداری را بهبود می بخشد.
  • لقاح آزمایشگاهی. انجام (IVF) یا لقاح آزمایشگاهی در دوران یائسگی می تواند به بارداری شما کمک کند. در این روش، ممکن است مجبور شوید از تخمک هایی که در گذشته منجمد شده اند یا از تخمک های اهدایی استفاده کنید. همچنین برای آماده سازی بدن برای کاشت و بارداری به هورمون درمانی نیاز خواهید داشت. با این حال، این مساله ممکن است در مورد همه زنان صدق نکند.

به طور کلی بارداری در شروع یائسگی امر ناممکنی نیست. تغییر شیوه زندگی و استفاده از درمان های پزشکی، به شما کمک می کند که بتوانید در شروع مرحله یائسگی باردار شوید.

خطرات بارداری در دوران یائسگی چیست؟

آیا امکان بارداری در یائسگی وجود دارد؟ | پزشکت

با بالا رفتن سن و رسیدن آن به 35 سالگی بارداری در خانم ها خطرناک تر می شود. برخی از مهمترین خطرات بارداری برای مادر و جنین عبارتند از:

  • سقط جنین
  • دیابت بارداری
  • زایمان زودرس
  • وزن کم نوزاد در هنگام تولد
  • افزایش احتمال نقایص مادرزادی هنگام تولد
  • حاملگی خارج رحمی، جایی که تخمک در خارج از رحم کاشته می شود.
  • جفت سرراهی. وضعیتی که در آن جفت دهانه رحم را به طور کامل یا ناقص مسدود کرده و باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام زایمان می شود.
  • جدا شدگی زودرس جفت. در انی وضعیت جفت از رحم جدا شده و باعث مشکلات رشد جنین، تولد نوزاد مرده و زایمان زودرس می شود.
  • فشار خون بالا در دوران بارداری می تواند منجر به پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری شود. ابتلا به فشار خون بالا به نظارت دقیق پزشکی و مصرف دارو برای رفع عوارض احتمالی نیاز دارد.
  • درمان IVF می تواند منجر به بارداری های چندقلویی شود.از طرفی دیگر بارداری های دو و چندقلویی با عوارضی مانند فشار خون بالای مادر، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد همراه است.

عوارض بارداری در زنان بالای 35 سال، در مقایسه با زنان جوان افزایش می یابد. به طور کلی هرچه سن مادر در هنگام بارداری بیشتر باشد، احتمال بروز عوارض بارداری و زایمان بیشتر است.

آیا در یائسگی به پیشگیری از بارداری نیاز است؟

اگرچه احتمال بارداری در شروع مراحل یائسگی کمتر است، اما با این حال توصیه می شود که برای اطمینان بیشتر از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید. در مراحل اول یائسگی احتمال تخمک گذاری وجود دارد، حتی اگر قاعدگی نامنظم باشد. همچنین استفاده از روش های کنترل بارداری، مانند کاندوم، علاوه بر بارداری ناخواسته از ابتلا شما به عفونت های مقاربتی نیز پیشگیری می کند.

آیا می توان یائسگی را معکوس کرد؟

آیا امکان بارداری در یائسگی وجود دارد؟ | پزشکت

بررسی هایی که بر روی هشت زن مختلف بالای 50 سال انجام شد، نشان داد که ترمیم موقت فعالیت تخمدان امکان پذیر است. بر اساس این بررسی ها تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به تخمدان ها باعث شروع منظم دوره های قاعدگی در زنان می شود.

بررسی های دیگر نشان داده است که ملاتونین باعث منظم شدن چرخه قاعدگی در زنانی می شود که در مرحله یائسگی قرار دارند. ملاتونین جزء هورمون های مهم بدن است که در تولید مثل نقش دارد.

اگر با ورود به مرحله یائسگی تمایل زیادی به بچه دار شدن دارید، باید با پزشک خود در مورد خطرات و عوارض احتمالی آن برای جنین صحبت کنید. شما در این دوران می توانید از طریق درمان های هورمونی و IVF باردار شوید. اما این کار ساده ای نبوده و دارای عوارض زیادی است. به خصوص در صورت انجام لقاح آزمایشگاهی IVF به مشاوره متخصص باروری و نظارت دقیق پزشکی نیاز خواهید داشت.

در صورت تمایل برای مادر شدن می توانید فرزندخواندگی را به عنوان یک گزینه مناسب در نظر بگیرید. با این کار غریزه شما برای مادر شدن ارضا شده و در عین حال نوید زندگی بهتری را نیز به یک کودک بی پناه می دهید.

منابع:

https://www.momjunction.com/articles/menopausal-pregnancy_00484276/

https://www.healthline.com/health/menopause/menopause-pregnancy

[advisers limit=3 skill=”9″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز