لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

کرونا ویروس در زنان باردار

کرونا در زنان باردار | پزشکت

فهرست مطالب

کرونا ویروس در زنان باردار

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


 در طول دوران بارداری بدن زنان دچار تغییرات ایمنی و فیزیولوژیکی زیادی می شود که ممکن است آن ها را نسبت به عفونت های تنفسی ویروسی، از جمله COVID-19 حساس تر کند. همچنین این امکان وجود دارد که کرونا ویروس در زنان باردار  در مقایسه با جمعیت عمومی بیشتر در معرض بیماری های شدید شبیه به عفونت کروناویروس  از جمله سندرم حاد تنفسی حاد کروناویروس (SARS-CoV) و سندرم تنفسی کورنوویروس خاورمیانه (MERS- CoV) و سایر عفونت های تنفسی ویروسی، مانند آنفولانزا، عوارض ناشی از بیماری و یا مرگ و میر قرار گیرند. زنان باردار برای جلوگیری از ابتلا به انواع عفونت های ویروسی باید اقدمات پیشگیرانه مانند شستن دست ها و پرهیز از ارتباط با افراد بیمار و بهداشت فردی را رعایت کنند.

مدیریت کرونا ویروس در زنان باردار

کرونا در زنان باردار | پزشکت

در حال حاضر، مطالعات انجام شده در مورد  COVID-19، به ویژه تأثیر کرونا ویروس در زنان باردار و شیرده و همچنین شیرخواران، بسیار کم و محدود است هیچ توصیه ای ویژه برای زنان باردار در مورد ارزیابی یا مدیریت COVID-19 وجود ندارد. براساس داده های محدود و نمونه های موردی از ویروس های قبلی  SARS-CoV و MERS-CoV  و تعداد کمی از موارد COVID-19، اعتقاد بر این است که خطر ابتلا به بیماری های شدید، عوارض و مرگ و میر در بین زنان باردار نسبت به زنان دیگر بیشتر است.

در حال حاضر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده یک راهنماي باليني موقتی براي مديريت کرونا ویروس در زنان باردار منتشر کرده است که پزشکان و مراقبین مراکز های بهداشتی باید رعایت کنند. همچین کالج زنان و زایمان آمریکا به تمام پزشکان و سایر متخصصان مراقبت های زنان و زایمان توصیه می کند در مراقبت از این بیماران راهکارهای خاصی را در نظر بگیرند.

برخی از این راهکارها عبارتند از:
  • بیمار مشکوک به COVID-19 را در یک اتاق جدا گانه (ایزوله) نگهداری کنند.
  • پزشکان مراقبت های بهداشتی باید به محض ورود یک کرونا ویروس در زنان باردار احتمالی مبتلا به COVID-19 سریعاً به پرسنل های بخش های عفونی اطلاع دهند.
  • در مرحله اول بهتر است نوزادانی که از مادران مبتلا به COVID-19 به دنیا می آیند به عنوان بیمار مشکوک به ویروس در نظر گرفته شوند و برای پیشگیری از شیوع بیماری جداگانه نگهداری شوند.
  • برای کاهش خطر انتقال ویرس از مادر به نوزاد در موارد مشکوک و ابتلا احتمالی زنان، باید اتاق های جداگانه ای حتی برای جدا کردن نوزاد از مادر در نظر گرفته و کلیه بهداشت ها فردی توسط مادر رعایت شود.

عوارض کرونا ویروس در زنان باردار

 کرونا در زنان باردار | پزشکت

اطلاعات در مورد COVID-19 در دوران بارداری بسیار محدود است به طوری که می تواند گفت اطلاعات کامل و دقیقی در مورد عوارض ابتلا به بیماری کرونا در زنان باردار وجود ندارد. اما در مواردی مشخص شده است که ابتلا زنان باردار به عفونت با سایر کروناویروس های مشابه از جمله SARS-CoV و MERS-CoV باعث سقط جنین و زایمان زودرس شده است. همچنین تب های بالا در سه ماهه اول بارداری می تواند خطر بروز نقایص خاص هنگام تولد (مادرزادی) را افزایش دهد.

انتقال ویروس دوران بارداری یا هنگام زایمان

به نظر می رسد ویروسی که باعث COVID-19 شود، عمدتا از طریق تماس نزدیک با شخص آلوده و یا سطوح و قطرات تنفسی انتشار پیدا می کند و هنوز به طور کامل مشخص نیست که آیا انتقال بیماری از طریق مادر به جنین متولد نشده وجود دارد یا ندارد.  اما با این حال، در برخی موارد اخیر مشخص شده است که کودکانی که مادران مبتلا به COVID-19 متولد شده اند، سالم بوده اند و به بیماری کرونا مبتلا نشده اند و علاوه بر این، ویروس در نمونه های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر تشخیص داده نشده است. اطلاعات محدودی در مورد انتقال ویروس از راه جفت برای سایر ویروس های مشابه از جمله MERS-CoV و SARS-CoV در دسترس است و موردی از انتقال این عفونت ها گزارش داده نشده است.

ابتلا یک نوزاد چینی به کرونا ویروس  در فاصله30 ساعت بعد از تولد این نگرانی را ایجاد کرده بود که این ویروس می تواند از یک مادر به جنین منتقل شود.  تحقیقات نشان داده است که برخی از ویروس ها می توانند از طریق شیر مادر یا جفت در دوران بارداری به جنین منتقل شوند. چنین موارد انتقال را “انتقال عمودی” می نامند و در بیماری های مانند سرخک و در برخی موارد HIV دیده شده است، اما انتقال عمودی  در بین بیماری های تنفسی به ندرت دیده می شود و حتی نادر هستند. به طورکلی در زایمان های طبیعی، نوزادان بیشتر در معرض میکروب های موجود در بدن مادر قرار می گیرند و هیچ مدرک و شواهدی مبنی بر انتقال کرونا ویروس در رحم وجود ندارد و ممکن است کودک بعد از تولد در محیط بیمارستانی و یا مراقبین از راه تماس به این بیماری مبتلا شده باشد.

کرونا ویروس در دوران شیردهی

کرونا در زنان باردار | پزشکت

انتقال این بیماری از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده تایید شده و به نظر می رسد که این ویروس عمدتا از طریق قطرات تنفسی از طریق سرفه یا عطسه منتشر می شود و تا کنون مواردی از ویروس در شیر زنان مبتلا به COVID-19 دیده نشده است و اطلاعی در مورد انتقال ویروس ایجاد از طریق شیر مادر به جنین وجود ندارد.

سلامت بانوان
بیماری ژنتیک

در حال حاضر، نگرانی اصلی این نیست که آیا ویروس از طریق شیر مادر قابل انتقال است، بلکه این است که آیا یک مادر آلوده می تواند ویروس را از طریق قطرات تنفسی در طول دوره شیردهی منتقل کند. به طور کلی شیر مادر، جنین را در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کند و شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای بیشتر نوزادان است. ولی  موارد استثنایی و نادری هم وجود دارد که در صورت ابتلا زنان به برخی بیماری های، شیر دادن به نوزاد توصیه نمی شود. به طور مثال  مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده توصیه می كند كه مادر مبتلا به آنفولانزا با رعایت اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از انتقال ویروس به شیرخوار به شیر دادن خود ادامه دهند.

اما زنان مبتلا باید  اقدامات احتیاطی احتمالی را برای جلوگیری از انتشار ویروس به نوزاد خود، از جمله شستن دست خود قبل از لمس کردن نوزاد و پوشیدن ماسک صورت، در صورت امکان، هنگام شیردادن را رعایت کنند. همه مادران در مناطق شیوع این ویروس و در معرض خطر که دارای علائم تب، سرفه و یا مشکل در تنفس هستند، باید زودتر به دنبال درمان پزشکی باشند. با توجه به مزایای تغذیه با شیر مادر و نقش ناچیز شیر مادر در انتقال سایر ویروس های تنفسی، مادر می تواند ضمن استفاده از همه اقدامات احتیاطی لازم، شیردهی را ادامه دهد.

راهکارها در مادران مشکوک به کرونا عبارتند از:

  • پوشیدن ماسک در نزدیکی کودک (از جمله در هنگام شیردهی)
  • شستن دست ها قبل و بعد از تماس با کودک (از جمله تغذیه)
  • تمیز کردن و ضد عفونی سطوح آلوده

در حالی که وضعیت بیماری مادر مبتلا به ویروس زیاد خوب و رضایت بخش نباشد،  آن ها می توانند در صورت امکان، شیر خود را با پمپ دستی یا برقی تهیه کرده و از فرد سالم و یا پرستار کودک بخواهند که شیر را به نوزاد بدهد. مادر و پرستار کودک باید قبل از لمس هر قسمت پمپ یا بطری، دست های خود را بشویند و بهداشت فردی را کاملا رعایت کنند.

کرونا ویروس در کودکان

کرونا در زنان باردار | پزشکت

 هیچ مدرکی مبنی بر مستعد و حساس تر بودن کودکان در ابتلا به این بیماری وجود ندارد و در حقیقت، بیشتر موارد تایید شده COVID-19 در بزرگسالان دیده شده است. حتی عفونت ناشی از ویروس های مشابه مانند سندرم تنفسی حاد شدید coronavirus (SARS-CoV) و سندرم تنفسی كورنوویروس خاور میانه (MERS-CoV) در كودكان نسبتاً شایع نبوده است. کودکان برای جلوگیری از عفونت و ابتلا به این بیماری باید اقدامات پیشگیرانه معمولی از جمله تمیز کردن دست ها با استفاده از صابون و آب یا ضدعفونی كننده دست را انجام دهند.

موارد محدودی از کودکان مبتلا به COVID-19 در چین با علائم سرماخوردگی مانند تب، آبریزش بینی و سرفه  گزارش داده شده است. علائم دستگاه گوارش (استفراغ و اسهال) حداقل در یک کودک مبتلا به COVID-19 دیده شده است. اما به نظر می رسد این موارد به ندرت دیده می شود. با این حال، مانند سایر بیماری های تنفسی، ممکن است جمعیت خاصی از کودکان در معرض خطر عفونت شدید قرار داشته باشند. در حال حاضر هیچ داروی ضد ویروسی توصیه یا تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای COVID-19 وجود ندارد و کودکان و اعضای خانواده آن ها باید برای جلوگیری از شیوع عفونت های تنفسی، موارد بهداشت فردی پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه، تمیز کردن دست ها با صابون و آب یا ضدعفونی کننده الکلی را رعایت کنند.

تشخیص سرما خوردگی و آنفلانزا از کرونا در دوران بارداری

کرونا در زنان باردار | پزشکت

به دلیل کاهش دفاع سیستم ایمنی بدن و مضر بودن مصرف برخی دارو ها برای پیشگیری از بروز عفونت در طول دوران بارداری، احتمال ابتلا زنان به سرماخوردگی در دوران بارداری بسیار زیاد است. در طول دوران بارداری سیستم ایمنی بدن مادران برای محافظت از جنین در حال رشد با سرعتی کمتر از حدطبیعی خودش کار می کند. این سرکوب سیستم ایمنی بدن زنان باردار را در برابر برخی بیماری ها مانند سرماخوردگی و آنفولانزا و بیماری های ویروسی در دوران بارداری و یا عوامل عفونت زا آسیب پذیرتر می کند. زنان در صورت بروز علائم در دوران بارداری باید استراحت زیادی داشته باشند و  مایعات بیشتری مصرف کرده و در صورت بروز تب به پزشک مراجعه کنند.

ویژگی ها
سرماخوردگی
آنفولانزا
کرونا ویروس
سرعت شروع
تدریجی ناگهانی تدریجی
تب
نادر، کمتر از 40 درجه سانتی گراد شایع، بیشتر از 40 درجه سانتی گراد شایع(99%)، کمتر از 40 درجه سانتی گراد
لرز
نادر با شدت متوسط شایع و شدید نادر و خفیف
سردرد
نادر خیلی شایع نادر (7%)
سرفه
نادر و خشک شایع و مرطوب شایع (60%) و خشک
گلودرد
شایع شایع نادر (20%)
درد عضلانی
نادر خیلی شایع نسبتا نادر (35%)
احساس خستگی
نادر و خفیف خیلی شدید و شایع شایع (70%)با شدت متوسط
آبریزش بینی
خیلی شایع نادر بسیار نادر
احساس گرفتگی بینی
خیلی شایع نادر بسیار شایع
عطسه
خیلی شایع بسیار نادر بسیار نادر
احساس ناراحتی در قفسه سینه
نادر و خفیف با شیوع و شدت متوسط شایع و شدید

مقایسه برخی از ویژگی های بیماری ناشی از ویروس کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز