لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین بیماری های فصل تابستان

شایع ترین بیماری های فصل تابستان | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین بیماری های فصل تابستان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

در حالی که سرماخوردگی و سرفه معمولا در ماه های زمستان روی ما تاثیر می گذارند برخی بیماری ها در فصل گرم تابستان نسبت به بقیه فصول شایع تر هستند. از شایع ترین بیماری های فصل تابستان می توان به گرمازدگی و آفتاب سوختگی اشاره کرد. اگر چه سرماخوردگی ممکن است در فصل تابستان هم رخ دهد. چندین بیماری وجود دارند که در فصل تابستان از هر فصل دیگر در طول سال شایع تر هستند. اگر می خواهید سلامتی خودتان را در فصل تابستان حفظ کنید بهتر است شایع ترین بیماری های فصل تابستان را بشناسید و راه های پیشگیری آن را رعایت کنید. بهترین راه حل برای جلوگیری از این بیماری ها انجام اقدامات پیشگیرانه و آگاهی از شرایط و عوامل محرک و بیماری زا هستند.

 گرمازدگی

اگر مدت طولانی در معرض آفتاب باشید و دچار ضعف، سرگیجه، سردرد، خشکی پوست، گرفتگی، تنفس کم عمق، افزایش ضربان قلب یا سایر علائم این چنینی را تجربه می کنید ممکن است شما گرما زده شده باشید. گرمازدگی یکی از شایع ترین بیماری های فصل تابستان است و در اثر گرمای بیش از حد بدن شما ایجاد می شود، معمولاً در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دماهای بالا بوجود می آید. گرمازدگی به صورت جدی ترین شکل آسیب گرما در صورت افزایش دما 40 درجه سانتیگراد یا بالاتر رخ می دهد. گرمازدگی نیاز به درمان فوری دارد. گرمازدگی بدون درمان می تواند سریعا به مغز، قلب، کلیه ها و عضلات شما آسیب برساند و خطر عوارض جدی یا مرگ را افزایش می دهد.

آفتاب سوختگی

شایع ترین بیماری های فصل تابستان | پزشکت

آفتاب سوختگی اصطلاحی برای پوست های قرمز، گاه متورم و دردناک است که در اثر قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش (UV) از خورشید ایجاد می شود. آفتاب سوختگی می تواند از درجات خفیف تا شدید متغیر باشد. میزان آفتاب سوختگی به نوع پوست و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب بستگی دارد. آفتاب سوختگی یک عامل خطر جدی برای سرطان پوست است. به دلیل تغییر در شدت تابش اشعه ماوراء بنفش که از جو عبور می کند، با نزدیک شدن به استوا، خطر آفتاب سوختگی افزایش می یابد. هرچه عرض جغرافیایی بیشتر باشد، شدت اشعه UV کمتر است.

در واقع، میزان تابش اشعه ماوراء بنفش بستگی به زاویه خورشید دارد. بیشترین خطر در هنگام ظهر هنگامی است که خورشید مستقیماً بالای سر شماست. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض پرتوهای مضر ماوراء بنفش نور خورشید می توانند به پوست شما آسیب بزند و منجر به وضعیتی بنام آفتاب سوختگی شود. این بیماری با خارش پوست، خشکی و قرمزی آن مشخص می شود که می تواند با حالت تهوع، تب یا لرز همراه باشد. در مواردی که سوختگی شدید باشد، ممکن است تاول نیز ظاهر شود.

عرق سوز

  • یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در تابستان، عرق سوز است.
  • این شرایط می تواند کودکان و بزرگسالان را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

عرق گز یا عرق سوز و یا درماتیت تحریکی یک ضایعه مایل به رنگ قرمز است که بیشتر در بین چین های پوستی، در جایی که چندین لایه پوست به هم ساییده می شوند، اتفاق می افتد. عارضه پوستی عرق سوز ممکن است تا حد زیادی دردناک بوده و فرد احساس خارش کند اما خوشبختانه این عارضه پوستی مسری نبوده و ممکن نیست که از فردی به فرد دیگر انتقال یابد.

باکتری، قارچ و مخمر ها ممکن است به آسانی در این چین های مرطوب و گرم رشد کرده و عرق سوز شدن پوست را شدیدتر از حالت اولیه خود کنند. عرق سوز شدن یکی از التهابات بسیار رایج پوستی است که پوست های در تماس با یکدیگر مثل ناحیه تناسلی، زیر بغل، زیر سینه ها و چین های پوستی در قسمت پایینی بالاتنه را درگیر می کند. در افراد چاق ممکن است هر قسمتی از بدنشان عرق سوز شود. برای پیشگیری از عرق سوز شدن پوست خود باید تا حد امکان پوست را خشک نگه دارید و لباس های خیس شده خود را سریعا عوض کنید.

مسمومیت غذایی

شایع ترین بیماری های فصل تابستان | پزشکت

مسمومیت غذایی و یا بیماری ناشی از غذا، بیماری است که در اثر خوردن غذای آلوده ایجاد می شود. ارگانیسم های عفونی از جمله باکتری ها، ویروس ها و انگل ها یا سموم آن ها شایع ترین دلایل مسمومیت غذایی هستند. ارگانیسم های عفونی یا سموم آنها می توانند مواد غذایی را در هر نقطه ای از پردازش یا تولید آلوده کنند. در صورت عدم استفاده صحیح از غذا یا پختن آن، آلودگی در خانه نیز می تواند رخ دهد. علائم مسمومیت غذایی که می تواند ظرف چند ساعت بعد از خوردن غذای آلوده شروع شود، اغلب شامل حالت تهوع، استفراغ یا اسهال است. بیشتر اوقات، مسمومیت غذایی خفیف است و بدون درمان برطرف می شود؛ اما برخی از افراد باید برای درمان آن به بیمارستان مراجعه کنند.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر بهتر است به دنبال درمان پزشکی باشید.

  • استفراغ های مکرر
  • استفراغ یا مدفوع خونین
  • اسهال مداوم بیش از سه روز
  • درد یا گرفتگی شدید شکم
  • دمای بالاتر از 38 درجه سانتی گراد
  • علائم عصبی مانند تاری دید، ضعف عضلات و سوزن شدن در بازوها
  • علائم کم آبی مانند تشنگی بیش از حد، خشکی دهان، کم و زیاد ادرار کردن یا سرگیجه

آبله مرغان

آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که به صورت تاول های کوچک پر از مایعات در بدن ظاهر می شود. آبله مرغان به عنوان واریسلا نیز شناخته می شود، آبله مرغان یک عفونت بسیار مسری است که در اثر ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود. در این بیماری بثوراتی مانند تاول وجود دارد که ابتدا روی صورت و تنه ظاهر شده و سپس در کل بدن پخش می شود. این عفونت به روشی مشابه سرماخوردگی و آنفولانزا انتقال می یابد. علائم بارز آبله مرغان بثورات خارش تاول ناشی از عفونت آبله مرغان 10 تا 21 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شود. قبل از ظاهر شدن بثورات ممکن است فرد احساس ضعف، درد عضلانی، تب که معمولاً در بزرگسالان از کودکان بالاتر است و از دست دادن اشتها و در بعضی موارد، حالت تهوع را تجربه کند.

این بیماری بیشتر کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و حتی در  افراد با شرایط زیر بروز می کند:

زردی

شایع ترین بیماری های فصل تابستان | پزشکت

بیماری کشنده دیگری که باید در طی ماه های تابستان مراقب آن باشید، زردی و یا یرقان است. این وضعیت ممکن است روی افرادی که مواد غذایی یا آب آلوده مصرف می کند، تأثیر بگذارد. ویروس هپاتیت A از طریق مدفوع – دهان به بدن وارد بدن می شود و این اتفاق هنگامی رخ می دهد كه شما آب یا غذایی را آلوده به مدفوع فرد بیمار را مصرف كنید. این وضعیت می تواند شدید شود و بر کبد نیز تأثیر بگذارد. علائم اصلی زردی شامل پوست های زرد، چشم های کم رنگ، ادرار با رنگ تیره، خارش پوست و غیره است. یکی از موثرترین راه های حفظ این بیماری، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این نوع عفونت است. حفظ وزن سالم، مدیریت سطح کلسترول و ترک الکل ممکن است در جلوگیری از این بیماری موثر باشد.

 آکنه

اگر شما یک دوره ناگهانی آکنه را تجربه می کنید که علت خاصی ندارد و یا به تغییرات هورمونی شما مربوط نمی شود به احتمال زیاد علت اصلی آن هوای گرم تابستان است. به طور کلی در فصل تابستان به علت گرمای هوا احتمال بروز آکنه افزایش پیدا می کند چون در این فصل بدن مجبور است برای خنک نگه داشتن محیط داخلی خودش عرق بیشتری را تولید کند تولید بیش از حد عرق باعث تحریک غدد چربی ها می شود که چربی بیشتری برای حفظ رطوبت پوست تولید کنند، تولید چربی بیش از حد ممکن است منجر به گرفتگی منافذ پوست شود. شستن صورت چند بار در روز ممکن است به سالم ماندن پوست کمک کند.

التهاب ملتحمه

شایع ترین بیماری های فصل تابستان | پزشکت

ملتحمه بافتی است که جلوی چشم و قسمت زیرین پلک را پوشش می دهد و  می تواند آلوده و ملتهب شود. ملتحمه اغلب ناشی از حساسیت یا عفونت است. اگرچه درد معمولاً خفیف است، اما التهاب باعث خارش، قرمزی و ترشح در چشم می شود. به بیماری ملتحمه، چشم صورتی نیز گفته می شود. چشم صورتی معمولاً در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی، یک واکنش آلرژیک، یا در نوزادان مجاری اشک ناقص باز شده ایجاد می شود. اگرچه چشم صورتی می تواند تحریک کننده باشد، اما به ندرت روی بینایی شما تأثیر می گذارد. درمان بیماری می توانند به رفع ناراحتی چشم صورتی کمک کنند. این یک بیماری واگیر است و اگر یک نفر آن را در خانه داشته باشد، ممکن است همه به آن مبتلا شوند بر همین اساس تشخیص زودرس و درمان می تواند به محدود شدن شیوع آن کمک کند.

کم آبی بدن

  • کم آبی بدن یکی دیگر از شایع ترین بیماری ها در تابستان است.
  • هوای گرم و مرطوب به دلایل مختلف منجر به کم آبی بدن می شود.
  • قطعا خطر بروز کم آبی در فصل تابستان افزایش پیدا می کند.

کم آبی بدن کاملاً مشخص است و می تواند با بروز برخی علائم زیر همراه باشد:

  • تاری دید
  • سرفه خشک
  • خستگی شدید
  • عدم تحمل گرما
  • گرگرفتگی پوست
  • از دست دادن اشتها
  • تشنگی بیش از حد
  • خشکی زبان و وست

بهترین راه برای جلوگیری از کم آبی، نوشیدن مایعات قبل از تشنگی است چون تشنگی معمولاً آخرین علامت کم آبی بدن به شمار می آید.

نیش حشرات

شایع ترین بیماری های فصل تابستان | پزشکت

گزیدگی و نیش حشرات در ماه های تابستان شایع هستند.در برخی مواقع ممکن است منجر به بروز بیماری های خطرناکی مانند بیماری لایم، ارلیشیوز و بیماری بثورات پوستی مختلفی شوند. پشه ها یکی از آزار دهنده ترین حشرات تابستانی هستند. آنها همچنین می توانند با انتقال باکتری ها و ویروس ها منجر به برخی بیماری های دیگر شوند. برای جلوگیری از نیش حشرات پشه ها بهتر است لباس هایی با رنگ روشن بپوشید و در صورت امکان از دافع پشه ها استفاده کنید. همچنین بهتر است در ساعاتی که احتمال گزیدگی حشرات زیاد است مانند طلوع آفتاب و غروب هنگام باد شدید از منزل خارج نشوید. حشرات دیگر نیز در طول تابستان فعالیت بیشتری دارند و احتمال نیش زدن آن ها بیشتر می شود. علاوه بر آن زنبور ها، مورچه ها و انواع عنکبوت ها می توانند در طول تابستان باعث بروز ضایعات پوستی شوند.

اسهال

برخی باکتری های خاصی در معرض گرمای شدید در فصل تابستان رشد می کنند. بنابراین، مواد غذایی در فصل گرما د در معرض خطر فاسد شدن قرار دارند و در صورت مصرف می توانند باعث مسمومیت شوند. اسهال یکی از شایع ترین بیماری های فصل تابستان است. زیرا افراد علاقه بیشتری به خوردن غذاهای خیابانی و آماده دارند. این غذاها می توانند مسمومیت غذایی و اسهال استفراغ شوند.

اوریون

  • اوریون یک عفونت ویروسی است.
  • اوریون در درجه اول بر غدد تولید کننده بزاق که در نزدیکی گوش قرار دارد، تأثیر می گذارد.

اوریون می تواند باعث التهاب و تورم در یک یا هر دو غدد شود. اگر چه واکسنی برای پیشگیری از این بیماری در دسترس همه قرار دارد. اما همچنان یکی از شایع ترین بیماری های فصل تابستان در نظر گرفته می شود که تعداد این موارد در سالهای اخیر رو به افزایش است. این شیوع ها به طور کلی بر افرادی که واکسینه نشده اند، تأثیر می گذارد. عوارض اوریون، مانند کم شنوایی، بسیار جدی اما نادر است. هیچ درمانی خاص برای اوریون وجود ندارد.

منابع:

https://physiciansurgentcare.com/2018/05/01/these-are-the-most-common-summer-health-problems/

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/mumps/symptoms-causes/syc-20375361

https://parenting.firstcry.com/articles/magazine-common-summer-season-diseases-you-must-aware-about/

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز