لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تب در دوران بارداری

تب در دوران بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

تب دوران بارداری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اگرتب دوران بارداری دارید نگران نشوید، اما باید با پزشک تماس بگیرید و با مصرف دارو ،درمان شوید زیرا خطر تاخیر در رشد و اوتیسم در کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری از داروهای ضد تب استفاده نکرده اند، بیشتر است. اما چرا تب در دوران بارداری ایجاد می شود؟ آیا روی کودک نیز تأثیر می گذارد؟ و چگونه می توانید با آن کنار بیایید؟

میانگین دمای دهان و بدن 36-37 درجه سانتیگراد (96.8-98.6 درجه فارنهایت) است. اما هنگامی که دما به بیش از 38.3 درجه سانتیگراد (100.94 درجه فارنهایت) افزایش یابد تب محسوب می شود و با علائم خاصی مانند لرز، تعریق، سردرد، کمبود آب بدن، درد عضلانی و خستگی همراه است.

علت های تب در دوران بارداری

تب در دوران بارداری | پزشکت

در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود. زیرا بدن کارهای بیشتری را برای محافظت از مادر و کودک انجام می دهد. بنابراین، خانم ها در دوران بارداری مستعد ابتلا به عفونت، لرز یا تب هستند. دلایل دیگری می تواند برای بروز تب وجود داشته باشد، از جمله:

سرماخوردگی

سرماخوردگی معمولاً همراه با تب است. علائم آن مشابه آنفولانزا و شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و دشواری در تنفس است. این علائم معمولاً طی سه تا 15 روز کاهش می یابد. اگر حتی پس از گذراندن این دوره هنوز تب و علائم را دارید، باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

کارهایی که باید انجام دهید تا ازتب و سرماخوردگی جلوگیری کنید، شامل این است که منزل و محل کار خود را مرتب تمیز نگه دارید، دستان خود را مرتباً بشویید و از تماس با کسانی که سرما خورده اند، خودداری کنید.

آنفلوانزا

آنفلوانزا یکی دیگر از دلایل عمده تب در دوران بارداری است. علائم مربوط به آنفولانزا شامل درد، تب، سرفه، استفراغ و حالت تهوع است. در صورت ادامه علائم، به دنبال کمک پزشکی باشید. کارهایی که خودتان می توانید برای درمان آنفلوانزا انجام دهید شامل این است که مایعات زیادی بنوشید، استراحت مناسب داشته باشید و واکسن های توصیه شده برای آنفولانزا را نادیده نگیرید.

عفونت دستگاه ادراری

حدود 10٪ زنان در دوران بارداری خود دچار عفونت ادراری (UTI) می شوند. UTI زمانی اتفاق میفتد که باکتری از راست روده یا واژن تا مجرای ادرار و مثانه عبور کند. در نتیجه ادرار کدر یا خونی، تب، لرز و احساس سوزش هنگام ادرار ایجاد می شود.

کارهایی که خودتان برای درمان عفونت ادراری می توانید انجام دهید این است که آب زیادی بنوشید و آنتی بیوتیک های تجویز شده را مصرف کنید. در صورت عدم درمان عفونت های ادراری احتمال دارد عفونت کلیه را ایجاد کرده و همچنین منجر به عوارض مختلف بارداری شوند. آزمایش ادرار می تواند به بررسی وضعیت کمک کند.

حمله ویروس به دستگاه گوارش

هنگامی که یک ویروس به دستگاه گوارش حمله می کند، با علائمی مانند تب، استفراغ، اسهال و کمبود آب همراه است. همه این علائم در صورت عدم درمان به موقع می توانند باعث زایمان زودرس شوند.

سلامت بانوان

برای تسکین موقتی، رژیم غذایی سالم مانند سیب، نان، برنج و موز می تواند برای درمان و کاهش علائم ویروس دستگاه گوارش مفید باشد. همچنین، نوشیدن مقدار زیادی آب ضروری است. اگر ازدرجه حرارت بالا (بالاتر از 101 درجه فارنهایت)، و استفراغ خون و کمبود آب بدن رنج می برید، باید سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

کوریوآمنیونیت با بوی بد

کوریوآمونیونیت در یک تا دو درصد از بارداری ها رخ می دهد. این یک عفونت باکتریایی از مایع آمنیوتیک اطراف کودک است و علائم رایج آن ضربان قلب سریع، رحم حساس، ترشحات واژن، تعریق، تب شدید و لرز است. اگر کوریوآمنیونیت در مراحل پیشرفته بارداری اتفاق بیفتد، پزشک احتمال دارد برای پیشگیری از عفونت به نوزاد، سزارین فوری را توصیه کند. پزشک آنتی بیوتیک هایی را تجویز می کند که حتی پس از زایمان ادامه خواهد داشت تا از بروز هرگونه عفونت بیشتر پیشگیری کند.

بیماری پنجم یا پاروویروس B19

طبق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده (CDC)، تنها پنج درصد از زنان باردار به این عفونت مسری نادر مبتلا می شوند. علائم رایج آن شامل بثورات، درد در مفاصل، سردرد، گلودرد و تب است. پاروویروس می تواند منجر به عوارضی مانند سقط جنین، کم خونی جنین، مرده زایی و التهاب قلب در جنین شود.

لیستریوز

در صورت مصرف آب و غذای آلوده، لیستریوز رخ می دهد. علائم رایج شامل تب بالا، حالت تهوع، دردهای عضلانی، اسهال، سردرد، سفتی گردن یا تشنج است. در صورت عدم درمان، می تواند منجر به عوارض جدی مانند زایمان زودرس، مرده زایی و سقط جنین شود. برای پیشگیری از آن بهتر است ازمصرف گوشت و شیر غیر پاستوریزه و غذاهای دریایی دودی خودداری شود. غذایی را که کاملاً پخته شده مصرف کنید.

آیا تب در دوران بارداری به جنین آسیب می رساند؟

تب در دوران بارداری | پزشکت

تب کم در سه ماهه اول بارداری مشکلی ایجاد نمی کند اما درجه حرارت بالا می تواند برای جنین خطرناک باشد. به این دلیل که رشد و نمو جنین در مراحل اولیه بسیار وابسته به فعالیت پروتئینی است که به دما حساس است. اگر دما از 6/98 به 102 درجه فارنهایت افزایش یابد، مانع عملکرد پروتئین ها می شود و می تواند منجر به سقط شود.

طبق یک بررسی، تب در اوایل بارداری خطر شکاف دهانی در نوزادان را افزایش می دهد. با این حال، استفاده از داروهای ضد تب (دارو برای کاهش تب) می تواند اثرات مضر را کاهش دهد. تب در سه ماهه سوم برای کودک مشکلی ایجاد نمی کند مگر اینکه به پوشش رحم مربوط باشد.

راه های مقابله با تب در دوران بارداری

هنگامی که پزشک تأیید کرد که درجه حرارت بدن نگران کننده نیست، می توانید چند روش ساده برای پایین آوردن تب را امتحان کنید:

  • یک حمام گرم یا اسفنجی بگیرید. زیرا به کاهش دما کمک می کند. ولی از آب سرد استفاده نکنید.
  • در یک منطقه خنک و در یک مکان با گردش هوای خوب بمانید. پنکه سقفی یا عمودی را روشن کرده و نزدیک آن استراحت کنید.
  • لباس های راحت و گشاد بپوشید. نباید بیش از حد خود را بپوشانید. لباس های نخی به گردش مناسب هوا کمک می کنند. اگر احساس سرما می کنید، خود را با یک ملحفه سبک گرم کنید.
  • مایعات زیادی مصرف کنید. هیدراته بمانید. مایعات خنک و بدون گاز یا نوشیدنی هایی با طعم پایه آب بنوشید. آب میوه هایی مانند لیموناد به کاهش دمای بدن و بازیابی گلوکز و الکترولیت های از دست رفته کمک می کنند.
  • استراحت کافی داشته باشید. قرار گرفتن در حالت غیرفعال، بدن را خنک نگه می دارد و خطر غش و لکنت در اثر سرگیجه را کاهش می دهد.
  • بسته های گرم یا سرد را برای پایین آوردن تب استفاده کنید. می توانید بسته های سرد و گرم موجود در داروخانه ها را خریداری کرده یا در خانه تهیه کنید. برای تهیه یک بسته گرم در خانه، یک بسته مرطوب را در مایکروویو به مدت 55 ثانیه گرم کنید. قبل از استفاده درجه حرارت را امتحان کنید تا از سوختگی جلوگیری شود. یک بسته کوچک نخود فرنگی منجمد می تواند به عنوان کمپرس سرد عمل کند. همچنین می توانید یخ را با پارچه یا فویل ماسلین بپیچید و مستقیماً روی پیشانی بمالید تا تب را کاهش دهد.

اگر تب به دلیل سرما و سرفه است بینی خود را اغلب و بلافاصله فشار دهید. هنگامی که به شدت تب دارید، فشار، بلغم حامل میکروب را به مجاری گوش منتقل می کند. بنابراین بهترین راه برای پاک کردن مجرای بینی فشار دادن یک سوراخ بینی و دمیدن آرام آن است.

استفاده از آب نمک

آب نمک گرفتگی بینی را برطرف می کند. با استفاده از آن ویروس و ذرات باکتری از بینی خارج می شود. یک چهارم قاشق چای خوری نمک را با همان مقدار بیکینگ پودر و هشت اونس آب گرم مخلوط کنید.

غرغره آب نمک، گلودرد را مرطوب کرده و تسکین می دهد. با مخلوط کردن نیم قاشق چای خوری نمک در هشت اونس آب گرم غرغره کنید. این کار را چهار بار در روز انجام دهید. برای کاهش تحریک گلو، می توانید با چای که تانن دارد غرغره کنید تا غشاهای گلو را سفت کند. همچنین می توانید از محلول عسل و سرکه سیب استفاده کنید. گزینه دیگر مخلوطی از یک قاشق غذاخوری برگ تمشک یا آب لیمو، یک فنجان آب داغ و عسل است.

دمنوش های گیاهی

 نوشیدنی های گرم مانند زنجبیل و دمنوش های گیاهی بنوشید. نوشیدنی های گرم به تسکین غشای مخاطی ملتهب در بینی، کاهش گرفتگی بینی و جلوگیری از کمبود آب کمک می کنند. با این حال، از چای بابونه پرهیز کنید زیرا دارای خواص نعناع است که می تواند منجر به خونریزی شود.

دوش بخار بگیرید. این باعث مرطوب شدن مجاری بینی و آرامش فرد می شود. اگر به دلیل آنفولانزا دچار سرگیجه شدید، از یک حمام بخار استفاده کنید.

بالش های اضافی می توانند گرفتگی بینی را برطرف کنند. با بالش های اضافی بخوابید زیرا بالا بردن سر می تواند گرفتگی مجاری بینی را تسکین دهد. اگر زاویه ایجاد شده باعث ناراحتی می کند، بالش ها را بین تشک و فنرهای جعبه ای قرار دهید تا یک شیب تدریجی ایجاد کنید.

به سفرهای هوایی نه بگویید.

مسافرت با هواپیما در بارداری بی خطر نیست، به خصوص اگر تب، سرماخوردگی و آنفولانزا دارید. به این دلیل که فشار هوا می تواند باعث ایجاد استرس در مجرای بینی شود. پرواز با سرماخوردگی و آنفلوانزا به دلیل تغییرات فشار در هنگام برخاستن و فرود آمدن، می تواند به طور موقت به لاله گوش آسیب برساند. اگر مجبورید در مواقع اضطراری سفر کنید، اسپری بینی و ضد احتقان به همراه داشته باشید. همچنین جویدن آدامس به کاهش فشار کمک می کند.

رژیم غذایی برای تب در بارداری

تب در دوران بارداری | پزشکت

برای رفع تب در بارداری غذاهایی بخورید که با عفونت ها مقابله می کنند، از جمله:

  • فلفل سینوس ها را باز کرده و مخاط ریه ها را می شکند.
  • خردل و ترب کوهی مخاط موجود در مجاری هوا را از بین می برد.
  • زغال اخته به مهار تب و اسهال کمک می کند زیرا حاوی آسپرین است.
  • پیاز حاوی مواد شیمیایی است که از برونشیت و ذات الریه جلوگیری می کند.
  • قره قاط از چسبیدن باکتری ها به غشای مثانه و مجاری ادراری جلوگیری می کند.
  • اگر همراه با تب اسهال دارید، از غذاهای ضد عفونت مانند موز و برنج استفاده کنید.
  • ویتامین C موجود در مواد غذایی ایمنی بدن را برای مبارزه موثر با تب تقویت می کند.
  • چای های سیاه و سبز دارای کاتچین هستند، ماده شیمیایی گیاهی که یک آنتی بیوتیک طبیعی است و موجب تسکین اسهال می شود.

همراه با اقدامات فوق، می توانید برخی از داروهای طبیعی را برای درمان تب در دوران بارداری امتحان کنید. داروها همیشه یک راه حل نیستند زیرا آنتی بیوتیک ها عوارض جانبی دارند. علاوه بر این، درمان های طبیعی باعث خواب آلودگی نمی شود و بر روحیه تأثیر نمی گذارد.

درمان طبیعی برای کاهش تب در دوران بارداری

تب در دوران بارداری | پزشکت

  • کنگر را بجوشانید و بپزید تا نرم شود. قسمت پایین برگها را بخورید.
  • یک ته پیاز خام را در پایین هر پا قرار دهید و پاها را با یک پتو گرم بپیچید.
  • نصف فنجان سرکه را به ظرف حاوی آب ولرم اضافه کنید و به مدت پنج تا ده دقیقه پاها را درآن قرار دهید.
  • یک قاشق چایخوری دانه خردل را به یک فنجان آب داغ اضافه کرده و به مدت پنج دقیقه خیس کنید و سپس بنوشید.
  • یک لیمو را درکف پا قرار دهید و آن را با یک جوراب پنبه ای مرطوب بپوشانید. سپس جوراب پنبه ای مرطوب را با جوراب پشمی بپوشانید.
  • پارچه را با آب گرم که با یک فنجان سرکه مخلوط شده آغشته کنید. رطوبت اضافی را از بین ببرید و آن را روی پیشانی بمالید تا تب بالا را درمان کند.
  • ۲۵ عدد کشمش را در آب خیس کنید و سپس آنها را خرد کرده و صاف کنید. آب کشمش و نیمی از آهک را به آب اضافه کرده و دو بار در روز بنوشید.
  • مخلوطی از دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و دو حبه سیر خرد شده را گرم کنید. این را کف پا قرار دهید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید. روغن زیتون و سیر تب را پایین می آورد.
  • یک سیب زمینی را برش بزنید، برش ها را در سرکه خیس کنید و وقتی دراز می کشید آن را به پیشانی بمالید و یک پارچه را روی برش های سیب زمینی قرار دهید. در عرض 20 دقیقه تب را پایین می آورد.
  • یک قاشق چایخوری برگ تولسی (ریحان) را به یک فنجان آب داغ اضافه کرده و به مدت پنج دقیقه بجوشانید. آن را سه یا چهار بار در روز بنوشید. تب بالا تا روز بعد پایین می آید. گیاهان دیگری که به تعریق و پایین آوردن تب کمک می کنند نعناع فلفلی، گل های پیر و بومادران هستند.

اگر بعد از استفاده از این داروهای خانگی تب فروکش نکرد، با پزشک مشورت کنید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند آزمایش ادرار و خون را برای تشخیص علت تب توصیه کند.

داروها برای درمان تب در دوران بارداری

از مصرف آسپرین و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن خودداری کنید. همچنین از داروهای هومیوپاتی مانند اکیناسه خودداری کنید. همیشه توصیه می شود به طور دقیق اطلاعات دوز دارو در مورد تب در دوران بارداری را دنبال کنید. آنتی بیوتیک ها را به طور تصادفی مصرف نکنید زیرا می توانند رشد جنین را تحت تأثیر قرار دهند.

پیشگیری از تب در بارداری

تب در دوران بارداری | پزشکت

اگرچه جلوگیری از تب در بارداری کاملاً امکان پذیر نیست، اما مطمئناً می توانید مراقب باشید:

  • از افراد بیمار دور باشید.
  • به هیچ وجه خود درمانی نکنید.
  • دستان خود را غالباً با ضد عفونی کننده بشویید.
  • ازمصرف شیر غیر پاستوریزه خودداری کنید.
  • از تخت های برنزه کردن، سونا و وان آبگرم خودداری کنید.
  •  واکسیناسیون آنفلوانزای فصلی و آنفلوانزای H1N1 انجام دهید.

اولین راه درمان تب یونجه در دوران بارداری چیست؟

تب یونجه که به آن رینیت آلرژیک فصلی نیز گفته می شود، ناشی از مواد حساسیت زا مانند گرده، گرد و غبار و خز حیوانات است. علائم مشابه سرماخوردگی مانند عطسه ، خارش و آبریزش بینی ایجاد می کند.

 در دوران بارداری، این وضعیت می تواند بدتر شود زیرا سیستم ایمنی ضعیف باعث تب یونجه می شود. علاوه بر این، تغییرات هورمونی در این دوران، بدن را در برابر سرماخوردگی شدید و گرفتگی بینی آسیب پذیر می کند. شما می توانید از اسپری های کورتیکواستروئید بینی استفاده کنید زیرا فقط یک دقیقه استفاده از دارو می تواند به جریان خون و سپس به کودک منتقل شود.

آیا تب مخملک در دوران بارداری مضر است؟

تب مخملک توسط باکتریهای گروه استرپتوکوکی، همان باکتری هایی که باعث گلو درد می شوند، ایجاد می شود. و قطراتی که در هوا پخش می شود، مسری و در صورت سرفه یا عطسه در فرد آلوده گسترش می یابد. مخملک تهدید جدی برای مادر و جنین در اوایل بارداری نیست. اما اگر در زمان زایمان آلوده باشید، عفونت را به نوزاد تازه متولد شده منتقل می کنید.

خطر تب دنگی در دوران بارداری چیست؟

تب دنگی در دوران بارداری می تواند به دلیل سرکوب سیستم ایمنی بدن باشد. و خطراتی مانند زایمان زودرس، پره اکلامپسی و وزن کم هنگام تولد را در کودک به همراه دارد. همچنین می تواند منجر به سزارین شود. در هنگام زایمان در معرض خطر خونریزی (خونریزی شدید) قرار دارید و احتمال دارد نیاز به تزریق داشته باشید.

آیا تب غده ای در بارداری خطرناک است؟

تب غده ای عفونت مسری ناشی از ویروس اپشتین بار (EBV) است که از طریق بزاق فرد آلوده منتشر می شود. این احتمال وجود دارد که باعث ایجاد درجه حرارت بالا و خستگی در دوران بارداری شود. با این حال، تاثیری روی کودک نخواهد داشت. اگر از علائم مربوط به آن رنج می برید، با متخصص بهداشت خود مشورت کنید. تب خفیف در دوران بارداری خطری ندارد و با برخی از داروهای خانگی قابل درمان است. با این حال، اگر درجه حرارت بالا است و حتی پس از تمام تلاش در خانه نیز رو به کاهش نیست، سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/fever-pregnancy-causes-simple-ways-tackle_00104/

 

[advisers limit=3 skill=”9″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز