لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چانه دوتایی یا گردن مضاعف چیست؟

چانه دوتایی یا گردن مضاعف چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چانه دوتایی یا گردن مضاعف چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


چانه دوتایی یا گردن مضاعف همان تجمع چربی در گردن است که با علل مختلف ایجاد می شود، اما معمولاً این مشکل مربوط به افزایش وزن بیش از حد است. این وضعیت غالباً با چربی شانه نیز همراه است. ناحیه گردن، که بیشتر در متن چاکراها دیده می شود، یک منطقه آسیب پذیر برای احساسات است. گاهی اوقات، غم و اندوه محبوس (انرژی راکد) در پشت سلول های چربی کردن پنهان شده است.

تجمع چربی بیش از حد در گردن ممکن است توسط عوامل مختلفی از جمله سن، رژیم غذایی و ژنتیک ایجاد شود.. درک این عوامل ممکن است به درک روش هایی برای خلاص شدن از شر چربی های اضافی گردن کمک کند.

علت چانه دوتایی یا گردن مضاعف چیست؟

افزایش سن، علت چانه دوتایی یا گردن مضاعف

پوست با افزایش سن بدن می تواند خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست بدهد و منجر به ایجاد پوست اضافی یا شلی شود.

رژیم و وزن

در حالی که افزایش وزن همیشه دلیل ایجاد تجمع چربی در گردن نیست، اما می تواند در بروز آن تاثیر داشته باشد. رژیم غذایی با کالری زیاد، غذاهای فرآوری شده و چربی های ناسالم ممکن است بر افزایش چربی های زیر گردن نیز تأثیر بگذارد.

ژنتیک، علت چانه دوتایی یا گردن مضاعف

ژن ها ممکن است در ایجاد این وضعیت در افراد نقش داشته باشند.

حالت بدنی

وضعیت بد بدن می تواند عضلات گردن و چانه را ضعیف کند. وضعیت بد بدن به مرور می تواند منجر به تشکیل چربی های اضافی گردن شود. زیرا پوست اطراف در صورت عدم استفاده از عضلات، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.

چاقی

علت اصلی افزایش وزن یا چاقی می تواند ژنتیک، بیماری، کم تحرکی و یا عادات غذایی نامناسب باشد. با این حال، شما ممکن است. “گواتر” را به عنوان چربی گردن اشتباه بگیرید. گواتر با بزرگ شدن غده تیروئید مشخص می شود و نشان دهنده اختلال ایمنی و غدد درون ریز است.

اگر شما نگران بزرگ شدن گواتر، چاقی یا سایر بیماری های سلامتی هستید، باید هنگام تجویز آزمایش خون، از پزشک خود بخواهید که یک آزمایش هورمون تیروئید برای تان تجویز کند.

آیا آدامس می تواند راهی موثر برای کاهش چربی گردن است؟

تأثیر آدامس برای کاهش چربی بیش از حد گردن به علت اصلی تجمع چربی بستگی دارد. برای برخی از افراد، جویدن آدامس می تواند تا حد زیادی موثر باشد. برای کسانی که با کاهش وزن، پرخوری یا رژیم غذایی نامناسب دست و پنجه نرم می کنند، مطالعات نشان می دهد که آدامس راه خوبی برای مهار اشتها است .

حرکت خوردن آدامس که به عنوان جویدن جونده شناخته می شود به مغز هشدار می دهد که شما قصد جویدن، چشیدن و بلعیدن غذا را دارید. سپس به معده سیگنال می دهد تا برای هضم غذا آماده شود.

به عبارت ساده، عمل جویدن آدامس باعث فرآیند القاء در ذهن می شود و معده را فریب می دهد که شما در حال خوردن غذا هستید. نمی توان به طو کلی گفت جویدن آدامس باعث از بین رفتن چربی گردن شما می شود، اما ثابت شده است که برای از بین بردن اختلالات دهان و ترک سیگار به عنوان عوامل خطر چاقی موثر است .

آیا جراحی در کاهش چربی گردن موثر است؟

چانه دوتایی یا گردن مضاعف چیست؟ | پزشکت

تصمیم گیری در مورد صحیح بودن عمل جراحی به بیمار بستگی دارد. شما باید شرایط خود را ارزیابی کنید. هم می توانید یک سبک زندگی سالم را به عنوان کاهش وزن رعایت کنید و یا جراحی را به عنوان یک راهکار درمانی انتخاب کنید.

گردن عروقی ترین ناحیه بدن است، به این معنی که خونین ترین آن است. منطقه ای است که جعبه صدای یا همان حنجره در آن قسمت قرار می گیرد. از طرفی هم، بسیاری از احساسات مربوط به غم و اندوه را در خود نگه می دارد.

گردن مسئول اتصال مغز (ذهن) به بقیه بدن است. بر همین اساس جراحی گردن در شرایط پشنهاد می شود که شما از شرایط سلامتی مناسبی برخوردار باشید.

آیا پیاده روی می تواند به کاهش چربی گردن کمک کند؟

پیاده روی در کل یک شکل عالی از ورزش است، اما می توان به طور خاص برای کاهش چربی گردن نیز موثر باشد. با این حال، بهتر است در شرایطی این تمرین را انجام دهید که گردن و عضلات آن زیاد تحت فشار قرار نگیرند.

متاسفانه ما در دورانی زندگی می کنیم که تلفن ها و صفحه نمایش رایانه ما را مجبور کرده که همیشه رو به پایین نگاه کنیم. اما بهتر است با انجام برخی تمرینات ورزشی و حداقل پیاده روی سعی کنید که فقط به جلو نگاه کنید .نگاه به پایین فشار بیشتری را بر قسمت گردن وارد می کند و باعث ضعیف شدن آن می شود.

علت چربی گردن در افراد لاغر چیست؟

چانه دوتایی یا گردن مضاعف چیست؟ | پزشکت

تجمع چربی گردن در برخی افراد لاغر هم دیده می شود .که در برخی شرایط علت اصلی آن می تواند به بیماری های مانند گریوز مربوط باشد. بر همین اساس افراد با وزن کم که دچار تجمع چربی در بدن شده اند برای تشخیص علت اصلی وضعیت خود باید به پزشک مراجعه کنند. علاوه بر بیماری گریوز، سایر بیماری های شایع نیز می توانند باعث “چربی گردن” شوند. در بسیاری از موارد، مشکل اصلی ممکن است مسئله ای غیر از مسائل با وزن طبیعی باشد.

چگونه از تجمع چربی در گردن پیشگیری کنیم؟

با رعایت برخی راهکارهای طبیعی می توان از تجمع چربی در اطراف گردن پیشگیری کرد:

همیشه سعی کنید به جلو نگاه کنید. زیاد سرتان را خم نکنید. سر شما هنگام نگاه کردن به تلویزیون و گوشی موبایل باید مستقیم باشد. تصور کنید تکه نخی از سقف به سر شما وصل شده که هنگام نگاه به پایین سر شما را به طرف بالا می کشاند.

دستان خود را در قسمت بالای جناغ قرار داده و حدود 5 دقیقه نفس بکشید. بر تنفس خود تمرکز کنید. گردن منطقه حساس برای صدا، زندگی واقعی شما و تجربه غم و اندوه است. به همین دلیل است که وقتی غمگین هستید احساس “خفگی” می کنید.

سعی کنید در طول روز به سمت جلو نگاه کنید و نه به سمت پایین. استفاده از بالش های مخصوص را در نظر بگیرید تا از منحنی گردن شما محافظت کند. برای تقویت عضلات گردن در هنگام نوشیدن مایعات و تمرین عمل مکیدن از یک نی قابل استفاده مجدد استفاده کنید.

زیرا به شما این امکان را می دهد تا قدرت عضلات خود را در “مکیدن” و “بلع” متمرکز کنید، که در نهایت به شما کمک می کند فرم مناسبی در ناحیه گردن داشته باشید.

بسیاری از ماسک های صورت موجود است که می تواند به سفت شدن پوست کمک کرده و ظاهر چانه مضاعف را کاهش دهد. ماسک های گلیسیرین و ماسک های قهوه یا چای سبز ممکن است برای پیشگیری از این وضعیت موثر باشند. ماسک روزانه سفیده، عسل و آب لیمو باعث کاهش چربی اطراف چانه برای برخی از افراد می شود.

درمان های پزشکی کاهش چربی گردن کدامند؟

چانه دوتایی یا گردن مضاعف چیست؟ | پزشکت

برخی از افراد روش های تهاجمی را برای رفع چربی های دور گردن خود انتخاب می کنند. سه روش اصلی برای درمان این وضعیت عبارتند از:

  • مزوتراپی. مزوتراپی شامل تزریق ترکیباتی در چانه است که چربی را حل می کند. این فرآیند ممکن است تا 6 ماه طول بکشد و در برخی از افراد به تزریق زیاد نیاز داشته باشد. اگر اشتباه انجام شود، ممکن است باعث آسیب عصبی گردد.
  • لیپوسکلتپینگ. لیپوسکلتپینگ با برداشتن چربی از طریق مکش یا لیزر، این وضعیت را درمان می کند. لیپوسکلتپینگ کشش بیشتری در پوست ایجاد نمی کند. فقط چربی را از بین می برد.

این گزینه ها ممکن است عوارض جانبی مانند تورم، کبودی یا درد ایجاد کنند.

درمان خانگی کاهش چربی در گردن چیست؟

چانه دوتایی یا گردن مضاعف چیست؟ | پزشکت

تمرینات زیادی وجود دارد که چربی زیر چانه و گردن را هدف قرار می دهد. روش های درمانی دیگری نیز وجود دارد که می تواند برای حمایت از این فعالیت ها مورد استفاده قرار گیرد.

در حالی که تحقیقات علمی کمی در مورد تأثیر این تمرینات انجام شده است، آنها عضلات گردن و صورت را هدف قرار می دهند. کار با این عضلات می تواند باعث سوختن چربی در این نواحی شود.

گرم کردن عضلات گردن

مانند هر تمرین ورزشی، گرم کردن عضلات برای پیشگیری از آسیب دیدگی آن بسیار مهم است. برای گرم شدن گردن، به آرامی با استفاده از حرکت دورانی در جهت عقربه های ساعت، سر را به جلو و پایین و سپس به عقب و بالا بچرخانید. پس از چند چرخش، جهت را معکوس کنید.

از همین حرکت دورانی برای کشش فک استفاده می شود. فک را به آرامی به سمت چپ و سپس جلو و سپس راست و سپس عقب کشیده و هر موقعیت را برای یک یا دو ثانیه نگه دارید. اکنون عضلات گرم شده و آماده تمرین هستند.

فوت در سقف

این ورزش برای تقویت عضلات و استراحت دادن به گردن در مدت زمانی که پشت میز کار هستید عالی است. با پشت صاف و شانه های آرام بنشینید.

سر را به عقب متمایل کنید تا به سقف نگاه کنید. از این حالت، لب ها را در موقعیتی که هنگام سوت زدن استفاده می شود ببندید. لب ها باید آرام باشند اما به اندازه کافی محکم نگه داشته شوند تا انقباض در دو طرف گردن احساس شود. این وضعیت را به مدت 10 تا 20 ثانیه حفظ کنید و این به میزان راحتی فرد بستگی دارد.

بوسیدن آسمان

در این تمرین سعی کنید لبها را تا حد امکان از صورت دور کنید. این تمرین با چند تفاوت مشابه تمرین قبلی است.

صاف و محکم بایستید و دست ها و شانه ها را شل و آرام بگذارید. سر را به عقب متمایل کنید تا به سقف نگاه کنید. لب ها را جمع کرده و سعی کنید آسمان را ببوسید، و آنها را تا حد ممکن از صورت دور کنید. عضلات گردن و چانه باید احساس انعطاف پذیری اما راحتی داشته باشند. این وضعیت را به مدت 5 تا 20 ثانیه حفظ کنید و سپس آرام باشید. 10 تا 15 بار در هر بار تمرین این کار را تکرار کنید.

فشار توپ

توپ را زیر چانه قرار دهید. با استفاده از چانه در یک حرکت ثابت و محکم به سمت پایین فشار دهید. این کار را می توان در هر جلسه 10 تا 30 بار تکرار کرد. فشار توپ از حالت نشسته با پشت صاف و شانه های آرام انجام می شود. اندازه توپ بر اساس راحتی شخصی می تواند از 5 تا 10 اینچ باشد.

آدامس جویدن

چانه دوتایی یا گردن مضاعف چیست؟ | پزشکت

آدامس یک تمرین جزئی برای عضلات صورت، به خصوص فک است. جویدن منظم آدامس ممکن است به طور کلی در از بین رفتن چربی چانه نقش داشته باشد، هرچند که به خودی خود تاثیر زیادی ندارد.

خمیازه شیر

 هدف از این تمرین این است که دهان را کاملاً باز کنید در حالی که زبان را تا آنجا که ممکن است دقیقاً مانند یک شیر خمیازه بیرون بکشید. این می تواند یک تمرین عالی برای تقویت بسیاری از عضلات چانه، گردن و صورت باشد. با یک حالت آرام بنشینید یا بایستید. دهان را تا جایی که امکان دارد باز کنید در حالی که زبان را تا جایی که باز است به بیرون بکشید. در حالی که این تمرین به درستی انجام شود، عضلات گردن، چانه و فک باید سفت می شوند. زبان را به مدت 10 ثانیه به بیرون فشار دهید و آرام باشید. این روند را 10 بار تکرار کنید و به سرغ تمرین دیگری بروید.

 منابع:

https://www.emedihealth.com/neck-fat-causes-surgery-chewing-gum.html

https://www.medicalnewstoday.com/articles/318131#treatments

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز