لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علائم انعقاد خون 

شایع ترین علائم لخته شدن خون | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علائم انعقاد خون

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شایع ترین علائم انعقاد خون در بدن، می توان به التهاب، درد و حساسیت در پاها که بیانگر بیماری های مانند ترومبوز وریدی هست، اشاره نمود. لخته خون توده ای از خون است که از حالت مایع به حالت ژل مانند یا نیمه جامد تبدیل شده است. انعقاد یک روند ضروری است که می تواند از خونریزی بدن در موارد خاص، مانند آسیب دیدگی یا بریدگی جلوگیری کند. اما در برخی شرایط ممکن است لخته در داخل یکی از رگ های بدن تشکیل شود. حتی به خودی خود حل نشود. در این شرایط تشکیل لخته می تواند یک وضعیت بسیار خطرناک و جدی باشد.

لخته خون تا حرکت نکند، به شما آسیب نمی رساند. اما احتمال حرکت کردن و خطرناک شدن آن هم وجود دارد. اگر لخته خون حرکت کند و از طریق رگ های شما به قلب و ریه ها برسد، می تواند در قسمتی از رگ های بدن گیر کرده و از جریان خون جلوگیری کند. این وضعیت می تواند منجر به بروز یک وضعیت خطرناک شود. در این شرایط باید سریعا باید به اورژانس و مراکز درمانی مراجعه کنید.

اگر فکر می کنید لخته خون دارید باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید. یک مشاوره آنلاین پزشکی با یک متخصص حرفه ای می تواند علائم و سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و خیال شما را بابت بروز علائم احتمالی راحت کند.

عوامل خطر شایع ترین علائم انعقاد خون

برخی از عوامل خطر احتمال بروز لخته خون را افزایش می دهند. بستری شدن در بیمارستان، به خصوص در طولانی مدت یا مربوط به یک عمل جراحی بزرگ، خطر انعقاد خون را افزایش می دهد.

عوامل متداول که می تواند شما را در معرض خطر متوسط لخته خون قرار دهند، عبارتند از:

  • چاقی
  • بارداری
  • سرطان
  • سیگار کشیدن
  • قرص های خاص ضد بارداری
  • سن، به خصوص بالای 65 سال
  • سابقه خانوادگی انعقاد خون
  • استراحت در رختخواب یا بی تحرکی مدت طولانی
  • سفر طولانی که مجبور باشید بیش از 4 ساعت بنشینید.

انواع لخته های خون

شایع ترین علائم لخته شدن خون | پزشکت

سیستم گردش خون از عروق بنام رگ ها و عروق تشکیل شده است که خون را به بدن منتقل می کند. لخته خون می تواند در وریدها یا شریان ها ایجاد شود.

لخته شریانی. وقتی لخته خون در شریان ایجاد می شود، به آن لخته شریانی می گویند. در این شرایط لخته، منجر به بروز علائم فوری می شود. لخته شریانی نیاز به درمان سریع دارد. علائم لخته شریانی شامل درد شدید، فلج قسمت های بدن یا هر دو است. این علائم می توانند منجر به حمله قلبی یا سکته شوند.

لخته وریدی. لخته وریدی در ورید تشکیل می شود. این نوع لخته ها ممکن است با گذشت زمان کندتر جمع شوند اما هنوز هم می توانند خطرناک باشند. جدی ترین نوع لخته وریدی، ترومبوز ورید عمقی نام دارد.

ترومبوز ورید عمقی (DVT)

شایع ترین علائم لخته شدن خون | پزشکت

توجه داشته باشید که در بسیاری از مواقع، لخته خون ممکن است در اعماق رگ های شما به خصوص رگ های پاهای ایجاد شود و هیچ ارتباطی با آسیب یا بریدگی ندارد. این وضعیت به عنوان ترومبوز ورید عمقی (DVT) شناخته می شود که می تواند تا حدودی خطرناک باشد. عوامل بسیاری می تواند منجر به DVT در یک فرد شود. سیگار کشیدن، چاقی، بارداری، بیماری های قلبی و ریوی، سرطان (به ویژه مغز، استخوان، لوزالمعده، تخمدان و لنفوم شیمی درمانی، هورمون درمانی (مانند قرص های جلوگیری از بارداری) و شرایط التهابی شایع ترین علت بروز ترومبوز ورید عمقی هستند

عدم تحرک یکی از دلایل عمده DVT است. این شرایط معمولاً پس از انجام جراحی بزرگ یا تصادف در فرد رخ می دهد. حتی باعث می شود فرد نتواند آزادانه حرکت کند.

ژنتیک همچنین در تعیین اینکه آیا فرد مستعد ابتلا به DVT است، نقش زیادی دارد. با این حال، در برخی موارد، DVT می تواند بدون هیچ دلیل مشخصی رخ دهد. DVT می تواند یک بیماری بسیار خطرناک باشد، چون در این شرایط ممکن است لخته های وریدی به ریه ها راه پیدا کنند و مانع جریان خون شوند. لخته خون در ریه ها به عنوان آمبولی ریوی (PE) شناخته می شود. آمبولی ریه یک اورژانس پزشکی جدی محسوب می شود. براساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سالانه بین 60،000 تا 100،000 آمریکایی به این بیماری بسیار خطرناک مبتلا می شوند.

اگرچه DVT تا حد زیادی بدون علامت است، اما در برخی افراد ممکن است منجر به بروز علائمی شود که قطعاً ارزش دانستن آنها را دارد. آگاهی ساده از این علائم می تواند از یک بیماری جدی و حتی مرگ جلوگیری کند.

شایع ترین علائم و نشانه های انعقاد خون غیر طبیعی، عبارتند از:

شایع ترین علائم لخته شدن خون | پزشکت

التهاب

التهاب، به خصوص در پا که اغلب ادم پا نامیده می شود، یکی از علائم اصلی و کلاسیک ترومبوز ورید عمقی است. اگر هنگام ایستادن و شروع به راه رفتن، احساس می کنید که در پای شما مایعات جمع می شوند، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. اگرچه التهاب در پا می تواند علت های زیادی داشته باشد، اما اگر عواملی دیگری دارید که ممکن است خطر این بیماری را در شما افزایش دهد بهتر است برای بررسی وضعیت سلامتی خود و پیشگیری از بروز هر گونه عوارض احتمالی با پزشک مشورت کنید. بر اساس مطالعه ای که در سال 2009 در مجله زنان و زایمان اروپا و زیست شناسی باروری منتشر شد، ادم پا یکی از شایع ترین و قابل توجه ترین علائم DVT در پا است.

درد و حساسیت

درد و حساسیت پا احتمالاً هنگامی اتفاق میفتد که فرد دچار تورم همراه با DVT شود. طبق مطالعه ای که در سال 2000 در مجله پزشکی عمومی داخلی منتشر شد، درد پا یکی از برجسته ترین علائم DVT است. به دلایل مختلف ممکن است احساس درد و حساسیت شدید پا و یا سوزش را در هر نقطه از پا تجربه کنید. با این وجود، احتمالاً درد پا و حساسیت به DVT در ناحیه ساق پا و همچنین در امتداد ناحیه داخلی ران (وسط ران به طرفین خارجی) محدود می شود. در حدود 50 تا 75 درصد بیماران مبتلا به DVT که علائمی را نشان می دهند، احتمالاً درد دارند. بیماران DVT به دلیل فشار بر لخته خون، در هنگام راه رفتن بیشترین درد شدید را تجربه می کنند.

  • مبتلایان به DVT اگر پای خودشان را در حالت مستقیم به سمت بالا و انگشتان پا را با دستان خود به سمت خود بکشد، درد را تجربه می کنند. این تست Homan’s Test برای DVT نامیده می شود.
  • به طور معمول، چنین دردی هنگام نشستن یا دراز کشیدن رخ نمی دهد، مگر اینکه لخته به مرحله پیشرفته ای رسیده باشد.
گرمای غیرطبیعی در محل لخته

شایع ترین علائم لخته شدن خون | پزشکت

فردی که در پا لخته خون DVT دارد ممکن است در ناحیه ای که لخته ایجاد شده است گرمای غیرمعمولی را احساس کند. این معمولاً با علائم دیگری مانند التهاب و درد همراه است، اما می تواند علائم خاصی را نداشته باشد. اگر در هنگام راه رفتن احساس درد کردید، در هنگام ایستادن و نشستن، دست خود را بر روی قسمتی که احساس درد دارید، بکشید. اگر در محل درد خود احساس داغی و یا گرمای زیاد می کنید، بهتر است هر چه سریع تر به دنبال مشورت با یک پزشک باشید.

تغییر رنگ پوست

ترومبوز ورید عمقی در قسمت خاصی از پا ممکن است منجر به رنگ های غیرطبیعی و در شایع ترین حالت، کبود یا قرمز شود. این احتمالاً به دلیل ایجاد لخته خون در زیر ناحیه تغییر رنگ یافته است. حتی قسمت تحریک شده پوست ممکن است پوسته پوسته و بیش از حد خشک شده و باعث ایجاد مشکل خارش شود. در صورت بروز چنین اتفاقی، به شما توصیه می شود ناحیه را به طور مداوم خراشیده نکنید، زیرا این امر می تواند باعث تشدید پوست و همچنین تشکیل لخته های خون زمینه ای شود.

ضعف

فرد مبتلا به DVT ممکن است ضعف خاصی در عضلات چهار سر ران خود (که در وسط ران قرار دارد) احساس کند و اغلب احساس کند پاهای او قادر به حمل بدنش نیستند. این احساس ضعف می تواند با احساس سرگیجه و ضعف روحی همراه باشد. این احساس پس از مدتی استراحت و مصرف برخی مایعات به احتمال زیاد ازبین می رود. این یکی از علائم اولیه و شایع DVT نیست، اما در بسیاری از بیماران اتفاق میفتد و بنابراین باید مراقب آن باشید. علائم فوق نشان دهنده انعقاد خون در پا است که هنوز جدا نشده است.

علائم انعقاد خون در مرحله پیشرفته تر

شایع ترین علائم لخته شدن خون | پزشکت

در برخی شرایط ممکن است لخته خون در پا جدا شده و در ریه ها جریان خون را مسدود کند. این شرایط می تواند منجر به آمبولی ریوی شود که به طور بالقوه کشنده است. علائم زیر نشان دهنده یک مرحله پیشرفته DVT و شروع (PE) آمبولی ریه است.

تب

تب کم، نشان دهنده DVT است که به مرحله پیشرفته رسیده است. تب در اکثر موارد نشان می دهد که لخته خون به ریه ها منتقل شده و در آنجا مستقر شده است.

تنگی نفس

تنگی نفس، یکی دیگر از علائم نگران کننده DVT است و همچنین نشان دهنده آمبولی ریه است. تنگی نفس به طور واضح نشان می دهد که لخته خون در ریه ها مستقر شده است، نه تنها جریان خون را از طریق ریه ها بلکه جریان هوا را نیز مسدود کرده، در نتیجه انسداد تنفس ایجاد می شود.

درد قفسه سینه

انعقاد خون در ریه ها می تواند منجر به تنگی نفس و حتی درد شدید قفسه سینه شود. بررسی ها نشان می دهد که اکثر بیماران مبتلا به DVT و PE پیشرفته احتمالاً درد قفسه سینه را تجربه می کنند.

سرفه کردن

سرفه همچنین یک علامت همراه با DVT پیشرفته و تنگی نفس مرتبط با PE است. سرفه نشان دهنده انسداد ناشی از لخته خونی است که به ریه ها منتقل شده و تنفس را غیر ممکن کرده و تحریک را از طریق سرفه های مداوم نشان می دهد. چنین سرفه ای ممکن است همراه با خون باشد.

عرق کردن بیش از حد

تعریق شبانه نیز یک اتفاق معمول در بیماران مبتلا به آمبولی ریه است و می تواند به تشخیص PE در مراحل اولیه کمک کند. لخته خون در پا نه تنها می تواند به ریه ها بلکه قلب و مغز فرد نیز منتقل شود و در نتیجه حمله قلبی یا سکته مغزی ایجاد کند؛ بنابراین، اگر در هر مرحله از زندگی خود علائم فوق را مشاهده کردید بهتر استت هرچه سریع تر از یک پزشک مشورت بگیرید.

انعقاد خون در قلب، یا حمله قلبی

انعقاد خون در قلب می تواند باعث حمله قلبی، آسیب دیدن سینه یا احساس سنگینی شود. سبکی سر و تنگی نفس از دیگر علائم این لختگی هستند.

انعقاد خون در شکم

درد و تورم شدید شکمی می تواند نشان دهنده انعقاد خون در قسمتی از شکم باشد. اینها همچنین می تواند علائم ویروس معده یا مسمومیت غذایی باشد.

انعقاد خون در مغز یا سکته مغزی

انعقاد خون در مغز به سکته مغزی نیز معروف است. انعقاد خون در مغز می تواند سردرد ناگهانی و شدیدی همراه با برخی علائم دیگر از جمله مشکل ناگهانی در گفتار یا بینایی ایجاد کند.

منابع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/10-signs-symptoms-unusual-blood-clot.html

https://www.healthline.com/health/how-to-tell-if-you-have-a-blood-clot

[advisers limit=3 online =true skill=”5″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید زمانی که دراز کشیده ام و مثل حالت ورزش شکم بلند میشوم از بالای ناف تا زیر قفسه سینه ام بصورت ورم در قسمتی به اندازه تقریبا ۵ تا ۷ سانت در عرض و ۲۰ سانت در طول بوجود می یاد و اون قسمت بسیار نرمتر از اطراف است راهنمایی به فرمایید چی هست چه بکنم در ضمن به خاطر ترشح اسید معده سالها ست که امپرازول و فاموتدین مصرف میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز