لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روش های پیشگیری از سرطان معده

راه های پیشگیری از سرطان معده | پزشکت

فهرست مطالب

روش های پیشگیری از سرطان معده

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

پیشگیری از سرطان، راهکار و عملی است که برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان انجام می شود. با جلوگیری از سرطان، تعداد موارد جدید سرطان در یک گروه یا جمعیت کاهش می یابد. برای جلوگیری از شروع سرطان های جدید، دانشمندان عوامل خطر و عوامل محافظت کننده سرطان را بررسی می کنند. به هر چیزی که احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد، یک عامل خطر سرطان معده گفته می شود. هر چیزی که احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد، به عنوان یکی از روش های پیشگیری از سرطان معده شناخته می شود.

برای پیشگیری از ابتلا به سرطان می تواند از برخی عوامل خطر برای سرطان جلوگیری کرد. به طور کلی برخی از عوامل خطر قابل کنترل هستند و فرد می تواند آن ها را تغییر دهد اما کنترل برخی عوامل غیر ممکن است. به عنوان مثال، سیگار کشیدن و وراثت ژن های خاص عوامل خطر برای برخی از انواع سرطان هستند، اما سیگار کشیدن یک عامل خطر قابل کنترل است که می توان از آن جلوگیری کرد اما وراثت را نمی تواند تغییر داد و کنترل کرد. ورزش منظم و حفظ یک رژیم غذایی سالم از عوامل محافظتی قابل کنترل برای برخی از انواع سرطان می باشد. اجتناب از عوامل خطر و افزایش عوامل محافظ خطر بروز سرطان را کاهش می دهد.

سرطان معده

سرطان معده  بیماری است که در آن سلول های بدخیم (سرطان) در معده تشکیل می شوند. جلوگیری از عوامل خطر و افزایش عوامل محافظ ممکن است به جلوگیری از سرطان معده کمک کند.

موارد زیر به عنوان عوامل خطر سرطان معده شناخته شده اند:

  • رژیم غذایی
  • عوامل محیطی
  • برخی شرایط ژنتیکی
  • شرایط پزشکی خاص

عوامل است که ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهند، عبارتند از:

  • ترک سیگار
  • درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری
شرایط پزشکی خاصی

وجود هر یک از شرایط پزشکی زیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد:

برخی شرایط ژنتیکی

شرایط ژنتیکی که می توانند خطر ابتلا به سرطان معده را در افراد با موارد زیر افزایش دهند، عبارتند از:

  • گروه خون نوع A
  • سندرم Li-Fraumeni
  • سابقه خانوادگی سرطان معده
  • پولیپوز آدنوماس خانوادگی (FAP)
  • سرطان روده غیر پولیپوز ارثی، سندرم لینچ
رژیم غذایی

داشتن رژیم غذایی با ویژگی های زیر می تواند خطر بروز سرطان را افزایش دهد:

  • رژیم غذایی با میوه و سبزیجات کم
  • رژیم غذایی پر از غذاهای شور یا دودی
  • استفاده بیش از حد از غذاهای آماده
عوامل محیطی

عوامل محیطی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد، عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض تابش
  • کار در صنعت لاستیک یا ذغال سنگ

عوامل محافظتی که در کاهش خطر ابتلا به سرطان معده تاثیر دارند، عبارتند از:

روش های پیشگیری از سرطان معده

راه های پیشگیری از سرطان معده | پزشکت

هیچ روش مطمئنی برای پیشگیری از سرطان معده وجود ندارد، اما راهکارهای وجود دارند که با کمک آن ها می توانید تا حدودی خطر ابتلا خودتان را به این بیماری کاهش دهید.

رژیم غذایی، تغذیه، حفظ وزن سالم بدن و فعالیت بدنی

به نظر می رسد که کاهش چشمگیر سرطان معده در چند دهه گذشته در نتیجه حفظ رژیم غذایی مناسب بوده است، از جمله:

  • ترک سیگار کشیدن
  • حفظ مواد غذایی با نمک زدن
  • استفاده بیشتر از یخچال و فریزر برای نگهداری مواد غذایی
  • پرهیز از رژیم های غذایی دودی و ترشی و گوشت و ماهی شور
عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات تازه

عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات تازه با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده در ارتباط است. برخی از مطالعات نشان می دهند که خوردن میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین C و بتا کاروتن، غلات سبوس دار، کاروتنوئیدها، چای سبز و مواد موجود در سیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد. میوه مرکبات (مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت) ممکن است بسیار مفید باشد، اما گریپ فروت و آب گریپ فروت می توانند سطح برخی از داروهای مصرفی را تغییر دهند، بنابراین افراد با شرایط خاص بهتر است که قبل از مصرف و اضافه کردن گریپ فروت به رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنند.

رژیم غذایی پر نمک

مطالعات نشان می دهد که خوردن رژیم غذایی با نمک زیادی ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد. بسیاری از مردم ایالات متحده اکنون برای کاهش خطر فشار خون بالا نمک کمتری مصرف می کنند. به همین دلیل است که میزان سرطان معده در آمریکا کاهش یافته است. انجمن سرطان آمریکا به عموم مردم توصیه می کند که افراد با تأکید بر غذاهای گیاهی یک رژیم غذایی سالم مصرف کنند. رژیم غذایی سالم شامل خوردن روزانه حداقل 2 وعده سبزیجات و میوه است. انتخاب نان سبوس دار، پاستا و غلات به جای غلات تصفیه شده و خوردن ماهی، مرغ یا لوبیا به جای گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز نیز ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

مکمل های غذایی

راه های پیشگیری از سرطان معده | پزشکت

تحقیقاتی که به دنبال استفاده از مکمل های غذایی برای کاهش خطر سرطان معده بوده اند، تاکنون نتایج مختصری داشته اند. برخی بررسی ها نشان داده حاکی ترکیبی از مکمل های آنتی اکسیدانی (ویتامین های A، C، E و سلنیوم معدنی) ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را در افرادی که تغذیه نامناسب دارند، کاهش دهد؛ اما بیشتر بررسی ها نشان می دهد در مورد افرادی که تغذیه خوب و مناسبی دارند، افزودن قرص ویتامین به رژیم غذایی خود تاثیری در کاهش خطر ابتلا به سرطان معده ندارد. تحقیقات بیشتر در این زمینه مورد نیاز است.

اگرچه برخی مطالعات کوچک حاکی از آن است که نوشیدن چای، به خصوص چای سبز، می تواند به محافظت در برابر سرطان معده کمک کند، اما اکثر مطالعات بزرگ چنین موضوعی را تایید نکرده اند. اضافه وزن یا چاقی ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را زیاد کند. از طرف دیگر، فعالیت بدنی منظم در کاهش خطر بروز این بیماری موثر است. انجمن سرطان آمریکا همچنین توصیه می کند افراد بهتر است در طول زندگی خود با متعادل کردن میزان کالری و فعالیت بدنی، وزن خودشان را حفظ کنند. گذشته از اثرات احتمالی بر خطر ابتلا به سرطان معده، از دست دادن وزن و فعال بودن نیز می تواند تاثیری بر خطر ابتلا به چندین سرطان دیگر و مشکلات سلامتی داشته باشد.

جلوگیری از مصرف دخانیات

مصرف دخانیات می تواند خطر ابتلا به سرطان معده پروگزیمال (بخشی از معده نزدیک به مری) را افزایش دهد. مصرف دخانیات خطر بسیاری از انواع دیگر سرطان را افزایش می دهد و عامل خطری برای حدود یک سوم از مرگ و میرهای سرطان در ایالات متحده است. اگر از دخانیات استفاده نمی کنید بهتر است مصرف آن ها را شروع نکنید و افراد سیگاری بهتر است برای ترک آن اقدام کنند.

ترک سیگار

راه های پیشگیری از سرطان معده | پزشکت

بررسی ها نشان می دهد که سیگار کشیدن با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده در ارتباط است. در سیگاری هایی که سیگار کشیدن را متوقف می کنند خطر ابتلا به سرطان معده به مرور زمان کاهش می یابد.

درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری

مطالعات نشان می دهد که عفونت با هلیکوباکتر پیلوری با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده در ارتباط است. هنگامی که باکتری H. pylori معده را آلوده می کند، معده ملتهب شده و باعث ایجاد تغییراتی در سلول های پوششی معده شود. با گذشت زمان، این سلول ها غیر طبیعی ممکن است به سرطان تبدیل شوند.

هنوز مشخص نیست که مبتلایان به عفونت باکتری H پیلوری که هیچ علائم خاصی از این بیماری ندارند نیازی به درمان با آنتی بیوتیک دارند و یا ندارند. برخی تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف آنتی بیوتیک در مبتلایان به عفونت H پیلوری ممکن است تعداد ضایعات پیش سرطانی در معده و خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد؛ اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا ثابت شود که این روش مناسبی برای جلوگیری از سرطان معده در مبتلایان به عفونت H پیلوری است یا نیست.

تشخیص عفونت

راه های پیشگیری از سرطان معده | پزشکت

اگر پزشک تشخیص دهد که شما ممکن است عفونت H پیلوری داشته باشید، روش های مختلفی برای تشخیص و ارزیابی نهایی آن را تجویز می کند:

  • ساده ترین روش برای تشخیص این عفونت، آزمایش خون است که آنتی بادی های H pylori را شناسایی می کند. آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عفونت آن ها را ایجاد می کند. نتیجه آزمایش آنتی بادی H پیلوری مثبت می تواند نشان دهنده این باشد که شما به H پیلوری آلوده اید یا در گذشته به عفونت مبتلا شده اید که اکنون برطرف شده است.
  • روش دیگر برای تشخیص عفونت آندوسکوپی و احتمالا بیوپسی برای نمونه برداری از بافت معده است. پزشکان همچنین می توانند H پیلوری را در نمونه های بیوپسی که با میکروسکوپ دیده می شوند، شناسایی کنند.
  • همچنین یک آزمایش تنفس مخصوص برای باکتری ها وجود دارد. ابتلا به عفونت H پیلوری سطح اوره را تغییر می دهد. برای این آزمایش، شما مایع حاوی اوره را می نوشید. سپس نمونه ای از هوای تنفسی شما برای این تغییرات شیمیایی آزمایش می شود.
مصرف آسپرین

راه های پیشگیری از سرطان معده | پزشکت

به نظر می رسد استفاده از آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد. این داروها همچنین در کاهش خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ و اما آنها می توانند منجر به خونریزی داخلی جدی و حتی خطرناک و سایر خطرات احتمالی سلامتی در برخی افراد شوند.

اکثر پزشکان کاهش خطر سرطان را برای بیمارانی که این داروها را به دلایل دیگری مانند معالجه آرتریت مصرف می کنند، یک مزیت جانبی استفاده از این دارو می دانند؛ اما پزشکان به طور معمول استفاده از دارو را برای جلوگیری از سرطان معده توصیه نمی کنند. بررسی ها هنوز مشخص نکرده اند که فواید کاهش خطر ابتلا به سرطان در چه مواردی از خطرات عوارض خونریزی بیشتر است.

آزمایش ژنتیکی

تنها درصد کمی از سرطان های معده وجود دارند که ناشی از سندرم پراکندگی ارثی سرطان معده است؛ اما تشخیص این سندرم بسیار مهم است، زیرا بیشتر افرادی که این بیماری را به ارث می برند سرانجام به سرطان معده مبتلا می شوند. سابقه سرطان پستان تهاجمی قبل از سن 50 سالگی و همچنین داشتن سابقه خانوادگی سرطان معده می تواند علائم احتمالی ابتلا به سندرم پراکندگی ارثی سرطان معده باشد. مبتلایان به این سندرم می توانند در مورد انجام آزمایش ژنتیک با یک متخصص ژنتیک مشورت کنند. بسیاری از پزشکان به افرادی که دارای جهش (تغییر غیر طبیعی) در CDH1 هستند توصیه می کنند که معده خود را قبل از بروز سرطان بردارند. یکی دیگر از سندرم های ارثی سرطان با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده، سندرم لینچ است.

منابع:

https://www.cancer.gov/types/stomach/patient/stomach-prevention-pdq

https://www.cancer.org/cancer/stomach-cancer/causes-risks-prevention/prevention.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز