لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درد ناشی از سرطان چیست؟

درد ناشی از سرطان چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

درد ناشی از سرطان چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درد ناشی از سرطان ممکن است ثابت، سوزشی، ضربان دار، درد به صورت خنجر زدن، درد یا نیشگون گرفتن توصیف شود. فقط خود بیمار می تواند درد ناشی از سرطان را توصیف کند.

افراد به روش های مختلف درد را تجربه می کنند و حتی افرادی که از یک نوع سرطان رنج می برند می توانند تجربیات مختلفی داشته باشند. نحوه احساس درد توسط افراد تحت تأثیر عوامل عاطفی، محیطی، رفتاری و جسمی است. این عوامل به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر روی سیستم عصبی بدن (مغز، نخاع و اعصاب) تاثیر می گذاردو نوع سرطان، مرحله آن، درمانی که دریافت می کنید، سایر مسائل بهداشتی، نگرش و اعتقادات شما درباره درد و اهمیت درد برای شما، همچنین بر نحوه احساس درد تأثیر می گذارد. پزشکان همه این عوامل را برای کمک به درمان درد ارزیابی می کنند.

اگر درد ناشی از سرطان درمان نشود، می تواند منجر به اضطراب یا افسردگی گردد و از انجام کارهایی که می خواهید انجام دهید جلوگیری می کند. یادگیری و مدیریت و کنترل درد به شما کمک می کند تا به زندگی عادی خود برگردید و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید.

آیا همه به درد ناشی از سرطان مبتلا می شوند؟

درد ناشی از سرطان اصطلاحی گسترده برای انواع مختلف درد است. افراد ممکن است هنگام ابتلا به سرطان آن را تجربه کنند. همه مبتلایان به سرطان درد ناشی از آن را ندارند. کسانی که درد را تجربه می کنند ممکن است تمام مدت درد نداشته باشند. درد ممکن است موقتی باشد و یا گاه به گاه بروز کند. در بررسی های صورت گرفته نشان داده شده که از حدود شش نفر از هر ده نفر (55٪)  درد را تجربه می کنند. افراد مبتلا به سرطان پیشرفته کمی بیشتر درد دارند.

چه عواملی باعث درد ناشی از سرطان می شود؟

درد ناشی از سرطان چیست؟ | پزشکت

افراد مبتلا به سرطان ممکن است درد ناشی از خود سرطان یا درمان سرطان داشته باشند. همچنین ممکن است به دلایل دیگری مانند آرتروز درد بروز پیدا کند برخی از دلایل درد ناشی از سرطان، عبارتند از:

  • انسداد اندام یا رگ در بدن، مانند روده
  • عفونت یا تورم و قرمزی (التهاب)
  • سفتی عضله در اثر تنش یا کم تحرکی
  • وضعیت بد که می تواند به کمر درد منجر شود.
  • گردش خون ضعیف به دلیل انسداد رگ های خونی
  • توموری که به اندام ها، اعصاب یا استخوان فشار می آورد.
  • شکستگی اگر سرطان به استخوان ها انتشار یافته باشد.
  • عوارض جانبی ناشی از جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، درمان هدفمند یا ایمونوتراپیدرمان هدفمند یا ایمونوتراپی

درد جدید یا افزایش درد لزوماً به معنای پیشرفت سرطان یا انتشار آن به قسمت دیگری از بدن نیست. وقتی سطح درد تغییر می کند این یک نگرانی معمول است.

انواع درد ناشی از سرطان کدامند؟

درد ناشی از سرطان چیست؟ | پزشکت

انواع مختلفی از درد وجود دارد. بسته به اینکه کدام قسمت از بدن تحت تأثیر قرار گرفته یا  مدت زمان بروز آن درد  را می توان توصیف یا طبقه بندی کرد.

درد حاد

دردی که به طور ناگهانی شروع می شود و مدت کوتاهی، احتمالاً برای چند روز یا هفته ادامه دارد، درد حاد شناخته می شود. درد حاد ممکن است خفیف یا شدید باشد. درد حاد معمولاً به این دلیل رخ می دهد که بدن به نوعی آسیب دیده یا تحت فشار قرار گرفته است اما به طور کلی با بهبودی بدن از بین می رود.

درد مزمن

دردی که سه ماه یا بیشتر ادامه دارد، درد مزمن شناخته می شود. درد مزمن ممکن است به دلیل یک مشکل مداوم باشد، اما حتی پس از بهبودی آسیب بافتی نیز می تواند رخ دهد.

درد شعله ور شده

درد  شعله ور شده می تواند با وجود مصرف داروی منظم داروی درد ایجاد شود. دلایل دیگر این درد شایع شامل اضطراب یا بیماری است.

درد عصبی (نوروپاتیک)

درد ناشی از فشار به اعصاب یا نخاع یا آسیب عصبی را درد عصبی می گویند که می تواند گاه به گاه بروز کند. مردم غالباً درد عصب را سوزش یا سوزن سوزن شدن  می گویند. آسیب عصبی دست و پا را نوروپاتی محیطی می نامند.

درد استخوان

درد ناشی از انتشار سرطان به استخوان ها و آسیب رساندن به بافت استخوانی در یک یا چند منطقه را درد استخوان می نامند. این غالباً کسل کننده، دردناک یا ضربان دار توصیف می شود و ممکن است در شب بدتر باشد.

درد بافت نرم

درد ناشی از آسیب یا فشار بر روی بافت نرم، از جمله عضله ها را درد بافت نرم می گویند. درد اغلب به صورت تیز، دردناک یا ضربان دار توصیف می شود.

درد احشایی

درد احشایی، درد ناشی از آسیب یا فشار بر اندام های داخلی است. تشخیص این نوع درد می تواند دشوار باشد. ممکن است منجر به حالت تهوع شود.

درد ارجاع شده

دردی که در ناحیه ای از بدن به دور از علت ایجاد مشکل احساس می شود به عنوان مثال التهاب که باعث درد در شانه راست می شود، به عنوان درد ارجاع شده شناخته می شود.

درد موضعی

دردی که مستقیماً در صورت بروز مشکل ایجاد می شود مثلاً درد در ناحیه کمر به دلیل فشار آوردن تومور بر اعصاب آن ناحیه، درد موضعی نامیده می شود.

درد فانتومی

احساس درد در قسمتی از بدن که دیگر وجود ندارد، مانند درد پستان پس از برداشتن پستان را درد فانتوم می نامند. این نوع درد بسیار واقعی است. کنترل درد فانتوم با داروها دشوار است و اغلب لازم است از راهکارهای دیگری استفاده شود.

عوامل موثر بر درد ناشی از سرطان کدامند؟

درد ناشی از سرطان چیست؟ | پزشکت

عواطف، افکار، محیط و میزان خستگی شما می تواند بر احساس و واکنش  به درد تأثیر بگذارد. برای تیم مراقبت بهداشتی شما مهم است که نحوه تأثیر این عوامل بر  را درک کند.

خستگی. خستگی شدید می تواند کنار آمدن با درد را برای شما دشوار کند. از طرفی هم کمبود خواب می تواند درد  را افزایش دهد. اگر خواب خوبی ندارید با پزشک خود مشورت کنید.

احساسات. برخی از افراد احساس ناامیدی، درماندگی، خجالت، عصبانیت، ناکافی بودن، تحریک پذیری، اضطراب، ترس یا دیوانگی می کنند. ممکن است متوجه تغییرات رفتاری خود شوید. برخی افراد گوشه گیر و منزوی می شوند.

عوامل محیط. چیزها و اشخاص موجود در محیط شما  در خانه، محل کار و سایر مکان ها  می توانند تأثیر مثبت یا منفی بر تجربه درد ناشی از سرطان داشته باشند.

نحوه تفکر. نحوه تفکر شما درباره درد می تواند بر تجربه شما تأثیر بگذارد.

چگونه درد ناشی از سرطان درمان می شود؟

درمان به علت درد بستگی دارد، اما حتی در صورت ناشناخته بودن علت، همچنان گزینه های برای درمان وجود دارد. روش های زیادی برای کنترل درد ناشی از سرطان حاد و مزمن وجود دارد، از جمله:

  • داروهایی مخصوص درد
  • جراحی، پرتودرمانی و درمان های دارویی
  • مداخلات مانند بلوک های عصبی یا روش های ستون فقرات مانند اپیدورال
  • سایر درمان ها، مانند فیزیوتراپی، مداخلات روانشناختی و درمان های مکمل
  • استراتژی های خود مدیریتی، مانند برنامه های مدیریت درد و تعیین هدف

بسیاری از افراد برای دستیابی به کنترل خوب درد به ترکیبی از روش های درمانی نیاز دارند. یافتن تسکین درد مناسب برای شما ممکن است زمان بر باشد و ممکن است لازم باشد که داروهای ضد درد را در حالی که منتظر تأثیر برخی از درمان ها هستید ادامه دهید.

موارد مختلف ممکن است در زمان های مختلف کارساز باشند، بنابراین مهم است که انواع روش های تسکین درد را امتحان کنید و در یافتن بهترین گزینه ها برای خود ادامه دهید. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که داروی مناسب، در دوز مناسب و در زمان مناسب، می تواند 80-90٪ از درد ناشی از سرطان را تسکین دهد.

گاهی اوقات نمی توان درد را کاملاً کنترل کرد. هنوز هم ممکن است احساس ناراحتی کنید. با این حال، پزشکان می توانند در راحت ترین حالت ممکن به شما کمک کنند.

در درد ناشی از سرطان چه زمانی می توانم از داروهای ضد درد استفاده کنم؟

درد ناشی از سرطان چیست؟ | پزشکت

هر زمان که سطح دردی را احساس کردید، می توانید از انواع مختلف داروهای ضد درد استفاده کنید. اگر درد دارید، بهتر است هرچه سریعتر راه هایی را برای تسکین آن پیدا کنید. این منجر به کنترل بهتر درد و در کل درد کمتر می شود.

اگر درد بیش از چند روز بدون تسکین زیاد ادامه داشت، برای مشاوره به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک در مورد مقدار دارو (دوز) و چند مرتبه (دفعات) با شما مشورت خواهد کرد. هدف این است که درد به طور مداوم کنترل شود. بسیاری از مردم بر این باورند که باید استفاده از داروهای ضد درد را تا حد ممکن به تعویق بیندازند و فقط در صورت غیر قابل تحمل شدن درد باید از آنها کمک بگیرند.

تا زمانی که درد شما شدید نباشد نیازی به مصرف  داروهای ضد درد نیست. درد شدید می تواند باعث اضطراب و مشکل خواب شود. این موارد کنترل درد را دشوارتر می کند. اگر اولین باری که از روش جدید تسکین درد استفاده می کنید درد بهبود پیدا نکرد، قبل از تسلیم شدن، چند بار دیگر آن را امتحان کنید. اگر دارویی مصرف می کنید که به نظر نمی رسد موثر باشد  با پزشک خود صحبت کنید. خودتان دوز دارو را تغییر ندهید.

آیا مراقبت تسکینی همان مدیریت درد است؟

مراقبت تسکینی به معنای تسکین دادن است. مراقبت تسکینی با هدف تسکین علائم سرطان بدون تلاش برای درمان بیماری است. مدیریت درد تنها یکی از جنبه های مراقبت تسکینی است. تیم مراقبت تسکینی ممکن است شامل پزشکان، پرستاران، فیزیوتراپیست ها، مددکاران اجتماعی، کاردرمانگران، روانشناسان و پزشکان مراقبت های معنوی باشد. آنها با هم همکاری می کنند تا:

  • از خانواده ها و مراقبان شما حمایت می کنند.
  • با تسکین علائم جسمی کیفیت زندگی خود را حفظ کنید.
  • از نیازهای عملی، عاطفی، معنوی و اجتماعی خود حمایت کنید.
  • به شما کمک می کند تا شرایط خود را کنترل کنید و درباره درمان و مراقبت های مداوم خود تصمیم بگیرید.

متخصص یا پرستار سرطان می تواند شما را با یک تیم مراقبت تسکینی برای درمان در بیمارستان یا خانه در تماس قرار دهد. این نوع مراقبت ها می توانند کیفیت زندگی را از زمان تشخیص بهبود بخشند و می توانند در کنار سایر درمان های سرطان انجام شوند.

چه کسانی به مدیریت درد ناشی از سرطان کمک می کنند؟

درد ناشی از سرطان چیست؟ | پزشکت

متخصصان مختلف بهداشتی می توانند در کنترل درد به شما کمک کنند. برخی از این متخصصان در زیر ذکر شده است. آنها اغلب در جلسه تیم چند رشته ای (MDT) در مورد گزینه های درمان بحث خواهند کرد.

متخخصان در درمان سرطان نقش
پزشک عمومی در تصمیم گیری های درمانی کمک می کند.
جراح با جراحی تومورها را از بدن خارج می کند.
انکولوژیست پرتوی با تجویز و نظارت بر یک دوره پرتودرمانی، سرطان را درمان می کند.
آنکولوژیست پزشکی سرطان را با درمان های دارویی مانند شیمی درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی درمان می کند (درمان سیستمیک) یا ایمونوتراپی درمان سیستمیک
متخصص مراقبت تسکینی درد و سایر علائم را برای به حداکثر رساندن رفاه و بهبود کیفیت زندگی درمان می کند
متخصص طب درد انواع درد را درمان می کند، به ویژه درد حاد در حین درمان فعال، درد مداوم پس از درمان، یا دردی که کنترل آن دشوار است.
پرستار داروها را کنترل و مراقبت، اطلاعات و پشتیبانی را فراهم می کند
پزشک پرستار در نقش پیشرفته پرستاری کار می کند. ممکن است برخی از داروها و آزمایشات را تجویز کند.
داروساز داروها را توزیع می کند و در مورد دوز و عوارض جانبی توصیه می کند.
فیزیوتراپیست به بازیابی حرکت و تحرک و پیشگیری از آسیب بیشتر کمک می کند
 روانشناس به شما کمک می کند افکار، احساسات و رفتارهایی را که بر درد شما تأثیر می گذارد شناسایی کنید. روش های روانشناختی مدیریت درد را فراهم می کند.
مشاور، مددکار اجتماعی در مسائل عاطفی، عملی یا مالی به شما کمک می کند.

منبع:

https://www.cancervic.org.au/living-with-cancer/common-side-effects/overcoming-cancer-pain/overcoming-cancer-pain-overview.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز