لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سرطان گوش چیست؟

سرطان گوش چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

سرطان گوش چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سرطان گوش بسیار نادر است. اما برخی از انواع سرطان گوش تهاجمی و بالقوه خطرناک هستند. سرطان گوش معمولاً به عنوان سرطان پوست در گوش خارجی یا در مجرای گوش شروع می شود، همچنین می تواند در ساختارهای دیگر گوش مانند لاله گوش، استخوان گیجگاهی (استخوان بالای گوش شما)، استخوان (استخوان شنوایی)، ماستوئید (استخوان پشت گوش)، عصب حرکتی صورت و اندام های گوش داخلی شنوایی و تعادل انتشار پیدا کنند.

انواع سرطان گوش کدامند؟

سرطان گوش انواع مختلفی از سرطان ها را شامل می شود، از جمله:

  • ملانوم
  • آدنوکارسینوم
  • کارسینوم سلول بازال
  • سرطان سلول سنگفرشی
  • کارسینومای سیستیک آدنوئید

هشتاد درصد سرطان های مجرای گوش، سرطان سلول سنگفرشی است.

هر ساله فقط حدود 300 مورد در ایالات متحده تشخیص داده می شود، سرطان گوش بسیار نادر است. علائم سرطان گوش می تواند شبیه عفونت گوش باشد.

عفونت های مزمن گوش همچنین می توانند خطر ابتلا به سرطان گوش را افزایش دهند. به همین دلیل، باید این علائم را جدی بگیرید و برای تأیید عفونت گوش و رد سرطان، به یک پزشک مراجعه کنید.

85 درصد از سرطان های مجرای گوش در صورت تشخیص زودهنگام بهبود می یابند.

 سرطان گوش معمولاً با عفونت گوش اشتباه گرفته می شود. اگر عفونت گوش تشخیص داده شده اما ترشح مداوم گوش دارید یا به سرطان مشکوک هستید، منتظر نمانید نظر سایر متخصصین را بپرسید.

سرطان سلول سنگفرشی

سرطان گوش چیست؟ | پزشکت

سرطان سلول سنگفرشی دومین سرطان شایع پوست است که هر ساله بیش از یک میلیون مورد در ایالات متحده تشخیص داده می شود. این سرطان با رشد غیرطبیعی و تسریع شده سلولهای سنگفرشی (سلولهای مسطح نازک که خارجی ترین لایه پوست به نام اپیدرم را تشکیل می دهند) مشخص می شود. این امر با تغییر DNA در سلولهای حاصل از عوامل آسیب رسان مانند اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شود.

علائم سرطان سلول سنگفرشی می تواند شامل موارد زیر باشد:

بیماری های گوش و حلق و بینی
  • زخم باز
  • تکه های قرمز پوسته پوسته شده
  • پوستی خشن، ضخیم یا زگیل مانند

کارسینومای سلول سنگفرشی ممکن است پوسته پوسته شود، خارش یا خونریزی پیدا کند.

بیشتر سرطان های سلول سنگفرشی در صورت ابتلا به بیماری با موفقیت قابل درمان هستند، اما این نوع سرطان تهاجمی است. اگر بدون درمان باقی می تواند در پوست عمیق تر شود و یا در مناطق دیگر بدن انتشار یابد. اگر کارسینومای سلول سنگفرشی روی پوست گوش شروع شود، می تواند به گوش میانی یا داخلی، استخوان هایی که گوش را احاطه کرده اند و ساختارهای مجاور دیگر حرکت کند.

در صورت عدم درمان، سرطان سلول سنگفرشی می تواند خطرناک یا کشنده باشد.

سرطان سلول سنگفرشی تمایل دارد در مناطقی که در معرض آفتاب هستند ظاهر شود.   استفاده از ضد آفتاب با طیف گسترده و جلوگیری از تخت های برنزه، بهترین راه برای کاهش خطر است.

کارسینوم سلول پایه

کارسینوم سلول بازال شایع ترین نوع سرطان پوست است که هر ساله بیش از چهار میلیون مورد در ایالات متحده تشخیص داده می شود.

مانند کارسینوم سلول سنگفرشی، کارسینوم سلول بازال نیز در اثر تغییر در DNA پوست از عوامل آسیب رسان مانند خورشید ایجاد می شود اما سلول های پایه (بیرونی ترین لایه پوست) را درگیر می کند.

سرطان سلول بازال کمتر به سایر نواحی بدن انتشار می یابد و رشد آن کندتر از سایر سرطان های پوست است، اما با این وجود باید برای جلوگیری از بدشکل شدن یا انتشار یافتن به سایر نقاط گوش، این مشکل را باید درمان کرد.

سرطان سلول پایه معمولاً قابل درمان است، خصوصاً در مواردی که زود تشخیص داده شود.

علائم کارسینوم سلول بازال بسیار متفاوت است و  می تواند به صورت زیر باشد:

  • زخم باز
  • تکه های قرمز
  • رشد صورتی
  • برجستگی های براق

همچنین می تواند مانند جای زخم یا زخم با لبه های کمی برجسته و یا تورفتگی مرکزی به نظر برسد. ممکن است به صورت برجستگی سفید یا پوسته پوسته شروع شود که با مرطوب کننده بهبود نمی یابد. ترشح، پوسته، خارش یا خونریزی کارسینوم سلول باز امکان پذیر است. تقریباً در نیمی از زمان، کارسینوم سلول بازال که در افرادی که پوست تیره تری دارند ایجاد می شود.

کارسینوم سلول بازال می تواند علائم داشته باشد که در اینجا ذکر نشده است، بنابراین مهم است که بدن خود را – از جمله گوش ها – به طور منظم بررسی کنید و به دنبال هر چیز جدید یا تغییر دهید. این می تواند شامل بریدگی یا زخم هایی باشد که بهبود نمی یابد.

بیشتر کارسینوم سلول بازال در نواحی در معرض آفتاب مانند گوش شما ظاهر می شود. با محافظت از پوست در برابر آفتاب و کنار گذاشتن تخت های برنزه، حتما خطر ابتلا به سرطان سلول پایه را کاهش دهید.

ملانوم

ملانوم نوعی سرطان پوست است که سلول های ملانوسیت پوست را تحت تأثیر قرار می دهد. در ملانوم کمتر از کارسینوم سلول سنگفرشی یا کارسینوم سلول بازال ایجاد می شود، اما ملانوم خطرناک تر است زیرا تهاجمی تر بوده و احتمال شیوع آن بیشتر است. در سال 2020، حدود 100350 ملانومای جدید در ایالات متحده تشخیص داده می شود و انتظار می رود حدود 6850 نفر به علت ملانوم جان خود را از دست دهند. میزان ملانوم در حال افزایش است. این اعداد مربوط به همه موارد ملانوم است اختصاصی گوش نخواهد بود.

ملانوما معمولاً از نظر ظاهری مانند خال شروع می شود اما با گذشت زمان تغییر می کند. بدن خود را برای خال هایی که با خال های اطراف مطابقت ندارند بررسی کنید

مانند سایر انواع سرطان پوست، ملانوم ممکن است علائمی متفاوت از موارد ذکر شده داشته باشد، بنابراین اطمینان حاصل کنید که هر چیزی که غیر معمول است را روی پوست خود گزارش دهید. به خاطر داشته باشید که ملانوم می تواند در مناطقی که در معرض آفتاب نیستند ایجاد شود.

سرطان سیستیک آدنوئید

سرطان گوش چیست؟ | پزشکت

سرطان کیستیک آدنوئید حدود 5٪ از سرطان های مجرای گوش را تشکیل می دهد.

در حالی که به طور معمول بر غدد بزاقی تأثیر می گذارد، می توان آن را در گوش یافت، که از غدد تولید کننده جرم گوش است.  علائم آدنوئید سیستیک کارسینوما در منطقه سر و گردن عبارتند از:

  • درد مبهم
  • گرفتگی صدا
  • مشکل در بلعیدن
  • فلج عصب صورت
  • ناحیه غیرطبیعی در پوشش دهان
  • بی حسی فک بالا، کام، صورت یا زبان
  • برجستگی یا گره در جلوی گوش یا زیر فک
  • برآمدگی روی سقف دهان، زیر زبان یا پایین دهان

آدنوکارسینومای گوش

آدنوکارسینومای گوش تومورهایی است که از مخاط گوش میانی بوجود می آیند. آنها می توانند از گوش میانی شروع شوند، یا از مکان دیگری از بدن به گوش میانی انتشار پیدا کنند. خونریزی از علائم رایج آدنوکارسینومای گوش است. آدنوکارسینومای گوش بسیار به ندرت دیده می شود.

سرطان غدد پاروتید

غدد پاروتید، درست در جلوی گوش ها، بزرگترین غدد بزاقی هستند. حدود 70٪ تومورهای بزاقی از اینجا شروع می شود. بیشتر آنها خوش خیم محسوب می شوند و سرطانی نیستند، اما بیشتر تومورهای بزاقی سرطانی از غدد پاروتید شروع می شوند.

در صورت عدم درمان، سرطان غدد پاروتید می تواند به گوش انتشار یابد. سرطان گوش همچنین می تواند به غدد پاروتید منتشر شود.

علائم سرطان گوش چیست؟

سرطان گوش چیست؟ | پزشکت

علائم سرطان گوش به نوع سرطان و محل سرطان بستگی دارد. علائم همچنین می توانند مبهم باشند. اگر علائم مشکلی در گوش یا اطراف گوش خود دارید که در این لیست نیست، به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مراجعه کنید.

علائم سرطان گوش بر اساس مکان بروز آن، عبارتند از:

علائم سرطان در کانال گوش

علائم سرطان در گوش میانی

  • گوش درد
  • از دست دادن شنوایی
  • عدم توانایی حرکت صورت در کنار گوش آسیب دیده
  • ترشح از گوش که ممکن است آغشته به خون باشد.

علائم سرطان در گوش داخلی

  • سردرد
  • سرگیجه
  • از دست دادن شنوایی
  • وزوز گوش (صداهایی مانند چنین زنگی که در گوش شنیده می شود).

التهاب غدد لنفاوی گردن نیز می تواند از علائم سرطان گوش باشد.

سرطان گوش چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص بهتر سرطان گوش احتمالی پزشک از شما می خواهد علائم خود را توضیح دهید. آنها معاینه فیزیکی گوش خارجی را انجام می دهند و با ابزاری به نام اتوسکوپ به داخل گوش نگاه می کنند.

برای تعیین سرطانی بودن تومور یا بافت، نمونه برداری انجام می شود و نمونه ای از بافت خارج شده از ناحیه آسیب دیده زیر میکروسکوپ بررسی خواهد شد.

آزمایشات تصویربرداری، مانند CT (توموگرافی کامپیوتری) یا MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) ممکن است برای بررسی میزان بزرگ بودن سرطان، محل آن و بررسی کند که آیا به غده پاروتید یا غدد لنفاوی گردن انتشار یافته است  تجویز شود.

آیا سرطان گوش درمان پذیر است؟

سرطان گوش چیست؟ | پزشکت

جراحی، درمان سرطانی گوش است. بسته به شدت و محل سرطان، از چندین نوع جراحی برای درمان آن استفاده می شود.

جراحی پینا

پینا قسمت خارجی گوش است. اگر تومور یا ضایعه کوچک باشد، گاهی با استفاده از بی حسی موضعی می توان آن را در مطب پزشک درمان کرد. اگر تومور بزرگ باشد، بخشی از گوش باید برداشته شود و گوش نیاز به بازسازی دارد. پس از بازسازی، pinna معمولاً کاملاً طبیعی به نظر می رسد.

جراحی برداشتن لاله

با جراحی برداشتن لاله، مجرای گوش، پوست، استخوان و لاله گوش جدا شده و گوش بازسازی می شود. شنوایی تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

جراحی برداشت استخوان تمپورال جانبی

در طی عمل جراحی برداشتن استخوان موقتی، ناحیه آستین گوش خارجی و همچنین گوش میانی برداشته می شود. این معمولاً منجر به کاهش شنوایی کامل می شود، اما برخی از افراد پس از جراحی قادر به استفاده از سمعک هستند.

جراحی برداشتن استخوان تمپورال رادیکال

برداشتن رادیکال استخوان گیجگاهی شامل برداشتن کل استخوان گیجگاهی (آستین، گوش میانی و گوش داخلی) و قرار گرفتن در معرض مغز است. بازسازی استخوان گیجگاهی لازم است. در صورت گسترش تومور به مغز، یک تیم جراحی سر و گردن و یک تیم جراحی مغز و اعصاب مورد نیاز است.

بعد از جراحی

پس از جراحی، پرتودرمانی معمولاً به مدت حدود شش هفته انجام می شود. پیگیری های  جلسات درمانی بعدی بسیار مهم است. این ویزیت ها به اطمینان از بهبودی، بررسی عوارض جانبی و مراقبت از عود سرطان کمک می کنند.

چگونه از بروز سرطان گوش جلوگیری کنیم؟

سرطان گوش چیست؟ | پزشکت

در حالی که همیشه نمی توان از سرطان گوش جلوگیری کرد، اما اغلب با سرطان پوست شروع می شود. محافظت در برابر آفتاب سوزان، از جمله استفاده از ضد آفتاب، ماندن در سایه و جلوگیری از برنزه کردن، می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را که می تواند به سرطان گوش تبدیل شود کاهش دهد.

پیش آگهی سرطان گوش چیست؟

پیش آگهی (نتیجه مورد انتظار) و میزان موفقیت در درمان سرطان گوش بسیار به نوع سرطان، محل و شدت سرطان بستگی دارد.

تشخیص به موقع کلید اصلی درمان موفقیت آمیز  است. بیشتر سرطان گوش در صورت ابتلا به سرطان گوش قبل از انتشار از کانال مخروطی و مجاری گوش، با موفقیت قابل درمان است. تشخیص زودرس نیز به معنای درمان کم تهاجمی تر است.

حرف آخر

سرطان گوش نادر است، اما می تواند جدی باشد. خوشبختانه اگر زود تشخیص داده شود، می توان آن را با موفقیت درمان کرد. از آنجا که علائم سرطان گوش به نظر می رسد کمتر جدی است، در صورت مشاهده علائم سرطان گوش یا سرطان پوست، مراجعه به پزشک ضروری است.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/ear-cancer-5092402

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز