لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کدام دارو باعث افزایش وزن می شوند؟

کدام دارو باعث افزایش وزن می شوند؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مصرف دارو های افزایش وزن ناخواسته اغلب نگران کننده است، اما زمانی که یک داروی ضروری علت این وزن اضافی باشد، می تواند گیج کننده و خسته کننده باشد. ده ها دارو از جمله داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها، تثبیت کننده های خلق و خو، مسدود کننده های بتا و داروهای ضد دیابت می توانند باعث افزایش وزن شوند. این به دلایل زیادی از جمله افزایش اشتها، افزایش مقاومت به انسولین و کاهش متابولیسم اتفاق می افتد. دانستن داروهایی که باعث افزایش وزن می‌شوند و نحوه مصرف آن‌ها شما را در مسیر مقابله با عوارض جانبی قرار می‌دهد.

چرا برخی داروها باعث افزایش وزن می شود؟

بیشتر داروهایی که باعث افزایش وزن می شوند، اشتها زا هستند و مصرف غذا را افزایش می دهند. با این حال، در بیمارانی که به دلایل پزشکی یا سن بالا دچار کاهش اشتها می‌شوند، این اثر می‌تواند برای افزایش اشتها و افزایش وزن مفید باشد.

سایر داروها مانند استروئیدها منجر به تغییر در متابولیسم و اشتها می شوند، در حالی که داروهای ضد دیابت بر مقاومت به انسولین تأثیر می گذارد. داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان پریشی و سایر داروهایی که برای سلامت روان استفاده می شوند، بسته به نوع دارو می توانند به طرق مختلف منجر به تغییر وزن شوند. اگر شروع به مصرف یک داروی جدید کرده اید، حتما در مورد عوارض جانبی احتمالی مانند افزایش وزن با پزشک مشورت کنید.

تعجب آور نیست که بسیاری از داروها با لیست طولانی از عوارض جانبی همراه هستند. برخی از آنها ممکن است شما را وادار کند که به طور کلی مصرف آنها را رها کنید. اگرچه این تأثیر ممکن است به خودی خود خطرناک نباشد. اما مهم است که آماده باشید، درک کنید که چرا افزایش وزن ممکن است اتفاق بیفتد، و احساس اطمینان کنید که این چیزی نیست که باید با آن مقابله کنید. در واقع، ممکن است گزینه های دیگری در دسترس باشد.

هر زمان که داروی جدیدی را شروع می‌کنید، از داروساز یا پزشک اطلاعات اولیه را بپرسید، مانند اینکه این دارو برای چه چیزی استفاده می‌شود و عوارض جانبی آن چیست. اگر افزایش وزن محتمل است و از این بابت ناراحت هستید، از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید دوز کمتری مصرف کنید یا گزینه‌های دیگری وجود دارد. البته، شما همچنان باید عادات غذایی متناسب  و  ورزش را حفظ کنید. ما در این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم نام دارو هایی که باعث افزایش وزن می شوند را جمع آوری و ذکر کنیم.

ضد افسردگی های سه حلقه ای

داروها عبارتند از آمی تریپتیلین، دوکسپین، نورتریپتیلین. این داروها ممکن است اشتها را برای تحریک افزایش وزن افزایش دهند. اگر از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنید، مصرف آنها را ناگهانی قطع نکنید. ابتدا آن را با پزشک خود در میان بگذارید و برنامه ای تهیه کنید که به بهترین وجه از سلامت روان شما حمایت کند. اگر افزایش وزن باعث می‌شود که بخواهید مصرف داروی خود را متوقف کنید، می‌توانید با پزشک خود در مورد تغییر دسته دیگری از داروهای ضد افسردگی مشورت کنید. بوپروپیون یا دولوکستین  بیشتر با کاهش وزن مرتبط هستند، در حالی که فلوکستین (پروزاک) وزن خنثی تلقی می شود.

کورتیکواستروئیدها

کدام دارو باعث افزایش وزن می شوند؟ || پزشکت

کورتیکواستروئیدهای خوراکی مانند پردنیزون، طیف وسیعی از بیماری‌ها را از آسم و آرتریت گرفته تا کمردرد و لوپوس درمان می کند. اینها عوارض جانبی زیادی دارند، یکی از آنها افزایش اشتها، احتباس مایعات و متابولیسم تغییر یافته است. داروسازان مصرف کورتیکواستروئیدها همراه با غذا را توصیه می کنند و همچنین یک میان وعده سالم و متعادل مانند بادام را پیشنهاد می کنند. استروئیدهای خوراکی معمولاً برای مدت کوتاهی توصیه می شوند (به عنوان مثال، دوز یک هفته یا دو هفته)، که عوارض جانبی را محدود می کند. اگر آنها طولانی‌مدت مصرف شوند، کنترل افزایش وزن ممکن است دشوارتر باشد و شما باید با رژیم غذایی و ورزش کوشاتر باشید.

آنتی هیستامین ها

اگر آلرژی یا بثورات خارش دار دارید، احتمالا آنتی هیستامین مصرف کرده اید. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که آنتی‌هیستامین‌های خاصی را به‌طور منظم مصرف می‌کنند، وزن بدن و دور کمرشان در مقایسه با افرادی که مصرف نمی‌کنند، بیشتر است. تحقیقات قبلی این ارتباط را با آنتی هیستامین های گیرنده H1 ستیریزین، فکسوفنادین و دسلوراتادین پیدا کرده است. هیستامین در بدن سیگنال های گرسنگی را خاموش می کند. در مقابل، آنتی هیستامین ها ممکن است به نحوی با سیگنال های پری تداخل کنند. یک جایگزین اسپری های استروئیدی بینی مانند فلوتیکاسون استپروپیونات (فلوناز). اینها متفاوت از استروئیدهای خوراکی عمل می کنند و به طور کلی با افزایش وزن مرتبط نیستند.

داروهای صرع

داروهایی که تشنج را درمان می کنند، از جمله گاباپنتین (گرالیس)، پره گابالین (لیریکا) و ویگاباترین (سابریل) ممکن است اشتهای شما را افزایش دهند. کالری اضافی ناشی از مصرف بیشتر غذا در نهایت می تواند منجر به افزایش وزن شود. اگر بیمار هستید که یکی از این داروها را مصرف می‌کنید، مهم است که بدانید افزایش وزن ممکن است پیامد آن باشد. اگر احساس می کنید که این دارو برای شما مناسب نیست، با پزشک خود در مورد تغییر به داروهای صرع که با کاهش وزن مرتبط هستند یا وزن خنثی دارند، مشورت کنید. در مورد فلبامات، توپیرامات یا لاموتریژین نیز بپرسید.

مسدود کننده های بتا

بتا بلوکرها معمولا برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند. برخی از آنها از جمله آتنولول (تنورمین) و متوپرولول (لوپرسور) بیشتر باعث افزایش وزن می شوند. دلیل افزایش مقیاس مشخص نیست، اما بتا بلوکرها می‌توانند شما را خسته کنند. به‌ویژه زمانی که برای اولین بار مصرف دارو را شروع می‌کنید. این کار ضربان قلب شما را کاهش می دهد و می تواند تحمل ورزش شما را کاهش دهد. خستگی و ناراحتی در حین فعالیت ممکن است باعث شود که شما بی تحرک بمانید و باعث افزایش وزن شود. مطالعات نشان داده است که این دارو ممکن است متابولیسم را نیز کاهش دهد. به همین دلیل، محققان پیشنهاد می‌کنند که برای افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند، بتا بلوکرها را به عنوان درمان خط اول تجویز نکنند. در عوض، مهارکننده های ACE ممکن است گزینه بهتری باشند، اما با پزشک خود مشورت کنید.

SSRI ها

کدام دارو باعث افزایش وزن می شوند؟ || پزشکت

SSRIها مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین، نوعی ضد افسردگی هستند که سطح ناقل عصبی سروتونین را در مغز افزایش  می‌دهند. به عنوان مثال می توان به اسیتالوپرام، پاروکستین، سرترالین اشاره کرد. اینها ممکن است با تأثیر بر اشتهای شما باعث افزایش وزن شوند. همچنین، با کاهش علائم اختلالات خلقی، آنها همچنین می توانند بر عادات غذا خوردن یا ورزش تأثیر بگذارند. اگر افزایش وزن را تجربه کردید، با پزشک مشورت کنید. افزایش وزن معمولاً زود اتفاق می افتد، که نشان می دهد که می تواند به یک مشکل طولانی مدت برای شما تبدیل شود.

MAOI

MAOI مخفف بازدارنده مونوآمین اکسیداز است که با مسدود کردن آنزیم مغزی که انتقال دهنده های عصبی متعادل کننده خلق و خو مانند سروتونین و دوپامین را تجزیه می کند، افسردگی را درمان می کند. همچنین ممکن است برای کاهش علائم میگرن استفاده شود. همچنین ممکن است اشتها را تحریک کنند، فنلزین (ناردیل) بیشترین افزایش وزن را در این دسته از داروها دارد. اگر این موضوع برای شما نگران کننده است، از پزشک خود بپرسید که آیا گزینه های جایگزین وجود دارد یا خیر.

انسولین

اگر برای درمان دیابت انسولین مصرف می کنید، بدانید که ممکن است باعث افزایش وزن شود. یعنی به این دلیل که این هورمون به بدن شما کمک می کند تا گلوکز را از جریان خون جذب کند. گلوکز چیز خوبی است، سلول‌های بدن شما از آن برای کار موثر استفاده می‌کنند. گفته می‌شود، پس از جذب قند از جریان خون و رانده شدن به سلول‌ها، اگر بدن برای انرژی از آن استفاده نکند، به چربی تبدیل می‌شود. اگر پرخوری کنید، به‌ویژه غذاهای پرقند (آب‌نبات، دسر) مصرف کنید، اضافه وزن خواهید داشت. اگر دیابت نوع 1 دارید، باید انسولین مصرف کنید. با این حال، اگر دیابت نوع 2 دارید، تغییرات سبک زندگی به بهبود عملکرد انسولین کمک می کند و ممکن است بتوانید از رژیم غذایی و ورزش برای کاهش (یا در نهایت حذف) دوز انسولین خود استفاده کنید.

سولفونیل اوره ها

تحقیقی انجام شد که نشان می‌دهد که دسته رایج دیگری از داروهای دیابت، سولفونیل اوره‌ها ، سطح قند خون را تا 20 درصد کاهش می‌دهند، اما به طور میانگین باعث افزایش وزن حدود 4 تا 5 پوند می‌شوند. سولفونیل اوره ها شامل گلیکلازید (دیامیکرون) و گلی بن کلامید (گلیناز) هستند. این داروها سلول های بتای پانکراس را برای ترشح انسولین تحریک می کنند.

انسولین بیشتر در جریان خون، قند را به سلول‌های شما فشار می‌دهد. در نهایت به روشی مشابه انسولین تزریقی باعث افزایش وزن می شوند. نوع دارویی که برای شما بهترین است به سابقه پزشکی، وضعیت سلامت فعلی و ملاحظات هزینه بستگی دارد.

داروهای ضد روان پریشی

این داروها را می توان برای درمان اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی استفاده کرد. یکی از آنها به طور خاص اولانزاپین با بالاترین پتانسیل افزایش وزن در مقایسه با سایر داروهای ضد روان پریشی مرتبط است. علاوه بر این، این نوع داروها عملکرد گلوکز را مختل می‌کنند و کلسترول و تری گلیسیرید را افزایش می‌دهند و بیماران را بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک قرار می‌دهند. لورازیدون (لاتودا) و زیپراسیدون (ژئودون)، دو ضد روان پریشی دیگر، شانس کمتری برای افزایش وزن دارند.

 چگونه تشخیص دهیم که یک دارو باعث افزایش وزن می شود؟

کدام دارو باعث افزایش وزن می شوند؟ || پزشکت

یک فرآیند سه مرحله ای برای تعیین اینکه آیا یک دارو علت افزایش وزن ناخواسته است یا خیر، وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • ابتدا به زمان افزایش وزن نگاه کنید. اگر افزایش وزن اندکی پس از شروع داروی جدید اتفاق افتاده باشد، این یک شاخص قوی است.
  • همچنین سعی کنید مطمئن شوید که از زمان شروع یک داروی جدید، سبک زندگی یا عادات غذایی خود را تغییر نداده اید. نگه داشتن گزارشی از غذا و ورزش می تواند به شما در تشخیص هر گونه تفاوت کمک کند.
  • مطمئن شوید که هیچ نشانه دیگری از شرایط پزشکی که ممکن است باعث افزایش وزن شود، ندارید. (معاینه فیزیکی می تواند به این امر کمک کند.) افزایش وزن اغلب موقعیتی است که باید در مورد آن جامع نگر باشید، بنابراین به تاریخچه خود و هرگونه پویایی اجتماعی یا عادات در حال تغییر نگاه کنید.

چگونه با افزایش وزن دارویی مقابله کنیم؟

اگر دارویی باعث افزایش وزن ناخواسته می شود، باید از پزشک خود بپرسید که آیا جایگزین هایی برای درمان بیماری یا دارویی وجود دارد که می تواند افزایش وزن را جبران کند. برخی از رایج ترین داروهایی که باعث افزایش وزن می شوند، داروهایی هستند که برای اهداف نجات زندگی استفاده می شوند، که می تواند استفاده از داروهای جایگزین را دشوار کند.

اگر دارویی مصرف می‌کنید که معمولاً منجر به افزایش وزن می‌شود، مهم است که روی ورزش منظم و از جمله تمرینات قدرتی تمرکز کنید. در واقع، یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای حفظ متابولیسم خود انجام دهید، وزنه زدن و حفظ توده عضلانی است. همچنین در صورت افزایش وزن به دلیل مصرف دارو، اجتناب از غذاهایی که به کاهش متابولیسم معروف هستند بسیار مهم است. غذاهای تصفیه شده و فرآوری شده از جمله قند و کربوهیدرات های فرآوری شده را محدود کنید.

سخن آخر

هرگز بدون مشورت با پزشک خود دارو را قطع نکنید، زیرا انجام این کار می تواند عواقب سلامتی قابل توجهی داشته باشد. ممکن است جایگزین‌های معقولی وجود داشته باشد، حتی اگر برای یک بیماری خاص یا راه‌هایی برای مقابله با افزایش وزن ناشی از دارو نیاز به دارو داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز