لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

انسولین آسپارت چیست؟

انسولین آسپارت، عوارض، دستورالعمل ها، هشدارهای مصرف آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


انسولین آسپارت یک انسولین سریع الاثر است که حدود 15 دقیقه پس از تزریق شروع به تاثیر می کند. اثر این دارو در حدود 1 ساعت پس از تزریق به اوج خود می رسد و تاثیر آن به مدت 2 تا 4 ساعت در بدن باقی می ماند. انسولین هورمونی است که باعث کاهش سطح گلوکز در خون می شود. انسولین آسپارت برای بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان و کودکان مبتلا به دیابت استفاده می شود. این دارو گاهی همراه با یک انسولین طولانی اثر یا متوسط ​​اثر به کار می رود.

همچنین انسولین آسپارت گاهی ممکن است بنا به تشخیص پزشک برای سایر اهداف درمانی غیر از دیابت نیز استفاده شود.

دوز NovoLog یا انسولین آسپارت برای هر فردی متفاوت است. مقدار مورد نیاز دارو به سطح قند خون، وزن و میزان پاسخگویی بدن شما به انسولین بستگی دارد. پزشک پس از انجام معاینات و بررسی آزمایشات لازم معمولا بهترین دوز را برای شما تجویز می کند.

انسولین آسپارت در درمان چه بیماری هایی به کار می رود؟

به طور کلی انسولین آسپارت هورمونی به نام انسولین را در بدن ترشح می کند تا سطح گلوکز یا قند خون را کاهش دهد. تاثیر این دارو در بدن مانند انسولینی است که بدن شما به طور طبیعی تولید می کند تا سطح قند خون شما را بعد از خوردن یک وعده غذایی در حالت عادی نگه دارد. بیشترین مصرف این دارو برای درمان دیابت نوع یک و دو است. اما با این حال انسولین آسپارت در درمان بیماری های متعدد دیگری نیز به کار می رود، از جمله:

  • اسیدوز
  • هیپرکالمی
  • دیابت نوع 2
  • یا دیابت نوع 1
  • دیابت ملیتوس
  • سندرم لیز تومور
  • کتواسیدوز دیابتی
  • اختلال خود ایمنی
  • کمای دیابتی (در دیابت نوع I)
  • کمای دیابتی (در دیابت نوع II)
  • سندرم هیپراسمولار غیرکتوتیک
  • کتواسیدوز دیابتی (در دیابت نوع II)
  • کتواسیدوز دیابتی (در دیابت نوع یک)

آلرژی به انسولین آسپارت

انسولین آسپارت، عوارض، دستورالعمل ها، هشدارهای مصرف آن || پزشکت

اگر به انسولین آسپارت حساسیت دارید یا اگر دچار هیپوگلیسمی یا افت قند خون هستید، نباید از انسولین آسپارت استفاده کنید. همچنین پیش از مصرف انسولین آسپارت در صورت ابتلا به هر یک از بیماری های زیر باید پزشک خود را در جریان قرار دهید.

  • بیماری کبد
  • نارسایی کلیه
  • سطوح پایین پتاسیم در خون یا هیپوکالمی

در صورت مصرف داروهایی مانند پیوگلیتازون یا روزیگلیتازون به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف برخی از داروهای خوراکی دیابت در حین استفاده از انسولین ممکن است خطر ابتلا به بیماری های خطرناک قلبی را افزایش دهد.

انسولین آسپارت برای استفاده در کودکان کمتر از 2 سال تایید نشده است و نباید برای درمان دیابت نوع 2 کودکان استفاده شود.

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می برید به پزشک خود اطلاع دهید. یا تصمیم به بارداری دارید، دستورالعمل های پزشک خود را در مورد استفاده از انسولین دنبال کنید. کنترل دیابت در دوران بارداری بسیار مهم است. بالا بودن قند خون می تواند باعث بروز مشکلات زیادی برای مادر و جنین شود.

عوارض مصرف انسولین آسپارت چیست؟

علائم آلرژی به انسولین شامل قرمزی و تورم در محل تزریق، بثورات پوستی همراه با خارش در کل بدن، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، سرگیجه، تورم زبان یا گلو است.  در صورت مشاهده علائم آلرژی به انسولین، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

مهمترین عوارض دارو عبارتند از:

  • کاهش پتاسیم
  • کاهش قند خون
  • افزایش وزن بدن
  • تورم در دست ها و پاها
  • بثورات پوستی، خارش، قرمزی یا تورم
  • ضخیم شدن یا توخالی شدن پوست در ناحیه ای که دارو را تزریق کرده اید.

مصرف انسولین آسپارت در بارداری یا شیردهی

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می برید حتما موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. اگر باردار هستید یا تصمیم به بارداری دارید، دستورالعمل های پزشک خود را در مورد استفاده از انسولین به دقت دنبال کنید. کنترل دیابت در دوران بارداری بسیار مهم است. بالا بودن قند خون می تواند مشکلاتی را برای مادر و جنین ایجاد کند.

اگر یک دوره هیپوگلیسمی (قند خون پایین) دارید، نباید از NovoLog استفاده کنید. NovoLog یک انسولین سریع الاثر است که خیلی سریع شروع به کار می کند. بنابراین پس از استفاده از این دارو، باید ظرف 5 تا 10 دقیقه حتما یک وعده غذایی بخورید.

هرگز قلم یا کارتریج تزریق را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید. استفاده مشترک از قلم‌ها یا کارتریج‌های تزریق می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های خطرناکی مانند هپاتیت یا HIV از فردی به فرد دیگر شود.

هنگام مصرف نوولوگ از چه داروها و مواد غذایی اجتناب کنیم؟

انسولین آسپارت، عوارض، دستورالعمل ها، هشدارهای مصرف آن || پزشکت

انسولین می تواند باعث کاهش قند خون شود. بنابراین از رانندگی یا کار با ماشین آلات خودداری کنید تا زمانی که با تاثیرات دارو بر بدن خود کاملا آشنا شوید.

با بررسی برچسب دارو قبل از تزریق انسولین، از بروز اشتباهات دارویی خودداری کنید. از مصرف الکل یا استفاده از داروهای حاوی الکل خودداری کنید. الکل می تواند باعث کاهش قند خون شود و ممکن است در درمان دیابت شما اختلال ایجاد کند.

فراموش کردن مصرف یک دوز دارو

هر زمان که از NovoLog استفاده می کنید، حتما ظرف 5 تا 10 دقیقه یک وعده غذایی بخورید. برای جبران دوز فراموش شده از مصرف انسولین اضافی خودداری کنید. انسولین را همیشه در دسترس داشته باشید. قبل از تمام شدن کامل دارو، نسخه خود را دوباره تهیه کنید.

مصرف بیش از حد دارو

مصرف بیش از حد انسولین می تواند باعث افت شدید قند خون یا هیپوگلیسمی شود. مهمترین علائم هیپوگلیسمی شامل خواب آلودگی،سرگیجه، تاری دید، بی حسی، سوزن سوزن شدن در دهان، مشکل در صحبت کردن، ضعف عضلانی می باشد. همچنین هیپوگلیسمی در برخی موارد با عوارض بسیار خطرناکی مانند تشنج، کما و بی هوشی همراه است. معمولا بیماران به دلیل مشکل در خواندن سرنگ یا عدم آشنایی با نحوه مصرف دارو به اشتباه مقدار زیادی انسولین به خود تزریق می کنند. حفظ آرامش و خونسردی در این شرایط اهمیت زیادی دارد. در صورت تزریق بیش از حد انسولین سعی کنید، یک میان وعده شیرین بخورید.  خوردن یک ماده غذایی شیرین می تواند قند خون شما را خیلی سریع بالا ببرد. بعد از گذشت یکربع ساعت مجددا میزان قند خون خود را اندازه گیری کنید.

چگونه NovoLog را تزریق کنیم؟

NovoLog به صورت ویال، قلم انسولین از پیش پر شده و کارتریج موجود است. پیش از مصرف تاریخ تولید و انقضای دارو را با دقت بخوانید. اگر انسولین شما ذرات ریز دارد یا شفاف نیست از تزریق آن خودداری کنید. انسولین را می توانید در زیر پوست در ناحیه شکم زیر ناف، باسن، ران یا بازو تزریق کنید. بهتر است هر تزریق جدید حداقل به میزان چند سانتی متر با محل تزریق قبلی فاصله داشته باشد. پیش از تزریق دارو ناحیه مورد نظر را با الکل ضدعفونی کنید. کمی صبر کنید تا الکل روی پوست کاملا خشک شود و سپس تزریق را انجام بدهید. پزشک در مورد نحوه استفاده از ویال، قلم، یا کارتریج و نحوه تجویز صحیح تزریق به شما آموزش می دهد.

آیا داروی هومالوگ بهتر از انسولین آسپارت عمل می کند؟

به طور کلی، هر دو دارو یعنی انسولین آسپارت و هومالوگ جزء انسولین های سریع الاثر هستند، بنابراین به طور مشابه عمل می کنند. میزان تاثیر هر کدام از این داروها در بدن کاملا مشابه است به همین دلیل تداخلات دارویی و عوارض مشابهی نیز دارند.

آیا می توان انسولین آسپارت را بدون غذا مصرف کرد؟

انسولین آسپارت، عوارض، دستورالعمل ها، هشدارهای مصرف آن || پزشکت

مصرف NovoLog  یا انسولین آسپارت بدون خوردن غذا، شما را در معرض خطر بیشتری برای کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی قرار می دهد. ابتلا به افت شدید قند خون گاهی اوقات با تشنج، کما و خطر مرگ همراه است. عصبی یا مضطرب بودن، افزایش ضربان قلب، تب و لرز، سرگیجه، احساس خواب آلودگی، ضعف و گرسنگی بیش از حد از علائم افت شدید قند خون هستند. از پزشک خود سوال کنید که چگونه قند خون خود را کنترل کنید و در صورت بروز کاهش قند خون پایین چه کارهایی باید انجام دهید.

نکات مهم در مورد مصرف انسولین آسپارت

  • مراقب علائم قند خون بالا یا هیپرگلیسمی مانند افزایش تشنگی یا ادرار باشید.
  • تمام دستورالعمل های روی برچسب دارو را با دقت بخوانید و دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • شناسنامه پزشکی خود را همیشه همراه داشته باشید تا در مواقع اضطراری دیگران از ابتلا شما به دیابت مطلع شوند.
  • انسولین آسپارت را به پوستی که آسیب دیده، حساس، کبود، زخم، پوسته پوسته، دارای اسکار یا توده سفت است تزریق نکنید.
  • پس از استفاده از Novolog، باید ظرف 5 تا 10 دقیقه یک وعده غذایی بخورید. فیاسپ باید در ابتدای غذا یا 20 دقیقه پس از شروع غذا داده شود.
  • دستورالعمل های ارائه شده همراه با دارو را بخوانید و به دقت دنبال کنید. اگر متوجه این دستورالعمل ها نمی شوید، نحوه استفاده از دارو را از پزشک یا داروساز خود بپرسید.
  • Novolog یا انسولین آسپارت را دقیقاً طبق دستورالعمل روی برچسب یا طبق تجویز پزشک مصرف کنید. این دارو را در دوزهای بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده به کار نبرید.
  • هرگز قلم تزریق یا سرنگ را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید، حتی اگر سوزن آن عوض شده باشد. اشتراک گذاری این وسایل می تواند باعث انتقال عفونت یا بیماری از فردی به فرد دیگر شود.

اگر از قلم تزریقی استفاده می کنید، فقط قلم ارائه شده همراه دارو را به کار ببرید. اگر این دارو را با پمپ انسولین استفاده می کنید، انسولین آسپارت را با هیچ انسولین دیگری مخلوط یا رقیق نکنید.

با پزشکت در مورد مصرف انسولین آسپارت مشورت کنید.

انسولین آسپارت، عوارض، دستورالعمل ها، هشدارهای مصرف آن || پزشکت

سطح قند خون می تواند تحت تأثیر استرس، بیماری، جراحی، ورزش، مصرف الکل یا حذف وعده های غذایی قرار گیرد. بنابراین قبل از تغییر دوز یا برنامه دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

انسولین آسپارت تنها بخشی از یک برنامه درمانی است که شامل رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن، آزمایش قند خون و مراقبت های پزشکی خاص می باشد. دستورالعمل های پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

پزشک به شما نشان می‌دهد که انسولین آسپارت را در کدام قسمت از بدنتان تزریق کنید. تزریق انسولین آسپارت را هر بار در یک ناحیه متفاوت انجام بدهید. به عبارت دیگر دو بار پشت سر هم در یک محل تزریق نکنید.

انسولین آسپارت به صورت تزریق داخل ورید استفاده می شود. پزشک اولین دوز شما را به شما تزریق می کند و ممکن است نحوه استفاده صحیح از دارو را به شما آموزش دهد تا خودتان به تنهایی بتوانید آن را تزریق کنید.

از هر سوزن و سرنگ فقط یکبار استفاده کنید و سپس آنها را در یک ظرف ضد سوراخ قرار دهید. قوانین مربوط به نحوه دور انداختن سرنگ ها را از پزشک خود سوال کنید. دارو را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

مراقب علائم خود باشید!

گاهی ممکن است کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی را تجربه کنید. کاهش قند خون باعث احساس گرسنگی، سرگیجه، تحریک پذیری، گیجی، اضطراب یا لرزیدن در شما می شود. برای درمان سریع هیپوگلیسمی، یک منبع قندی سریع الاثر مانند آبمیوه، آب نبات سفت، کراکر، کشمش، یا نوشابه غیر رژیمی بخورید یا بنوشید.

انسولین آسپارت را در ظرف اصلی خود دور از گرما و نور نگهداری کنید. تا زمانی که برای تزریق آماده نشده اید، انسولین را از ویال به داخل سرنگ نکشید. انسولین را در سرما و شرایط انجماد قرار ندهید. اما انسولین را در یخچال نگهداری نکنید. انسولین یخ زده برای مصرف مناسب نیست و باید آن را دور بریزید.

در صورت داشتن هیپوگلیسمی شدید، پزشک ممکن است بای رفع عوارض کیت تزریق گلوکاگون را تجویز کند. بهتر است به اعضای خانواده یا دوستان نزدیک خود آموزش بدهید که چگونه در مواقع اضطراری این دارو را به شما تزریق کنند.

تزریق را فقط زمانی انجام بدهید که دارای آمادگی کامل باشید. این دارو باید شفاف و بی رنگ باشد. اگر دارو تغییر رنگ داده یا ذرات خارجی در آن وجود دارد از آن استفاده نکنید. برای دریافت داروی جدید با پزشک داروساز تماس بگیرید.

انسولین آسپارت پلمپ شده را می توانید در یخچال قرار دهید. اما مراقب باشید که باید آن را تا قبل از رسیدن تاریخ انقضا مصرف کنید. انسولین آسپارت باز شده باید ظرف 28 روز استفاده شود. همچنین این دارو را پس از مصرف باید در دمای اتاق نگهداری کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز