لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

راهکارهای افزایش شیر مادر

راهکارهای افزایش شیر مادر | پزشکت

فهرست مطالب

راهکارهای افزایش شیر مادر

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تقریباً نشان می دهد 75 درصد مادران در بدو تولد نوزاد شروع به شیر دادن به نوزادان خود می کنند، اما شیردهی در بسیاری از آنها در طی چند ماه اول به طور جزئی یا کاملاً متوقف می شود. یکی از شایع ترین دلایل توقف شیردهی، نگرانی از تولید ناکافی شیر است. بسیاری از خانم ها، شیر بسیار زیادی دارند. اما در مادرانی که نیاز به افزایش تولید شیر دارند، راهکار هایی برای افزایش شیر مادر وجود دارد. خانم ها در دوران شیردهی با استفاده از راهکارهای افزایش شیر مادر، می توانند با استفاده از چندین روش مبتنی بر شواهد شیر خود را افزایش دهند.

نحوه افزایش شیر مادر

راهکارهای افزایش شیر مادر | پزشکت

موارد زیر راهکارهای است که زنان می توانند برای افزایش شیر مادر انجام دهند. مدت زمان لازم برای تقویت شیردهی به مدت زمان شیردهی زن بستگی دارد.

رفلکس رها کردن

مکیدن پستان توسط کودک باعث آزاد شدن هورمون های ترشح شیر می شود. این رفلکس رها کردن نام دارد. رفلکس رها کردن زمانی رخ می دهد که عضلات در سینه های مادر منقبض شده و منجر به حرکت شیر از طریق مجاری شیری می شود، این اتفاق اندکی پس از شروع شیر خوردن در نوزاد اتفاق میفتد. تغذیه با شیر مادر 8 تا 12 بار در روز می تواند به برقراری و حفظ ترشح شیر کمک کند.

پمپاژ سینه بین شیردهی

پمپاژ پستان بین زمان شیردهی می تواند در افزایش شیر موثر باشد. گرم کردن سینه قبل از پمپاژ می تواند منجر به پمپاژ راحت تر شود.

شیردهی از هر دو پستان

در هر بار تغذیه بهتر است کودک از هر دو سینه مادر شیر بخورد. تحریک هر دو سینه می تواند به افزایش شیر کمک کند. پمپاژ همزمان شیر از هر دو سینه باعث افزایش تولید شیر  می شود.

 غذاها، گیاهان و مکمل ها

به گفته بنیاد تغذیه با شیر مادر کانادا، غذاها و گیاهانی وجود دارند که ممکن است تولید شیر مادر را افزایش دهند.

برخی از غذاها و گیاهان موثر در افزایش شیر مادر، عبارتند از:

  • سیر
  • زنجبیل
  • رازیانه
  • خار خار
  • شنبلیله
  • زغال اخته
  • اسپیرولینا

زنان شیرده بهتر است همیشه قبل از مصرف مکمل جدید به خصوص هنگام شیر دادن با پزشک خود مشورت کنند. حتی مصرف داروهای طبیعی در شیردهی می توانند منجر به بروز عوارض جانبی شوند.

دلایل احتمالی کاهش شیر مادر

راهکارهای افزایش شیر مادر | پزشکت

سلامت بانوان

فاکتورهای مختلفی وجود دارند که می تواند در رفلکس رها شده تاثیر بگذارند و باعث کاهش شیر مادر شود، از جمله این موارد می تواند به عوامل زیر اشاره کرد:

عوامل عاطفی

اضطراب و استرس می تواند در رفلکس رها شدن شیر مادر اختلال ایجاد کند و باعث کاهش شیر مادر شود. ایجاد یک محیط خصوصی و آرام بخش برای شیردهی و لذت بردن و بدون استرس می تواند به افزایش تولید شیر مادر کمک کند.

شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی ممکن است در تولید شیر اختلال ایجاد کند، از جمله:

داروهای خاص

داروهای حاوی pseudoephedrine، مانند سینوزیت و داروهای آلرژی و انواع خاصی از روش های پیشگیری از بارداری، ممکن است میزان شیر مادر را کاهش دهند.

سیگار کشیدن و الکل

استعمال سیگار و سوء مصرف الکل می تواند تولید شیر در زنان شیرده را کاهش دهد.

سابقه جراحی سینه

نداشتن بافت غده کافی به دلیل جراحی سینه مانند برداشتن کیست پستان یا ماستکتومی می تواند در شیردهی اختلال ایجاد کند. جراحی سینه و سوراخ کردن نوک سینه می تواند به اعصاب مرتبط با تولید شیر مادر آسیب برساند.

زمان ضرورت مراجعه به پزشک

مادرانی که نگران این هستند که کودک آن ها به اندازه کافی شیر نمی خورد یا احساس می کنند که کودک رشد خوبی ندارد بهتر است به پزشک مراجعه کنند. اگر مشکل تولید شیر کم باشد، پزشک می تواند به راحتی با چند تغییر در روش معمول یا روش تغذیه یا تنظیم دارویی مشکل را برطرف کند.

درمان خانگی برای افزایش شیر مادر

راهکارهای افزایش شیر مادر | پزشکت

استفاده از برخی درمان ها و دارو های خانگی برای افزایش شیر مادر تا حدودی موثر هستند و روش های بی خطری محسوب می شوند، از جمله:

تخم رازیانه
  • تخم رازیانه برای افزایش ترشح شیر در مادران شیرده بسیار عالی است.
  • تخم رازیانه دارای فیتواستروژن ها، مشابه استروژن است و که به تولید شیر بیشتر کمک می کند.
نحوه استفاده تخم رازیانه

با حل کردن آن ها در آب داغ برای چند دقیقه می توانید از دانه‌های رازیانه برای تهیه چای استفاده کنید. برای شیرینی آن می توانید عسل را اضافه کنید. خانم ها بهتر است برای افزایش شیر خود روزی دو بار این چای را میل کنند. اگر خیلی علاقه مند به چای نیستید، می توانید چند بار در روز یک قاشق مرباخوری از دانه های برشته شده تخم رازیانه را بجوید.

تخم شنبلیله
  • تخم شنبلیله حاوی دیوسژنین و فیتواستروژن است.
  • تخم شنبلیله یکی از بهترین گیاهان برای مادران شیرده برای افزایش تولید شیر است.

این دانه ها همچنین دارای galactagogue هستند که در مادرانی که تمایل به افزایش شیر خود دارند فوق العاده است. می توانید یک قاشق چایخوری پر از دانه شنبلیله مصرف کرده و آنها را در آب بجوشانید. دانه ها را صاف کنید. علاوه بر آن می توانید یک قاشق چایخوری عسل و زردچوبه را به آن اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود. این چای را حداقل دو تا سه بار در روز بنوشید. حتی می توانید جوانه شنبلیله را نیز با سالاد یا سبزیجات مخلوط کنید.

 خار خار
  • این گیاه برای از بین بردن سموم از بدن عالی است.
  • خارخار به عنوان یک مقوی عالی برای کبد عمل می کند.

علاوه بر آن، خارخار دارای استروژن است که به بهبود شیردهی کمک می کند. خانم های که می خواهند از آن استفاده کنند توجه داشته باشند که بهتر است خار خار را به صورت كپسول (2 تا 3 كپسول در روز) مصرف شود یا با افزودن 1/2 قاشق چای خوری آن در یك فنجان آب جوش، چایی درست کنند و بگذارند 20 دقیقه دم بکشد.

 دارچین
  • دارچین گیاهی معطر است که طعم غذاها را دلپذیر می کند.
  • از این گیاه برای افزایش جریان شیر مادر استفاده می شود.
  • به نظر می رسد دارچین باعث تقویت طعم شیر مادر می شود.

مادران شیرده بهتر است با مخلوط کردن پودر دارچین در آب گرم، نصف قاشق چایخوری عسل یا با افزودن آن به شیر، دارچین را مصرف کنند. خانم های که می خواهند از دارچین استفاده کنند باید یک یا دو ماه آن را مصرف کرده تا نتایج لازم را ببینند.

دانه زیره

راهکارهای افزایش شیر مادر | پزشکت

  • دانه های زیره در پخت و پز هندی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • زیره یک راهکار درمانی مؤثر برای درمان کمبود شیر مادر محسوب می شوند.

این دانه ها همچنین حاوی آهن زیادی هستند که در تامین انرژی بسیار مورد نیاز به یک مادر شیرده کمک می کند. خانم ها می توانند برای افزایش شیر خود یک قاشق چایخوری دانه زیره را با مقداری شکر مخلوط کرده و آن را قبل از خواب با شیر گرم میل کنند و یا دانه بو داده آن را همراه با سبزیجات در سالادها استفاده کنند.

سیر

این گیاه طبیعی در افزایش ترشح شیر مادر مفید و موثر است. همچنین گفته می شود اگر خانم های شیرده آن را به طور مرتب مصرف کند، باعث افزایش طعم شیر مادر می شود. سیر را می توان به هر شکل در آشپزی روزانه و یا هر روز 2-3 تا سیر خام استفاده کرد.

زنجبیل
  • زنجبیل به غیر از افزودن طعم به غذا نیز مزایای سلامتی زیادی دارد.
  • یکی از بهترین مزایای سلامتی آن، تقویت شیر ​​مادر است.

زنجبیل خواص galactagogue دارد که می تواند به تحریک تولید شیر مادر در مادران شیرده کمک کند. خانم های که برای تقویت شیردهی خود می خواهند از این راهکار استفاده کنند می توانند از زنجبیل تازه برای ادویه چای معمولی یا در آماده سازی های غذایی خود بهره بگیرند یا به سادگی پودر زنجبیل خشک شده را در مواد غذایی، چای و غیره اضافه کنند.

انیسون
  • انیسون خاصیت استروژنی دارد.
  • انیسون حاوی آنتول است و به رفع انسداد مجاری شیر و افزایش شیر مادر کمک می کند. 

مادران شیرده می توانند با اضافه کردن چند دانه انیسون (بادیان رومی) در آب داغ چای درست کرده و شکر یا عسل را برای طعم اضافه کنند. خانم ها در دوران شیردهی خود با خیال راحت می توانند دو تا سه فنجان آن را در روز مصرف کنند.

احتیاط در مورد مصرف گیاهان دارویی برای افزایش شیر مادر

در دسترس بودن این گیاهان طبیعی ممکن است باعث شود زنان در دوران شیردهی خود مقداری از آنها را انتخاب کرده و بلافاصله مصرف آنها را شروع کنند. با این حال، مصرف آن ها به همین سادگی نیست زیرا مادران باید آنچه که برای کودک سالم لازم است را مصرف کنند علاوه بر این، بدن مادر ممکن است نسبت به مواد غذایی که قبلاً استفاده می کرده، درست عکس العمل نشان ندهد. اما مادران شیرده نگران نباشند برای اطمینان از به دست آوردن بیشترین مزایای سلامتی از این گیاهان، اقدامات لازم را انجام دهند. اگرچه استفاده از گیاهان بسیار بی خطر است، اما برخی از خانم ها ممکن است آنها حساسیت نشان دهند. بنابراین، برای درمان مشکل کمبود شیر باید قبل از مصرف هر گیاهی احتیاط شود.

نقش پرستار در آموزش شیردهی صحیح

راهکارهای افزایش شیر مادر | پزشکت

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است کودک هنگام شیر دادن گریه، هیاهو کند و یا پریشان به نظر برسد، اما بعید نیست دلیل این امر از شیر مادر باشد. نیازهای هر کودک متفاوت است. بیشتر نوزادان در طی 24 ساعت به 8 تا 12 تغذیه نیاز دارند. هرچه کودک بزرگتر می شود، آنها با عملکرد بیشتری تغذیه می شوند. اگر میزان شیر مادر کم باشد، ممکن است کودک به تغذیه با شیرخشک نیاز پیدا کند. مادران شیرده بهتر است قبل از مکمل غذاهای غذایی با فرمول، با پزشک یا متخصص مشورت کنند.

  • مکمل های گیاهی فقط از یک مارک معتبر تهیه شوند.
  • در صورت بارداری، مصرف گیاهان دارویی می تواند منجر به عوارض کشنده شود.
  • خانم های شیرده بهتر است در دوران شیردهی خود از مصرف گیاهانی که به آنها حساسیت دارند پرهیز کنند.
  • قبل از مصرف هر دارو و حتی برای آموزش بهتر روند شیردهی بهتر است از یک پرستار آموزش دیده در این زمینه مشورت گرفته شود

یک متخصص شیردهی می تواند یک برنامه مکمل را به آن ها توصیه کند تا بتوانند شیر خود را افزایش دهند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/parenting/how-to-increase-breast-milk#seek-help

https://parenting.firstcry.com/articles/ayurvedic-remedies-to-increase-breast-milk-herbs-to-boost-lactation/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز