لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟

چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

رفتار با کودکان لجباز ، برای والدین یک چالش است زیرا وادار کردن آنها به کارهای اساسی مانند حمام، غذا خوردن یا خوابیدن یک نبرد روزمره است. والدین به طور ناخواسته با تسلیم شدن در برابر خشم، رفتار نادرست را در کودکان تشویق می کنند.

بهترین راه برای مقابله با کودک لجباز این است که به او نشان دهیم رفتار او درست نیست.

خصوصیات یک کودک لجباز

اگر کودک شما لجباز یا مصمم است قبل از هر اقدامی قوی، درک کودم مهم است. کودکان با اراده قوی می توانند بسیار باهوش و خلاق باشند. آنها سوالات زیادی را مطرح می کنند. آنها عقایدی دارند و دوست دارند مورد توجه قرار بگیرند. از طرف دیگر، بچه های لجباز به عقیده خود پایبند هستند و آماده شنیدن سخنان شما نیستند.

چند ویژگی که ممکن است کودکان لجباز از خود بروز دهند، عبارتند از:

  • آنها می توانند به شدت مستقل باشند.
  • آنها دوست دارند کارها را با سرعت خود انجام دهند.
  • آنها متعهد هستند و کاری را که دوست دارند انجام می دهند.
  • آنها دارای ویژگی های رهبری قوی هستند. آنها می توانند گاهی “رئیس” باشند.
  • همه کودکان عصبانی می شوند، اما ممکن است کودکان لجباز اغلب عصبانیت خود را بروز دهند.
  • آنها نیاز شدیدی به تصدیق و تمجید دارند. بنابراین آنها ممکن است اغلب مورد توجه شما قرار بگیرند.

روانشناسی کودک لجباز

لجبازی به معنای داشتن عزمی راسخ در انجام کاری یا اقدام به روشی خاص تعریف می شود. لجبازی در کودکان به دلیل تأثیرات محیطی می تواند ژنتیکی یا رفتاری اکتسابی باشد.

رفتار با کودکان لجباز ممکن است به صبر و تلاش بیشتری نیاز داشته باشد. زیرا شما باید الگوی رفتاری کودک خود را با دقت مشاهده و درک کنید. در مرحله بعدی، ما چند راهکار به شما می دهیم که می تواند در رفتار با کودکان لجباز به شما کمک کند.

نکات کمک کننده در رفتار با کودکان لجباز

چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟ | پزشکت

به حرف های کودکان لجباز گوش دهید.

ارتباط، یک خیابان دو طرفه است. اگر می خواهید فرزندتان به حرف های شما گوش دهد، باید اول مایل باشید که به حرف های او گوش دهید. کودکان لجباز ممکن است عقاید قوی و تمایل به بحث و گفتگو داشته باشند.

اگر احساس کنند که به آنها توجهی ندارید، ممکن است سرکش شوند. بیشتر اوقات، هنگامی که کودک شما اصرار دارد کاری را انجام دهد یا انجام ندهد، گوش دادن به کودک و گفتگوی آزاد درباره آنچه او را آزار می دهد، می تواند موثر باشد.

به عنوان مثال، اگر کودک شما برای خوردن ناهار تمایلی ندارد، پس کودک خود را وادار به غذا خوردن نکنید. در عوض، از آنها بپرسید که چرا نمی خواهند غذا بخورند ؟ این می تواند به دلیل بازیگوش بودن یا شکم درد باشد.

اگر می خواهید کودک پنج ساله لجباز شما حرف های شما را بشنود، سعی کنید با آرامش و عملی نزدیک شوید.

با کودکان لجباز ارتباط برقرار کنید اما آن ها را مجبور به کاری نکنید!

وقتی کودکان را مجبور به انجام کاری می کنید، آنها تمایل به سرکشی دارند و هر کاری را که نباید انجام می دهند. اصطلاحی که این رفتار را به بهترین وجه تعریف می کند، ضد خلاف است که از ویژگی های معمول کودکان لجباز است. با فرزندان خود ارتباط برقرار کنید.

به عنوان مثال، مجبور کردن کودک شش ساله خود که اصرار دارد قبل از خواب خود تلویزیون تماشا کند، فایده ندارد. در عوض، با آنها بنشینید و به آنچه تماشا می کنند علاقه نشان دهید. وقتی به آنها اهمیت می دهید، بچه ها احتمالاً پاسخ می دهند.

کودکانی که با والدین یا مراقبانشان ارتباط برقرار می کنند سازگاری بیشتری ایجاد خواهند داشت.

به کودکان لجباز گزینه هایی برای انتخاب بدهید.

چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟ | پزشکت

کودکان لجباز ممکن است طرز تفکر خودشان را داشته باشند و همیشه دوست ندارند به آنها گفته شود چه کاری انجام دهند. اگز به کودک چهار ساله لجباز خود بگویید که او باید ساعت 9 شب در رختخواب باشد و تنها چیزی که از او خواهید گرفت یک صدای بلند “نه” است. به فرزندان خود گزینه و حق انتخاب پیشنهاد دهید. اما دستور ندهید. به جای اینکه به آنها بگویید به رختخواب بروید، از آنها بپرسید که آیا می خواهی داستان A یا B قبل از خواب را بخوانیم.

فرزند شما می تواند به سرکشی ادامه دهد و بگوید، “من به رختخواب نمی روم!”. وقتی این اتفاق افتاد، خونسرد باشید و به آنها بگویید که “خوب، این یکی از گزینه ها نبود”. می توانید همان کار را به دفعات لازم و تا حد ممکن با آرامش تکرار کنید.

همانطور که گفته شد، گزینه های زیاد نیز خوب نیستند. به عنوان مثال، درخواست از کودک خود برای انتخاب یک لباس از کمد لباس می تواند او را گیج کند. با به حداقل رساندن دو یا سه گزینه لباس انتخاب شده  می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

در برخورد با کودکان لجباز آرام و صبور باشید.

فریاد کشیدن بر سر یک کودک سرکش، گفتگوی معمولی بین والدین و کودک را به یک مسابقه فریاد آور تبدیل می کند. کودک شما ممکن است پاسخ شما را به عنوان دعوت به درگیری لفظی بداند. این فقط اوضاع را بدتر می کند. به کودک خود کمک کنید تا نیاز به انجام کاری یا رفتاری خاص را درک کند.

برای حفظ آرامش هر آنچه لازم است را انجام دهید .در خانه موسیقی آرام یا آرامش بخش پخش کنید تا حتی فرزندانتان بتوانند گوش دهند. هر چند وقت یکبار موسیقی مورد علاقه فرزند خود را پخش کنید. به این ترتیب می توانید “توجه” آنها را جلب کرده و همچنین بتوانید آنها را آرام کنید.

به کودکان لجباز احترام بگذارید.

چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟ | پزشکت

فرزند شما اگر نظری را به او تحمیل کنید احتمالاً نمی پذیرد. در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید احترام را در روابط خود الگو قرار دهید:

  • برای همه فرزندان خود قوانین سازگار داشته باشید.
  • به دنبال همکاری باشید، در پایبندی به کار ها اصرار نکنید.
  • منظورتان را به آنها بگویید و آنچه را قول داده اید را انجام دهید.
  • با آنها همدردی کنید. هرگز احساسات یا عقاید آنها را نادیده نگیرید.
  • بگذارید فرزندانتان هر کاری را که می توانند برای خودشان انجام دهند.

با کودکان لجباز مدارا کنید.

کودکان لجباز با اراده قوی نسبت به نحوه رفتار بسیار حساس هستند. بنابراین مراقب لحن، زبان بدن و واژگانی که استفاده می کنید باشید. هنگامی که از رفتار شما ناراحت می شوند، آنچه را که می دانند برای محافظت از خود انجام می دهند، عصبانی می شوند، داد و بیداد می کنند و … .

  • تغییر نحوه رفتار شما با کودک لجباز می تواند نحوه واکنش او را تغییر دهد. به جای اینکه به آنها بگویید چه کاری انجام دهند، با آنها همکاری کنید.
  • به جای جمله های “من می خواهم تو انجام دهی” از عباراتی مانند “بیایید این کار را انجام دهیم …”، “چطور ما آن را امتحان می کنیم.” استفاده کنید.
  • از فعالیت های سرگرم کننده استفاده کنید تا فرزندان خود را وادار به انجام کاری کنند. به عنوان مثال، اگر می خواهید کودک لجباز شما اسباب بازی های خود را کنار بگذارد، خودتان شروع به انجام آن کنید و از او بخواهید به شما کمک کند.
  • همچنین می توانید زمان فعالیت را تعیین کرده و کودک را به چالش بکشید تا اسباب بازی ها را سریعتر جمع کند. این یک ترفندی است که بیشتر جواب می دهد.

مذاکره کنید.

گاهی لازم است با فرزندان خود مذاکره کنید. آنها وقتی به خواسته خود نمی رسند، عمل می کنند. با پرسیدن چند سوال مانند “چه چیزی شما را آزار می دهد؟” شروع کنید. “مشکلی هست؟” یا “آیا چیزی می خواهید؟” تا آنها را وادار کند در این مورد صحبت کنند. این به آنها می گوید که شما به خواسته های آنها احترام می گذارید و مایلید نظر شان را بشنوید.

  • مذاکره لزوماً به این معنا نیست که شما همیشه در برابر خواسته های آنها تسلیم شوید.
  • به عنوان مثال، ممکن است کودک شما در یک ساعت مشخص حاضر به خوابیدن نباشد. به جای اصرار، یک ساعت خواب را که مناسب هر دوی شما باشد، امتحان و مذاکره کنید.

کودکان از طریق مشاهده و تجربه، یاد می گیرند. اگر ببینند که والدینشان دائماً با هم بحث می کنند، یاد می گیرند که از آن تقلید کنند. اختلافات زناشویی بین والدین می تواند منجر به ایجاد یک محیط استرس زا در خانه شود و بر روحیه و رفتار فرزندان تأثیر بگذارد. طبق یک مطالعه، اختلافات زناشویی ممکن است منجر به کناره گیری اجتماعی و حتی پرخاشگری در کودکان شود.

دیدگاه کودک را درک کنید.

چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟ | پزشکت

برای درک بهتر رفتار کودک لجباز خود، سعی کنید از منظر او به اوضاع نگاه کنید. خود را جای فرزند خود بگذارید و سعی کنید تصور کنید که کودکانی که باید چنین رفتاری را پشت سر بگذارند. هرچه کودک خود را بیشتر بشناسید، بهتر می توانید با رگه های لجبازی او کنار بیایید.

با کودک همدردی کنید در حالی که تسلیم خواسته های او نشده اید. می توانید ناامیدی، عصبانیت یا ناامیدی آنها را درک کنید و در حالی که محکم هستید از آنها حمایت کنید.

به عنوان مثال، اگر کودک شما تمایلی به انجام تکالیف خود ندارد، تکالیف او را سامان دهی کنید. اگر کودک شما کارهای زیادی برای انجام دادن دارد یا اگر کودک شما قادر به تمرکز نیست، می توانید با تقسیم تکالیف به کارهای کوچکتر که در مدت زمان کوتاهی انجام می شود، به او کمک کنید. می توانید بین کارها وقفه های کوتاه، یک یا دو دقیقه ای بگذارید تا خستگی آنها کمتر شود.

رفتار مثبت را تقویت کنید.

مواقعی پیش می آید که شما نمی دانید با کودکان لجباز برای کنترل خشم و رفتار پرخاشگرانه آنها چه باید بکنید. اما اگر بدون فکر عکس العمل نشان دهید، ممکن است نگرشی منفی نسبت به مسئله ایجاد کرده و حتی ناخواسته رفتار منفی آنها را تقویت کنید.

به عنوان مثال، ممکن است کودک شما بگوید “نه!” تقریباً به هرچیزی که میگی به این فکر کنید. یکی از راه های تغییر دادن پاسخ های منفی کودک لجباز شما، بازی “بله” است، یک استراتژی هوشمندانه که توسط سوزان استیفلمان، درمانگر ازدواج و خانواده توصیه می شود.

هنگام انجام این بازی، کودک شما باید به همه چیز “بله” یا “نه” بگوید. سوالاتی مانند “شما بستنی را دوست دارید، نه؟” “آیا شما عاشق بازی با اسباب بازی های خود هستید؟ احتمالاً کودک شما “بله” می گوید. هرچه کودک شما بیشتر پاسخ مثبت دهد، به احتمال زیاد احساس شنیده شدن و قدردانی در او بیشتر می شود.

چگونه کودک لجباز را مجازات کنیم؟

چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟ | پزشکت

کودکان به قوانین و نظم نیاز دارند. فرزند شما باید بداند که عواقب خوب یا بدی برای اعمال خود به دنبال خواهد داشت.

مطمئن باشید که آنها کاملاً از عواقب قانون شکنی آگاه هستند. پیامدها باید فوری باشند. تعیین ساعت استراحت، کاهش زمان بازی یا زمان تلویزیون و اختصاص دادن کارهای کوچک می تواند چند روش برای تربیت کودک باشد. براساس مشکل، می توانید عواقبی را تعین کنید.

به یاد داشته باشید که هدف این نیست که کودک را تنبیه کنید بلکه به او بفهمانید که رفتار او اشتباه است.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/effective-ways-to-deal-with-stubborn-kids_0076976/

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز