لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مشکلات پا نشان دهنده چه بیماری هایی است؟

مشکلات پا نشان دهنده چه بیماری هایی است؟ | پزشکت

فهرست مطالب

مشکلات پا نشان دهنده چه بیماری هایی است؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مشکلات پا نشان دهنده چه بیماری هایی است؟ مشکلات پا می تواند نشان دهنده بیماری و یا وضعیت جدی تر در قسمت دیگری از بدن باشد که احتمال دارد نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد. رفلکسولوژیست ها و طرفداران ماساژدرمانی پا در سراسر جهان مدتی است ادعا کرده اند که دستکاری نقاط پا می تواند سلامت اندام های داخلی را بهبود بخشد. شواهد کمی برای اثبات این امر وجود دارد، اما واضح است که جنبه هایی از سلامت عمومی فرد گاهی در پاها ظاهر می شود. هنگام ایستادن یا راه رفتن، پاها وزن کل بدن را تحمل می کنند.

پا حاوی یک چهارم استخوان های بدن و دارای 33 مفصل، 100 تاندون، ماهیچه و رباط، اعصاب و عروق خونی بی شماری که تمام راه را به قلب، ستون فقرات و مغز متصل می کنند.

بنابراین تعجب آور نیست که وقتی پاها دچار مشکل می شوند، بر کل بدن تأثیر می گذارد. حفظ سلامت پاها از اهمیت حیاتی برای رفاه ما برخوردار است. حدود 250،000 غده عرق در یک جفت پا وجود دارد که روزانه 1/2 پیمانه عرق تولید می کنند. وقتی فردی می دود، پاهای او سه تا چهار برابر وزن بدن او تحمل می کند. در ایالات متحده، حدود 19 درصد از مردم هر ساله مشکل پا دارند.

 گرفتگی و اسپاسم پا

مشکلات پا نشان دهنده چه بیماری هایی است؟ | پزشکت

اسپاسم های عضلانی شاید ناراحت کننده است، همچنین می تواند نشانه هایی از نقص در بدن باشد. اسپاسم می تواند ناشی از کم آبی بدن باشد. هیدراتاسیون ناکافی می تواند به این معنا باشد که ماهیچه ها اکسیژن کافی دریافت نمی کنند و کمبود یا عدم تعادل الکترولیت ها یا مواد مغذی به ویژه سدیم، کلسیم، پتاسیم یا منیزیم وجود دارد. این می تواند یک عارضه جانبی داروهای دیورتیک باشد که هدف آن کاهش مایعات اضافی در بدن است. اگر اسپاسم هنگام راه رفتن رخ دهد، می تواند نشان دهنده یک مشکل گردش خون باشد. اسپاسم همچنین می تواند ناشی از فعالیت بیش از حد یا کشش ناکافی هنگام ورزش باشد. در نهایت، نوع کفش هم می تواند کمک کند.

بزرگ شدن انگشت شست پا

نقرس می تواند باعث قرمز، گرم و متورم و دردناک شدن انگشت پا شود. نقرس شایع ترین نوع التهاب مفاصل در مردان است. این یک نوع آرتریت التهابی است و زمانی رخ می دهد که اسید اوریک بیش از حد یا مونوسدیم اورات در بافت ها و مایعات بدن تجمع می یابد.

از آنجا که کریستال های اسید اوریک در خنک ترین قسمت بدن جمع می شوند، نقرس به طور معمول در انگشت شست پا ظاهر، و این جایی است که علائم ابتدا ظاهر می شوند. افرادی که اضافه وزن دارند و کسانی که گردش خون ضعیفی دارند، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. الکل، رژیم غذایی غنی از گوشت و برخی از داروها می توانند خطر را افزایش دهند.

داروهای ضد التهابی شاید کمک کننده باشند، اما نقرس مکرر می تواند منجر به نوعی آرتروز دژنراتیو به نام آرتریت نقرس شود. نقرس همچنین خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.

سرد و یا داغ شدن پاها

مشکلات پا نشان دهنده چه بیماری هایی است؟ | پزشکت

سردی پا می تواند نشان دهنده طیف وسیعی از مشکلات از جمله گردش خون ضعیف، دیابت، کم کاری تیروئید و کم خونی باشد.

پاهایی که رنگ آنها از قرمز به سفید تغییر می کند، می تواند نشانه ای از بیماری رینود باشد که در آن عصب ها هنگامی که اعصاب نسبت به سرما بیش از حد واکنش نشان می دهند، تنگ می شوند. برای افراد مبتلا به بیماری اولیه رینود، اجتناب از سرماخوردگی و تنباکو به طور معمول کمک می کند. اما 20 درصد موارد، ناشی از یک بیماری زمینه ای، به ویژه بافت های همبند است. این می تواند جدی تر باشد.

التهاب پا

التهاب پاها طیف وسیعی از مشکلات را نشان می دهد، که برخی از آنها می تواند خطرناک و جدی باشد. این بیماری ها از گردش ضعیف و نارسایی قلبی مرتبط، نارسایی کلیه یا کبد، تا ترومبوز ورید عمقی (DVT) یا لخته شدن خون، تجمع لنفاوی و سلولیت و سایر موارد متفاوت است.

اگر قرمزی، گرما و التهاب وجود داشته باشد، می تواند نشان دهنده عفونت باشد. کبودی و التهاب نشان دهنده پیچ خوردگی یا شکستگی است.  التهاب بدون درد در پاها هنگام تجمع مایعات در بدن رخ می دهد و جاذبه به این معنی است که مایعات در پاها جمع می شود. درمان خانگی شامل بالا بردن پا هنگام نشستن، ورزش کردن پاها، کاهش مصرف نمک و اجتناب از لباس های تنگ است. کاهش وزن می تواند به برخی از افراد کمک کند.

ناخن های قاشقی پا

تغییر رنگ ناخن های پا و زخم هایی که بهبود نمی یابند نشان دهنده یک اختلال سیستمیک است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. ناخن های پا مقعر یا koilonychia نه تنها زیبا نیست، بلکه می تواند نشانه ای از بیماری های سیستمیک نیز باشد. این به طور عمده با کمبودهای تغذیه ای و به ویژه کم خونی فقر آهن همراه است. کم خونی با سوء تغذیه، خونریزی داخلی، بدخیمی و بیماری سلیاک ارتباط دارد. ناخن های پا به شکل قاشق همچنین می تواند نشانه ای از یک اختلال ژنتیکی، مشکلات گردش خون، بیماری های خود ایمنی و شرایط اسکلتی عضلانی باشد.

 ناخن های رنگی

ناخن های زرد پا در بین زنانی که همیشه لاک می زنند شایع است، اما می توانند نشانه مشکل جدی تری باشند.

شرایط مرتبط با زرد شدن ناخن های پا عبارتند از:

  • سل
  • زردی ناشی از مشکلات کبدی
  • التهاب غده تیروئید و حتی سینوزیت

آنها همچنین می توانند برونکوکتاز را نشان دهند، یک بیماری ریوی که احتمال دارد منجر به مشکلات تنفسی شود.

رنگ و بافت ناخن می تواند تنوع وسیع تری از مشکلات سیستمیک را منعکس کند. اگر تغییر رنگ یا تغییر شکل ناخن وجود دارد و این امر با استفاده از لوازم آرایشی ارتباطی ندارد، بهتر است از مشاوره پزشکی استفاده کنید.

سوزن و سوزن شدن پا

مشکلات پا نشان دهنده چه بیماری هایی است؟ | پزشکت

بی حسی یا سوزن سوزن شدن پا می تواند نشانه ای از مشکلات گردش خون یا آسیب به سیستم عصبی محیطی باشد، احتمالاً یک عصب به دام افتاده یا نشان دهنده طیف وسیعی از بیماری ها است. در افراد مبتلا به دیابت، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض قند خون بالا می تواند باعث آسیب عصبی و منجر به سوزن سوزن شدن پا شود. طبق گفته انجمن ملی MS، بی حسی یا “سوزن سوزن شدن” در اندام ها اغلب یکی از اولین علائم بیماری ام اس است. به ندرت، بی حسی یا سوزن سوزن شدن می تواند نشانه تومور یا سکته مغزی باشد.

درد مفاصل انگشتان پا

روماتیسم مفصلی بیماری است که بر استخوان های مفاصل تأثیر می گذارد. اولین علائم معمولاً در دست و پا دیده می شود و مچ پای 90 درصد از افراد مبتلا به این بیماری تحت تأثیر قرار می گیرند.

در آرتریت روماتوئید، مخاط مفاصل یا سینوویوم متورم و ملتهب می شود. رباط ها و بافت های مفصلی و پشتیبان، آسیب دیده و منجر به کاهش تحرک می شوند. تغییر شکل احتمال دارد در انگشت با نرم شدن استخوان ها، شکستگی های ناشی از استرس و ریزش استخوان ایجاد شود.

استراحت، استفاده از کیسه یخ و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، می تواند به تسکین علائم و کاهش درد و التهاب کمک کند. کفش مناسب و کاهش فشار به اصلاح شکل پا کمک و برخی از افراد از بریس استفاده می کنند.

تزریق استروئید، التهاب را در مراحل اولیه کاهش می دهد، اما شاید در نهایت جراحی لازم باشد.

افتادگی پا

اگر فردی دچار افتادگی پا شود، نمی تواند قسمت جلویی پا را بلند کند. این نشانه مشکل ماهیچه ای، عصبی یا آناتومیکی است.

آسیب عصبی یا عضلانی احتمال دارد تا گردن یا شانه وجود داشته باشد. شاید باعث شود پا هنگام راه رفتن کشیده شود، یا راه رفتن غیرمعمول ایجاد شود، ران خود را بالا بکشید تا پا بتواند حرکت کند.

افتادگی پا می تواند ناشی از آسیب عصبی در پا یا آسیب در حین عمل لگن باشد. گاهی اوقات به بیماری عصبی مانند فلج اطفال یا اختلال مغزی یا نخاعی مربوط می شود. فرد مبتلا به بیماری ام اس یا سکته مغزی احتمال دارد دچار افتادگی پا شود.

درمان و پیامدهای آن بستگی به علت زمینه ای دارد. بریس یا آتل می تواند به حفظ وضعیت طبیعی پا کمک کند، فیزیوتراپی به راه رفتن و تحریک عصبی گاهی به بلند شدن پا کمک می کند. جراحی می تواند برای درمان اعصاب، جوش خوردن استخوان ها یا اصلاح وضعیت تاندون ها انجام شود.

زخم های مداوم

مشکلات پا نشان دهنده چه بیماری هایی است؟ | پزشکت

در زخم های مداوم علامت شایع دیابت نوروپاتی یا آسیب به اعصاب است. این بدان معناست که بیماران قادر به احساس یا مشاهده صدمات نیستند، به عنوان مثال، داشتن سنگ در پا یا تاول.

اگر زخم ها بدتر و عفونی شوند، می توانند منجر به زخم و گانگرن و نیاز به قطع عضو شوند. آسیب عصبی همچنین می تواند باعث تغییر شکل پا و انگشتان شود.

علائم دیگر دیابت که در پا ظاهر می شود شامل خشکی، ترک خوردگی و لایه برداری پوست، پینه و گردش خون نامناسب است. بنابراین، دفعه بعد که با پاهای خود مشکل جزئی دارید، توجه داشته باشید. مشکلات پاها احتمال دارد شما را نکشند، اما می توانند به فرد را در مورد مشکل جدی تری هشدار دهند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/310678

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز