لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

سطح بالا و پایین اسید اوریک نشانه چیست؟

سطح بالا و پایین اسید اوریک نشانه چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سطح بالا و پایین اسید اوریک در بدن می تواند با بروز برخی علائم و عوارض همراه باشد. پس بهتر است معنی سطح بالا و پایین اسید اوریک در بدن را بدانید. اسید اوریک یک ماده زائد در بدن است. گاهی اوقات، اسید اوریک در مفاصل و بافت ها تجمع می یابد و باعث ایجاد مشکلات زیاد سلامتی می شود. مشکلات شامل نقرس، نوعی آرتریت است.

در این مقاله، سطوح معمولی کم، طبیعی و زیاد اسید اوریک برای مردان و زنان را لیست می کنیم. ما همچنین توضیح می دهیم که چه شرایط سلامتی با داشتن سطوح بالا یا پایین مرتبط است.

پورین ها مواد شیمیایی هستند که به طور طبیعی در بدن و در برخی غذاها وجود دارند. هنگامی که بدن پورین ها را تجزیه می کند، اسید اوریک به عنوان یک محصول زائد ایجاد می شود. کلیه ها پورین را از خون فیلتر کرده و در ادرار از بدن خارج می کنند.

با این حال، اسید اوریک گاهی اوقات می تواند در خون تجمع یابد. اصطلاح پزشکی برای این هایپر اوریسم است.  اگر بدن بیش از حد اسید اوریک تولید کند یا به اندازه کافی از آن خلاص نشود، ممکن است هایپر اوریسم رخ دهد. اسید اوریک زیاد در خون می تواند منجر به تشکیل کریستال در مفاصل و بافت ها شود که ممکن است باعث التهاب و علائم نقرس شود.

میزان اسید اوریک در مردان و زنان چه مقدار است؟

وجود مقداری اسید اوریک در خون طبیعی است. با این حال، اگر سطح اسید اوریک بالاتر یا پایین تر از یک محدوده طبیعی باشد، می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. سطوح بالای اسید اوریک می تواند خطر نقرس را افزایش دهد.

جدول زیر سطوح پایین، طبیعی و زیاد اسید اوریک در خون را نشان می دهد. همه مقادیر بر حسب میلی گرم بر دسی لیتر (mg/dl) است.

سطح اسید اوریک مردان زنان
کم زیر 2.5 میلی گرم در دسی لیتر زیر 1.5 میلی گرم در دسی لیتر
طبیعی 2.5-7.0 میلی گرم/دسی لیتر 1.5-6.0 میلی گرم در دسی لیتر
بالا بالاتر از 7.0 میلی گرم در دسی لیتر بالاتر از 6.0 میلی گرم در دسی لیتر

علل اسید اوریک بالا چیست؟

سطح بالا و پایین اسید اوریک نشانه چیست؟ | پزشکت

علل سطوح اسید اوریک بالا همیشه روشن نیست. با این حال، عوامل ژنتیکی و محیطی، مانند رژیم غذایی و سلامتی، هر دو در بالا بودن اسید اوریک نقش دارند.

عوامل خطر برای هایپراوریسمی عبارتند از:

  • دیابت
  • نوشیدن الکل
  • فشار خون بالا
  • سندرم متابولیک
  • رژیم غذایی پورین بالا
  • استفاده از دیورتیک ها

برخی شرایط پزشکی و درمانی به ویژه نقرس، درمان سرطان و بیماری کلیوی، با سطح بالای اسید اوریک همراه است.

بیماری های کلیوی

نقرس

نقرس معمولاً فقط بر روی یک مفصل تأثیر می گذارد. در افراد مبتلا به این بیماری، اسید اوریک در مفاصل و بافت ها تجمع می یابد و باعث درد، تورم و تغییر رنگ می شود. نقرس بیشتر مفاصل انگشتان پا، مچ پا و زانو را تحت تاثیر قرار می دهد.

درمان سرطان

وقتی سلول ها می میرند، پورین آزاد می کنند. هنگامی که بدن آنها را تجزیه می کند، اسید اوریک را آزاد می کند. برخی از درمان های سرطان مانند شیمی درمانی، می توانند باعث مرگ سلول های بدن شوند. آزمایش اسید اوریک ممکن است بخشی از مراقبت های پزشکی برای افرادی باشد که سرطان دارند.

بیماری کلیوی

کلیه ها مواد زائد خون، از جمله اسید اوریک را تصفیه می کنند. بیماری کلیوی به کلیه ها آسیب می رساند و از عملکرد طبیعی آنها پیشگیری می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، مواد زائد شامل اسید اوریک می توانند در خون تجمع کنند.

سندرم فانکونی

داشتن سطح پایین اسید اوریک نادر است. شایع ترین بیماری که باعث کاهش سطح اسید اوریک می شود سندرم فانکونی است. سندروم فانکونی یک بیماری نادر کلیه است. در افراد مبتلا به این بیماری، کلیه ها نمی توانند مواد مغذی خاصی را به بدن جذب کنند. سندرم فانکونی می تواند باعث کمبود انرژی، کم آبی بدن و مشکلات استخوان ها شود. فرد مبتلا به این بیماری سطح اسید اوریک پایینی خواهد داشت زیرا مقدار زیادی از این ماده در ادرار از بدن خارج می شود.

علائم سطوح بالا و پایین اسید اوریک چیست؟

سطح بالا و پایین اسید اوریک نشانه چیست؟ | پزشکت

ممکن است فردی با سطح اسید اوریک بالا یا پایین همیشه علائم نداشته باشد. علائم اسید اوریک بالا یا پایین شاید تا زمانی که فرد سطوح خارج از محدوده طبیعی را برای مدت طولانی نداشته باشد، ظاهر نشود. ظاهر نشدن علائم می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند.

علائم نقرس، که با سطح بالای اسید اوریک مرتبط است، عبارتند از:

  • مفاصل دردناک یا متورم
  • مفاصلي كه هنگام لمس احساس گرما مي كنند.
  • پوست براق و تغییر رنگ یافته در اطراف مفاصل

علائم سنگ کلیه، که سطح بالای اسید اوریک می تواند ایجاد کند، عبارتند از:

  • کمردرد
  • درد پهلو
  • نیاز به دفع بیشتر
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ادرار کدر، بوی غیر معمول یا حاوی خون است.

سطوح پایین اسید اوریک، کمتر از سطوح بالا شایع است. افرادی که سطح اسید اوریک پایینی دارند ممکن است بیش از حد معمول ادرار کنند که در صورت عدم نوشیدن آب کافی باعث کم آبی بدن می شود.

چگونه مقدار اسید اوریک تشخیص داده می شود؟

در صورت داشتن علائم نقرس یا سنگ کلیه یا تحت درمان سرطان، ممکن است فرد به آزمایش نیاز داشته باشد. این آزمایش هیچ خطری ندارد.

یک پزشک احتمال دارد نمونه کوچکی از خون را با سوزن بگیرد یا از فرد بخواهد تا ادرار خود را در یک دوره 24 ساعته جمع آوری کند. سپس تکنسین های آزمایشگاهی نمونه را از نظر سطح اسید اوریک آزمایش می کنند.

پزشکان گاهی اوقات یک آسپیراسیون مفصلی نیز انجام می دهند. آسپیراسیون مفصلی، برداشتن مقدار کمی مایع از مفصل است که با استفاده از یک سوزن و سرنگ انجام می گیرد. وجود بلورهای اسید اوریک در مایع نشان دهنده نقرس است.

اگر پزشک برای تشخیص مشکلات مربوط به سطح اسید اوریک به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشد، ممکن است معاینه فیزیکی انجام دهد و در مورد سابقه پزشکی و علائم فعلی فرد سوالاتی بپرسد. گاهی اوقات، سطح اسید اوریک در فرد بالا می رود اما هیچ علامتی ندارد. بعید به نظر می رسد که آنها نیاز به درمان داشته باشند مگر اینکه علائم را نشان دهند.

نتایج آزمایش اسید اوریک نشان دهنده چیست؟

میزان اسید اوریک بر اساس جنسیت متفاوت است. مقادیر عادی1.5 تا 6.0 میلی گرم/دسی لیتر (میلی گرم/دسی لیتر) برای زنان و 2.5 تا 7.0 میلی گرم در دسی لیتر برای مردان است. با این حال، مقادیر ممکن است بر اساس آزمایشگاه انجام آزمایش متفاوت باشد.

سطوح پایین اسید اوریک کمتر از سطوح بالا شایع است و نگرانی کمتری برای سلامتی دارد.

Hyperuricemia به عنوان سطح اسید اوریک خون بیشتر از 6.0 میلی گرم در دسی لیترمنبع معتبردر زنان و بیشتر از 7.0 میلی گرم در دسی لیتر در مردان تعریف می شود با توجه به کالج روماتولوژی آمریکا (ACR)، در صورت ابتلا به نقرس، سطح هدف اسید اوریک شما باید کمتر از 6.0 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

سطوح بالای اسید اوریک در خون شما معمولاً نشان می دهد که بدن شما بیش از حد اسید اوریک تولید می کند یا کلیه های شما اسید اوریک کافی را از بدن دفع نمی کنند. ابتلا به سرطان یا تحت درمان سرطان نیز می تواند سطح اسید اوریک شما را افزایش دهد.

درمان سطوح بالا و پایین چیست؟

سطح بالا و پایین اسید اوریک نشانه چیست؟ | پزشکت

برخی از غذاها حاوی پورین هستند که وقتی بدن آنها را تجزیه می کند، اسید اوریک ایجاد می کند. داشتن رژیم غذایی غنی از پورین می تواند باعث تجمع اسید اوریک در خون شود. نمی توان به طور کامل از پورین ها اجتناب کرد زیرا مقادیر کمی در بسیاری از غذاها وجود دارد. با این حال، یک فرد می تواند رژیم پورین پایینی را دنبال کند و اقدامات دیگری را برای کاهش سطح پورین انجام دهد.

غذاهایی که حاوی سطوح متوسط یا زیاد پورین هستند عبارتند از:

  • الکل
  • بیکن
  • صدف
  • ساردین
  • بوقلمون
  • شاه ماهی
  • ماهی قزل آلا
  • گوشت گوساله

فردی که نقرس دارد باید این غذاها را در رژیم غذایی خود محدود کند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و استروئیدها می توانند درد و التهاب را کاهش دهند. افراد همچنین می توانند برای پیشگیری از بروز بیماری نقرس اقداماتی را انجام دهند. این اقدامات شامل موارد زیر می باشد:

  • اجتناب از الکل
  • حفظ وزن متوسط
  • محافظت از مفاصل با ورزش های سبک و کم ضربه مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا

فردی که نقرس دارد معمولاً هر 6 ماه یکبار نیاز به آزمایش اسید اوریک دارد. حفظ سطح اسید اوریک در محدوده خاصی می تواند درد، آسیب مفصلی و عوارض نقرس را کاهش دهد.

اسید اوریک چیست؟ 

سطح بالا و پایین اسید اوریک نشانه چیست؟ | پزشکت

اسید اوریک یک ماده زائد است که در صورت تجمع زیاد در بدن می تواند به مفاصل و بافت آسیب برساند. هنگامی که فرد دارای سطح بالای اسید اوریک است برای مدت طولانی، دچار مشکلات سلامتی می شود.

اگر فردی مبتلا به نقرس است، مهم است که سطح اسید اوریک را در محدوده طبیعی نگه دارد. انجام این کار می تواند علائم را بهبود بخشد و خطر ابتلا به نقرس را کاهش دهد.

نقرس نوعی آرتریت است که زمانی ایجاد می شود که سطح اسید اوریک خون به طور غیرطبیعی بالا باشد. اسید اوریک در مفاصل، اغلب در پا و انگشتان بزرگ، کریستال ایجاد می کند که باعث تورم شدید و دردناک می شود.

برخی از افراد برای درمان نقرس به دارو نیاز دارند، اما تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی نیز ممکن است کمک کننده باشد. کاهش اسید اوریک می تواند خطر ابتلا به نقرس را کاهش دهد و حتی ممکن است در افراد مبتلا به این عارضه از بروز مجدد آن پیشگیری کند.

با این حال، خطر نقرس به عوامل متعددی بستگی دارد، بنابراین مهم است که با پزشک در مورد بهترین راهکارهای پیشگیری از نقرس صحبت کنید.

ابتلا به هرگونه بیماری های کلیه و حتی بیماری های خودایمنی مانند لوپوس و تغییر در سطح اسیداوریک می تواند با عوارض جانبی همراه باشد. پس بهتر است در شرایطی که جواب آزمایش پاتولوژی شما هر گونه نتایج غیرطبیعی را نشان می دهد به دنبال درمان وضعیت خود باشید. مشاوره گرفتن از متخصصین پزشکی مربوطه مانند اورولوژی و حتی نفرولوژی و یا متخصصین پزشکی دیگر می تواند نگرانی های شما را در این زمینه کاهش دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز