لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

لخته خون در ساق پا را چگونه از بین ببریم؟

لخته های ساق پا را چگونه از بین ببریم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

لخته خون در ساق پا را چگونه از بین ببریم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر متوجه تغییر رنگ پوست، تورم و رنگ قرمز مایل به آبی در هر یک از پاهای خود شدید، به احتمال زیاد خون شما لخته شده است. برخی از لخته ها معمولاً نگرانی چندانی ندارند. اما در برخی موارد دیگر، اگر لخته خون آزاد شود و به قلب یا ریه های شما برسد، ممکن است نیاز فوری به درمات داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با لخته شدن خون، علل و علائم آن و درمان های خانگی برای از بین بردن لخته شدن خون در ساق پا، ادامه مطلب را بخوانید.

لخته خون، یک توده خون نیمه جامد است که اغلب پس از آسیب به اندام های بدن، دیده می شود. خون شما از سلول هایی مانند پلاکت ها و پروتئین های پلاسما تشکیل شده است. این سلول ها به تشکیل لخته شدن خون کمک می کنند تا از، از دست دادن خون اضافی در بدن پیشگیری شود. با این حال، اگر لخته های خون در رگ ها یا اندام های شما مانند قلب و ریه ها ایجاد شوند، می توانند تهدید کننده زندگی باشند.

علت لخته شدن خون در ساق پا

در برخی موارد، لخته خون می تواند در داخل هر یک از رگ های شما ایجاد شود. به این بیماری ترومبوز ورید عمقی گفته می شود. چنین لخته هایی یک اتفاق شایع در پاها است. آنها همچنین می توانند در قلب، مغز، ریه ها یا در ناحیه لگن ایجاد شوند. برخی از شایع ترین علل لخته شدن خون در پاها عبارتند از:

  • جریان خون قطع شده
  • نشستن طولانی مدت یا بی حرکتی
  • وارد شدن ضربه جسمی به پایین تنه شما
  • لخته شدن خون در بدن بیشتر از حد معمول
  • آسیب به یکی از رگ های پای شما در اثر ضربه جسمی
  • افراد مسن بیشتر در معرض خطر لخته شدن خون هستند.
  • اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، بیشتر در معرض لخته شدن خون در پاها هستید.
  • اگر اخیراً تحت عمل جراحی قرار گرفته اید، احتمال لخته شدن خون در شما افزایش می یابد.
  • وریدهای واریسی، واسکولیت، حمله قلبی، نقایص تنفسی، یا حتی یک بارداری یا زایمان اخیر می تواند منجر به لخته شدن خون در سیاهرگ پای شما شود.

علائم و نشانه های لخته شدن خون در ساق پا

لخته خون می تواند تغییرات دیگری را در بدن شما ایجاد کند. ظاهر شدن هر یک از علائم و نشانه های زیر در بدن شما نشان دهنده لخته شدن خون در ساق پا است. علائم و نشانه های مربوط به لخته خون معمولاً در نتیجه انسداد جریان خون و التهاب در ناحیه لخته است. برخی از علائم لخته شدن خون شامل موارد زیر می باشند:

  • گرفتگی ساق پا
  • التهاب یا قرمزی
  • گرمی در اطراف لخته
  • شروع درد در ناحیه لخته
  • افزایش درد در هنگام تلاش برای خم شدن پا
  • رنگ قرمز مایل به آبی یا مایل به سفید در ناحیه آسیب دیده
  • ورم در ناحیه لخته خون. اگر لخته بزرگ باشد، ممکن است متوجه تورم در کل ساق خود شوید.

درمان های خانگی برای لخته خون در ساق پا

شدت علائم ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. اما توصیه می شود که هر لخته ای را به محض مشاهده آن، درمان کنید. برخی از درمان های خانگی برای لخته های خونی در ساق پا، عبارتند از:

روغن انیسون

شما به 2 تا 3 قطره اسانس انیسون همراه با یک لیوان آب نیاز دارید. چند قطره اسانس انیسون را در یک لیوان آب مخلوط کرده و بلافاصله مصرف کنید. روش دیگر، می توانید روغن انیسون را روی پای آسیب دیده ماساژ دهید. سعی کنید هر چند وقت یکبار این کار را انجام دهید.

روغن انیسون از یک گیاه گلدار به نام انیسون استخراج می شود. این گیاه داروهای مختلفی دارد و ضد عفونی کننده، ضد التهاب و شل کننده عضلات است. بنابراین، از روغن انیسون می توان برای کاهش درد و بهبود جریان خون برای درمان لخته خون در ساق پا استفاده کرد.

روغن هلیکرسوم

شما به 5 تا 6 قطره اسانس هلیکریسوم و30 میلی لیتر از روغن حامل مانند نارگیل یا روغن زیتون نیاز دارید. این اسانس را با روغن حامل مخلوط کنید، مخلوط را در ناحیه آسیب دیده روی پای خود ماساژ دهید. توصیه می شود این کار را حداقل سه بار در روز انجام دهید.

روغن هلیکرسوم از گیاه دارویی گرفته شده است. هلیکرسوم فواید زیادی برای سلامتی دارد و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی شناخته شده است. همچنین به دلیل خاصیت ضد انعقادی، رقیق کننده طبیعی خون است. بنابراین، روغن گل حلزون یکی از بهترین گزینه ها برای درمان لخته شدن خون در ساق پا است.

نمک اپسوم

لخته های ساق پا را چگونه از بین ببریم؟ | پزشکت

نمک اپسوم را به وان خود اضافه کنید. به مدت 20 تا 25 دقیقه در حمام خود خیس کنید و استراحت کنید. این کار را یک بار در روز دنبال کنید.

نمک اپسوم، سولفات منیزیم نیز نامیده می شود. شناخته شده است که گردش خون را بهبود می بخشد و از سفت شدن لخته های خون پیشگیری می کند. همچنین ضد التهاب است. این خواص نمک اپسوم می تواند به درمان لخته خون در پای شما کمک کند.

سیر

حبه های سیر را خرد کرده و به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. بگذارید تند شود و قبل از سرد شدن مصرف کنید. این چای را 3 تا 4 بار در روز بنوشید تا نتیجه بهتر آن را متوجه شوید.

سیر به دلیل فواید بی شمار آن برای سلامتی شناخته شده است. حاوی دو ترکیب ارگانوسولفور به نام آلیسین و رانین است. این ترکیبات به سیر خواص ضد ترومبوتیکی می بخشد، که می تواند به درمان لخته خون شما کمک کند.

چای سبز

شما به 1 قاشق چایخوری عصاره چای سبز و 1 فنجان آب و مقداری عسل نیاز دارید. عصاره چای سبز را به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را به جوش بیاورید. این مخلوط را قبل از سرد شدن مصرف کنید. این چای را حداقل سه بار در روز بنوشید.

خواص آنتی اکسیدانی چای سبز مخفی نیست. برخی مطالعات نشان داده اند که چای سبز همچنین می تواند از لخته شدن خون پیشگیری کند. همچنین دارای خواص ضد ترومبوتیک است و می تواند در درمان لخته شدن خون کمک کند.

پونه کوهی

مکمل های پونه کوهی را به صورت روزانه مصرف کنید. این کار را حداقل 4 بار در روز برای نتایج مطلوب انجام دهید.

پونه کوهی فواید متعددی در ارتباط با لخته شدن خون دارد. علاوه بر آنتی اکسیدان طبیعی، خواص ضد میکروبی و ضد التهابی نیز از خود نشان می دهد. پونه کوهی همچنین مانع تجمع پلاکت ها می شود و بنابراین می تواند در درمان لخته شدن خون استفاده شود.

کپسول ویتامین E

400 میلی گرم کپسول ویتامین E را به صورت روزانه مصرف کنید. باید این قرص را یک بار در روز مصرف کنید.

ویتامین E عمدتا از گروهی از هشت ویتامین محلول در چربی به نام توکوفرول و توکوترینول تشکیل شده است. ویتامین E به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد انعقادی خفیف آن، که به درمان لخته شدن خون کمک می کند، استفاده می شود.

زردچوبه

شما به 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه و 1 لیوان شیر گرم نیاز دارید. زردچوبه را به یک لیوان شیر گرم اضافه کرده و بلافاصله مصرف کنید. این کار را 1 تا 2 بار در روز انجام دهید.

زردچوبه یک آنتی اکسیدان طبیعی است و در درمان انواع بیماری های پوستی استفاده می شود. حاوی ترکیبی به نام کورکومین است. کورکومین دارای فواید بی شمار است. همچنین خواص ضد انعقاد خون را نشان می دهد و بنابراین می تواند در درمان لخته خون در پای شما استفاده شود.

فلفل قرمز

قبل از غذا 450 میلی گرم کپسول فلفل قرمز را مصرف کنید. شما باید حداقل دو بار در روز این کار را انجام دهید.

فلفل قرمز دارای مقدار زیادی سالیسیلات است. این سالیسیلات ها دارای اثرات رقیق کننده قوی خون هستند و می توانند برای درمان لخته شدن خون در پاها مورد استفاده قرار گیرند.

زنجبیل

به مقداری زنجبیل پوست کنده و 1 فنجان آب گرم و مقداری عسل نیاز دارید. اجازه دهید زنجبیل به مدت 15 دقیقه در آب داغ قرار گیرد. بگذارید خنک شود. این چای سالم را فوراً مصرف کنید. شما باید این چای را 2 تا 3 بار در روز بنوشید.

زنجبیل ترکیبی به نام سالیسیلات دارد. رقیق کننده خون بسیار معروف به نام استیل سالیسیلیک اسید از این ترکیب مشتق شده است. بنابراین، زنجبیل می تواند یک درمان بالقوه برای لخته شدن خون باشد.

یوگا

یک حالت خم شدن رو به جلو است و عمدتا شامل خم شدن از ناحیه باسن شما است. شما باید به آرامی به پایین آمدن خود ادامه دهید تا زمانی که بتوانید پاهای خود را لمس کنید. به دنبال آن، به آرامی کف دست خود را به پشت مچ پا بیاورید و به مدت 30 ثانیه تا 1 دقیقه در همان حالت بایستید.

حرکت بعدی از شما می خواهد پاهای خود را در فاصله 3 و نیم پایی از هم فاصله دهید. سپس باید یک زانو را خم کنید و پای دیگر خود را به حداکثر بکشید. دستان خود را به سمت بالا بکشید تا کل قفسه سینه خود را از لگن بلند کنید. این حالت را به مدت 30 ثانیه تا 1 دقیقه نگه دارید. این کار را هر روز صبح انجام دهید.

یوگا برای حفظ سلامت ذهن و بدن بسیار مفید است. آساناهای ذکر شده در اینجا به کشش پاها کمک کرده و گردش خون را تقویت می کند. این به نوبه خود از تشکیل لخته خون در پاهای شما پیشگیری می کند.

رژیم غذایی

گنجاندن برخی غذاها در رژیم غذایی شما ممکن است به نازک شدن خون و درمان لخته های خونی موجود کمک کند. برای تسریع بهبودی می توانید از رژیم غذایی حاوی غذاهای زیر پیروی کنید:

  • آجیل هایی مانند گردو، بادام، بادام هندی و پسته
  • سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کاهو، گوجه فرنگی و پیاز
  • ماهی هایی مانند ماهی خال مخالی، ماهی تن و ماهی آزاد
  • آب میوه ها مانند آب آناناس، آب توت فرنگی، آب توت و آب انگور

پیشگیری از لخته شدن خون

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. پیروی از رژیم غذایی سالم و ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی، احتمال عود لخته خون را کاهش می دهد. شما می توانید نکات پیشگیرانه ذکر شده در زیر را همراه با راهکارهایی که به بهبود سریع تر لخته خون کمک می کند، دنبال کنید. این نکات شامل موارد زیر می باشند:

  • ورزش کنید.
  • وزن و BMI خود را بررسی کنید.
  • هر چند وقت یکبار پاها را بالا ببرید تا جریان خون افزایش یابد.
  • اگر به صورت نشسته یا دراز کشیده اید هر دو ساعت بلند شوید و راه بروید.
  • از فعالیت هایی که شامل دوره های طولانی مدت بی تحرکی می شود خودداری کنید.

رعایت راهکارها و نکات ذکر شده در اینجا می تواند به شما در مقابله با لخته خون کمک کند. همچنین، باید از نکات پیشگیرانه حتی پس از درمان بیماری خود پیروی کنید تا از عود لخته شدن خون پیشگیری شود. اگر علیرغم این درمان ها ناراحتی یا علائم شما برطرف شد، فوراً با پزشک خود مشورت کنید تا از عوارض بعدی پیشگیری شود.

منبع:

https://www.stylecraze.com/articles/home-remedies-to-get-rid-of-blood-clots-in-leg

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز