لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چسبندگی چشم در نوزادان

چسبندگی چشم در نوزادان | پزشکت

فهرست مطالب

چسبندگی چشم در نوزادان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


چسبندگی چشم در نوزادان به دلیل ترشحات آبکی از چشم در نوزادان ایجاد می شود. چسبندگی چشم در نوزادان اغلب با وجود پوسته ای زرد یا سفید در گوشه پلک ها مشخص می شود. چشمان کودک ممکن است به هم چسبیده بنظر برسد، بنابراین برای نوزاد ناراحت کننده است.

تقریباً از هر 20 نوزاد 1 کودک با مجاری اشک بیش از حد باریک یا کاملا مسدود متولد می شود. این بدان معناست که اشک آنها نمی تواند تخلیه شود و چشمان آنها همیشه مرطوب است. ممکن است حدود یک ماه پس از تولد کودک، متوجه چسبندگی چشم شوید.

در این مقاله، ما شایع ترین علت های چسبندگی چشم در نوزادان، علائم آن، داروهای خانگی و گزینه های درمان را بررسی می کنیم.

آیا چسبندگی پلک نوزادان طبیعی است؟

چسبندگی چشم برای نوزادان امری طبیعی است که اغلب به دلیل پارگی زیاد اتفاق میفتد. یکی از دلایل عمده آن ریزش اشک و چسبندگی چشم انسداد مجرای اشک است که تقریباً در 20٪ از نوزادان در سراسر جهان اتفاق میفتد. اکثر چسبندگی چشم در نوزادان در دوران نوزادی برطرف می شود. بنابراین اگر چشم های کودک شما ناگهان دچار چسبندگی شده، وحشت نکنید.

علائم چسبندگی پلک در نوزادان چیست؟

چسبندگی چشم در نوزادان | پزشکت

چسبندگی چشم ها در نوزادان بیشتر توسط چشم های آبکی، پوسته پوسته شدن گوشه های چشم یا پلک و مژه های چسبناک یا مات ایجاد می شوند. این وضعیت بیشتر در یک چشم اتفاق میفتد اما ممکن است در برخی شرایط در هر دو چشم اتفاق بیفتد.

اگر ترشحات از چشم با علائم دیگری مانند قرمزی یا خارش همراه باشد، می تواند نشان دهنده عفونت باشد.

در چسبندگی پلک چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم زیر همراه با آبریزش و چسبندگی چشم در نوزاد شما رخ داده بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • قرمزی چشم
  • خارش چشم
  • پلک های متورم
  • آنها دائماً چشمهایشان را فشار می دهند.
  • به نظر می رسد کنار بینی آنها متورم است.
  • تخلیه چرک یا ترشحات قرمز یا سبز از چشم
  • چشمانی که مدت زیادی چسبناک هستند.
  • به نظر می رسد کودک شما به نور حساس است.
  • با رسیدن به یک سالگی مجرای اشک هنوز مسدود شده است

به ندرت، کودک ممکن است به دلیل ناهنجاری مجرای اشک، چشمان چسبنده داشته باشد که می تواند باعث برجستگی بزرگی در گوشه داخلی چشم شود. در صورت مشاهده این علامت سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

علت چسبندگی پلک در نوزادان

چسبندگی چشم در نوزادان | پزشکت

چشم پزشک

شرایط زیر ممکن است منجر به چسبندگی چشم در نوزادان شود.

انسداد مادرزادی مجرای بینی – انسداد (CNLDO)

CNLDO اصطلاح پزشکی برای مسدود شدن مجرای اشکی است که اشک اضافی چشم را به داخل بینی تخلیه می کند. مجرای اشک مسدود یا ناقص می تواند باعث شود که اشک برای مدت طولانی در چشم بماند و در نتیجه منجر به چسبندگی شود. این وضعیت در نوزادان غالباً مادرزادی است و 95٪ موارد CNLDO به خودی خود در اولین سال زندگی کودک برطرف می شود.

داكريوسيستيت

داکریوسیستیت التهاب كيسه اشكی است. این وضعیت معمولاً کمتر شایع است و اغلب به عنوان عارضه مجرای اشک مسدود شده اتفاق میفتد که 2.9٪ موارد داکریوسیستیت را نیز شامل می شود.

استی یا هوردولوم

استی برآمدگی ناشی از عفونت غدد چربی یا غدد عرق موجود در لبه پلک است. استی ممکن است ترشحات زرد داشته باشد که منجر به چسبندگی چشم شود.

ورم ملتحمه

عفونت مسری چشم می تواند باکتریایی، ویروسی یا آلرژیک باشد. این عفونت منجر به آبریزیش بیش از حد چشم می شود، که در نهایت می تواند منجر به چسبندگی چشم گردد.

ناهنجاری های بینی

مشکلات مادرزادی مجاری بینی مانند پولیپ بینی و تغییر شکل بینی نیز ممکن است باعث پارگی بیش از حد و چسبندگی چشم شود. علاوه بر آن، وجود جسم خارجی در مجرای بینی نیز ممکن است باعث آبریزش و چسبندگی چشم شود.

عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی

سرفه و سرما خوردگی معمولی یا سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی در نوزادان ممکن است باعث آبریزش چشم و چسبندگی آن شود.

آلرژی

آلرژی می تواند باعث خارش و آبریزش چشم  و چسبندگی چشم شود. گرده، غذا، خز حیوان خانگی و حتی رایحه لوسیون های بدن می توانند منجر به آلرژی شوند. به ندرت، گلوکوم نوزاد و عفونت های قرنیه ممکن است باعث آبریزش و چسبندگی چشم در نوزادان شود.

درمان چسبیدن چشمان در نوزادان

چسبندگی چشم در نوزادان | پزشکت

هدف از درمان بهبود وضعیت آبریزش و چسبندگی چشمان است. روش های درمانی زیر معمولاً برای نوزادان استفاده می شود.

ماساژ مجرای نازولاکریمال

این روش یک رویکرد محافظه کارانه و غیرتهاجمی برای باز کردن مجاری اشک مسدود شده است. طبق آکادمی چشم پزشکی آمریکا، والدین می توانند ماساژ را با قرار دادن انگشت اشاره خود در گوشه داخلی چشم و کنار بینی انجام دهند. بینی را به آرامی فشار دهید و سپس انگشتان را به آرامی در امتداد لبه بینی حرکت دهید. صبح و عصر یک بار ده بار این کار را تکرار کنید.

 والدین بهتر است در مورد مراحل و مدت ماساژ با متخصص اطفال مشورت کنند.

Nasolacrimal 

این روش برای کودکان بالای یک سال مناسب است. پزشکان یک پروب نازک را به مجرای اشک کودک وارد می کنند تا انسداد مجرای بینی – حلقوی برطرف شود. پزشکان ممکن است این روش درمانی را فقط در مواردی انتخاب کنند که ماساژ مجاری اشک هیچ تأثیری نداشته باشد.

قطره های آنتی بیوتیک

قطره های آنتی بیوتیک معمولاً برای درمان عفونت های باکتریایی یا ورم ملتحمه استفاده می شود. آنها باید فقط با تجویز پزشک در دوز توصیه شده برای مدت زمان توصیه شده استفاده شوند.

داروهایی برای سرفه و سرماخوردگی

پزشک ممکن است داروهای خوراکی برای درمان بیماری زمینه ای مانند عفونت دستگاه تنفسی فوقانی تجویز کند.  همچنین می توانید از قطره های نمکی بینی برای از بین بردن مخاط بینی استفاده کنید. علاوه بر آن، آنتی هیستامین ها ممکن است توسط پزشک برای درمان علائم آلرژی تجویز شود. متخصص اطفال به شما در شناسایی دلایل و برنامه ریزی درمان بر اساس آن کمک می کند.

درمان های خانگی چسبیدن چشمان در نوزادان

چسبندگی چشم در نوزادان | پزشکت

چشم ها عضو حیاتی هستند و بنابراین بهتر است درمان چسبندگی چشم در نوزادان را تحت نظر پزشک انجام دهد. برای کمک به مدیریت چسبندگی چشم، می توانید برخی اقدامات را در خانه انجام دهید، به ویژه هنگامی که شرایط شدید نیست.

  • از یک پنبه استریل آغشته به نمک برای پاک کردن پوسته یا اشک های اضافی گوشه چشم استفاده کنید. برای هر دستمال مرطوب از یک پنبه تازه استفاده کنید.
  • اگر پوسته تشکیل شده است و باعث بسته شدن پلک ها به یکدیگر می شود، از یک دستمال گرم و نرم برای پاک کردن پوسته استفاده شود.
  • بهتر است پس از مشورت با پزشک به طور منظم در خانه ماساژ کانال اشک را انجام دهید.

راه های پیشگیری از چسبندگی چشم در نوزادان 

همیشه نمی توان از چسبندگی چشم جلوگیری کرد، اما با رعایت برخی اقدامات احتیاطی می توانید خطر ناشی از آن را به حداقل برسانید.

  • از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا مانند گرده، گرد و غبار و رایحه های قوی خودداری کنید.
  • برای پاک کردن بدن و صورت کودک حوله های جداگانه ای داشته باشید. این می تواند به جلوگیری از انتقال عفونت یا پاتوژن سطحی از یک قسمت بدن به چشم کمک کند.
  • بهداشت مناسب، مانند شستن دست ها و تمیز نگه داشتن محیط اطراف، از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا و عوامل بیماری زا جلوگیری می کند. اگر یکی از اعضای خانواده به عفونت چشم مبتلا باشد، باید از تماس با کودک خودداری کند. اگر مراقبان اولیه به عفونت مبتلا شدند، باید قبل از لمس کودک یا وسایلشان، کاملاً دستان خود را بشویند.

آیا چسبندگی پلک برای کودک مضر است؟

چسبندگی چشم همیشه مضر نیست مگر اینکه در اثر یک بیماری جدی زمینه ای ایجاد شود. اگر در مورد سلامتی کودک خود نگران هستید به پزشک مراجعه کنید.

آیا می توانم از قطره های چشمی برای چشمان چسبنده کودک خود استفاده کنم؟

بدون مشورت پزشک از قطره های چشمی استفاده نکنید. قبل از استفاده از هر دارویی تشخیص علت چسبندگی چشم ضروری است.

آیا شیر مادر به چسبندگی چشم کمک می کند؟

برخی مطالعات اثر شیر مادر را در درمان چسبندگی چشم در نوزادان ثابت کرده اند. با این حال، این نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

آیا چشم چسبناک کودک مسری است؟

اگر چسبندگی چشم ناشی از عفونت باشد، مانند ورم ملتحمه یا عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، ممکن است مسری باشد. چسبندگی چشم به دلیل مسدود شدن مجاری اشک و آلرژی مسری نیست.

چسبندگی چشم به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند. در واقع، این یک روند طبیعی است و در بیشتر موارد، با درمان های خانگی بهتر می شود. اما، همیشه خوب است که از کودک خود آگاه و مراقب باشید، تا منجر به عفونت نشود.

سخن آخر

ترشحات چشم در نوزادان متداول است و اغلب نتیجه انسداد مجرای اشک است. انسداد معمولاً طی 4 تا 6 ماه به خودی خود برطرف می شود.

با این حال، نوزادان تازه متولد شده با قرمزی چشم، ترشح چشم یا آبریزی زیاد از چشم باید برای تشخیص علت و رد عفونت چشم به پزشک مراجعه کنند.

والدین و مراقبان می توانند با پاک کردن ترشحات و ماساژ آرام ناحیه دو بار در روز، کودک را با مجرای اشک مسدود شده در خانه درمان کنند. یک پزشک می تواند نحوه انجام این کار را نشان دهد.

قرمزی، تورم یا درد در ناحیه چشم می تواند نشانگر عفونت چشم باشد. اگر نوزاد این علائم را دارد بلافاصله با پزشک صحبت کنید.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/effective-tips-to-treat-sticky-eyes-in-infants_0087934/

[advisers limit=3 online =true skill=”17″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز