لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

خواب بیش از حد در کودکان

علت خواب بیش از حد در کودکان چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

خواب بیش از حد در کودکان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از بررسی خواب بیش از حد در کودکان باید بدانیم که بسیاری از نوزادان بیشتر وقت خود را در خواب می گذرانند زیرا زندگی خارج از رحم برای آنها جدید است و ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنند. مدیریت چرخه خواب نوزادان دشوار است اما زمانی که آنها تفاوت بین شب و روز را بدانند آسانتر می شود. با این حال، گاهی اوقات خواب زیاد و تغذیه ناکافی می تواند منجر به بیماری های زمینه ای شود.

این مقاله به این موضوع می پردازد که نوزادان چقدر به خواب نیاز دارند، اینکه آیا نگرانی شما در مورد خواب بیش از حد آنها به درمان پزشکی نیاز دارد یا خیر، و اینکه چگونه یک برنامه خواب ایجاد کنید.

نوزادان چقدر باید بخوابند؟

به طور معمول، نوزاد باید 14 تا 17 ساعت در روز تا شش ماهگی و 10 تا 12 ساعت تا یک سالگی بخوابد. با این حال، یک نوزاد کوچکتر از هفت ماه ممکن است تا 19 ساعت بسته به نیاز او به استراحت بخوابد. با این وجود، از آنجایی که آنها معده‌های کوچکی دارند، معمولاً هر دو تا سه ساعت یک‌بار بیدار می‌شوند تا در هفته‌های اول غذا بخورند.

بیشتر نوزادان تازه متولد شده نیز یکباره نمی خوابند. آنها معمولاً فقط حدود 1 تا 2 ساعت در هر زمان می خوابند، اگرچه برخی ممکن است کمی بیشتر یا کمتر از این بخوابند. در چند هفته اول، طبیعی است که نوزاد تازه متولد شده برای تغذیه از خواب بیدار شود و سپس دوباره بخوابد.

همانطور که نوزادان به نوزاد تبدیل می شوند، شروع به ایجاد یک برنامه می کنند. آنها در نهایت شروع به خواب طولانی تری در شب می کنند، اگرچه ممکن است هنوز چندین بار برای تغذیه از خواب بیدار شوند. در سن 6 ماهگی، 90%  نوزادان در طول شب می خوابند. با این حال، حتی در آن زمان، تفاوت قابل توجهی از نوزادی به نوزاد دیگر وجود دارد.

علت خواب بیش از حد در کودکان

علت خواب بیش از حد در کودکان چیست؟ | پزشکت

خواب باعث رشد مغز، ساخت شبکه عصبی و شکل گیری رفتار می شود و از آنجایی که دوران نوزادی دوره رشد قابل توجهی است، نوزادان بیشتر وقت خود را در خواب می گذرانند. با این حال، برخی از عوامل زیر نیز می تواند باعث شود نوزادان زیاد بخوابند:

  • جهش رشد: مغز نوزاد در هنگام خواب هورمون رشد انسانی (HGH) را تولید می کند. از این رو، اگر کودک در روز چرت های مکرر داشته باشد و شب ها بیشتر بخوابد، ممکن است جهش رشد داشته باشد.
  • بیماری: نوزادانی که به طور مداوم می خوابند، علائم خواب آلودگی یا سستی را حتی پس از خواب طولانی مدت نشان می دهند و علاقه کمتری به تغذیه نشان می دهند، ممکن است یک بیماری زمینه ای داشته باشند.
  • قند خون پایین: نوزادان بی حال یا بی حال که بیشتر می خوابند و انرژی ندارند، ممکن است قند خونشان پایین باشد. همچنین ممکن است هنگام بیداری به صداها یا مناظر بی توجه باشند و برای تغذیه از خواب بیدار شوند.
  • زردی: به دلیل سطوح بالای بیلی روبین در طول زردی، نوزادان ممکن است بیشتر خواب آلود، خسته و کمتر به غذا خوردن علاقه مند شوند.
  • عفونت یا بیماری: نوزادان ایمنی کمتری دارند و بیشتر مستعد عفونت هستند. اگر نوزاد تب، سرفه یا تغییر رنگ پوست داشته باشد یا زیاد بخوابد و کمتر شیر بخورد، ممکن است به عفونت مبتلا شده باشد.
  • شیر ناکافی: اگر کودک شما زمان خیلی کمی یا خیلی زیادی برای چسباندن به او می‌گیرد، ممکن است شیر ناکافی دریافت کند. ممکن است باعث شود که هر بار بیش از چهار ساعت بخوابند و بی حال باشند.
  • واکسیناسیون: واکسیناسیون ممکن است عوارض جانبی خفیفی در نوزادان ایجاد کند، مانند خواب آلودگی و بی حالی که ممکن است یک یا دو روز طول بکشد.

چه زمانی باید کودک را برای شیر دادن بیدار کنید؟

علت خواب بیش از حد در کودکان چیست؟ | پزشکت

نوزادان اغلب به صورت خوشه ای تغذیه می کنند، به این معنی که ممکن است چندین بار در طول 1 تا 2 ساعت غذا بخورند یا برای مدت طولانی شیر بخورند. اکثر نوزادان باید هر 2 تا 3 ساعت (یا 8 تا 12 بار در هر 24 ساعت) یا بیشتر غذا بخورند، اگر پزشک اطفال توصیه کند یا وزن کودک به اندازه کافی اضافه نشود.

غذا دادن به نوزاد هر زمان که علائم گرسنگی را نشان می دهد – مانند ریشه زدن، مکیدن یا بیرون آوردن زبان – بهترین راه برای اطمینان از دریافت غذای کافی است.

لازم نیست بیشتر نوزادان را برای غذا خوردن بیدار کنید. با این حال، آنهایی که کمتر از یک ماه یا بیشتر دارند ممکن است وقتی احساس گرسنگی کنند بیدار نشوند. نوزادان کمتر از 4 هفته نباید بیش از 4 تا 5 ساعت بدون غذا بمانند.

برای بیدار کردن نوزاد برای غذا خوردن، سعی کنید کنار گونه او را مسواک بزنید. این می تواند رفلکس ریشه زایی را تحریک کند. بیشتر نوزادان دوست ندارند پاهایشان نوازش شود. بنابراین، اگر نوازش گونه مؤثر نبود، سعی کنید به آرامی انگشتان پاهای کودک را تکان دهید یا به آرامی کف پاهای او را نوازش کنید.

نیازهای غذایی از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت است.

والدین و مراقبان باید با یک متخصص اطفال یا متخصص پرستاری مشورت کنند که می تواند بر اساس نیازها و رشد کودک توصیه های فردی ارائه دهد. نوزادانی که به طور منظم بیش از سه تا چهار ساعت می خوابند باید برای تغذیه بیدار شوند. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند باید هر دو تا سه ساعت یکبار بیدار شوند، در حالی که نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند می توانند سه تا چهار ساعت راحت بخوابند. اطمینان حاصل کنید که کودک در فواصل زمانی منظم تا زمانی که وزن کافی به دست آورد، معمولاً چند هفته پس از زایمان، تغذیه می شود. پس از این، آنها می توانند برای فواصل طولانی تری در شب بخوابند.

درمان خواب بیش از حد در کودکان چیست؟

اگر فکر می‌کنید نوزاد شما ساعت‌های غیرعادی طولانی می‌خوابد، با توجه به اینکه او ۸ تا ۱۲ بار شیر می‌خورد و حداقل ۶ پوشک خیس و ۳ پوشک کثیف در روز دارد، هرگونه بیماری پزشکی را رد کنید. علاوه بر این، مشکلات تنفسی، وزن کم، گیجی هنگام بیداری، رنگ پریدگی پوست و استفراغ پس از تغذیه را مشاهده کنید. در چنین مواردی با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

با این حال، اگر کودک شما فقط بی حال به نظر می رسد، ممکن است کم تغذیه باشد یا خوب نخوابد. نکات زیر ممکن است به حل این مشکل کمک کند:

  • هنگامی که آنها بیدار هستند، هر 1 تا 2 ساعت به آنها غذا دهید و علائم گرسنگی را نشان دهید. گریه نشان دهنده تاخیر در تغذیه است.
  • هنگامی که کودک در حال تغذیه است، مطمئن شوید که او کاملا بیدار است.
  • دمای راحت به خواب کمک می کند، بنابراین اتاق را خنک و سایه نگه دارید – نه خیلی سرد و نه گرم.
  • تعداد ساعات خواب نوزاد را ثبت کنید تا تصویر واضح تری از الگوی خواب او داشته باشید.

چگونه یک برنامه خواب مناسب برای کودک تهیه کنم؟

علت خواب بیش از حد در کودکان چیست؟ | پزشکت

در اینجا چند راه برای ایجاد عادات خوب خواب وجود دارد:

  • قبل از خواب مطمئن شوید که کودک به خوبی تغذیه شده است. نوزادان کم تغذیه ممکن است به دلیل کمبود انرژی بیش از حد بخوابند.
  • زمانی که کودک خواب آلود است اما هنوز نخوابیده است، او را در رختخواب قرار دهید. این به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند که خودشان به خواب بروند.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک برای تامین اکسیژن کافی و کمک به هضم به پشت می خوابد.
  • یک روال شبانه را دنبال کنید تا به کودک کمک کنید بفهمد زمان خواب است.
  • یک برنامه خواب ایجاد کنید و به طور منظم از آن پیروی کنید تا به کودک کمک کنید در یک الگوی خواب قرار بگیرد.
  • هنگام خواب به آنها پستانک بدهید تا بیقراری را کاهش دهید، اما از خوابیدن آنها با بطری خودداری کنید، که خطر پوسیدگی و خفگی را افزایش می دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر متوجه مشکلات زیر در مورد کودک خود شدید با پزشک اطفال خود مشورت کنید :

  • ناتوانی در سازگاری با الگوی خواب حتی پس از رعایت عادات خواب خوب
  • خروپف با صدای بلند یا مکث های طولانی هنگام تنفس هنگام خواب
  • تب یا سایر علائم بیماری
  • گیجی یا تحریک پذیری شدید که تسکین آن دشوار است

در حالی که خواب کافی برای نوزادان بسیار مهم است، نوزادانی که بیش از حد می خوابند و علائم دیگری را نشان می دهند یا خوب تغذیه نمی کنند، ممکن است به بیماری های زمینه ای مبتلا شوند. خواب نوزاد خود را پیگیری کنید تا تصویر واضح تری از الگوی خواب او داشته باشید. علاوه بر این، در صورت مشاهده علائم نگران کننده یا نگرانی در مورد برنامه خواب کودک خود، با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

چگونه می توانم بفهمم که نوزاد بیش از حد می خوابد؟

علت خواب بیش از حد در کودکان چیست؟ | پزشکت

کودکی که گهگاه بیشتر از حد معمول بخوابد دلیلی برای نگرانی نیست مگر اینکه علائم دیگری وجود داشته باشد.

به طور کلی، غیرمعمول است که نوزاد تازه متولد شده به طور مداوم از طریق تغذیه بخوابد یا بیش از 19 ساعت در روز بخوابد، مگر اینکه بیمار باشد یا مشکلات تغذیه داشته باشد. برخی از رایج ترین دلایلی که باعث می شود نوزادان سالم بیشتر از حد معمول بخوابند، عبارتند از:

  • آنها ممکن است یک جهش رشد یا جهش رشد را تجربه کنند.
  • حتی ممکن است یک بیماری جزئی مانند سرماخوردگی داشته باشند.
  • آنها ممکن است یک عفونت جدی داشته باشند. این نادر است، اما ممکن است رخ دهد. یک نوزاد ممکن است مانند یک نوزاد بزرگتر تب یا سایر علائم بیماری نداشته باشد.
  • در موارد بسیار نادر، یک نوزاد ممکن است یک بیماری پزشکی دیگر داشته باشد که باعث می شود بیش از حد بخوابد. اختلالات تنفسی و قلبی ممکن است بر خواب تأثیر بگذارد و نوزادان نارس اغلب الگوهای خواب متفاوتی با نوزادان ترم دارند.
  • برخی از نوزادان به دلیل زردی بیش از حد می خوابند. نوزادی که یرقان دارد پوستش زرد و سفیدی چشمش زرد می شود. سایر علائم زردی شدیدتر عبارتند از: بی حالی، مشکل در خوردن و بی قراری یا تحریک پذیر بودن.
  • گاهی اوقات، نوزادان ممکن است بیش از حد بخوابند زیرا به اندازه کافی غذا نمی‌خورند. آنها ممکن است دچار کم آبی شوند، وزن زیادی از دست بدهند و حتی در رشد خود ناتوان شوند.
سخن آخر

بیشتر نوزادان زمان بیشتری را در خواب می گذرانند تا زمانی که بیدار باشند، اما خواب آنها ممکن است به صورت تکه های کوچک یا در یک برنامه نامنظم اتفاق بیفتد. مدیریت خواب نوزاد یکی از چالش برانگیزترین وظایف مربوط به مراقبت از نوزاد است.

نوزادان تازه متولد شده به برنامه ها یا ریتم های یک روز و شب معمولی عادت ندارند. به همین دلیل، آنها ممکن است در زمانی که بسیاری از مردم آن را مناسب می دانند، نخوابند.

برخی از افراد ممکن است نگران باشند که کودکشان خیلی کم یا زیاد می خوابد. هرکسی که نگران عادات خواب کودک است می‌تواند یک گزارش خواب را نگه دارد. آنها ممکن است متوجه شوند که نوزاد تازه متولد شده خیلی کمتر یا خیلی بیشتر از چیزی که فکر می کردند می خوابد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.5 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز