لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چرا کودکم شب از خواب بیدار می شود؟

شب بیداری کودک || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خواب آرام برای سلامت کلی کودک نوپا بسیار مهم و ضروری است. به عنوان یک والدین، ممکن است نگران بیدار شدن کودک نوپایتان از خواب در شب باشید. با این حال، این یک پدیده رایج است که توسط اکثر والدین مشاهده می شود. در حالی که اکثر کودکان نوپا خواب بدون وقفه دارند، برخی ممکن است مکررا از خواب بیدار شوند یا در به خواب رفتن مشکل داشته باشند.

نداشتن خواب کافی می تواند باعث شود کودک دائماً احساس خستگی و تحریک پذیری کند. این امر نیز می تواند خستگی و موقعیت های دشوار را برای والدین به همراه داشته باشد. بنابراین شناخت شایع ترین علل احتمالی بیدار شدن کودکان نوپا در شب می تواند به مدیریت بهتر این وضعیت کمک کند.

شایع ترین علل بیدار شدن کودک نوپا در شب

در مقایسه با نوزادان معمولاً چرخه خواب و بیداری کودکان نوپا به خوبی تنظیم شده است. با این حال، دلایل زیر می تواند کودک نوپا را در شب از خواب بیدار کند:

شب بیدار شدن نوزاد || پزشکتتغذیه

درست مانند نوزادان، برخی از کودک نوپا تمایل دارند شب ها برای خوردن غذا از خواب بیدار شوند. اگرچه این پدیده طبیعی است، اما متخصصان توصیه می کنند تا زمانی که کودک به 12 ماهگی نرسیده، احتمال اینکه برای تغذیه نیمه های شب از خواب بیدار شود زیاد است.

رشد سریع

دوران کودکی دوران تغییرات سریع جسمی، ذهنی و اجتماعی است. به عنوان مثال، یک کودک نوپا که به سرعت رشد می کند، اکنون می تواند به طور مستقل راه برود، بدود، و اشیاء را در جهت مشخصی پرتاب کند. این تغییرات می تواند بسیار زیاد باشد و باعث اختلال در رگرسیون کودک شود. رگرسیون خواب یک وضعیت موقتی است که در آن کودک نوپایی که خوب می‌خوابد، نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شود و در برابر خواب مقاومت می‌کند.

تغییر در روال

زمانی که کودک نوپا تغییری را در روال معمول خود تجربه می کند، چرخه خواب و بیداری او ممکن است تغییر کند. از شیر گرفتن، پیوستن به مهد کودک، پرستار بچه جدید یا ورود یک عضو جدید خانواده از جمله مواردی هستند که می توانند تغییراتی را در برنامه منظم آنها ایجاد کنند و و از این طریق منجر به شب بیداری کودک شوند.

چرت های طولانی تر در طول روز

کودکان نوپا باید 11 تا 14 ساعت در روز بخوابند. آنها به دو چرت دو تا سه ساعتع در طول روز نیاز دارند. اگر کودک نوپا در طول روز چرت های طولانی تری داشته باشد، به خصوص تا عصر، ممکن است شب ها احساس خواب آلودگی نداشته باشد و مکرراً از خواب بیدار شود. چرت زدن در یک محدوده مشخص و داشتن میزان مناسب فعالیت بدنی، به ویژه در عصر، کودک شما را به اندازه کافی خسته می کند تا در طول شب راحت می خوابد.

دندان درآوردن

دندان درآوردن باعث تورم و درد در لثه ها می شود و کودکان نوپا را عصبانی و بی قرار می کند. این ناراحتی می تواند خواب کودک نوپا را در طول روز و شب مختل کند. اگر کودک نوپای شما در حال دندان درآوردن است، می توانید با ماساژ دادن لثه او با انگشت تمیز، درد و ناراحتی او را کاهش دهید یا به او یک دندان گیر خنک بدهید تا بجود.

ترس

همزمان با رشد کودک آنها، آگاهی بیشتری نسبت به محیط اطراف خود پیدا می کنند. کودکان نوپا ممکن است دچار ترس از تاریکی، ترس از تنها ماندن یا ترس از غریبه ها شوند. اینها طبیعی هستند و اکثراً مشکلی ایجاد نمی کنند. با این حال، در برخی از کودکان نوپا، این ترس ها می تواند باعث پریشانی و اضطراب شدید و در نهایت بیداری در شب شود.

کابوس و وحشت شبانه

نوزادان و کودکان نوپا نیز خواب می بینند و برخی از خواب ها می توانند ناخوشایند باشند و باعث اختلال در خواب کودک شوند. وحشت شبانه ممکن است زمانی رخ دهد که کودک نیمه خواب است و با کابوس های شبانه متفاوت است. کابوس ها و وحشت های شبانه هر دو می توانند باعث  بیداری شبانه کودکان نوپا شوند.

اضطراب جدایی

اضطراب جدایی یک رویداد طبیعی است و بیشتر کودکان بین شش ماه تا سه سال را تحت تاثیر قرار می دهد. این باعث می‌شود که کودک نوپا شب‌ها از خواب بیدار شود و وقتی والدین خود را در اطراف نمی‌بیند، شروع به بدخلقی کند.  اکثر کودکان نوپا به محض اینکه والدین، آنها را در آغوش می گیرند ، به خواب می روند.

رسانه های الکترونیکی

استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی، مانند تلویزیون و تبلت، می تواند در خواب شبانه کودکان اختلال ایجاد کند. کودکان نوپا معمولاً از وسایل الکترونیکی برای گوش دادن به شعر، تماشای کارتون یا ا از ابزارهای یادگیری تعاملی استفاده می کنند. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) استفاده از هر نوع دستگاه الکترونیکی را در میان کودکان کمتر از دو سال منع می کند.

بیماری

گرفتگی یا آبریزش بینی، سرماخوردگی، سرفه، تب و اختلالات گوارشی مانند قولنج ممکن است باعث اختلال در خواب شبانه شود. در موارد نادر، یک کودک نوپا احتمال دارد به علت عارضه یک داروی مصرف شده دچار اختلال خواب شود.

اگر مشکوک هستید که کودک نوپایتان به دلایل بالا از خواب بیدار نمی شود، بهتر است با یک متخصص اطفال مشورت کنید. آنها به شما کمک می کنند علت دقیق این امر را شناسایی کنید.

چگونه بیداری شبانه در کودکان نوپا را مدیریت کنیم؟

برای مدیریت موثر بیداری های شبانه در کودکان نوپا می توانید مراحل زیر را امتحان کنید:

علت را مشخص و بر اساس آن عمل کنید.

هر کودک نوپا دلایل مختلفی برای بیدار شدن در شب دارد. با ارزیابی وضعیت، علت دقیق را مشخص کنید سپس به دنبال راه حل مناسب برای درمان باشید.

زمان کافی را به کودک نوپا خود بدهید تا سازگار شود.

یعنی هر وقت کودکان نوپا شب از خواب بیدار شدند، اول اجازه دهید خودشان دوباره برای به خواب رفتن تلاش کنند. این یک ترفند ضروری برای مقابله با اضطراب جدایی است. با این حال، اگر کودک نوپا تسلی ناپذیر است، به پشت او ضربه بزنید یا پشت دست او را مالش دهید، اما از بلند کردن یا نگه داشتن او در دامان خودداری کنید. با این حال، اگر شب بیداری به دلیل یک بیماری یا کابوس است، می توانید کودک نوپا را در آغوش بگیرید و او را نوازش کنید تا دوباره بخوابد.

در تلاش های خود صبور و پایدار باشید.

به هر حال، القای عادات خواب سالم در کودکان نوپا یک فرآیند مداوم است که بر مفهوم یادگیری از طریق انجام دادن تکیه دارد. بنابراین، اجازه دهید کودک نوپا از اوایل دوران نوزادی، خود آرامبخشی را بیاموزد. همانطور که کودک نوپا بزرگتر می شود، تعداد دفعاتی که او را آرام می کنید کاهش دهید تا به خودشان متکی شود.

کودک نوپای خود را به خاطر تلاش هایش تحسین کنید.

تحسین کردن کودکان آنها را تشویق می کند تا عادات خواب آرام را درک کرده و تمرین کنند.  همچنین به آنها توضیح دهید که بیداری شبانه در نهایت با تلاش مداوم برطرف می شود، مشروط بر اینکه از راهنمایی شما پیروی کنند.

رعایت این نکات می تواند به شما در مدیریت خواب کودکتان کمک کند. اما در صورتی که کودک نوپا شما هنوز بیدار می شود و تلاش می کند دوباره بخوابد، با پزشک مشورت کنید.

نکاتی برای جلوگیری از بیدار شدن کودک نوپا در شب

در بیشتر موارد، بیداری شبانه در کودکان نوپا موقتی و قابل پیشگیری است. برای اطمینان از خواب آرام می توانید نکات زیر را با کودک نوپا خود از سنین پایین تمرین کنید.

الگو باشید و یک روال خواب و بیداری را به عنوان یک خانواده دنبال کنید.

نوزادان و کودکان نوپا به والدین نگاه و از آنها تقلید می کنند. از این غریزه برای آموزش عادات خواب آرام به آنها استفاده کنید. به کودک نوپاتان حمام آب گرم بدهید، دندان هایش را مسواک بزنید و قبل از خواب داستان بخوانید. انجام این کار می تواند به آن ها کمک کند تا در حین ایجاد یک برنامه خواب آرام، احساس آرامش کنند و به خواب بروند.

تحرک کودک را افزایش دهید.

کودک نوپای خود را به پارک ببرید یا با او در حیاط خانه خود بازی کنید. به جز یک یا دو چرت، آنها را تا شام درگیر بازی های مختلف کنید. نور طبیعی(نور خورشید) و تحریک زیاد می تواند کودک نوپای شما را در طول روز هوشیار و فعال نگه دارد و به او کمک کند تا شب آرام بخوابد.

اتاق خواب کودک نوپای خود را بدون صفحه نمایش نگه دارید.

تلویزیون، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر ابزارهای الکترونیکی از این دست می‌توانند بر الگوی خواب کودک شما تأثیر بگذارند. تماشای محتوای نامناسب با سن می تواند باعث کابوس و وحشت شبانه شود. علاوه بر این، نور مصنوعی با تولید ملاتونین تداخل می کند و باعث اختلال در خواب می شود.

بیدار شدن کودک || پزشکتقبل از خواب در مورد افکار مثبت و چیزهای شاد صحبت کنید.

انجام این کار افکار سالمی را در ذهن کودک نوپا ایجاد می کند و می تواند منجر به خواب آرام در آنها شود. از طرف دیگر، شما و کودک نوپایتان می‌توانید از اوقاتی آرام با هم لذت ببرید و قبل از خواب به موسیقی آرام گوش دهید.

عادات خواب آرام و مطمن را رعایت کنید.

تخت کودک نوپا را از شلوغی هایی که ممکن است خواب او را مختل کند، دور نگه دارید. با این حال، می‌توانید به آن‌ها اجازه دهید اشیاء مورد علاقه‌شان، مانند یک عروسک را نگه دارند. این امر ممکن است به خوابیدن کودک نوپا کمک کند، به خصوص زمانی که شب از خواب بیدار می شود. با این حال، مطمئن شوید که آیتم فاقد موادی مانند دکمه‌ها، کمان‌ها و نوارهای کوچکی است که خطر خفگی دارند.

اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب کم نور است و محیطی راحت دارد.

پنجره ها باید با پرده پوشیده شوند تا از این طریق نور مصنوعی را محدود کنند. همچنین لازم است برای خواب لباس راحتی را به تن کودک خود کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام نیازهای کودک نوپا، مانند تعویض پوشک یا گرسنگی، قبل از خواب برآورده شده است.

ممکن است در ابتدا به اشتراک اتاق فکر کنید. کارشناسان توصیه می کنند که تخت نوزاد را برای سال اول در اتاق والدین قرار دهید. این می تواند در ابتدا به ایجاد عادات خواب آرام کمک کند. هنگامی که کودک نوپا بزرگتر شد، می توانید او را به اتاق خود منتقل کنید.

اگر کودک در نیمه شب از خواب بیدار شد، بلافاصله به اتاق کودک نروید.

در عوض، چند ثانیه صبر کنید و به آنها این فرصت را بدهید که خودشان بخوابند. وقتی وارد اتاق آنها می‌شوید، از تخت آنها فاصله بگیرید و به آنها اطمینان دهید که آنجا هستید. اما، چراغ را روشن نکنید، زیاد نمانید یا با آنها نخوابید.

سوالات متداول

پسرفت خواب کودکان 2 ساله چقدر طول می کشد؟ رگرسیون های خواب بخشی طبیعی از رشد نوزاد در دو سال اولیه زندگی است که بیشتر آنها ممکن است چند هفته یا بیشتر طول بکشد.

آیا کودک 2 ساله من باید در طول شب بخوابد؟ پس از عبور از مرز 2 سالگی، اکثر کودکان نوپا شب ها بدون بیدار شدن می خوابند. با این حال، برخی ممکن است به دلایل متعددی از جمله ترس شبانه، گرسنگی، بیماری زمینه‌ای و چرت‌های زیاد در روز در نیمه شب از خواب بیدار شوند.

سخن آخر

بیدار شدن کودک نوپا در شب امری رایج است و می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. تغییرات سریع بدن، دندان درآوردن، تغییرات روتین، ایجاد ترس، یا چرت زدن در طول روز می تواند برخی از این دلایل باشد. برای اینکه برنامه خواب کودکتان را دوباره تنظیم کنید، لازم است علت را شناسایی و آن را برطرف کنید.

یک روال قبل از خواب تنظیم کنید و مطمئن شوید که کودکان به شدت از آن پیروی کنند. اگر هر گونه ترس یا اضطراب جدایی دارند، با آنها ارتباط برقرار کنید و از امنیت آنها اطمینان حاصل کنید تا ترس آنها کاهش یابد. مداخله زودهنگام می تواند به کودک در بهبود الگوی خواب و عملکرد صبحگاهی خود کمک کند. در صورت نیاز، می توانید از یک روانشناس کودک نیز کمک بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز