لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تب پس از واکسیناسیون در نوزادان 

تب پس از واکسیناسیون در نوزادان | پزشکت

فهرست مطالب

تب پس از واکسیناسیون در نوزادان 

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تب پس از واکسیناسیون در نوزادان یکی از این واکنش سیستم ایمنی بدن در پاسخ به تزریق واکسن است. با این حال، این واکنش ها با برخی اقدامات ساده موقتی، قابل کنترل هستند. واکسیناسیون موثرترین اقدام پیشگیرانه در برابر بیماریهای عفونی است و به ریشه کن شدن این بیماری ها کمک می کند. واکنش های جانبی مانند تورم و درد در محل تزریق، همراه با تب، در نوزادان پس از تزریق واکسن رایج است.

واکسیناسیون برای والدین می تواند زمان سختی باشد، زیرا آنها اغلب با دیدن گریه کودک خود احساس درماندگی می کنند. با این حال، واکسیناسیون به نوزادان از ابتلا به بیماری های خطرناک جلوگیری می کند و ضروری است. یکی از عوارض جانبی واکسیناسیون تب است. به عنوان یک والدین، ​​ممکن است شما ندانید که در چنین شرایطی چه باید بکنید. بیایید بررسی کنیم که تب بعد از واکسیناسیون چگونه بر کودک شما تأثیر می گذارد. برخی از نوزادان پس از دریافت واکسن دمای زیادی را تجربه می کنند و این طبیعی است. این بدان معنی است که سیستم ایمنی کودک شما در حال واکسیناسیون پاسخ می دهد. از این رو، اگر کودک شما تب خفیف پایین را بروز می دهد، نباید نگران باشید.

آیا تب پس از واکسیناسیون برای نوزادان طبیعی است؟

مانند بسیاری از داروهای دیگر، واکسیناسیون نیز می تواند منجر به بروز عوارض جانبی شود. تب خفیف تا متوسط، درد و یا تورم در محل تزریق، احساس خستگی و تحریک پذیری از عوارض جانبی واکسن ها است. اگرچه هر واکسنی می تواند باعث تب شود، اما چند واکسن مانند DPT با تب بیشتری همراه هستند.

از آنجا که فواید واکسن بیشتر از خطرات آن است، پزشکان در سراسر جهان  واکسیناسیون را توصیه می کنند. در صورت مشاهده تب شدید پس از واکسیناسیون در کودک، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

تب چیست؟

تب درجه حرارت بدن است که بالاتر از حد طبیعی است. دمای بدن اکثر افراد در حدود 6/98 درجه سانتیگراد (37 درجه سانتیگراد) است. اما، دمای پایه بدن بین افراد متفاوت است و همچنین در طول روز در افراد متفاوت است.

از آنجا که تب با بیماری در ارتباط است، بسیاری از مردم فکر می کنند که این یک چیز بد است. اما تب ها، حتی تب های بالا، یک قسمت طبیعی و مهم از پاسخ ایمنی هستند. ابتدا تب ها با بالا بردن درجه حرارت در بدن بدن را به میزبان کمتری برای میکروب تبدیل می کنند و در نتیجه توانایی تولید مثل در بدن را محدود می کنند. دوم، دمای بالاتر همچنین باعث فعال شدن برخی از مواد شیمیایی سیگنالینگ می شود که پاسخ های ایمنی را هدایت می کنند.

چرا نوزادان پس از واکسیناسیون تب می کنند؟

تب پس از واکسیناسیون در نوزادان | پزشکت

سیستم ایمنی بدن واکنش التهابی در پاسخ به ماده خارجی – واکسن ایجاد می کند. این واکنش ها به صورت قرمزی، تورم یا درد در محل تزریق یا سایر واکنشهای سیستمیک مانند تب، بدن درد یا سردرد بروز می کند.

داشتن تب خفیف در پاسخ به واکسن امری کاملا طبیعی است. این نشان می دهد که واکسن در حال تاثیر گذاری است و بدن شما برای مقابله با عفونت، آنتی بادی تولید می کند. تب خفیف معمولاً طی 24 ساعت پس از تزریق واکسن ایجاد می شود و ممکن است دو تا سه روز ادامه داشته باشد.

برای واکنشهای جزئی که پس از واکسیناسیون اتفاق میفتد، نیازی به مراجعه به پزشک نیست.
پس از انجام واکسیناسیون، ارائه دهنده خدمات بهداشتی به شما در مورد عوارض جانبی احتمالی آن بر روی کودک با شما صحبت خواهد کرد که تب یکی از این موارد است.

در تب بعد از واکسیناسیون چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید.

  • استفراغ یا اسهال
  • تب بیش از سه روز ادامه دارد.
  • گریه مداوم به مدت سه ساعت یا بیشتر
  • پس از 24 ساعت کاهش دوباره برمی گردد.
  • اگر قطر قرمزی اطراف محل تزریق بزرگتر از سه اینچ شود.
  • تب شدید بیش از 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد)
  • اگر کودک بیمار به نظر می رسد و غذا نمی خورد و خوب نمی خوابد.
  • نشان دادن رفتار بی حال و غیر فعال غیرمعمول یا عدم واکنش به محرک های طبیعی.
  • بثورات واکسن سرخک که بیش از چهار روز طول بکشد (شش تا 12 روز پس از تجویز واکسن شروع می شود).

بیشتر اثرات واکسن ها مانند تحریک پذیری، احساس سرخ شدن، قرمزی، تورم، درد و تب پس از سه روز تجویز واکسن کاهش می یابد. در صورت دوام بیشتر با متخصص اطفال تماس بگیرید.

اگر کودک پس از واکسیناسیون علائم زیر را نشان داد، با اورژانس تماس بگیرید:

  • کندوها
  • تشنج
  • تورم گلو
  • خس خس سینه
  • ضربان قلب سریع
  • مشکل در بلعیدن
  • مشکل در تنفس

واکنش شدید به واکسن بسیار نادر است، اما مراقب کودک خود باشید. اگر به چیز غیرمعمولی مشکوک هستید، بلافاصله با ارائه دهنده خدمات بهداشتی تماس بگیرید.

چگونه با تب پس از واکسیناسیون مقابله کنیم؟

تب پس از واکسیناسیون در نوزادان | پزشکت

اگر کودک شما پس از واکسیناسیون تب خفیف تا متوسطی دارد، مراحل زیر ممکن است به شما در مدیریت کودک کمک کند. حتی اگر تب بعد از واکسیناسیون طبیعی است، شما به عنوان والدین دوست دارد کاری کنید که کودک شما احساس راحتی و آرامش بیشتری می کند. برخی راهکارها برای این منظور عبارتند از:

  • داروهای بدون نسخه را امتحان کنید.
  • کودک را در لایه های لباس یا پتو نپوشانید. لباس های راحت، گشاد و قابل تنفس را برای کودک خود انتخاب کنید.
  • اگر کودک شما از یک رژیم غذایی جامد استفاده می کند و از خوردن غذا امتناع می ورزد، بهتر است یک رژیم مایع در نظر بگیرید. به کودک شیرخشک، آبگوشت و پوره هایی بدهید که به راحتی قابل هضم   هستند.
  • از پزشک در مورد مصرف استامینوفن یا داروی ایبوپروفن مشورت بگیرید. این داروها می توانند تب و تحریک پذیری را تسکین دهند. هرگز خوددرمانی نکنید بلکه فقط دوز را طبق توصیه پزشک متخصص اطفال تهیه کنید.
  • اتاق کودک خود را کاملاً تهویه نگه دارید. پنجره ها را باز نگه دارید و اجازه دهید هوای تازه وارد شود. دمای مناسب 18 درجه سانتیگراد (65 درجه فارنهایت) است. همچنین می توانید از مرطوب کننده استفاده کنید.

اگر کودک شما ناراحت است، می توانید داروهای بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن را امتحان کنید. ایبوپروفن در نوزادان کمتر از 6 ماه و بزرگتر از 6 ماه نیز به همان اندازه ایمن و موثر است. در مقایسه با پاراستامول، ایبوپروفن در نوزادان کمتر از 6 ماه عوارض جانبی بیشتری دارد. از این رو توصیه می شود از پاراستامول برای درمان تب به عنوان اولین انتخاب استفاده شود و در صورت موثر نبودن، از ایبوپروفن نیز می توان به تنهایی یا علاوه بر پاراستامول استفاده کرد.

در بیشتر موارد، تب پس از واکسیناسیون به خودی خود برطرف می شود. فرزند شما ممکن است بعد از واکسن ها کمی تحریک شده و حالش خوب نباشد. اما فواید واکسن به طور قابل توجهی بیشتر از خطرات آن است. بنابراین، طبق برنامه پیشنهادی، کودک خود را واکسینه کنید.

 چرا نوزادان به واکسیناسیون نیاز دارند؟

تب پس از واکسیناسیون در نوزادان | پزشکت

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) توصیه می کند واکسیناسیون یکی از بهترین راه هایی است که والدین می توانند از نوزادان خود در برابر 14 بیماری جدی کودکی قبل از دو سالگی محافظت کنند. واکسن ها با میکروارگانیسم های مرده یا ضعیف ساخته می شوند که آنتی ژن نام دارند. سیستم ایمنی بدن آنتی ژن های موجود در واکسن را به عنوان ماده خارجی شناسایی کرده و برای مقابله با میکروارگانیسم ها آنتی بادی تولید می کند.  اگر کودک به بیماری واقعی آلوده شود، بدن میکروارگانیسم ها را تشخیص می دهد و برای مقابله با عفونت زودتر آنتی بادی تولید می کند.

تب بعد از واکسیناسیون چه مدت طول می کشد؟

تب معمولاً دو تا سه روز پس از واکسیناسیون ادامه دارد. این دارو ظرف 24 ساعت پس از تجویز واکسن شروع می شود. این نوع تب خفیف و بی ضرر است. بنابراین دادن داروهای کاهش دهنده تب قبل از واکسیناسیون توصیه نمی شود. مطالعات روی بیمارانی که قبل از واکسیناسیون داروهای کاهش دهنده تب دریافت کرده بودند، در مقایسه با بیمارانی که دارو دریافت نکرده اند، پاسخ آنتی بادی کمتری نشان می دهد، که نشان می دهد پاسخ ایمنی آنها به واکسن در نتیجه کاهش تب کمتر است.

آیا همه نوزادان بعد از واکسن تب می کنند؟

تب پس از واکسیناسیون در نوزادان | پزشکت

به طور کلی، همه کودکان بعد از واکسیناسیون تب می کنند. اگر کودک شما تب ندارد، به این معنی نیست که واکسن اثر نکرده است. واکنش هر کودک به واکسن متفاوت است.

آیا شیر مادر تب را در نوزادان کاهش می دهد؟

بررسی  تحقیقاتی نشان داده است که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند به دلیل واکسیناسیون در معرض خطر کمتری در ابتلا به تب هستند. با این حال، این ممکن است در مورد همه نوزادان شیرده صدق نکند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تقریباً 20 میلیون کودک در سراسر جهان هنوز در معرض خطر هستند و در معرض خطر بیماری های جدی، بیماری های بد، معلولیت ها و مرگ قرار دارند. واکسن برای نوزادان ضروری است. تب ناشی از واکسن موقتی است و در محدوده دمای پایین باقی می ماند. همچنین با اقدامات احتیاطی خاص می توان آن را مدیریت کرد. اگر کودک شما تب بالا دارد و نگرانی دیگری دارید، در اینصورت از مشاوره با پزشکت دریغ نکنید.

منابع:

https://www.momjunction.com/articles/fever-after-vaccination-in-babies-causes-tips_00579442/

https://parenting.firstcry.com/articles/fever-after-vaccination-in-babies/

https://www.chop.edu/centers-programs/vaccine-education-center/vaccine-safety/fever-and-vaccines

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز