لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان خانگی برای عرق کف دست

عرق کف دست-پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

هیچ درمان کامل و مشخصی برای عرق کردن کف دست ها وجود ندارد. اما برخی راهکارها برای پیشگیری از آن و تسکین علائم وجود دارند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از آنها برای کاهش میزان عرق کف دست خود استفاده کنید. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت، برخی راهکارها را برای جلوگیری از تعریق بیش از حد دست با تغییر سبک زندگی، ضد تعریق ها و درمان های خانگی آن را مورد بررسی قرار دهیم. آنها عبارتند از:

ضد تعریق ها برای دست

ساده ترین راه اثبات شده برای کنترل عرق دست، استفاده از ضد تعریق است. ضد تعریق ها با بستن و کوچک کردن منافذ عرق از بروز آن پیشگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. در نتیجه، هر جا که از ضد تعریق استفاده کنید، میزان عرق هم کاهش پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

مام و اسپری‌های ضد تعریق برای درمان و پیشگیری از عرق زیر بغل ایده‌آل و مناسب هستند، اما لوسیون‌ها، کرم‌ها و ژل‌ها برای استفاده در دست و پا مناسب‌تر هستند. قبل از اینکه با درمان ها و روش های پزشکی را برای درمان عرق کف دست خود استفاده کنید، بهتر است یک لوسیون ضد تعریق برای دستان خود امتحان کنید.

مقداری از ضد تعریق دستی به اندازه یک نخود را روی کف دست خود بمالید و بگذارید 3 تا 5 دقیقه خشک شود. اما توجه داشته باشید که اگر در حین استفاده دست‌ها خیس یا عرق کرده باشند، لوسیون ضد تعریق از تعریق دست‌ها جلوگیری نمی‌کند. بسته به شدت تعریق، ضد تعریق های دستی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند تعریق را برای 1 تا 3 ساعت در هر بار مصرف کاهش دهند.

بوتاکس دست || پزشکت

دستمال مرطوب حاوی الکل

اگر به دنبال این موضوع هستید که عرق کردن دست‌ها را متوقف کنید، اما نمی‌خواهید ضد تعریق را امتحان کنید، استفاده از دستمال‌های دستمال الکلی راهکار دیگری است. الکل یک قابض است که اگر به صورت موضعی استفاده شود، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به خشک نگه داشتن موقت دست ها کمک کرده و منافذ تعریق را مسدود کند. این ترفند مفید درست قبل از یک مصاحبه مهم یا رویداد اجتماعی مفید است.

جذب عرق با نشاسته ذرت یا پودر بچه

پودر بچه مایعات را جذب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. بنابراین هر بار که شروع به احساس عرق روی دستان خود کردید، به سادگی عرق را با کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پودر بچه پاک کنید. یک بطری از پودر بچه را همراه خود داشته باشید یا آن را در محل کار نگه دارید تا در طول روز از آن استفاده کنید. به دنبال پودر بدون تالک باشید. روش دیگر، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از جوش شیرین یا نشاسته ذرت استفاده کنید.

مصرف آب فراوان

آیا نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانید چگونه عرق کردن دست ها را به طور طبیعی متوقف کنید؟ در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. هیدراته ماندن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند دمای مرکزی بدن شما را خنک کرده و به کاهش تعریق بیش از حد کمک کند.

 رژیم غذایی و سم زدایی

اگر به دنبال درمان عرق کردن دست ها هستید، رعایت رژیم غذایی مناسب برای سم زدایی بدن ممکن است بهترین دارو باشد. به نحوی که مصرف برخی از غذاها تعریق شما را افزایش و مصرف برخی از آنها میزان تعریق را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

رعایت یک رژیم غذایی متعادل منجر به برقراری تعادل و بدن سالم تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. از طرفی هم رژیم غذایی نامناسب منجر به عدم تعادل جسمی، عاطفی و ذهنی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. عدم تعادل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بیماری مزمن، افزایش وزن، اضطراب و تعریق بیش از حد شود. پس بهتر است به منظور کاهش و پیشگیری از عرق دست های خود رژیم غذایی تان را بررسی کنید. اگر به دنبال روشی برای جلوگیری از عرق کردن دست ها هستید، با پرهیز از کافئین، نوشیدنی های الکلی و غذاهای تند، چرب، سرخ شده و فرآوری شده شروع کنید. همه این غذاها دمای بدن و ضربان قلب شما را افزایش می دهند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که دمای بدن شما افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، بیشتر تعریق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید تا گرمای اضافی آزاد شود.

بهتر است مواد غذایی مضر را با گزینه های غذایی خوب مانند غلات کامل و بادام جایگزین کنید. همچنین ویتامین های B و D نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در تقویت تعادل بسیار مفید باشند. همچنین باید میوه ها و سبزیجاتی را که حاوی مقدار زیادی از آب هستند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. آنها به هیدراته نگه داشتن بدن شما کمک کرده و دمای بدن شما را تنظیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. برخی از گزینه ها عبارتند از:

  • کلم بروکلی
  • گل کلم
  • هندوانه
  • توت فرنگی
  • گریپ فروت
  • سیب
  • بلوبری
  • آلو
  • پرتقال
  • کاهو
  • کدو سبز
  • تربچه
  • کرفس

چای مریم گلی|| پزشکت

چای مریم گلی

وقتی صحبت از نحوه جلوگیری از عرق کردن دست ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، مریم گلی به عنوان ضد تعریق مادر طبیعت شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. مریم گلی، حاوی یک قابض طبیعی به نام اسید تانیک است. اسید تانیک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست و منافذ شما را منقبض و کوچک کند و به عنوان ضد تعریق عمل کند. برای این منظور بهتر است یک کیسه چای مریم گلی را به یک لیتر آب جوش اضافه کنید. بگذارید چای دم بکشد و آنقدر خنک شود که بتوانید آن را لمس کنید. پس از سرد شدن، دستان خود را به مدت 30 دقیقه در محلول مریم گلی قرار دهید.

گلاب ارگانیک

به راحتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از هر فروشگاه محصولات آرایشی و مراقبتی پوست گلاب را به عنوان یک تونر پوست خریداری کرد. گلاب منافذ پوست شما را مسدود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و میزان عرق تولید شده را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. برای استفاده از گلاب روی دست‌های عرق‌زده‌تان، یک گلوله پنبه‌ای را به آن آغشته کنید، پنبه را روی کف دست‌هایتان بمالید و بگذارید خشک شود.

آب لیمو و سرکه سیب را نیز می‌توان به این روش روی دست‌هایتان بمالید، اما اگر از هر یک از آنها استفاده می‌کنید، پس از خشک شدن باید دست‌هایتان را بشویید. به عنوان جایگزین، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از فندق جادوگر نیز استفاده کنید.

روغن نارگیل

بعد از حمام روزانه، کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روغن نارگیل را بردارید و آن را بین کف دست‌هایتان بمالید تا کاملاً پوشش داده شود. روغن نارگیل یک ضد تعریق طبیعی است و دارای چندین مزیت دیگر مربوط به پوست است، بنابراین به نرم نگه داشتن دستان شما در لمس نیز کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

جوش شیرین

جوش شیرین یک روش راحت و سریع برای از بین بردن عرق دست است. ماهیت قلیایی آن بر تعادل pH شما تأثیر می گذارد. می توانید از آن برای کنترل تعریق کف دست خود استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را بردارید و چند قطره آب به آن اضافه کنید. آن را روی دست ها و کف دست ها کاملا بمالید.

بابونه

بابونه یک گیاه بسیار مفید از خانواده گیاهان Asteraceae است. بسیاری از مردم چای بابونه را به عنوان درمانی برای بسیاری از بیماری ها می نوشند. گل بابونه خشک می شود و سپس به عنوان یک ماده در چای استفاده می شود. بابونه می تواند میزان عرق کف دست شما را کنترل کند.

ورزش منظم

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید راهکاری را برای جلوگیری از عرق کردن دست‌ها پیدا کنید، ممکن است برایتان عجیب به نظر برسد که ورزش یکی از درمان های طبیعی برای پیشگیری و تسکین علائم عرق کردن دست های شما است. بالاخره وقتی ورزش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید عرق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید. نکته این است که ورزش همچنین به کاهش میزان استرسی که بدن شما متحمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و استرس را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. به همین دلیل، دمای مرکزی بدن شما به طور منظم پایین‌تر می‌آید و به طور کلی میزان عرق تولید شده توسط بدن را کاهش می‌دهد.

ایده خوبی است که در حدود 30 دقیقه یا بیشتر از آن پنج روز در هفته ورزش کنید. اگر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید به باشگاه بروید، هر روز عصر پیاده روی یا دوچرخه سواری در محله خود را در نظر بگیرید. فقط نزدیک به زمان خواب ورزش نکنید، چون ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد شود.

بوتاکس دست || پزشکت

تزریق بوتاکس

بوتاکس به طور موثر بین 82 تا 87 درصد از تعریق را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. با این حال، هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که برای درمان عرق کف دست استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، باید هر شش ماه یک بار آن را تزریق کنید اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث درد و ضعف موقت در دستان شما شود. به همین دلیل، بهتر است قبل از انجام تزریق بوتاکس، همه گزینه های خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

درمان های یونتوفورزیس

همچنین درمانی برای هیپرهیدروزیس کف دست به نام یونتوفورزیس وجود دارد. به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد که این درمان میزان عرق تولید شده در دست را تا 81 درصد کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. با این حال، این روش ممکن است کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دردناک باشد، بنابراین معمولا به عنوان آخرین راه حل استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در این روش از یک دستگاه پزشکی برای عبور جریان الکتریکی ملایم از آب و سطح پوست استفاده می شود. شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید این درمان را در مطب پزشک خود انجام دهید.

رابطه بین اضطراب و عرق دست ها

اضطراب، استرس و عصبی بودن در واقع برخی از علل اصلی عرق کردن دست ها هستند. در واقع، احتمالاً متوجه شده اید که دستان شما قبل از اینکه مجبور شوید در مقابل مخاطبان یا در اولین قرار ملاقات صحبت کنید شروع به عرق کردن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. این وضعیت کاملا طبیعی است.

استرس، اضطراب و عصبی بودن همگی احساساتی هستند که باعث واکنش جنگ یا گریز در بدن ما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. این پاسخ ها، هورمون های استرس کورتیزول و اپی نفرین را آزاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و دمای بدن شما را نیز افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. البته بدن شما برای تنظیم دمای بدن عرق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، بنابراین زمانی که مضطرب هستید، غدد عرق شما فعال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز