لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آموزش مسائل جنسی به نوجوانان

آموزش مسائل جنسی به نوجوانان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آموزش مسائل جنسی به نوجوانان ، یکی از وظایف اساسی و اصلی هر پدر و مادری است. برای این دسته از والدین آموزش مسائل جنسی به فرزندان نوجوان، تا حد زیادی سخت و گیج کننده است. در دوران نوجوانی، کودک شما دستخوش تغییرات فیزیکی متعددی خواهد شد. او شاهد رشد اندام های جنسی خود خواهد بود. این تغییرات نوجوانان را کنجکاو می کند تا روابط بزرگسالان را کشف و تجربه کنند. نهی کردن فرزندان از کنجکاوی در روابط بزرگسالان معمولا نتیجه ای معکوس دارد. در واقع این کار باعث می شود فرزند نوجوان شما برای رسیدن به سوالات خود کنجکاوی بیشتری کند. بنابراین فقدان راهنمایی مناسب می تواند بیشتر از اینکه مفید باشد به نوجوان شما آسیب برساند. از این رو، شما باید رفتار جنسی سالم را به کودک خود آموزش دهید.

لزوم آموزش جنسی به نوجوانان

آموزش مسائل جنسی وظیفه والدین و معلمان است. در واقع نوجوانان به جای دریافت اطلاعات نادرست از منابعی مانند مجلات، دوستان و وب سایت ها، باید اطلاعات درست را از والدین خود دریافت کنند.

یک آموزش جامع جنسی شامل طیف وسیعی از موضوعات مربوط به تمایلات جنسی و سلامت جنسی است. این آموزش می تواند شامل اطلاعاتی در مورد تصویر بدن، روش های پیشگیری از بارداری، جنسیت، نحوه تولید مثل انسان، آناتومی بدن، بارداری و رابطه جنسی ایمن باشد. والدین یا معلمان باید در مورد مسائل جنسی آموزش های لازم و جامع را در اختیار نوجوانان قرار بدهند. به این ترتیب نوجوانان در مورد روش های کنترل بارداری، نگرش های جنسی، رفتار جنسی سالم، گرایشات جنسی و بیماری های مقاربتی آگاهی لازم را کسب می کنند.

تمایلات جنسی بخش مهمی از هویت فرد است. نوجوانان در این سن به دلیل کنجکاوی زیاد از منابع مختلف در مورد تمایلات جنسی آگاهی کسب می کنند. به خصوص امروزه به دلیل دسترسی آسان به اینترنت ممکن است بسیاری از این منابع ناسالم و یا حتی غیر اخلاقی باشند. در نهایت این کار تأثیر منفی زیادی بر رفتار و سلامت روان نوجوان شما خواهد داشت. بنابراین شما باید در کنار معلمان مدرسه آموزش دقیق مسائل جنسی را به نوجوان در حال رشد خود ارائه بدهید.

  ویژگی های آموزش جنسی موثر به نوجوانان چیست؟

آموزش مسائل جنسی به نوجوانان | پزشکت

یک آموزش جنسی موثر باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • یک برنامه جامع آموزش جنسی به نوجوانان کمک می کند تا مهارت های ارتباطی و یا مذاکره با جنس مخالف را به خوبی یاد بگیرند.
  • این آموزش اطلاعات دقیق پزشکی در مورد پیشگیری از بارداری و روش های مربوط به آن از جمله استفاده از کاندوم، را ارائه می دهد.
  • مهمترین ویژگی یک آموزش جنسی مؤثر این است که معلمانی باید وظیفه دادن این آموزش ها را برعهده بگیرند که به شدت به لزوم این برنامه اعتقاد دارند.
  • یک آموزش جامع جنسی در یک دوره کافی انجام شده و همه موضوعات لازم را پوشش می دهد. همچنین این آموزش شامل فعالیت هایی است که به بحث فشار فرهنگی بر نوجوانان می پردازد.
  • یک آموزش جنسی مفید و جامع اطلاعات مربوط به سلامت جنسی را برای نوجوانان شما ارائه می دهد. در این آموزش ها فقط از روش‌ها و منابعی استفاده می شود که از نظر فرهنگی موجه و شایسته هستند.

برنامه پرهیز از بارداری، در واقع پرهیز از برقراری روابط جنسی در نوجوانان را ترویج می کند. همچنین در مورد موضوعات مربوط به رابطه جنسی ایمن، کنترل تولد و گرایشات جنسی نیز آموزش های لازم به نوجوانان داده می شود. برنامه های پرهیز از بارداری اغلب در مورد فواید استفاده از کاندوم و تاثیر آن در پیشگیری  از بارداری های ناخواسته است.

هدف از آموزش مسائل جنسی به نوجوانان، عبارتند از:
  • هدف از آموزش مسائل جنسی به نوجوانان ارائه یک تجربه مثبت از تمایلات جنسی به جوانان است.
  • این آموزش های ضروری به نوجوانان کمک می کند که نسبت به تمایلات جنسی دیدگاه مثبتی داشته باشند.
  • آموزش مسائل جنسی باعث می شود تا نوجوانان بتوانند در مورد زندگی زناشویی خود تصمیم گیری های سالمی داشته باشند.
  • هدف از آموزش مسائل جنسی به نوجوانان کاهش خطر پیامدهای منفی رفتار جنسی مانند بارداری ناخواسته و ابتلا به بیماری های مقاربتی است.

فواید آموزش جنسی به نوجوانان

آموزش مسائل جنسی به نوجوانان | پزشکت

آموزش مسائل جنسی و برنامه های پیشگیری از HIV می تواند بر رفتار جنسی نوجوانان تأثیر بگذارد. همچنین این آموزش ها تأثیرات مثبتی بر سلامت آینده نوجوانان دارد. مزایای آموزش مسائل جنسی در نوجوانان به شرح زیر است:

یادگیری مهارت های ارتباطی و مذاکره. آموزش جامع جنسی می تواند به طور قابل توجهی برای نوجوانان مفید باشد. این دوره ها به نوجوانان کمک می کند تا بتوانند با فشارهای منفی وارد شده از سوی جامعه و همسالان مقابله کنند. همچنین این آموزش ها هنر مذاکره و ارتباط  صحیح را به نوجوانان می آموزد.

کمک به درک پیامدهای بارداری. یک آموزش مناسب، به نوجوانان کمک می کند که بتوانند عواقب بارداری در دختران نوجوان را به خوبی درک کنند. بارداری در سنین پایین از نظر عاطفی، ذهنی و جسمی تأثیرات بسیار مخربی بر نوجوانان می گذارد. علت این امر آن است که نوجوانان هنوز از نظر ذهنی برای تحمل بارداری، زایمان و والد شدن آمادگی ندارند.

پیشگیری از بیماری های مقاربتی. یک آموزش جامع جنسی در کنترل ایدز و سایر بیماری های مقاربتی مانند بیماری التهابی لگن، سیفلیس، سوزاک و اورتریت در نوجوانان تاثیرات مفید زیادی دارد. عدم آموزش های لازم باعث شیوع این بیماری ها در میان نوجوانان می شود.

بی ادبی نوجوانان، باید ها و نباید در برخورد با آنها را یادبگیرید.

چگونه در مورد مسائل جنسی با نوجوانان صحبت کنیم؟

معلمان مدرسه  معمولا تا حدودی آموزش های جنسی لازم را به فرزندان شما یاد می دهند. اما با این حال احتمال دارد که فرزند نوجوان شما نتواند همه چیزهایی که در مدرسه آموزش داده می شود را درک کند. اینجاست که شما باید به عنوان والدین وارد عمل شوید. با وجودی که ممکن است ناخوشایند به نظر برسد، اما باید بدانید که آموزش جنسی بیشتر وظیفه والدین است تا معلم. شما باید آنچه نوجوان شما در مدرسه می آموزد، را در منزل تکمیل کنید. با این کار می توانید زمینه را برای یک عمر زندگی سالم برای فرزند خود فراهم کنید.

قبل از طرح موضوع رابطه جنسی با نوجوان خود، باید آمادگی لازم را داشته باشید. بهتر است ابتدا در مورد مساله مورد نظر با شریک زندگی خود صحبت کنید. سپس تصمیم بگیرید که چه پیام‌ها و چه ارزش‌هایی را می‌خواهید با فرزند نوجوان خود در میان بگذارید. شما باید خود را برای درک دیدگاه نوجوان خود آماده کنید. مطمئنا دیدگاه فرزند نوجوان شما نسبت به مسائل جنسی می تواند بسیار متفاوت از دیدگاه شما باشد. همچنین اگر صحبت در این زمینه برای شما سخت است می توانید یک کتاب مناسب جنسی برای خواندن در اختیار نوجوان خود قرار بدهید.

راهکارهایی برای شکستن یخ رابطه

آموزش مسائل جنسی به نوجوانان | پزشکت

این روزها رابطه جنسی یکی از موضوعات اصلی اخبار و سرگرمی ها است. مطمئنا شما نمی توانید مانع وارد شدن فرزند خود به سایت های مختلف شوید. اما وقتی بحث آموزش مسائل جنسی به نوجوانان به میان می آید، این کار برای والدین بسیار دشوار به نظر می رسد. اگر منتظر رسیدن لحظه مناسب باشید، ممکن است ناخواسته همه فرصت ها را از دست بدهید. بنابراین باید هر چه سریع تر آگاهی های لازم را به فرزند خود بدهید. این کار باعث می شود فرزند نوجوان شما برای کسب اطلاعات در مورد مسائل جنسی به بیراهه نرود.  در ادامه نکاتی وجود دارد که می تواند به شما در شروع کار کمک کند.

از لحظات روزمره استفاده کنید.

برای آموزش مسائل جنسی نیازی نیست که حتما منتظر رسیدن وقت مناسب باشید. بلکه شما می توانید از لحظات روزمره به عنوان فرصتی برای صحبت در مورد مسائل جنسی با فرزند نوجوان خود استفاده کنید. مقالات خبری، برنامه های تلویزیونی و رادیو می توانند یک نقطه شروع عالی باشند. سعی کنید از نوجوان خود بپرسید که در مورد این مسائل چگونه فکر می کند. در هنگام انجام کارهای روزانه، مانند کمک به شستن ظروف و یا در داخل ماشین می تواند بهترین فرصت برای صحبت در مورد این موضوع باشد.

رک و صریح باشید.

 احساسات خود در مورد مسائل مرتبط با رابطه جنسی را مستقیماً بیان کنید. فرزند نوجوان شما باید از خطرات برقراری رابطه جنسی به خصوص در سنین پایین آگاه شود. بنابراین این خطرات را با صراحت و مثال های کاملا واضح توضیح دهید. فرزند شما باید در مورد مشکلاتی مانند بارداری ناخواسته و ابتلا به بیماری های مقاربتی آگاهی کامل داشته باشد.

دیدگاه فرزندتان را در نظر بگیرید.

فرزند نوجوان خود را با صحبت های طولانی و کسل کننده نصیحت نکنید. به هر حال شما نمی توانید مانع فعالیت های جنسی فرزند نوجوان خود شوید. بنابراین بهتر است به جای این کار با دقت به نظرات و صحبت های فرزند خود گوش دهید. این کار به شما کمک می کند که بتوانید فشارها، نگرانی ها و چالش های او را به خوبی درک کنید.

ارزش ها را در نظر بگیرید.

نوجوان شما به اطلاعات پزشکی دقیق در مورد رابطه جنسی نیاز دارد. اما در عین حال، شما به عنوان والدین باید در مورد نگرش ها، احساسات و ارزش ها نیز صحبت کنید. به سوالات  فرزندتان در رابطه با مسئولیت و اخلاق در چارچوب اعتقادات خانوادگی و اجتماعی جواب بدهید. نوجوان خود را تشویق کنید تا هر زمان که سؤال یا نگرانی در مورد رابطه جنسی داشت با شما صحبت کند. استقبال شما باعث می شود فرزندتان برای رفع نگرانی های خود به سمت سایت ها و یا دوستان مختلف نرود.  هر بار که فرزندتان از شما سوالی پرسید از او به گرمی استقبال کنید. به فرزند خود بگویید خوشحال هستید که برای پرسیدن سوال به شما مراجعه کرده است.

از نام های صحیح استفاده کنید.

یک راه ساده دیگر برای صحبت در مورد رابطه جنسی با نوجوانان استفاده از نام صحیح برای اعضای بدن است. صحبت کردن با کنایه یا اشاره در مورد اندام های تناسلی باعث حساس تر شدن فرزند شما در مسائل جنسی خواهد شد. از طرف دیگر باید به فرزند خود یاد بدهید که شناختن و دوست داشتن اعضای بدن نشان دهنده احترام به خود است.

نوجوانان مشکل دار چه ویژگی هایی دارند؟

راهنمایی برای آموزش جنسی به نوجوانان

آموزش مسائل جنسی به نوجوانان | پزشکت

استفاده از برخی راهکارها به شما کمک می کند تا در هنگام آموزش جنسی به نوجوانان راحت تر باشید. به عنوان مثال بهترین سن برای بحث در مورد موضوعات جنسی زمانی است که نوجوان شما علائم رفتار جنسی فعال را نشان می دهد. هنگام صحبت با نوجوان خود واضح و شفاف باشید. آگاهی دادن در مورد مواد مخدر و رابطه جنسی به نوجوان شما کمک می کند تا بتواند تصمیم عاقلانه ای بگیرد. اگر از صحبت کردن با نوجوان خود در مورد آموزش جنسی خجالت می‌کشید، از یک پزشک کمک بگیرید. این کار باعث می شود نوجوان شما برای به دست آوردن اطلاعات درست به سمت منابع و راههای نادرست نرود.

ممکن است نوجوان شما بعد از آموزش مسائل جنسی، سوالاتی را از شما بپرسد. بنابراین شما باید برای پاسخ به این سوالات آمادگی کامل داشته باشید. برخی از سوالاتی که ممکن است نوجوانان از والدین خود بپرسند عبارت است از:

چگونه بفهمم که برای سکس آمادگی دارم؟

ممکن است عوامل مختلفی مانند کنجکاوی، فشار همسالان و تنهایی، نوجوانان را به سمت فعالیت جنسی زودهنگام سوق دهد. اما باید به نوجوان خود یادآوری کنید که صبر کردن اشکالی ندارد. راه های زیادی مانند پیاده روی، گوش دادن به موسیقی و صحبت های صمیمی وجود دارند که فرزند شما می تواند برای ابراز محبت از آنها استفاده کند.

اگر دوستم اصرار به داشتن رابطه جنسی داشت، چه؟

به فرزند خود توضیح دهید که او هرگز نباید از روی احساس ترس یا تعهد به برقراری رابطه جنسی فکر کند. رابطه جنسی اجباری تجاوز جنسی است، خواه مجرم غریبه و یا یک دوست باشد. به نوجوان خود توضیح بدهید که نه همیشه به معنای نه است. به فرزند خود یاد بدهید که مصرف الکل و مواد مخدر، می تواند قدرت تصمیم گیری او را کاهش دهد. همچنین سوء مصرف این موارد قضاوت را مختل می کند و در نتیجه موقعیتی را ایجاد می کند که احتمال وقوع تجاوز وجود دارد.

بهترین روند تربیتی برای کودکان 3 تا 12 سال کدامند؟

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز