لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خنده نوزاد

خندیدن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

 نوزاد از همان زمان که در رحم مادر است، یعنی در واقع حتی قبل از تولد شروع به خندیدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در هفته یازدهم بارداری، جنین شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند لبخند بزند و در حالیکه هنوز در رحم است حالات پیچیده و مختلفی از صورت مانند اخم یا تعجب را از خود نشان بدهد.

همه مادران جوان که به تازگی صاحب نوزاد شده اند، دوست دارند بدانند که نوزاد آنها چه زمانی برای اولین بار شروع به لبخند زدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. البته روش های مختلفی وجود دارد که به کمک آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید کودک خود را به خندیدن تشویق کنید.

نوزاد چه زمانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خندد؟

نوزادان تقریباً از زمانی که به دنیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند شروع به لبخند زدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. لبخندهای انعکاسی یا رفلکسی، لبخندهایی هستند که توسط محرک ها یا رویدادهای خاصی ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. به عنوان مثال ممکن است وقتی پوشک نوزاد را تعویض می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، متوجه لبخند رفلکس نوزاد شوید، نوزاد در اثر احساس راحتی لبخند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند. همچنین گاهی ممکن است متوجه خنده نوزاد در خواب نیز شوید.

لبخند انعکاسی یک نوزاد در حدود دو ماهگی به لبخند اجتماعی تبدیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. لبخند اجتماعی یک لبخند واقعی است که کودک در پاسخ به صدا یا لبخند والدین نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. نوزادان تا چهار ماهگی، اغلب از لبخندهای اجتماعی برای جلب توجه اطرافیان خود استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. بنابراین مشاهده این رفتار در نوزادان غیر معمول نیست. یک کودک چهار ماهه برای تعامل به طور خودجوش به افرادی که در اطراف خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیند، لبخند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند.

خنده نوزاد || پزشکت

چگونه کودک خود را به لبخند زدن تشویق کنیم؟

هیچ چیز مانند مشاهده خنده نوزاد برای یک مادر شیرین و لذت بخش نیست. لحظات ساده و شادی که در کنار کودک خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذرانید اغلب برای تشویق او به لبخند کافی است. فعالیت های مختلفی وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث لبخند بیشتر نوزاد شما شود. به عنوان مثال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای تشویق نوزاد خود به خندیدن فعالیت های زیر را امتحان کنید.

  • به زبان بچگانه با نوزاد صحبت کنید.
  • همزمان با نوزاد، شما هم با صدای بلند بخندید.
  • با درآوردن شکلک های مختلف نوزاد را بخندانید.
  • در حالیکه به چشم های نوزاد نگاه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید لبخند بزنید.
  • صدای حیوانات مختلف را به شکلی خنده دار تقلید کنید.
  • در حین صحبت تماس چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود با نوزاد را فراموش نکنید.

تاثیر لبخند بر رشد نوزاد

بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که لبخند زدن یک نوزاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به درک مهارت های عاطفی و اجتماعی آنها کمک کند. نوزادان ممکن است با مشاهده برخی اعمال یا رویدادهایی که آنها را خنده دار می‌دانند، لبخند بزنند، حتی اگر کسی در اطراف آنها لبخند نزند. همچنین خندیدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده رشد شناختی و اجتماعی سالم نوزاد باشد. به این معنا که مغز کودک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مستقل از واکنش والدینش شوخ طبعی را تشخیص دهد یا نوعی سرگرمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای خود ایجاد کند.

بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که لبخند زدن به ترشح هورمون های خاصی در بدن کودک کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که باعث رشد بهتر سلول های مغزی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. خندیدن روشی است که کودک با کمک آن یاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد که چگونه اجتماعی باشد، با اطرافیان خود پیوند برقرار کند و در بزرگسالی با دیگران روابط خوبی داشته باشد.

با کودکی که نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خندد چه باید کرد؟

اگر کودک شما تا پایان دو ماهگی لبخند نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند یا علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از لبخندهای رفلکسی اولیه یا تغییر حالت چهره را نشان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، لزوماً به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد.

سرعت رسیدن نوزادان به مراحل مختلف رشد متفاوت است. نوزادان نارس با توجه به سن حاملگی مادر رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، بنابراین ممکن است لبخند آنها به طور کاملا طبیعی به تعویق بیفتد. حتی در نوزادان ترم که در پایان نه ماهگی متولد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، همه کودکان دقیقاً در یک سن مشخص لبخند اجتماعی را شروع نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. اگر کودک شما حتی در ماه سوم پس از تولد هیچ نشانه ای از لبخند را نشان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود با یک متخصص اطفال مشورت کنید. البته این امر ممکن است لزوما نشان دهنده وجود مشکل در رشد کودک شما نباشد.

آیا نوزاد در چهار هفتگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند لبخند بزند؟

نوزادان معمولا از حدود دو ماهگی شروع به لبخند زدن اجتماعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. اما ممکن است از بدو تولد علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از لبخندهای رفلکس نشان دهند. لبخند رفلکس، اغلب در مواقعی مانند خواب یا تعویض پوشک نوزاد دیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

لبخند نوزاد || پزشکت

نوزادان در چه سنی شروع به درآوردن صداهای مختلف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؟

کودک شما تا دو ماهگی شروع به درآوردن صداهایی مانند اوه-اوه-اوه، آه-آه-آه از خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

خندیدن یک نوزاد لحظه ای هیجان انگیز برای تمام والدین است. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که به صورت نوزاد نگاه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید و نوزاد به شما لبخند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند به این معنی است که حضور شما را تایید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در واقع خندیدن روشی است که نوزاد با کمک آن خوشحالی خود را از دیدن شما نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. همچنین وقتی یک نوزاد دو ماهه به شما لبخند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند به این معنی است که نوزاد به درجه بالاتری از درک اجتماعی رسیده و از احساسات خود آگاه است. در این سن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید فعالیت و سرگرمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی را برای خنداندن بیشتر نوزاد امتحان کنید. این کار باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که نوزاد تعامل بیشتری با محیط اطراف خود داشته باشد. اگر در مورد سن کودک و عدم خندیدن و ارتباط او با محیط اطراف نگرانی دارید، از مشورت با یک متخصص اطفال دریغ نکنید.

نوزاد اولین بار چه زمانی لبخند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند؟

اولین لبخند اجتماعی کودک معمولاً در پایان ماه دوم ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. به همین دلیل دیدن نوزادان و والدین آنها در معاینه 2 ماهگی همیشه لذت بخش است.

در این دوران خونریزی های شدید پس از زایمان و همچنین گریه های ناشی از نفخ نوزاد کمتر شده است. مادر و نوزاد بالاخره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند زمان خواب و استراحت خود را با ریتم منظم روز و شب هماهنگ کنند. نوزاد در اولین روزهای پس از تولد، بیشترین زمان زندگی خود را در خواب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذراند و جز برای نوشیدن شیر از خواب بیدار نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اما نوزاد در دو ماهگی دیگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای مدت طولانی تری بیدار بماند و بنابراین به تدریج شروع به برقراری ارتباط با محیط اطراف خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. یکی از بهترین روش های تعامل کودک با اطرافیان خود لبخند زدن است.

متخصص اطفال معمولا در اولین معاینه دو ماهگی نوزاد از والدین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرسد که آیا نوزاد لبخند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند یا نه. در واقع شروع سن خنده نوزاد یکی از روش های بررسی سلامت جسمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نوزاد است. والدین معمولا نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند برای مشاهده اولین خنده نوزاد خود زیاد صبر کنند. در نتیجه آنها ممکن است با روش های مختلف از جمله قلقلک دادن یا تکان دادن نوزاد سعی در خنداندن نوزاد کنند. هیچ صحنه ای برای والدین لذت بخش تر از مشاهده خنده نوزاد نیست. همچنین نوزادان گاهی ممکن است بغض کنند، مشاهده این مساله به هیچ وجه نگران کننده نیست. بلکه برعکس، باید بدانید که خنده یا بغض، نشان دهنده شروع یادگیری مهارت های اجتماعی در نوزادان است.

لبخند نوزاد در اولین روزهای پس از تولد

برای بسیاری از والدین جای سوال است که چگونه نوزاد از بدو تولد به آنها لبخند می زند. لبخند نوزاد، در اولین روزهای پس از تولد به عنوان یک واکنش انعکاسی شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. هنوز از نظر عملی به طور دقیق علت لبخندهای انعکاسی نوزاد مشخص نیست. اما با این حال به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد که کودک به برخی سیگنال های داخلی مانند گاز یا گرسنگی پاسخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

در واقع آن لبخندهای اولیه و اغلب تصادفی نوزاد با لبخند اجتماعی که هفته ها بعد خواهیم دید متفاوت است. بنابراین لبخند یک نوزاد دو هفته ای به معنای درک یا تعامل نوزاد با محیط اطرافش نیست، زیرا او در این سن هنوز هیچ درکی از محیط اطراف خود ندارد.

نوزاد || پزشکت

چرا لبخند اجتماعی متفاوت است؟

نوزادان در دومین ماه پس از تولد کم کم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند ساعت های بیشتری از روز را بیدار بمانند. نوزاد در دو ماهگی به آنچه در اطراف خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنود توجه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. نوزاد به تدریج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فهمد زمانی که گرسنه، بی‌حوصله یا خسته است، مادرش از او مراقبت می‌کند. وقتی شما به نوزاد لبخند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنید، نوزاد در خود احساس هیجان و عشق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

برخی از والدین ممکن است هنگام صحبت با پزشک اطفال کودک را در گهواره نگه دارند. در همین حال، کودک به شدت به صورت والدین نگاه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، گویی منتظر فرصتی برای درگیر شدن با محیط اطراف است. همچنین کودک صداهای مختلف از خود تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و یا در آغوش والدین خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چرخد. این حرکات نشان دهنده تلاش نوزاد برای جلب توجه است. بنابراین اگر در این زمان به نوزاد خود نگاه کنید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینید که با لبخندی شاد به شما پاسخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. در واقع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان گفت که این لبخند ها جزء اولین خنده های اجتماعی نوزاد هستند. لبخند اجتماعی، پاسخ نوزاد به محرک های اجتماعی اطراف آنها است.

کودک با این لبخند، احساس خوبی پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. زیرا به تدریج یاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد که چگونه دنیای کوچک خود را به روش های دیگری غیر از گریه و هیاهو کنترل کند.

تجربه اولین خنده کودک

اولین خنده اجتماعی در نوزادان بسیار متفاوت است. ممکن است یک نوزاد در دو ماهگی به راحتی با محیط اطراف خود ارتباط پیدا کند. اما با این حال برخی از نوزادان و به خصوص نوزادان نارس به زمان بیشتری برای رشد مهارت های اجتماعی نیاز دارند. این نوزادان حتی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند مستقیماً به چشمان والدین خود نگاه کنند. این گونه به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد که کودک حتی متوجه حضور والدین در کنار خودش نیست. رشد مهارت های اجتماعی در نوزادان نارس به تلاش و صبر بیشتر والدین نیاز دارد. مشاهده چهره والدین یکی از روش هایی است که کودک به کمک آن مهارت های زیادی مانند لمس، شنیدن صداهای مختلف و درک حالات صورت را یاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. نوزادان با تمرین بیشتر، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند نگاه خود را برای مدت طولانی تری بر روی چهره والدین نگه دارند.

اهمیت لبخند نوزاد

علاوه بر تمام هیجان و لذتی که لبخند اجتماعی نوزاد به همراه دارد، باید بدانید که لبخند بخش مهمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از رشد اجتماعی و عاطفی کودک است. شما باید بتوانید به واکنش های کودک خود در مورد اینکه چه زمانی برای بازی آماده است و چه موقع نیاز به استراحت دارد به طور مناسب پاسخ بدهید. در واقع شما با این رفتار به نوزاد خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویید که افکار و احساسات او برای شما مهم هستند.

لبخند کودک معمولا پاسخ قابل پیش بینی والدین را دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، به این معنی که والدین با دیدن لبخند نوزاد شروع به خندیدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. خنده متقابل والدین باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود نوزاد اطمینان پیدا کند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر دنیای خود کنترل داشته باشد. به این ترتیب عزت نفس کودک حتی در این سن کم شروع به رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز