لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

برای افزایش شیر مادر چی بخوریم؟

برای افزایش شیر مادر چی بخوریم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برای افزایش شیر مادر چی بخوریم؟ خوراکی ها و میوه های افزایش دهنده شیر مادر کدامند؟ سریع ترین راه کار های افزایش شیر مادر چیست؟ پاسخ خود را در این مقاله از پزشکت بخوانید. اما به این هم توجه داشته باشید که  شیر مادر به ویژه برای چند ماه اول زندگی نوزاد حیاتی است، زیرا حاوی تمام مواد مغذی ضروری و محافظت از کودک است. در حالت ایده‌آل، برای ارتقای رشد و تکامل سالم، عملکرد سیستم ایمنی و پیوند، نوزادان فقط باید در چند ماه اول زندگی خود شیر مادر را بخورند. با این حال، اگر فکر می کنید که کودک شما هنوز بعد از شیر خوردن گرسنه است یا نگران تغذیه خود هستید، می توانید غذاهای خاصی را مصرف کنید و دستورالعمل های خاصی را دنبال کنید تا شیر خود را حفظ کنید و افزایش دهید. پس بیایید با هم بررسی کنیم که برای افزایش شیر مادر چی بخوریم؟

چگونه شیر مادر را به طور طبیعی افزایش دهیم؟

قبل از اینکه به دنبال راهکارهایی برای افزایش شیر مادر باشید بهتر است حقایقی در مورد شیردهی را بدانید که چرا افزایش شیر مادر مهم است؟ این حقایق عبارتند از:

  • شیردهی باعث تسریع بهبودی مادر پس از زایمان می شود.
  • شیر مادر این توانایی را دارد که تا حد زیادی ایمنی کودک را تقویت کند.
  • تغذیه با شیر مادر خطر ابتلای نوزاد به بیماری های بعدی را کاهش می دهد.
  • شیر مادر حاوی مواد خاصی است که باعث خواب در نوزادان و آرامش در مادر می شود.
  • مادران می توانند با شیر دادن بیشتر به راحتی به وزن قبل از بارداری خود برگردند.
  • همچنین برای مادر مفید است و خطر ابتلا به سرطان سینه، بیماری قلبی و پوکی استخوان را کاهش می دهد.
  • حدود 75 درصد از مادران شیر بیشتری در سینه راست خود در مقایسه با سمت چپ خود تولید می کنند.
  • تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کاهش می دهد. همچنین می‌تواند خطر ایجاد حفره یا بریس‌ها را برای نوزادتان کاهش دهد.
  • تغذیه با شیر مادر در سال های اولیه برای کودک شما اهمیت زیادی دارد. اگر احساس می کنید که میزان شیر مادر به اندازه کافی نیست، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مصرف بیشتر غذاهای زیر را شروع کنید.

اما مهمترین خوراکی های افزایش دهنده شیر مادر، عبارتند از:

دانه شنبلیله

با مصرف دانه های شنبلیله شیر مادر را به طور طبیعی افزایش دهید. یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله را با یک فنجان آب در قابلمه بجوشانید. 5 دقیقه بجوشانید و صاف کنید. وقتی چای به اندازه کافی برای نوشیدن گرم شد، کمی عسل اضافه کنید. چای شنبلیله را حدود 3 بار در روز مصرف کنید تا شیر شما در دوران شیردهی افزایش یابد. دانه شنبلیله یکی از بهترین موادی است که می تواند شیر مادر را افزایش دهد. آنها منابع خوبی از فیتواستروژن هستند و همچنین خواص کهکشانی را در مادران شیرده نشان می دهند.

سیر

با سیر به طور طبیعی شیر مادر را افزایش دهید. حبه های سیر را چرخ کرده و آن را به غذاهای خود اضافه کنید. شما همچنین می توانید چند حبه سیر را در طول روز بجوید. سیر دارای خواص لاکتوژنیک است که به افزایش شیر مادر در مادران کمک می کند. این یک ضد قارچ است و گزارش شده است که پیوند بین مادر و نوزاد را تقویت می کند.

دانه رازیانه

با دانه های رازیانه شیر مادر را به طور طبیعی افزایش دهید. یک قاشق چایخوری دانه رازیانه را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. 5 تا 10 دقیقه دم کنید و صاف کنید. قبل از افزودن مقداری عسل، اجازه دهید چای کمی خنک شود. دمنوش رازیانه را 2 تا 3 بار در روز مصرف کنید. همچنین می توانید مقداری دانه رازیانه بجوید. رازیانه گیاه دیگری است که به عنوان افزایش دهنده شیر مادر استفاده می شود. دانه ها فیتواستروژن عملکرد استروژن را تقلید می کنند.  استروژن هورمونی  است که به افزایش تولید شیر مادر معروف می باشد.

خار مریم

برای افزایش شیر  در دوران شیردهی بهتر است روزانه 2 تا 3 کپسول خار مریم مصرف کنید. خار مریم گیاهی گلدار است که در قدیم برای افزایش تولید شیر مادر استفاده می شده است. به عنوان یک فیتواستروژن، فعالیت استروژنی را نشان می دهد که به افزایش عرضه شیر مادر کمک می کند.

چای گیاهی

دمنوش های گیاهی مانند چای بادیان یا چای زیره می توانند برای این مورد موثر باشند. روزانه 2 تا 3 فنجان چای انیسون یا زیره بنوشید. گیاهانی مانند بادیان و زیره فیتواستروژن‌هایی هستند که خواص استروژنی از خود نشان می‌دهند. آنها به عنوان کهکشان‌ها عمل می‌کنند و همچنین مجاری مسدود شده شیر را پاک می‌کنند، بنابراین شیر مادر را افزایش می‌دهند.

ماهی قزل آلا

هر هفته 2 تا 3 بار از ماهی سالمون پخته شده استفاده کنید. ماهی سالمون منبعی غنی از اسید چرب امگا 3 و بسیاری از اسیدهای چرب ضروری است که آن را به گزینه ای عالی برای افزایش تولید طبیعی شیر مادر تبدیل می کند. همچنین سرشار از DHA است، یکی از مهم ترین اجزای شیر مادر، که به رشد مغز کودک شما کمک می کند. ماهی آزاد صید شده وحشی را بخورید که نسبت به ماهی قزل آلا پرورش یافته تجاری، جیوه و سایر سموم کمتری دارد.

جو

برای افزایش شیر مادر چی بخوریم؟ || پزشکت

روزانه یک کاسه جوی پخته مصرف کنید. جو دوسر سرشار از فیبر و آهن است که باعث کاهش کلسترول و افزایش تولید شیر مادر می شود. آنها همچنین باعث آرامش می شوند که به نوبه خود به افزایش شیردهی کمک می کند. این خواص، جو را به یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش عرضه شیر مادر تبدیل می کند.

ریشه زنجبیل تازه

زنجبیل تازه نه تنها یک افزودنی مناسب به رژیم غذایی شماست، بلکه می تواند تولید شیر مادر را نیز افزایش دهد. به راحتی می توانید زنجبیل تازه و خام را به غذاهایی که می پزید اضافه کنید. همچنین می توانید با نوشیدن زنجبیل تهیه شده با زنجبیل واقعی یا با جوشاندن زنجبیل خام و تهیه چای، زنجبیل را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. در حالی که زنجبیل تازه بی خطر تلقی می شود، نباید مکمل های زنجبیل را بدون مشورت با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مصرف کنید.

دانه کنجد

مادران شیرده از دانه کنجد برای تولید شیر بیشتر استفاده می کنند. می‌توانید دانه‌های کنجد را به‌تنهایی، به‌عنوان ماده‌ای در دستور العمل‌هایی که آماده می‌کنید، به‌عنوان رویه سالاد، یا در مخلوطی از دانه‌های دیگر، آجیل و میوه‌های خشک میل کنید.

نخود

نخود که به آن لوبیا گاربانزو یا لوبیا سیسی (چی چی) نیز می گویند، از حبوبات رایج است که در آشپزی مدیترانه و خاورمیانه استفاده می شود. زنان شیرده از زمان مصر باستان برای تولید شیر بیشتر نخود می‌خوردند. نخود یک غذای مغذی و سرشار از پروتئین است. آنها همچنین حاوی استروژن های گیاهی هستند که ممکن است مسئول استفاده از آن به عنوان یک کهکشان باشد. می توانید نخود را به پاستا یا سالاد اضافه کنید.

سبزیجات سبز تیره

برای افزایش شیر مادر چی بخوریم؟ || پزشکت

سبزیجات سبز تیره مانند یونجه، کاهو، کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی سرشار از مواد مغذی به خصوص کلسیم هستند. آنها همچنین حاوی فیتواستروژن هستند که ممکن است تأثیر مثبتی بر تولید شیر مادر داشته باشد.

غلات کامل

با مصرف غلات کامل مانند گندم، کینوا و ذرت می توانید میزان تولید شیر در دوران شیردهی را افزایش دهید. مصرف غلات کامل نه تنها به افزایش تولید شیر مادر کمک می کند، بلکه تضمین می کند که نوزاد شما تمام مواد مغذی لازم برای رشد و نمو خود را دریافت می کند.

توجه: بسیاری از مردم این روزها از غلات گلوتن اجتناب می کنند، بنابراین ممکن است بخواهید مصرف گندم خود را محدود کنید.

شیر بادام

یک فنجان شیر بادام را 1 تا 2 بار در روز مصرف کنید. شیر بادام منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که به افزایش تولید شیر مادر کمک می کند. از این رو، مادران شیرده برای بهبود کمیت و کیفیت شیر خود به طور منظم شیر بادام مصرف می کنند.

اکنون که ایده ای در مورد اینکه برای افزایش عرضه شیر مادر چه بخورید دارید، بیایید به غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید نگاهی بیاندازیم زیرا ممکن است تولید شیر مادر را کاهش دهند.

چه غذاهایی می توانند باعث کاهش شیر مادر شوند؟

برای افزایش شیر مادر چی بخوریم؟ || پزشکت

برای قرن‌ها، ماماها به زنان توصیه می‌کردند زمانی که آماده توقف شیردهی هستند و اجازه می‌دهند شیر مادرشان خشک شود، چه چیزی مصرف کنند. اما اگر هنوز در دوران شیردهی هستید از این غذاها به هیچ وجه استفاده نکنید. غذاهای زیر می توانند شیر مادر را کاهش دهند:

  • جعفری
  • نعناع تند
  • نعناع
  • پونه کوهی
  • آویشن
  • الکل
سوالات متداول

چگونه می توانم بفهمم که به اندازه کافی شیر مادر تولید می کنم؟ تغذیه باید حداقل 6 تا 8 بار در روز بدون هیچ نشانه ای از درد یا ناراحتی پس از چند بار قورت دادن اول باشد. در ابتدای شیردهی، سینه شما احساس تنش و چروک شدن و حتی نشتی می کند. پس از یک شیردهی خوب، آنها نرم خواهند شد و احساس می کنید کودک شما آنها را به درستی تخلیه کرده است. اگر کاملاً احساس خالی شدن نمی کنید، بهتر است آنها را با پمپ سینه پمپاژ کنید و آن شیر را برای تغذیه بعدی نگه دارید.

آیا ماساژ سینه می تواند به تولید شیر کمک کند؟ بله، ماساژ سینه ها می تواند تولید شیر را بهبود بخشد. ماساژ سینه مجاری شیر را تحریک می کند و باعث می شود شیر آزادتر جریان یابد. و این باعث می شود که غدد شیر شما شیر بیشتری تولید کنند. به برخی از زنان توصیه می شود حتی قبل از زایمان سینه های خود را پمپاژ کنند تا تولید شیر را تحریک کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز