لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

انواع تخصص های جراحی را بشناسید.

انواع تخصص های جراحی را بشناسید. | پزشکت

فهرست مطالب

انواع تخصص های جراحی را بشناسید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

انواع مختلفی از تخصص های جراحی وجود دارد که برخی از آنها نسبت به سایر رشته های جراحی کاربرد و وسعت بیشتری دارد. تخصص های جراحی علاوه بر اینکه از نظر آموزشی تا حدودی با هم دیگر تفاوت دارند، و بر اساس همین آموزش ها تخصص های مختلفی را به دست می آورند، پزشکان با تخصص جراحی تمایل دارند بسیاری از روشهای مشابه جراحی را بارها و بارها انجام دهند. کلید موفقیت در جراحی ها و نتیجه گیری از هرگونه جراحی این است که یک پزشک و جراح باتجربه و مناسبی را برای عمل جراحی خود پیدا کنید.

همانطور که برای عمل خود برنامه ریزی می کنید، آشنایی با تخصص های مختلف جراحی، از عمومی تا قلبی و فراتر از آن، و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مواردی که هنگام تصمیم گیری در مورد متخصص جراحی مناسب برای شما ضروری است، می تواند برای شما مناسب و مفید باشد.

یک جراح حداقل پنج سال آموزش رزیدنتی جراحی دارد. علاوه بر این، برخی از جراحان تخصصی و فوق تخصصی باید سال های بیشتری آموزش ببینند. در انواع تخصص های جراحی پزشک بودن کافی نیست. فردی که عمل شما را انجام می دهد باید به عنوان یک جراح آموزش ببیند و همچنین در تخصص مناسب آموزش های لازم را داشته باشد.

چگونه جراح مناسبی را انتخاب کنیم؟

در بیشتر موارد، نوع خاصی از جراح باید عمل شما را انجام دهد. به عنوان مثال، اگر پای شما شکسته شده، به یک جراح ارتوپدی متخصص در مسائل استخوانی نیاز دارید. در حالی که معمولا مشخص است کدام جراح ها، چه نوع جراحی را انجام می دهند. اما برخی از فوق تخصص های جراحی با هم تداخل دارند. یک مثال خوب در این مورد جراحی ستون فقرات است که می تواند توسط جراحان مغز و اعصاب و جراحان ارتوپدی انجام شود. جراح مغز و اعصاب ممکن است برای جراحی روی خود ستون فقرات مناسب تر باشد، در حالی که جراح ارتوپدی می تواند برای مشکلات مربوط به استخوان های ستون فقرات مناسب تر باشد.

موارد زیادی وجود دارد که ممکن است در انتخاب جراح نقش داشته باشد. برخی از آنها ممکن است به مسائل کاربردی تری مانند موقعیت و پوشش بیمه شما مربوط شود. علاوه بر این ملاحظات، شما می خواهید جراح را پیدا کنید که بهترین نتایج را برای انجام عمل مورد نیاز شما داشته باشد.

یک جراح مناسب و باتجربه برای شما باید:

  • در تخصصی که جراحی شما نیاز دارد، دارای مجوز باشد.
  • روشی را که نیاز دارید به طور منظم یا مکرر انجام داده باشد.
  • دارای سابقه نتایج عالی با انجام روش مورد نیاز شما باشد.
  • جراحی را در بیمارستان یا مرکز جراحی انجام دهید که بعد از جراحی از شما به درستی مراقبت شود.

آموزش های لازم برای تخصص های جراحی

انواع تخصص های جراحی را بشناسید. | پزشکت

جراحان یک مسیر شغلی قابل پیش بینی را دنبال می کنند. اکثر آنها زندگی حرفه ای خود را با رفتن به دانشکده پزشکی آغاز می کنند، و سپس تحصیل خود را به مدت پنج سال ادامه می دهند. برخی از تخصص ها، مانند زنان و زایمان، کمی متفاوت است.

دوره رزیدنتی، جراحان را برای عمل جراحی عمومی آموزش می دهد. پس از آن، یک جراح می تواند به طور مستقل به عنوان یک جراح عمومی فعالیت کند، اما باید در هفت سال تحصیلی دارای مجوز جراحی در جراحی عمومی باشد.

جراحان  (پزشکانی که جراحی انجام می دهند) می توانند در زمینه تخصصی آموزش ببینند و ممکن است پس از آموزش اولیه به دنبال فوق تخصص بروند. به عنوان مثال، یک جراح ممکن است یک رزیدنت جراحی عمومی را تکمیل کند و سپس تصمیم بگیرد که تحصیلات تکمیلی در زمینه جراحی قلب و ریه را بگذراند. آنها حتی می توانند به دنبال فوق تخصص دیگری مانند جراحی پیوند قلب کودکان بروند.

جراحان همچنین می توانند در تخصص مورد نظر خود تخصص داشته باشند. جراحان قلب ممکن است بر انجام جراحی بای پس قلب، تعمیر دریچه قلب یا جراحی قلب دیگر تمرکز کنند، یا ممکن است بسیاری از انواع جراحی قلب را انجام دهند. یک جراح که به عنوان یک جراح عمومی فعالیت می کند، ممکن است ترجیح دهد در صورت امکان آپاندکتومی انجام دهد. با انجام بسیاری از آپاندکتومی، جراح متخصص جراحی آپاندیس را انتخاب کرده است اما هنوز توانایی و آموزش انجام بسیاری از جراحی های دیگر را دارد.

12 تخصص جراحی رایج

بیش از دوازده تخصص اصلی جراحی وجود دارد، اما بسیاری از فوق تخصص های زیر مجموعه آنها وجود دارد. بسته به مورد شما، ممکن است به پزشک با بیش از یکی از این تخصص ها یا تیم جراحی متشکل از افرادی با تخصص های خاص که با هم کار می کنند، نیاز داشته باشید. برهمین اساس، 12 تخصص رایج جراحی، عبارتند از:

جراحی عمومی

جراحی عمومی، در درمان مشکلات تقریباً در هر قسمتی از بدن، از جمله مشکلات شایع شکمی، مانند فتق و آپاندیسیت تخصص دارد. اکثر جراحان از طریق برنامه دستیاری جراحی عمومی می گذرند و ممکن است جراحی عمومی را انتخاب کنند یا در زمینه  تخصصی آموزش بیشتری ببینند.

جراحی کودکان

این تخصص مسائل مربوط به سلامت کودکان و جراحی های مربوط به آن را درمان می کند. جالب است که برخی از بزرگسالان در صورت وجود شرایط در هنگام تولد یا در دوران کودکی توسط جراحان اطفال تحت درمان قرار می گیرند.

جراحان زیر بهترین آموزش را برای رسیدگی به مسائل خاص کودکان دارند.

  • جراحان نوزادان: تمرکز بر جراحی نوزادان و نوزادان
  • جراحان قبل از تولد: یک منطقه جراحی جدید و اغلب تجربی است که در آن برای اصلاح مشکلات قبل از تولد جنین انجام می شود

جراح گوش و حلق و بینی

این تخصص استفاده از جراحی برای درمان بیماری های گوش، بینی و گلو (اغلب گوش و حلق و بینی) و همچنین سر و گردن است.

جراح چشم پزشکی

جراح چشم پزشکی بیماری های چشمی را با جراحی درمان می کند. این شرایط ممکن است از بدو تولد، مربوط به حادثه یا ضربه وجود داشته باشد یا با افزایش سن ایجاد شود.

جراحی ارتوپدی

انواع تخصص های جراحی را بشناسید. | پزشکت

جراحی در این تخصص برای درمان مشکلات استخوان ها، مفاصل، رباط ها و تاندون ها در کودکان و بزرگسالان استفاده می شود. موارد فوق تخصصی دیگر عبارتند از:

  • ارتوپدی پا و مچ پا
  • جراحی دست
  • تعویض مفصل
  • انکولوژی ارتوپدی
  • ارتوپدی کودکان
  • جراحی ستون فقرات
  • پزشکی ورزشی
  • جراحی تروما

جراحی پا ممکن است توسط جراحان ارتوپدی (MD) یا متخصصان پا انجام شود.

زنان و جراحی زنان و زایمان

OB/GYN مراقبت های سلامتی، کنترل بارداری و مراقبت در دوران بارداری و زایمان را ارائه می دهد. همه این ارائه دهندگان جراح هستند. اما ممکن است مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی زنان را با و بدون جراحی درمان کنند.

انکولوژی

انکولوژی اصطلاح عمومی تخصص هایی است که از جراحی برای درمان سرطان در سراسر بدن استفاده می کنند. با این حال، بسیاری از تخصص ها سرطان را به عنوان بخشی از عمل خود درمان می کنند. به عنوان مثال، گوش و حلق و بینی ممکن است سرطان گلو را درمان کند. اما جراحان ارتوپدی ممکن است در درمان سرطان استخوان نقش داشته باشند.

انکولوژی زنان و زایمان

این تخصص جراحی درمان سرطان باروری در زنان است. بین OB/GYN و انکولوژی زنان همپوشانی وجود دارد. به عنوان مثال، هر دو تخصص برای انجام هیسترکتومی آموزش دیده اند. با این حال، یک انکولوژیست متخصص زنان در انجام این جراحی به عنوان یک درمان به ویژه برای سرطان و نه برای یک بیماری دیگر تخصص دارد.

جراحی قلب

انواع تخصص های جراحی را بشناسید. | پزشکت

جراحی قلب، تخصص درمان بیماری های قلبی با روش های جراحی است. جراحان قلب کودکان ممکن است برای اصلاح مشکلات موجود در هنگام تولد و نوزادان را جراحی کنند. مسائل مربوط به بزرگسالان به احتمال زیاد شامل ترمیم و تعویض دریچه های قلب (که با افزایش سن بیمار شده اند) و درمان بیماری عروق کرونر می شود.

جراحی قفسه سینه

این تخصص درمان مشکلات حفره قفسه سینه، به استثنای قلب، با جراحی است. از آنجایی که یک جراح اقدامات قلبی را انجام می دهد که ریه ها را درگیر می کند، همانطور که اغلب لازم است، تخصص آنها جراحی قفسه سینه نامیده می شود.

جراحی مغز و اعصاب

این تخصص درمان سیستم عصبی مرکزی – مغز و نخاع – با جراحی است. این نوع جراحی ممکن است شامل جراحی مغز، جراحی برای اصلاح کمردرد، درمان سرطان در سیستم عصبی یا سایر شرایط عصبی باشد.

جراحی عروق

جراحی عروق تخصص درمان مشکلات عروق خونی با جراحی است. این روش برای درمان زیبایی شرایطی مانند وریدهای واریسی، برای درمان عروقی که خون کافی را به اندام ها منتقل نمی کنند، و برای ترمیم ضربه انجام می شود.

اورولوژی

اورولوژی یک تخصص پزشکی و جراحی برای درمان مشکلات دستگاه ادراری است. این می تواند از درمان علائم مثانه بیش فعال تا انجام روشهای کم تهاجم برای سنگ کلیه متغیر باشد. برخی از متخصصان اورولوژی هر دو عمل جراحی جزئی و بزرگ مانند برداشتن پروستات برای درمان سرطان را انجام می دهند.

جراحی کولون و راست روده

این تخصص جراحی درمان مشکلات روده کوچک و بزرگ، راست روده و مقعد با جراحی است.

جراحی چاقی

جراحان چاقی کسانی هستند که در درمان چاقی با جراحی تخصص دارند. به طور معمول، جراحان چاقی تحصیلات تکمیلی را پس از رزیدنتی جراحی عمومی برای تخصص در این زمینه دنبال کرده اند. جالب است که انواع مختلفی از روش های کاهش وزن وجود دارد.

جراحی دهان

این تخصص مسائل دندانپزشکی را با جراحی مانند برداشتن دندان عقل و کانال ریشه درمان می کند.

جراحی فک و صورت

جراحی فک و صورت تخصصی برای درمان مشکلات دهان، فک، گردن و استخوان های صورت با جراحی است. این مسائل ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشد. یا می تواند ناشی از ضربه یا بیماری باشد.

جراحی پلاستیک یا زیبایی و ترمیمی

این امر شامل بهبود ظاهر به دلایل زیبایی یا اصلاح نقص یا آسیب برای ظاهر مطلوب تر یا عملکرد بهتر است. این تخصص را می توان در مورد کودکان اطفال، اصلاح مواردی مانند شکاف کام یا بزرگسالان، مانند ارائه جراحی بینی (عمل بینی) یا بزرگ کردن سینه، انجام داد.

جراحی پیوند

انواع تخصص های جراحی را بشناسید. | پزشکت

این تخصص بر جایگزینی اندامهای از کار افتاده یا بیمار با اندامهای اهدایی در جراحی متمرکز است. انواع زیادی از جراحان و تخصص ها وجود دارند که در انواع پیوندها شرکت می کنند.

به عنوان مثال، جراحان پیوند معمولاً با اندام های شکمی، از جمله روده، لوزالمعده، کلیه ها و کبد کار می کنند. در حالی که جراحان قلب و عروق، کودکان و بزرگسالان، معمولاً با پیوند قلب و ریه کار می کنند.

جراحی تروما

این تخصص درمان صدمات ناشی از تصادفات اتومبیل، زخم های گلوله، چاقو و سایر انواع ضربه های ضربه ای با جراحی است. تخصصهای متعددی از جمله جراحان آموزش دیده آسیب، جراحان عروقی، جراحان عمومی و جراحان مغز و اعصاب ممکن است در مراقبت از تروما شرکت کنند.

بیهوشی

پزشکان بیهوشی غالباً با پرستاران آموزش دیده در زمینه بیهوشی (CRNAs) برای ارائه آرام بخش در حین عمل جراحی یا نظارت بر سایر افرادی که این کار را انجام می دهند، همکاری می کنند. در حالی که متخصصان بیهوشی، جراح نیستند. آنها معمولاً دست به دست هم با جراحان همکاری می کنند تا امکان انجام عمل جراحی را بدون احساس بیمار توسط بیمار فراهم کنند.

متخصصان بیهوشی همچنین از درد مانند اپیدورال قبل از زایمان پیشگیری می کنند. برخی حتی در خارج از اتاق عمل فعالیت می کنند و برای بیمارانی که نیاز به تسکین درد مزمن و علائم مربوطه دارند، مدیریت درد را انجام می دهند.

سخن آخر

هنگامی که شما انتخابی برای انجام عمل جراحی خود دارید، بهتر است به دنبال جراح باشید که در نوع جراحی مورد نیاز شما مجرب و باتجربه باشد. این عمل را به طور مکرر انجام داده و سابقه خوبی داشته باشد. در صورت امکان، قبل از انتخاب خود با دو یا چند جراح مشورت کنید.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/common-surgical-procedures-4013694

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز