لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

جراحی تعویض مچ پا

جراحی تعویض مچ پا || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جراحی تعویض مچ پا، شامل جایگزینی مفصل مچ پا آسیب دیده با ایمپلنت است. این روش به از بین بردن درد و تورم مداوم مچ پا، معمولاً از مفصل مچ پا، کمک می کند. در این روش استخوان و غضروف آسیب دیده از مفصل مچ پا برداشته و با یک مفصل مصنوعی قوی تر جایگزین می شود و امکان حرکت صاف و بدون درد را فراهم می کند. ثبات مچ پا و توانایی راه رفتن را بهبود می بخشد و تورم مفصل مچ پا را کاهش می دهد.

جراحی تعویض مچ پا به عنوان آرتروپلاستی کامل مچ پا نیز شناخته می شود. آرتروپلاستی مچ پا، در مقایسه با فیوژن مچ پا، مزیت دیگری در حفظ حرکت مفصل دارد.

چه زمانی جراحی تعویض مچ پا لازم است؟

اگر آرتریت شدید و دردناک در مچ پا دارید و مدیریت غیرجراحی به تسکین درد کمک نکرده است، ممکن است بخواهید جراحی تعویض مچ پا را در نظر بگیرید. آرتریت مچ پا با سایر انواع آرتریت دژنراتیو متفاوت است، زیرا اکثر موارد منشأ پس از سانحه دارند و در گروه سنی جوان‌تر رخ می‌دهند.

انواع اصلی آرتریت مچ پا، عبارتند از:

استئوآرتریت: استئوآرتریت آرتریت ناشی از استفاده بیش از حد است که معمولاً در بزرگسالان بالغ ایجاد می شود. این “ساییدگی و پارگی” مفاصل است. تقریباً 1٪ از جمعیت بزرگسال از آرتروز دردناک مچ پا رنج می برند.

آرتریت روماتوئید: آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی سیستمیک است که با آرتریت التهابی مشخص می شود.

آرتریت پس از ضربه: آرتریت پس از ضربه پس از آسیب قبلی به مفصل مچ پا رخ می دهد. هر رویدادی که سطح مفصلی مفصل مچ پا را در معرض خطر قرار دهد، پتانسیل ایجاد آرتریت پس از ضربه را دارد. اگر از آرتریت رنج می برید، مهم است که همه گزینه های درمانی خود را با جراح خود در میان بگذارید.

جراحی تعویض مچ پا چگونه انجام می شود؟

جراحی تعویض مچ پا || پزشکت

جراحی تعویض مچ پا شامل موارد زیر است:

  • یک تورنیکت در اطراف ران قرار می گیرد. این دستگاه خونریزی حین عمل را کنترل می کند.
  • یک متخصص مراقبت های بهداشتی علائم حیاتی شما، مانند ضربان قلب و فشار خون شما را در طول عمل کنترل می کند.
  • تعویض کامل مچ پا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. شما در خواب بمانید تا در حین جراحی احساس درد نکنید. بلوک عصبی اطراف زانو نیز برای کنترل درد پس از جراحی انجام می شود.
  • برای جلوگیری از عفونت، مچ پای شما قبل از برش کاملاً تمیز می شود. بسته به نوع کاشت مفصل مچ پا، برش با تیغه جراحی در جلو یا کنار مچ پا انجام می شود.
  • تمام استخوان ها و غضروف های آسیب دیده برداشته خواهند شد. راهنماهایی برای کمک به برش و تراز مناسب روی استخوان ها اعمال می شود.

موقعیت مناسب با عکسبرداری با اشعه ایکس در طول جراحی تایید می شود. هنگامی که تراز عالی تایید شد، برش هایی در استخوان ها انجام می شود تا امکان قرار دادن قسمت های ایمپلنت فراهم گردد.

عکس‌برداری با اشعه ایکس در طول جراحی برای تایید قرار دادن مناسب ایمپلنت انجام می‌شود. ممکن است از سیمان مخصوص برای نگه داشتن ایمپلنت در جای خود استفاده شود.

برش ها با بخیه و یا منگنه بسته می شوند. سپس پای شما در یک آتل یا گچ قرار می گیرد تا محل عمل شده را کنترل و تثبیت کند. این روش باعث می‌شود که تعویض مچ پا تنها جراحی باشد که شامل اندوپرتز می‌شود، که در آن گچ بلافاصله پس از جراحی گذاشته می‌شود.

اقدامات پس از عمل

شما به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد که در آنجا علائم حیاتی شما بررسی می شود. شما می توانید به محض تحمل رژیم غذایی عادی را از سر بگیرید. باتوجه به ترجیح جراح، ممکن است لازم باشد چند روز در بیمارستان بمانید. درد با دارو ، استراحت، یخ و بالا بردن پا کنترل می شود.

شما نمی توانید وزن خودتان را روی پاهایتان بیاورید. بنابراین، از عصا، اسکوتر زانو یا ویلچر استفاده خواهید کرد. جراح شما دستورالعمل هایی را در مورد نحوه حرکت مچ پا در طول دوره بهبودی به شما می دهد.

بهبودی بعد از  جراحی

جراحی تعویض مچ پا || پزشکت

پس از جراحی تعویض مچ پا باید اقدامات زیر انجام شود:

  • درد بعد از جراحی با دارو، استراحت، یخ و بالا بردن اندام تحتانی شما کنترل می شود. درد به مرور زمان کاهش می یابد.
  • ممکن است برای جلوگیری از عفونت، مصرف آنتی بیوتیک توصیه شود. بعد از عمل جراحی، بی حرکتی مچ پا به مدت چند هفته، چه با گچ یا اسپلینت، مورد نیاز است. عصا، اسکوتر زانو یا ویلچر ممکن است مفید باشد زیرا تا چند هفته نمی توانید روی پای خود وزن بیاورید.
  • شما حدود 7 تا 10 روز پس از جراحی با جراح خود پیگیری خواهید کرد. مهم است که برنامه قرار ملاقات خود را دنبال کنید تا جراح شما بتواند پیشرفت شما را کنترل کند و مطمئن شود که شما به درستی بهبود می‌یابید.
  • محل برش شما مورد ارزیابی قرار می گیرد و باندهای شما تغییر می کنند. بخیه ها و منگنه ها ممکن است 2 تا 4 هفته پس از جراحی برداشته شوند.
  • آتل یا گچ شما در نهایت برداشته و سپس با یک چکمه پیاده روی جایگزین می شود. ممکن است هفته‌ها با کفش پیاده‌روی کنید.

فیزیوتراپی به شما در تقویت ساق و مچ پا و افزایش دامنه حرکتی مچ پا کمک می کند. فیزیوتراپی همچنین به شما آموزش می دهد که با ایمپلنت مفصل مچ پا به درستی راه بروید. درمان به شما این امکان را می دهد که زودتر بهبود پیدا کنید. با این حال، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا شما به فعالیت های روزانه بازگردید.

جراح شما ممکن است پس از تعویض مفصل مچ پا، فعالیت های کم تاثیر را برای افزایش طول عمر ایمپلنت توصیه کند.

مناسب بودن برای جراحی تعویض مچ پا

تعویض مچ پا یک جراحی بزرگ است که اگر به درستی یا در شرایط مناسب انجام نشود، می تواند عواقب ناتوان کننده ای داشته باشد. برای واجد شرایط بودن این روش باید معیارهای زیر رعایت شود:

  • اگر دامنه حرکتی در مچ پای شما به خوبی حفظ شود و شما حداقل یا کمترین تغییر شکل مچ پا دارید، ممکن است کاندیدای خوبی برای جایگزینی کامل مچ پا باشید.
  • اما اگر سابقه عفونت در مفصل مچ پا، کیفیت استخوان ضعیف برای حمایت از ایمپلنت یا بیماری عصبی عضلانی دارید، این روش توصیه نمی شود.
  • تعویض کامل مچ پا همچنین برای کسانی که بدشکلی جدی مچ پا، نوروپاتی شارکو، سابقه جوش مچ پا، یا کیفیت عضلانی ضعیف دارند، توصیه نمی شود.

روش افزایش طول تاندون آشیل

تاندون آشیل، تاندونی است که پشت پای شما قرار دارد و ماهیچه ساق پا را به پشت استخوان پاشنه پا متصل می کند. در برخی از بیماران، این تاندون به طور غیر طبیعی سفت است یا ماهیچه های ساق پا سفت دارند که می تواند حرکت مفصل مچ پا را محدود کند.

در چنین حالتی، یک روش به نام افزایش طول تاندون آشیل همراه با جراحی تعویض کامل مچ پا مورد نیاز است. افزایش طول تاندون آشیل باعث حرکت مایع در مفصل مچ پا و عملکرد مناسب ایمپلنت مفصل مچ پا می شود.

عوارض احتمالی جراحی تعویض مچ پا

هر نوع جراحی، خطرات احتمالی دارد که شامل عفونت، لخته شدن خون در ساق پا، آسیب عصبی و خونریزی زیاد می شود. برخی از عوارضی که پس از تعویض کامل مچ پا ممکن است رخ دهند، عبارتند از:

  • شکستگی
  • زخم شدن محل برش
  • شکست ایمپلنت مچ پا
  • ناهماهنگی مفصل
  • شل شدن ایمپلنت مفصل مچ پا
  • فرسودگی اجزای ایمپلنت مفصل مچ پا

عوارض احتمالی بعد از جراحی باتوجه به وضعیت فرد متفاوت است. عواملی مانند سن، سابقه پزشکی و سیگار است. اگر دیابت دارید و آن را کنترل نمی کنید، ممکن است خطر عوارض بعد از جراحی را افزایش دهید. لازم است قبل از جراحی در مورد تمام خطرات و عوارض احتمالی با جراح خود صحبت کنید. بیشتر عوارض با انتخاب و تکنیک خوب بیمار قابل پیشگیری هستند یا پس از وقوع قابل درمان هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

جراحی تعویض مچ پا || پزشکت

اگر فکر می‌کنید که آرتریت در مفصل مچ پا و درد و تورم مداوم دارید، برای انجام جراحی با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. درمان‌های غیرجراحی مانند بریس‌بندی، کفش‌های ارتوپدی، داروها، تزریق‌ها و توانبخشی قبل از بررسی جراحی توصیه می‌شود. اگر درمان محافظه کارانه با شکست مواجه شود، تعویض مچ پا یا آرتروپلاستی کامل مچ پا ممکن است مفید باشد.

سوالات متداول

جراحی مچ پا معمولا چند ساعت طول می کشد؟ مدت زمان جراحی مچ پا بسته به آسیب شناسی تحت درمان متفاوت است. هنگامی که استخوان ها شکسته می شوند، درمان جراحی ممکن است بیش از 1 ساعت طول بکشد. در صورت بی ثباتی، جراحی ممکن است در عرض 30 دقیقه تمام شود. تعیین یک چارچوب زمانی قطعی برای جراحی مچ پا به طور کلی دشوار است.

آیا پلاک و پیچ در هر جراحی مچ پا لازم است؟ هنگامی که استخوان‌ها در داخل مچ پا شکسته می‌شوند، پزشکان اغلب سخت‌افزاری را قرار می‌دهند که ممکن است شامل ترکیبی از صفحات و پیچ‌ها باشد تا قطعات استخوان را در راستای آناتومیک ثابت کنند، بنابراین امکان بهبودی مناسب را فراهم می‌کنند.

احتمال ابتلا به آرتریت بعد از جراحی مچ پا چقدر است؟ آرتریت پس از سانحه یک عارضه مکرر ناشی از ضربه به مچ پا است. هنگامی که مفصل تحت تاثیر قرار می گیرد، سطوح غضروف ممکن است دچار اختلال شود و منجر به پیشرفت آرتریت دژنراتیو شود.

آیا جراحی مچ پا در دوران بارداری عوارضی ایجاد می کند؟ عمل جراحی واقعی قرار دادن سخت افزار ممکن است منجر به هیچ گونه عارضه ای نشود، اما خطر عدم تحمل وزن پس از عمل ممکن است منجر به زمین خوردن شود. علاوه بر این، خطر بیهوشی برای نوزاد متولد نشده باید در نظر گرفته شود. بیهوشی دارای روش های موجود برای اطمینان از نتیجه ایمن است.

چه مراقبت های اورژانسی می توان برای شکستگی مچ پا انجام داد؟ بلافاصله پس از شکستگی مچ پا، باید عکس برداری با اشعه ایکس برای ارزیابی تراز استخوانی انجام شود. اگر ناهماهنگی وجود داشته باشد، قبل از بی حرکت کردن ساق و مچ پا، باید استخوان ها را دستکاری کرد تا از هم ترازی مناسب اطمینان حاصل شود.

سخن آخر

مچ پا یکی از حیاتی ترین مفاصل بدن است که امکان حرکت آزاد و راحت پاها را فراهم می کند. وزن کل بدن روی این مفصل می افتد و بنابراین مستعد ساییدگی و پارگی است.

شرایط دژنراتیو رایج مانند آرتروز تنها به تجزیه بافت مفصلی می‌افزاید و می‌تواند به شدت تحرک مچ پا را مختل کند. چندین اقدام غیرجراحی می تواند به کاهش و معکوس کردن این آسیب کمک کند، اما موارد شدیدی که به درمان اولیه پاسخ نمی دهند، اغلب نیاز به جراحی کامل تعویض مچ پا دارند.

برای تعیین اینکه آیا این جراحی برای شما مناسب است یا خیر، باید چندین آزمایش را انجام دهید و یک تشخیص مناسب به دست آورید. پس از انجام عمل جراحی، باید به مراقبت های پس از عمل توسط پزشک برای بهبود و توانبخشی مفصل پایبند باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز