لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خونریزی بعد از رابطه مقعدی

خونریزی بعد از رابطه مقعدی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خونریزی بعد از رابطه مقعدی معمولاً جای نگرانی نیست. بسیاری از افراد به دلیل ماهیت ظریف بافت های مقعدی، هر از گاهی بعد از رابطه مقعدی، خونریزی خفیف را تجربه می کنند. با این حال، خونریزی شدیدتری، می تواند نشانه  ای از یک بیماری یا آسیب اساسی باشد که باید برطرف شود. اگر بیش از چند قطره خون صورتی روشن را مشاهده کردید، یا اگر احساس ناراحتی بیش از دو روز طول کشید، باید به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله ما درباره نحوه شناسایی علت خونریزی بعد از رابطه مقعدی، نکاتی برای تسکین علائم آن، نحوه کاهش خطر خونریزی و موارد دیگر اطلاعاتی جمع آوری کرده ایم.

چرا خونریزی بعد از رابطه مقعدی اتفاق می افتد؟

خونریزی بعد از رابطه مقعدی اغلب نتیجه اصطکاک زیاد، رفتار خشن یا بریدگی در ناحیه مقعد است.

اما شایع ترین علل بروز خونریزی بعد از رابطه مقعدی عبارتند از:

پارگی مقعد (شقاق)

بافت ظریف داخل کانال رکتوم و اطراف مقعد ممکن است در حین دخول پاره شود. پارگی مقعدی معمولاً در اثر اصطکاک ایجاد می شوند، اما ناخن های دست نیز می توانند علت بروز خونریزی باشند. درد، به ویژه در هنگام اجابت مزاج، اغلب با خونریزی ناشی از شقاق همراه است.

ورم و التهاب ورید (بواسیر داخلی یا خارجی)

رگ های خونی متورم ممکن است تا زمانی که در طول رابطه مقعدی ترکیده نشوند، قابل تشخیص نباشند. فشار و اصطکاک انگشتان، استفاده از اسباب بازی جنسی یا آلت تناسلی ممکن است به این رگ ها آسیب برساند. بواسیر همچنین می تواند باعث درد یا ناراحتی در حین رابطه جنسی شود.

زگیل مقعدی (کاندیلومات)

زگیل مقعدی که در اثر عفونت مقاربتی (STI) ایجاد می شوند، کوچک هستند و در داخل و یا اطراف مقعد ظاهر می شوند. آنها معمولاً هیچ درد یا ناراحتی ایجاد نمی کنند، اگرچه ممکن است خارش داشته باشند. همچنین در صورت مالش در حین رابطه جنسی مقعدی ممکن است خونریزی کنند.

یبوست حاد یا مزمن

اجابت مزاج  می تواند بر عضلات راست روده فشار وارد کند. هنگامی که برای دفع مدفوع فشار می آورید، احتمال دارد منجر به بروز هموروئید یا پارگی شود. هموروئید ممکن است منجر به درد و خونریزی پس از دخول مقعدی شود.

استفاده بیش از حد از تنقیه

خونریزی بعد از رابطه مقعدی || پزشکت

تنقیه ها مایع را به روده راست و روده بزرگ می رسانند تا یبوست را تسکین دهند یا دارو را به دستگاه گوارش تحتانی (GI) شما برسانند. استفاده از آنها در مواقعی بی خطر است، اما استفاده مکرر می تواند بافت را تحریک کند. استفاده مکرر از تنقیه احتمال دارد باعث ایجاد شکاف یا پارگی در طول رابطه جنسی مقعدی شود.

تبخال مقعدی

این زخم ها یا تاول های اطراف مقعد، توسط ویروس هرپس سیمپلکس، نوعی STI ایجاد می شوند. تبخال مقعدی، برآمدگی های قرمز رنگ یا تاول های سفید است و احتمال دارد هنگام تحریک در حین رابطه مقعدی خونریزی کنند. آنها همچنین باعث درد و خارش می شوند.

لنفوگرانولوم ونرئوم

این بیماری مقاربتی باعث عفونت مزمن سیستم لنفاوی و التهاب بافت های پوشاننده روده راست می شود که به نام پروکتیت نیز شناخته می شود. همچنین ممکن است منجر به التهاب در بافت های تناسلی شود. در طول رابطه مقعدی، تورم و التهاب می تواند خونریزی را تشدید کند.

علل نادر خونریزی بعد از رابطه مقعدی

اگرچه بسیار نادر است، اما این احتمال وجود دارد در طول رابطه جنسی مقعدی روده بزرگ سوراخ یا پاره شود. با این حال، خونریزی جزئی تنها علامت آن نخواهد بود. در صورت بروز آن ممکن است درد شدید، تورم در قسمت پایین شکم، تب و حالت تهوع را تجربه کنید. اگر این علائم را دارید، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

خونریزی بعد از رابطه مقعدی چگونه درمان می شود؟

خونریزی بعد از رابطه مقعدی || پزشکت

اگر بعد از رابطه جنسی مقعدی خونریزی جزئی دارید، می توانید اقدامات لازم را برای متوقف کردن آن انجام دهید و به بهبودی مقعد و روده راست خود کمک کنید.

حمام آب گرم

در یک وان آب گرم بنشینید. حمام سیتز، یک حمام آب گرم درمانی است که در آن فقط باسن در آب غوطه ور می شود. غوطه ور شدن باسن در آب گرم می تواند باعث راحتی و تسکین هموروئید، تبخال مقعدی، پروکتیت، شقاق و موارد دیگر شود. افزودن نمک نیز به تسکین درد کمک می کند.

وان را با آب گرم پر کنید و نمک اپسوم را داخل آب بپاشید. اجازه دهید نمک به خوبی حل شود. 10 تا 20 دقیقه در آب قرار بگیرید. هر روز این کار را تکرار کنید تا زمانی که علائم شما تسکین یابد و از بین برود.

استفاده از یک ماده ضد درد

درد خفیف ممکن است با خونریزی جزئی مقعدی همراه باشد. می توانید کرم، پماد یا شیاف های بدون نسخه (OTC) را خریداری کنید که برای بی حس کردن موقت ناحیه مقعد و کاهش درد طراحی شده اند. مقدار کمی از دارو را روی انگشت خود بمالید. پماد یا کرم را به آرامی روی دهانه مقعد بمالید.

اگر از شیاف استفاده می کنید، با یک پا روی صندلی یا سمت دوش بایستید. کمر و باسن خود را شل کنید. شیاف را داخل رکتوم قرار دهید. دارو یا کپسول را به آرامی اما محکم از اسفنکتر مقعد فشار دهید.

شما نباید بیش از سه روز متوالی از داروی OTC استفاده کنید. اگر بعد از سه روز همچنان درد دارید، به پزشک مراجعه کنید.

استفاده از نرم کننده برای مدفوع

در حالی که رکتوم یا مقعد در حال بهبود است، از نرم کننده مدفوع استفاده کنید تا اجابت مزاج برای شما راحت تر شود. این کار باعث کاهش فشار روی بافت های ظریف و کاهش احتمال خونریزی می شود.

نرم کننده های مدفوع به صورت قرص خوراکی OTC یا شیاف رکتوم در دسترس هستند. برخی از این داروها با جذب آب به داخل روده عمل می کنند. این کار باعث می شود مدفوع نرم تر و راحت تر دفع شود. اگر از نرم کننده های مدفوع استفاده می کنید، حتما آب زیادی بنوشید.

مصرف غذاهای فیبردار

یبوست اغلب منجر به مدفوع سفت می شود که دفع آن دشوار است. یبوست می تواند بافت ها را تحریک کند و احتمال خونریزی بعد از رابطه مقعدی را افزایش دهد. با این حال، رعایت یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند یبوست را تسکین دهد و روده ها را به طور منظم حرکت دهد. غذاهای غنی از فیبر شامل میوه های تازه، سبزیجات و غلات کامل هستند. این غذاها به حرکات روده شما کمک می کنند و دفع آن ها را آسان تر می کنند.

در خونریزی بعد از رابطه مقعدی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خونریزی جزئی بعد از رابطه مقعدی معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. لکه بینی باید در یک یا دو روز پایان یابد. اگر خونریزی بیش از دو روز طول کشید یا شدیدتر شده است به پزشک مراجعه کنید.

اگر بلافاصله بعد از رابطه مقعدی خونریزی شدید یا درد شدید داشتید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. درد شدید و خونریزی شدید معمولاً به دلیل یک آسیب یا بیماری زمینه ای ایجاد می شود.

برای درک اینکه چه چیزی باعث خونریزی می شود، پزشک شما ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد. این معاینه شامل نگاه کردن به مقعد و بررسی راست روده است.

پزشکان همچنین احتمال دارد سیگموئیدوسکوپی یا آنوسکوپی را  تجویز کنند. این آزمایش ها از لوله های روشن همراه با دوربین برای دیدن داخل رکتوم و دستگاه گوارش تحتانی استفاده می  شوند. شرایطی مانند هموروئید، شقاق یا سوراخ شدن قابل مشاهده خواهد بود.

چگونه از خونریزی بعد از رابطه مقعدی پیشگیری کنیم؟

خونریزی بعد از رابطه مقعدی || پزشکت

اگر موارد زیر را رعایت کنید ممکن است احتمال بروز خونریزی بعد از رابطه مقعدی کاهش یابد:

مصرف روان کننده. مقدار مناسبی از روان کننده استفاده کنید. اگر از روان کننده استفاده نکنید، اصطکاک اتفاق می افتد. اصطکاک می تواند منجر به پارگی و خونریزی شود.

استفاده از گشاد کننده مقعد یا پلاگین باسن. این دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند که به عضلات اسفنکتر مقعد و رکتوم شما کمک می کنند تا با دخول سازگار شوند. این کار احتمال پارگی را کاهش می دهد. با پزشک خود در مورد بهترین راه استفاده از آنها مشورت کنید.

علاوه بر خونریزی مقعدی، رابطه جنسی مقعدی عوارض دیگری از جمله خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی نیز دارد. برای پیشگیری از شیوع و انتقال بیماری های مقاربتی، همیشه باید در طول هر نوع برخورد جنسی از کاندوم استفاده کنید. کاندوم های روغن کاری شده اصطکاک را کاهش می دهند.

اگر از کاندوم استفاده می کنید، روغن های مبتنی بر آب توصیه می شود. روغن های روغنی می توانند کاندوم های لاتکس را تجزیه کنند که می تواند منجر به پارگی شود.

مهم است که آزمایشات STI را به طور منظم انجام دهید. توصیه می شود حداقل یک بار در سال آزمایش دهید. به این ترتیب می توانید هرگونه عفونتی را زود درمان کنید و از بروز عوارض پیشگیری کنید.

سخن آخر در مورد خونریزی بعد از رابطه مقعدی

اگرچه ممکن است از دیدن مقداری خون بعد از رابطه جنسی مقعدی نگران شوید، اما تا حدودی بروز این وضعیت طبیعی است. اصطکاک ناشی از نفوذ مقعدی می تواند باعث پارگی های ریز در بافت یا رگ های خونی داخل روده راست شود. خونریزی باید در یک یا دو روز متوقف شود.

اگر خونریزی متوقف نشد، به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که خونریزی جدی تر نیست، و می توانید آسوده باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.1 / 5. تعداد رای ها: 7

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. ببخشید من بعد از رابطه مقعدی داخل شکمم درد میکنه نمیدونم روده هامه یا چی ولی خیلی نگرانم بنظرتون چکار‌کنم

    1. سلام بررسی از نظر پارگی روده با انوسکوپی توصیه میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز