لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بزرگ شدن دهلیز چپ

بزرگ شدن دهلیز چپ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دهلیز چپ، در قسمت بالای سمت چپ قلب قرار دارد. این یکی از چهار حفره در قلب است. فشار بیش از حد یا حجم بیش از حد خون هر دو می تواند باعث بزرگ شدن دهلیز چپ (LAE) شود. افزایش فشار یا حجم، به دلیل یک بیماری قلبی عروقی زمینه ای ایجاد می شود. با تشخیص اینکه فردی دارای LAE است، باید بررسی ها برای تشخیص بیماری آغاز شود. پزشکان باید شرایط یا شرایط زمینه‌ای که باعث بزرگ شدن دهلیز چپ می‌شوند را بررسی کنند تا بتوانند به افراد در مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کنند.

بزرگ شدن دهلیز چپ چه علائمی دارد؟

گاهی اوقات، بزرگ شدن دهلیز هیچ علامتی ایجاد نمی کند. بروز علائم، بستگی به میزان بزرگ شدن دهلیز چپ دارد. اگر افزایش اندازه قابل توجه باشد، احتمالاً علائم بروز پیدا می کنند. در این صورت، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • غش
  • خستگی مفرط
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب غیر طبیعی
  • تجمع مایع و تورم
  • مشکلات تنفسی، از جمله تنگی نفس و سرفه

اما علائم بالا همچنین مشخصه بیماری های زمینه ای دیگری که بر قلب تأثیر می گذارد، از جمله نارسایی احتقانی قلب باشد. یکی دیگر از علائمی که می تواند توسط LAE ایجاد شود، دیسفاژی یا مشکل در بلع است که به دلیل برخورد دهلیز بسیار بزرگ شده روی مری رخ می دهد. LAE معمولاً در نتیجه بیماری های قلبی عروقی زمینه‌ای ایجاد می‌شود و اغلب زمانی که آزمایش برای جستجوی این شرایط زمینه‌ای انجام می گیرد، کشف می‌شود.

شایع ترین علل بزرگ شدن دهلیز چپ

بزرگ شدن دهلیز چپ || پزشکت

برخی از بیماری هایی که معمولاً با بزرگ شدن دهلیز چپ مرتبط است شامل فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، اختلال در عملکرد دریچه میترال و مشکلات بطن چپ هستند. این شرایط می تواند باعث افزایش فشار دهلیز چپ، افزایش حجم دهلیز چپ یا هر دو شود که منجر به LAE می شود.

در حالی که اندازه دهلیز چپ، تحت تأثیر افزایش سن، جنس و اندازه بدن است، اینها علل یا عوامل خطر برای LAE محسوب نمی شوند. بیماری های زمینه ای قلبی عروقی بدون توجه به سن، جنس یا اندازه بدن شما می توانند باعث LAE شوند.

فشار خون بالا

فشار خون بالا در افراد مبتلا به LAE شایع است. یک بررسی در مجله آمریکایی فشار خون از 15 مطالعه در یک دوره 12 ساله نشان داد که LAE در 16 تا 83 درصد از افراد مبتلا به فشار خون بالا وجود دارد. در افراد مبتلا به فشار خون بالا، LAE اغلب با اختلال عملکرد دیاستولیک بدون علامت مرتبط است .

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی (A-Fib) مشکلی است که باعث آریتمی یا ضربان قلب نامنظم می شود. در این شرایط ممکن است دو حفره فوقانی قلب ضربانی متفاوت تر از دو حفره پایینی داشته باشند. A-Fib پایدار ممکن است در نهایت دهلیز چپ را بزرگ کند.

A-Fib می تواند دائمی، پایدار یا حمله ای باشد و تحقیقات جدیدتر تایید می کند که LAE هم علت و هم عارضه A-Fib است. تجزیه و تحلیل یک مطالعه بزرگ گزارش شده توسط انجمن قلب و عروق بریتانیا به بررسی عوامل خطر برای بیماری قلبی پرداخت.

داده ها به بررسی شرایط مختلف قلبی، از جمله A-Fib پرداختند. محققان به اندازه دهلیز چپ شرکت کنندگان در مطالعه نگاه کردند. آنچه آنها دریافتند این بود که بزرگ شدن دهلیزها در افراد مبتلا به A-Fib رایج است.

بر اساس نتایج، افراد دارای دهلیز چپ بزرگ شده 60 درصد بیشتر در معرض ابتلا به A-Fib و افرادی که دارای دهلیز به شدت بزرگ شده بودند، چهار برابر بیشتر از افراد دارای حفره های طبیعی قلب در معرض خطر ابتلا به A-Fib بودند. محققان تأیید می کنند که بزرگ شدن دهلیز چپ یک عامل خطر مستقل برای A-Fib است، دقیقاً مانند سکته مغزی و نارسایی قلبی .

مطالعه دوم در سال 2018 این یافته ها را تأیید کرد و افزود که بزرگ شدن دهلیز چپ پیش بینی کننده A-Fib است.

تحقیقاتی که در مجله بین المللی قلب و عروق گزارش شده است شواهدی را نشان می دهد که LAE ممکن است پیامد A-Fib نیز باشد. در این مطالعه، محققان توانستند تشخیص دهند که تغییرات دهلیز چپ در افراد مبتلا به A-Fib شایع است و به صورت آهسته و پیشرونده رخ می دهد.

تنگی آئورت

یکی دیگر از علل احتمالی LAE، تنگی آئورت است. تنگی، باریک شدن دریچه آئورت است که می تواند منجر به ذخیره خون از بطن چپ به دهلیز چپ شود. بررسی ها نشان داده اند که درمان دارویی به طور قابل توجهی بر پیشرفت بیماری در تنگی آئورت تأثیر نمی گذارد. جایگزینی دریچه آئورت (AVR) نسبت به درمان دارویی برتری دارد. پزشکان AVR را برای تنگی شدید آئورت علامت دار و همچنین برای افرادی که علائم خفیف دارند توصیه می کنند.

نقص دیواره بین بطنی

بزرگ شدن دهلیز چپ || پزشکت

نقص دیواره بین بطنی (VSD) یک منفذ یا سوراخ بین بطن ها است. الکتروکاردیوگرام (ECG) می تواند شواهدی از تغییراتی مانند هیپرتروفی بطن راست، هیپرتروفی ترکیبی بطن و گاهی اوقات LAE ارائه دهد.

اگر VSD بزرگ باشد، اشعه ایکس نیز می تواند بزرگ شدن قلب را نشان دهد. با این حال، اگر سوراخ کوچک باشد، نتایج ECG و اشعه ایکس قفسه سینه معمولا طبیعی است.

پزشکان از اروش جراحی تهاجمی برای درمان نقایص مادرزادی قلب استفاده می کند VSD. پیشرفت های اخیر در درمان شامل رویکرد اطراف بطنی و تکنیک های ترانس کاتتر است.

اختلال عملکرد دریچه میترال

برخی از شرایط مرتبط با دریچه میترال ممکن است منجر به بروز LAE شود. دریچه میترال دریچه قلب است که بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد. تنگی میترال باعث باریک شدن دریچه میترال می شود و پر شدن بطن چپ را سخت تر می کند.

از طرف دیگر نارسایی میترال باعث نشت خون از بطن چپ به دهلیز چپ می شود. هر دوی این شرایط، پمپاژ خون به بطن چپ را برای دهلیز چپ دشوار می‌کند و در نتیجه فشار در دهلیز چپ افزایش می‌یابد. این در نهایت باعث بزرگ شدن می‌شود.

ارتباط بین مشکلات دریچه میترال و LAE رایج است. یک مطالعه در سال 2013 نشان می دهد که در افراد مبتلا به بیماری دریچه میترال و LAE بدون علامت، جایگزینی دریچه میترال می تواند اندازه دهلیز چپ را کاهش دهد و به پیشگیری از علائم ناشی از LAE کمک کند.

مشکلات بطن چپ

مشکلات مربوط به بطن چپ به دهلیز چپ فشار وارد می کند و منجر به بزرگ شدن دهلیز چپ می شود. به نظر می رسد مشکلات بطن چپ و دهلیز چپ دست به دست هم می دهند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2019 گزارش شده در مجله انجمن آمریکایی فشار خون نشان می دهد که افراد مبتلا به هیپرتروفی بطن چپ (LVH) دارای فشار خون سیستولیک بالاتر (SBPs) و دهلیز چپ بزرگتر هستند.

SVH وضعیتی است که در آن دیواره عضلانی اتاق سمت چپ قلب، بطن، ضخیم می شود.SBP عددی است که در بالای فشار خون قرار دارد و میزان فشاری را که خون بر روی عروق وارد می‌کند در حین ضربان قلب نشان می‌دهد.

بزرگ شدن دهلیز چپ چگونه تشخیص داده می شود؟

LAE را می توان با اکوکاردیوگرام تشخیص داد. در این آزمایش از سونوگرافی برای گرفتن عکس از قلب استفاده می شود. این آزمایش در حالی انجام می شود که فرد روی میز دراز کشیده و تکنسین الکترودهای فلزی را به قفسه سینه فرد متصل می کند. سپس تکنسین یک کاوشگر موج صوتی کوچک را از روی قفسه سینه عبور می دهد. این امواج صوتی از قلب منعکس می‌شوند و به کاوشگر بازتاب می‌کنند و تصاویری تولید می‌کنند. اکوکاردیوگرام یک روش بی خطر است که هیچ درد یا آسیبی ندارد و عوارض جانبی ندارد.

سایر آزمایش‌هایی که ممکن است در تشخیص LAE مورد استفاده قرار گیرند شامل تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن هستند. این آزمایش ها اندازه دهلیز چپ را برای تعیین اندازه آن و بزرگ شدن آن در مقایسه با اندازه طبیعی اندازه گیری می کند.

بزرگ شدن دهلیز چپ چگونه درمان می شود؟

درمان بزرگی دهلیز چپ بر شناسایی و درمان علت آن متمرکز است:

درمان فشار خون بالا: فشار خون بالا با داروها و مدیریت عادات ناسالم از جمله رژیم غذایی کم نمک درمان می شود. همچنین شامل ترک مصرف الکل، ورزش، مدیریت استرس و عدم استعمال دخانیات است.

درمان تنگی میترال: گزینه‌های درمانی برای تنگی میترال شامل دیورتیک‌ها برای کاهش مایعات، رقیق‌کننده‌های خون برای جلوگیری از لخته شدن و داروهای ضد آریتمی برای مدیریت ضربان قلب نامنظم است. علاوه بر این، جراحی می تواند دریچه میترال را ترمیم یا جایگزین کند.

درمان نارسایی میترال: درمان نارسایی میترال شامل داروهایی برای کاهش خطر لخته شدن خون است. مانند تنگی میترال، جراحی می تواند مشکل را ترمیم کند.

اکثر افراد مبتلا به بزرگی دهلیز چپ هیچ علامتی ندارند. داشتن LAE به طور کلی نشانه ای از یک بیماری زمینه ای قلبی است. درمان شرایط مرتبط با LAE از تغییر سبک زندگی گرفته تا دارو و جراحی متفاوت است.

LAE همچنین می تواند افراد را در معرض خطر مشکلات قلبی اضافی قرار دهد، بنابراین کنترل فشار خون و ضربان قلب بسیار مهم است. اگر سابقه خانوادگی مشکلات قلبی دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. به این ترتیب می توان سلامت قلب شما را به دقت زیر نظر داشت.

سخن آخر

بزرگ شدن دهلیز چپ (LAE) زمانی است که سمت چپ قلب بزرگ یا متورم می شود. اغلب در افراد مبتلا به فشار خون بالا و مشکلات دریچه قلب وجود دارد. پزشکان برای یافتن علت زمینه ای به عنوان راهی برای درمان علائم تلاش خواهند کرد. سمت چپ قلب خون تازه اکسیژن شده را از ریه ها دریافت می کند و آن را به بقیه بدن پمپ می کند. چندین مشکل قلبی ممکن است باعث تورم دهلیز چپ شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، پزشکان آن را بزرگ شدن دهلیز چپ (LAE) می نامند. LAE با چندین بیماری از جمله فیبریلاسیون دهلیزی (A-fib) و نارسایی قلبی ارتباط دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز