لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

انواع نئوپلاسم و علل آنها

انواع نئوپلاسم و علل آنها || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نئوپلاسم رشد غیر طبیعی سلول ها در بدن است. این می تواند یک رشد کوچک و بی ضرر مانند خال باشد. همچنین می تواند یک تومور سرطانی یا پیش سرطانی باشد. در بیشتر مواقع، نئوپلاسم ها برای سلامتی شما خطرناک نیستند. با این حال، آنها گاهی اوقات می توانند باشند. اگر نئوپلاسم دارید، مهم است که آن را به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود نشان دهید.

این مقاله به برخی از انواع مختلف نئوپلاسم ها و نحوه درمان آنها می پردازد. همچنین پیامدهای احتمالی نئوپلاسم های بدخیم را مورد بحث قرار می دهد.

یک نئوپلاسم قابل مشاهده ممکن است دقیقاً شبیه پوست شما باشد یا ممکن است رنگ یا بافت متفاوتی داشته باشد. نئوپلاسم ها معمولاً بدون درد هستند، اما گاهی اوقات ممکن است درد داشته باشند یا خونریزی کنند. این یکی از چیزهایی است که آنها را از زگیل ها متمایز می کند .نئوپلاسم ها معمولاً بسیار کند رشد می کنند. به ندرت اتفاق می افتد که آنها به سرعت رشد کنند.

شما ممکن است متوجه نئوپلاسم های کوچک در سطح پوست خود شوید. آنها ممکن است در نواحی قابل دسترس بدن شما مانند مجرای گوش یا سوراخ های بینی شما ظاهر شوند. نئوپلاسم ها همچنین می توانند در داخل بدن شما رشد کنند، جایی که شما نمی توانید آنها را ببینید.

در برخی موارد، نئوپلاسم های داخلی ممکن است برجستگی های قابل توجهی ایجاد کنند. با این حال، معمولاً آنها در اعماق سطح پوست شما قرار دارند و از بیرون قابل مشاهده نیستند.

انواع نئوپلاسم ها

تریلیون ها سلول طبیعی و سالم در بدن انسان وجود دارد. این سلول ها رشد می کنند، تقسیم می شوند، تکثیر می شوند و می میرند. وقتی می میرند، به شیوه ای کنترل شده و با سرعت جایگزین می شوند. با این حال، در مورد نئوپلاسم، سلول‌ها ممکن است سریع‌تر رشد کنند یا بیشتر از آنچه که تصور می‌شود زنده بمانند.

نئوپلاسم ها می توانند تومورهای خوش خیم، سرطان یا تومورهای پیش سرطانی باشند:

  • نئوپلاسم خوش خیم رشدی است که ویژگی های سلولی سرطان یا پیش سرطانی ندارد. احتمال خطرناک شدن این نئوپلاسم ها بسیار کم است.
  • تومور پیش سرطانی دارای ویژگی های تومور بدخیم است. اما هنوز به سرطان تبدیل نشده و گسترش نیافته است.
  • سرطان نئوپلاسمی است که می تواند به سرعت رشد کند، گسترش یابد و به بدن آسیب برساند. اما موارد بدخیم سرطانی هستند. نئوپلاسم متاستاتیک یک سرطان بدخیم است که به نواحی نزدیک یا دور بدن گسترش یافته است.

مطالعه بیشتر: شایع ترین سرطان ها کدامند؟

انواع نئوپلاسم و علل آنها || پزشکت

نئوپلاسم های خوش خیم

به طور کلی موارد خوش خیم ممکن است در اواخر دوران کودکی یا در بزرگسالی ایجاد شوند. تومورهای خوش خیم معمولاً به آهستگی رشد می کنند. آنها به طور کلی تهدید کننده زندگی نیستند.

نئوپلاسم های خوش خیم به دلیل رشد بیش از حد محدود سلول ها، معمولاً بدون علت شناخته شده ایجاد می شوند. مثالها عبارتند از:

  • خال های پوستی
  • برچسب های پوستی (اکروکوردون)
  • کیست در غدد چربی (غدد عرق)
  • کیست های سینه که معمولا در دوران بارداری ایجاد می شوند.
  • رشد پوست محصور شده که اغلب در اثر نیش حشره یا عفونت ایجاد می شود.
  • بافت اسکار برجسته (کلوئید)
  • فیبروئید رحم

این واقعیت که تومورهای خوش خیم سرطانی نیستند به این معنی نیست که نمی توانند مشکلی ایجاد کنند. به عنوان مثال، فیبروم ها می توانند باعث خونریزی و درد قابل توجهی شوند و ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشند.

تومورهای بدخیم و سایر نئوپلاسم های بدخیم

نئوپلاسم متاستاتیک یک رشد سرطانی است. اغلب با آسیب به DNA سلول همراه است. این آسیب منجر به جهش های ژنتیکی می شود که باعث می شود سلول های غیر طبیعی عملکرد طبیعی خود را از دست بدهند. این سلول ها سریعتر تکثیر می شوند، عمر طولانی تری دارند و به سلول ها و بافت های دیگر حمله می کنند. عوامل خاصی می توانند این جهش ها را تحریک کنند، از جمله:

  • ژنتیک
  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • مواد سمی

برای مثال سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد افزایش دهد. مصرف زیاد الکل ممکن است منجر به سرطان کبد شود.

انواع نئوپلاسم و علل آنها || پزشکت

نئوپلاسم بدخیم چه کسانی را مبتلا می کند؟

نئوپلاسم های بدخیم – مانند بسیاری از سرطان ها – به احتمال زیاد افراد بالای 65 سال را تحت تاثیر قرار می دهند. اما این بیماری می تواند در افراد در هر سنی رخ دهد.

نئوپلاسم های بدخیم می توانند در هر جایی از بدن شما ایجاد شوند. پنج نوع اصلی نئوپلاسم بدخیم (سرطان) وجود دارد که عبارتند از:

نئوپلاسم بدخیم سینه/سرطان سینه: یک نئوپلاسم بدخیم ممکن است به صورت توده فیزیکی مانند تومور در پستان شروع شود.

نئوپلاسم/لنفوم بدخیم غدد لنفاوی: لنفوم زمانی رخ می دهد که تولید بیش از حد گلبول های سفید خون به نام لنفوسیت ها وجود داشته باشد. این سرطان ها سیستم لنفاوی را که شامل غدد لنفاوی ، طحال ، مغز استخوان و غده تیموس می شود، تحت تاثیر قرار می دهند.

نئوپلاسم بدخیم استخوان: این تومورها زمانی تشکیل می شوند که سلول های استخوانی بدون کنترل تقسیم می شوند. استئوسارکومو سارکوم یوینگ انواعی از تومورهای استخوانی هستند که معمولاً در افراد جوان‌تر از 30 سال یافت می‌شوند. تومورهای بدخیم استخوان به نام کندروسارکوم در افراد مسن شایع‌تر هستند.

تومورهای پوستی

به طور کلی تومورهای پوستی در اثر رشد سریع سلول های پوست ایجاد می شوند. کارسینوم سلول سنگفرشی در لایه بالایی پوست به نام اپیدرم شروع می شود. کارسینوم سلول های بازال در سلول های قسمت تحتانی اپیدرم شروع می شود. ملانوم ، جدی ترین نوع سرطان پوست، در سلول های تولید کننده رنگدانه به نام ملانوسیت ها شروع می شود.

کارسینوم ها

کارسینوم ها که حدود 90 درصد از موارد سرطان را تشکیل می دهند، از بافت اپیتلیال شما (eh-puh-THEE-lee-uhl) مانند پوست یا پوشش اندام های شما منشا می گیرند. رایج ترین کارسینوم ها شامل نئوپلاسم های بدخیم پوست، سینه، پروستات، مثانه، دهانه رحم، آندومتر (پوشش رحم)، ریه، روده بزرگ و راست روده است.

سارکوم ها

این نوع سرطان در بافت های همبند شما مانند استخوان ها، غضروف ها، ماهیچه ها، تاندون ها و چربی شما شروع می شود. بر خلاف بسیاری از انواع دیگر سرطان، سارکوم در بزرگسالان جوان شایع تر است. شایع ترین نوع سارکوم، سارکوم بافت نرم است.

میلوم

این نوع سرطان که مولتیپل میلوما نیز نامیده می شود ، در سلول های پلاسما (سلول های ایمنی) مغز استخوان شما شکل می گیرد. دو نوع اصلی میلوما دودنده (مرحله اولیه، پیش سرطانی) و فعال (مرحله سرطانی) هستند.

لوسمی ها

آنها سرطان خون نیز نامیده می شود، لوسمی ها سرطان های مغز استخوان هستند. این بیماری اغلب با تولید بیش از حد سلول های خونی نابالغ همراه است که منجر به کم خونی ، خستگی و مشکلات لخته شدن خون می شود.

لنفوم ها این نوع سرطان در غدد یا گره های سیستم لنفاوی شما ایجاد می شود . لنفوم ها می توانند در هر جایی از بدن شما ایجاد شوند، اما اغلب به صورت توده هایی در ناحیه گردن، زیر بغل یا کشاله ران احساس می شوند.

گاهی اوقات، نئوپلاسم های بدخیم می توانند به مغز شما متاستاز بدهند (گسترش کنند). شایع ترین سرطان هایی که می توانند به مغز شما سرایت کنند عبارتند از سرطان سینه، پوست (ملانوم)، ریه، روده بزرگ و کلیه. نئوپلاسم های بدخیم مغز شما (تومورهای متاستاتیک مغزی) نادر هستند و کمتر از 1٪ از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهند.

نئوپلاسم های پیش سرطانی

موارد پیش سرطانی توده هایی هستند که گسترش نیافته اند اما پتانسیل تبدیل شدن به سرطان را دارند. آنها معمولاً پس از بررسی میکروسکوپی نئوپلاسم تشخیص داده می شوند.

هنگامی که شما یک نئوپلاسم دارید، مهم است که آن را توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ارزیابی کنید. تعدادی آزمایش وجود دارد که می توان برای تعیین خوش خیم یا بدخیم بودن آن انجام داد.

نئوپلاسم اگر نتواند از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی گسترش یابد و به سایر قسمت های بدن حمله کند ، خوش خیم در نظر گرفته می شود.

تشخیص خوش خیم بودن یا نبودن نئوپلاسم برای شما ممکن است دشوار باشد. اغلب، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند بر اساس ظاهر، بافت و تاریخچه رشد آن را تشخیص دهد. تشخیص را می توان با آزمایش های آزمایشگاهی و تصویربرداری تایید کرد.

نئوپلاسم ها همیشه سرطانی نیستند. انواع زیادی از نئوپلاسم های خوش خیم از جمله خال، برچسب های پوستی و کیست وجود دارد. همیشه بهترین کار این است که رشد جدید توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ارزیابی شود. انجام این کار می تواند به آرامش خاطر شما کمک کند.

انواع نئوپلاسم و علل آنها || پزشکت

نئوپلاسم های بدخیم چگونه تشخیص داده می شوند؟

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما احتمالاً آزمایش‌های متعددی را برای کمک به تعیین اینکه آیا شما یک نئوپلاسم بدخیم دارید، درخواست می‌کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش آزمایشگاهی: آزمایش خون می تواند موادی را در خون شما جستجو کند که ممکن است سرطان را نشان دهد. آنها همچنین می توانند تعیین کنند که آیا رشد بیش از حد سلول های خونی وجود دارد یا خیر. آزمایش خون همچنین می تواند سرنخ هایی در مورد سلامت کلی شما و عملکرد اندام های شما ارائه دهد.

تست‌های تصویربرداری: تست‌های تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) می‌توانند برای یافتن نئوپلاسم‌های داخل بدن شما استفاده شوند. این آزمایش‌ها همچنین می‌توانند تعیین کنند که آیا سرطان به سایر قسمت‌های بدن سرایت کرده است یا خیر.

بیوپسی: ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است بخواهد بیوپسی را برای تعیین بدخیم بودن نئوپلاسم انجام دهد. در طول بیوپسی، یک نمونه بافت کوچک برداشته می شود. نمونه زیر میکروسکوپ از نظر علائم بدخیمی بررسی می شود.

ظاهر میکروسکوپی یک نئوپلاسم خوش خیم با ظاهر یک رشد سرطانی یا پیش سرطانی بسیار متفاوت است:

  • یک نئوپلاسم خوش خیم معمولا دارای سلول هایی است که با فاصله منظم بین آنها طبیعی به نظر می رسند.
  • یک نئوپلاسم سرطانی یا پیش سرطانی معمولاً دارای سلول هایی است که از نظر اندازه، شکل یا رنگ غیر طبیعی به نظر می رسند. اغلب فاصله‌ای شلوغ و نامنظم بین سلول‌ها وجود دارد و احتمال حمله به رگ‌های خونی کوچک اطراف به نام مویرگ‌ها وجود دارد.

درمان نئوپلاسم های بدخیم

درمان نئوپلاسم های بدخیم به عوامل متعددی بستگی دارد، مانند نوع تومور، محل قرارگیری آن و اینکه آیا به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است.

عمل جراحی

جراحی برای تومورهای جامد که گسترش نیافته اند بهترین کار را دارد. تومور جامد توده ای مانند تومور سینه است. در مراحل اولیه سرطان، جراحی ممکن است تنها درمان ضروری باشد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی شامل استفاده از یک یا چند داروی ضد سرطان است. سلول های سرطانی در حال رشد سریع را هدف قرار می دهد و در سراسر بدن شما به جای یک ناحیه خاص کار می کند. اغلب برای جلوگیری از گسترش سرطان یا برای درمان سرطانی که قبلاً گسترش یافته استفاده می شود. همچنین می تواند به کوچک شدن تومور قبل از جراحی کمک کند، که می تواند حذف سرطان را آسان تر کند.

تابش – تشعشع

پرتودرمانی به طور مستقیم تومور را هدف قرار می دهد. در طول این درمان، از دوزهای بالای اشعه برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. هدف از این درمان، درمان تومورهای مرحله اولیه یا کاهش اندازه آنها است.

فرسایش

ابلیشن یک درمان کم تهاجمی برای تومورهای جامد است. در طول این روش، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از یک کاوشگر کوچک برای منجمد کردن یا سوزاندن سلول های سرطانی استفاده می کند. فرسایش برای تومورهای کوچکتر بهترین کار را دارد.

آمبولیزاسیون

در طی این روش کم تهاجمی، یک لوله کوچک در داخل رگ خونی اولیه وارد می شود که خون را به تومور می رساند. هدف آمبولیزاسیوناین است که خون رسانی را مختل کند تا تومور بمیرد. این کار را می توان با ذرات کوچک یا دانه هایی که جریان خون را مسدود می کنند انجام داد. داروهای شیمی درمانی یا ذرات رادیواکتیو نیز می توانند از طریق لوله منتقل شوند.

هورمون درمانی

برخی از سرطان ها مانند سرطان سینه و سرطان پروستات برای رشد به هورمون ها متکی هستند. هورمون درمانی می تواند از تولید هورمون در بدن جلوگیری کند یا در رفتار هورمون ها اختلال ایجاد کند. این می تواند به کاهش اندازه تومور یا جلوگیری از بازگشت آن پس از جراحی یا سایر درمان ها کمک کند.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یک درمان سرطان است که به تحریک سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان کمک می کند. این را می توان به چند روش مختلف انجام داد. برخی از نمونه ها عبارتند از:

داروهای ایمونوتراپی: برخی داروها می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و به آن کمک کنند تا نحوه مبارزه با سلول های سرطانی را یاد بگیرد.

آنتی بادی های ساخته شده توسط انسان: این پروتئین های مبارزه کننده با بیماری را می توان برای مبارزه با بخش های خاصی از یک سلول سرطانی هدف قرار داد.

واکسن‌های سرطان: مانند انواع دیگر واکسن‌ها، واکسن‌های سرطان یک پاسخ ایمنی ایجاد می‌کنند تا بدن شما مانند سایر بیماری‌ها با سرطان مبارزه کند.

ویروس های انکولیتیک: اینها ویروس های اصلاح شده ای هستند که برای آلوده کردن و تخریب سلول های سرطانی طراحی شده اند.

انواع نئوپلاسم و علل آنها || پزشکت

عوارض درمان نئوپلاسم بدخیم چیست؟

اگر تحت درمان سرطان هستید، احتمالاً عوارض جانبی خواهید داشت. این عوارض جانبی بسته به نوع درمانی که دریافت می کنید و نحوه پاسخ بدن شما به آن می تواند متفاوت باشد. عوارض جانبی یا عوارض عمومی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن اشتها
  • اسهال
  • یبوست
  • خستگی سرطان
  • حالت تهوع و استفراغ
  • ریزش مو
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • مشکلات باروری
  • درد

زمان بهبودی برای هر فرد به طور قابل توجهی متفاوت است. بسته به شرایط شما، ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشد تا پس از درمان سرطان بهبود یابد.

پیش آگهی نئوپلاسم بدخیم

چشم انداز افراد مبتلا به نئوپلاسم بدخیم به نوع سرطان و گسترش یا عدم گسترش آن بستگی دارد. سرطان هایی که در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند، نسبت به سرطان هایی که در مراحل بعدی تشخیص داده می شوند، پیش آگهی بسیار بهتری دارند.

به عنوان مثال، افرادی که ملانوم دارند که گسترش نیافته اند، نرخ بقای 5 ساله 99 درصدی دارند. این بدان معناست که 99 درصد از این بیماران تا 5 سال پس از تشخیص همچنان زنده خواهند بود.

با این حال، افرادی که ملانوم دارند که به نقاط دورتر بدن گسترش یافته است، نرخ بقای 5 ساله تنها 30٪ است.

تشخیص نئوپلاسم بدخیم می تواند بسیار ترسناک باشد. این تومورها می توانند به سرعت رشد کرده و به سرعت پخش شوند. بنابراین، هر چه زودتر درمان را شروع کنید، بهتر است. خبر خوب این است که بسیاری از انواع نئوپلاسم های بدخیم را می توان با موفقیت مدیریت کرد. علاوه بر کار با انکولوژیست خود (پزشکی که سرطان را درمان می کند)، ممکن است بخواهید با یک مددکار اجتماعی یا مشاور صحبت کنید که می تواند به شما کمک کند تا جنبه عاطفی تشخیص خود را مرتب کنید.

انواع نئوپلاسم و علل آنها || پزشکت

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر زمان که متوجه علائم آزاردهنده‌ای شدید – مانند درد، توده‌های غیرطبیعی یا کاهش وزن غیرقابل توضیح – با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود قرار ملاقات بگذارید. آنها می توانند آزمایش هایی را برای تعیین علت علائم شما انجام دهند.

هیچ راهی برای جلوگیری از نئوپلاسم های بدخیم به طور کلی وجود ندارد.

اگر در حال حاضر تحت درمان برای نئوپلاسم بدخیم هستید، هر زمان که دچار درد شدید یا علائم جدید شدید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر نئوپلاسم بدخیم برای شما تشخیص داده شده است، در اینجا چند سوال وجود دارد که باید از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید:

  • چه نوع نئوپلاسم بدخیم دارم؟
  • تومور در کجا قرار دارد؟
  • آیا تومور گسترش یافته است؟
  • چه مرحله ای بیماری دارم؟
  • گزینه های درمان من چه هستند؟
  • آیا در حین درمان می توانم کار کنم یا به مدرسه بروم؟
  • درمان من چقدر طول می کشد؟
  • میزان بقای افراد مبتلا به بیماری من چقدر است؟

سوالات متداول

تفاوت نئوپلاسم و سرطان چیست؟ سرطان نوعی نئوپلاسم است. همه نئوپلاسم ها سرطانی نیستند. موارد بدخیم یا سرطانی رشدی است که دارای پتانسیل رشد سریع و انتشار در سراسر بدن است. نئوپلاسم های خوش خیم ممکن است دردناک باشند اما تقریبا هرگز خطرناک نیستند.

نئوپلاسم رشد غیر طبیعی بافتی است که می تواند خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشد. تومورهای خوش خیم (نئوپلاسم های غیرسرطانی) معمولاً به کندی رشد می کنند و گسترش نمی یابند. با این حال، تومورهای بدخیم (نئوپلاسم های سرطانی) معمولاً به سرعت رشد می کنند و به سایر قسمت های بدن شما حمله می کنند.

آیا بدخیم یعنی کشنده؟ لازم نیست. کلمه “بدخیم” رشدی را توصیف می کند که پتانسیل انتشار دارد و بدون درمان احتمالاً کشنده می شود. با این حال، بسیاری از بدخیمی ها قابل درمان هستند. بدخیمی که زود تشخیص داده می شود و درمان می شود ممکن است هرگز کشنده نباشد.

نمونه ای از نئوپلاسم بدخیم چیست؟ نئوپلاسم های بدخیم توده های سرطانی هستند. آنها می توانند تقریباً در هر نقطه از بدن از جمله بافت نرم، استخوان، پوست یا خون تشکیل شوند. برخی از نمونه ها عبارتند از لوسمی (سرطان خون)، استئوسارکوم (سرطان استخوان) و ملانوما (سرطان پوست).

سخن آخر

نئوپلاسم یک رشد غیر طبیعی در بدن است. به طور کلی نئوپلاسم ها ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند.

نئوپلاسم ها را می توان با آزمایش های آزمایشگاهی، آزمایش های تصویربرداری و بیوپسی تشخیص داد. این آزمایش ها می توانند خوش خیم یا بدخیم بودن نئوپلاسم را تا حدودی تعیین کنند.

درمان نئوپلاسم های بدخیم بستگی به این دارد که در کجا قرار دارند و آیا گسترش یافته اند یا نه؟ درمان های معمولی شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی است. در برخی موارد، هورمون درمانی یا ایمونوتراپی نیز می تواند کمک کننده باشد.

اصطلاح نئوپلاسم مترادف با سرطان نیست. اگر شما یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تان یکی را پیدا کنید، به احتمال زیاد بی ضرر است. حتی اگر اینطور نباشد، امروزه بسیاری از بدخیمی ها بسیار قابل درمان هستند.

از علائم بالقوه سرطان های داخلی مانند تورم غدد لنفاوی، درد، خستگی و کم اشتهایی آگاه باشید. اگر هر یک از این علائم را دارید یا رشد غیرعادی در بدن خود پیدا کردید، در اسرع وقت با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود تماس بگیرید.

بسته به محل رشد، ممکن است به معاینه فیزیکی، آزمایش خون، آزمایش تصویربرداری یا بیوپسی بافت نیاز داشته باشید. اگر رشد مشکوک به نظر می رسد، حداقل این فرصت را خواهید داشت که زمانی که میزان موفقیت در بالاترین حد است، آن را زود تشخیص داده و درمان کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز