لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان‌ خانگی برای زرد زخم

10 درمان‌ خانگی موثر و سریع الاثر برای زرد زخم را بشناسید. || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


10 درمان‌ خانگی برای زرد زخم در این مقاله از پزشکت بررسی شده که به راحتی بتوانید با استفاده از آنها علائم زرد زخم خود را به راحتی در خانه درمان کنید. ایمپتیگو یک عفونت پوستی بسیار مسری است. کودکان در معرض خطر بالای ابتلا به زرد زخم هستند. بنابراین، والدین اغلب برای محافظت از کودکان خود از بسیاری  داروهای خانگی برای درمان زرد زخم استفاده می کنند. این عفونت باکتریایی مسئول حدود 10 درصد از مشکلات پوستی در کودکان است.

علائم زرد زخم شامل بثورات کوچک، قرمز و ملتهب در سراسر تنه کودک یا زخم های قرمز در اطراف بینی و دهان کودک است. بهتر است بلافاصله عفونت را درمان کنید تا جای زخم باقی نماند در این مقاله نحوه تسکین زخم‌های زرد زخم و تقویت بهبودی با داروهای خانگی بحث می‌شود.

ایمپتیگو یک عفونت پوستی بسیار مسری است که باعث ایجاد بثورات ریز، قرمز و التهابی در سراسر بدن کودک و همچنین زخم های قرمز در اطراف بینی و دهان می شود. استافیلوکوکوس اورئوس (S. aureus) یا استرپتوکوک پیوژنز (S. pyogenes) باعث این عفونت باکتریایی می شود.

درمان های طبیعی مانند روغن درخت چای، روغن پونه کوهی، سیر، روغن نارگیل و غیره می توانند به درمان این عفونت پوستی کمک کنند.

علائم و نشانه های زرد زخم

علائم رایج زرد زخم، بثورات قرمز که پاره می‌شود، ترشح می‌کند و در نهایت خشک و پوسته‌ای قهوه‌ای مایل به زرد تشکیل می‌دهد. اندازه این زخم ها می تواند از یک سکه تا یک چهارم متغیر باشد. چنین زخم هایی معمولاً در صورت، اطراف بینی و دهان و روی دست ها و پاهای فرد مبتلا ظاهر می شود.

این بیماری با تاول های بزرگتر مشخص می شود و در تنه کودک مبتلا رخ می دهد. اکتیما یکی دیگر از انواع شدید زخم است که به عمق پوست نفوذ می کند. این باعث ایجاد زخم های دردناک چرکی یا پر از مایع می شود که به زخم های عمیق تر تبدیل می شود. این زخم ها بسیار تیره تر و ضخیم تر از زرد زخم معمولی هستند.

چه چیزی باعث ایجاد ایمپیگو می شود؟

10 درمان‌ خانگی موثر و سریع الاثر برای زرد زخم را بشناسید. || پزشکت

ایمپتیگو یک عفونت باکتریایی است که توسط استافیلوکوکوس اورئوس (S. aureus) یا استرپتوکوک پیوژنز (S. pyogenes) ایجاد می شود. استافیلوکوکوس اورئوس روی پوست وجود دارد در حالی که استافیلوکوکوس پیوژنز در فلور نرمال دهان ظاهر می شود. این باکتری ها در صورت ایجاد بریدگی یا زخم باعث عفونت می شوند.

عفونت معمولاً به دو صورت شروع می شود:

  • زائده اولیه: باکتری باعث ایجاد عفونت در پوست سالم بدون محل ورود می شود.
  • زرد زخم ثانویه: باکتری به دلیل بیماری پوستی دیگری که سد پوست را مختل کرده است (مانند گال یا اگزما) به پوست حمله می کند.

چه عواملی خطر بروز زرد زخم را افزایش می دهد؟

عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به زرد زخم را افزایش دهند. مانند:

  • پوست آسیب دیده
  • هوای گرم و مرطوب
  • ظروف مشترک با فرد مبتلا
  • برخورد نزدیک با یک فرد آلوده
  • سن فرد، که در کودکان 2 تا 5 ساله شایع است.
  • محیط شلوغ ایمپتیگو به راحتی در محیط های شلوغ مانند مراقبت از کودک یا مدرسه قابل ابتلا است.
  • ورزش هایی مانند فوتبال یا کشتی که می تواند شامل تماس مستقیم با فرد یا ظروف آلوده باشد.

اگرچه زرد زخم بسیار مسری است، اما به راحتی می توان آن را از بین برد. پزشک احتمال دارد آنتی بیوتیک های موضعی ویا خوراکی را برای مقابله با عفونت تجویز کند.

10 درمان‌ خانگی برای زرد زخم کدامند؟

10 درمان‌ خانگی موثر و سریع الاثر برای زرد زخم را بشناسید. || پزشکت

با این حال، اگر به دنبال جایگزین های طبیعی برای مدیریت زرد زخم و تسریع بهبودی هستید، در زیر بهترین درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌تواند به درمان این عفونت پوستی کمک کند.

روغن درخت چای، یکی از 10 درمان‌ خانگی برای زرد زخم

سه تا چهار قطره روغن درخت چای را به یک فنجان آب اضافه کنید. خوب مخلوط و یک پنبه را در محلول فرو کنید. با پنبه آغشته شده به آرامی ناحیه آلوده بکشید. پنبه استفاده شده را دور بریزید. می توانید این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

روغن درخت چای ضد باکتری است و می تواند به مبارزه با عفونت های استافیلوکوک کمک کند. خواص ضد التهابی آن همچنین  به کاهش خارش و التیام زخم ها کمک می کند.

 روغن پونه کوهی

سه تا چهار قطره روغن پونه کوهی را به یک فنجان آب اضافه و خوب مخلوط کنید. یک تکه پنبه را در آن خیس و محلول را به آرامی روی پوست آسیب دیده بمالید. پنبه استفاده شده را دور بریزید. بگذارید تا خشک شود. می توانید این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

فعالیت های ضد باکتریایی روغن پونه کوهی می تواند تشکیل کلونی باکتری استافیلوکوک را تضعیف و در نتیجه به درمان زرد زخم کمک کند.

احتیاط: از روغن های ضروری به صورت موضعی برای کودکان استفاده نکنید زیرا ممکن است منجر به تحریکات پوستی مانند درماتیت شود.

سیر، یکی دیگر از 10 درمان‌ خانگی برای زرد زخم

حبه های سیر را پوست بگیرید. میخک ها را به قطعات کوچک خرد کرده و روی زخم ها قرار دهید. بعد از 20-30 دقیقه آنها را بردارید و با آب بشویید. همچنین می توانید سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا فواید بیشتری برای سلامتی داشته باشید. این کار را یک بار در روز انجام دهید. سیر دارای خواص ضد میکروبی، تعدیل کننده ایمنی و ضد التهابی است. این خواص می تواند به درمان زرد زخم و تسریع بهبودی کمک کند.

روغن نارگیل، یکی دیگر از 10 درمان‌ خانگی برای زرد زخم

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در  کاسه کوچک بریزید. سواب پنبه ای را به آن آغشته کرده و روی پوست آسیب دیده بمالید. سواب استفاده شده را دور بریزید. بگذارید روغن به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت روی پوست بماند. آن را با آب بشویید. می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید.

روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است که می تواند به کاهش التهاب و درد در نواحی آسیب دیده کمک کند.

سرکه سیب، یکی دیگر از 10 درمان‌ خانگی برای زرد زخم

10 درمان‌ خانگی موثر و سریع الاثر برای زرد زخم را بشناسید. || پزشکت

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام را به یک فنجان آب اضافه کنید. خوب مخلوط کرده و یک تکه پنبه را به محلول آغشته کنید. مخلوط را به آرامی روی پوست آسیب دیده بمالید. پنبه استفاده شده را دور بریزید. بگذارید ACV به مدت 20-30 دقیقه روی پوست بماند و آن را بشویید.

علاوه بر این، می توانید یک قاشق غذاخوری ACV را در یک لیوان آب مخلوط کرده و روزانه بنوشید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

سرکه سیب دارای پتانسیل ضد باکتریایی علیه استافیلوکوکوس اورئوس است. در صورت استفاده موضعی می تواند به کاهش شدت علائم زگیل کمک کند و در صورت مصرف سرعت بهبودی عفونت را افزایش دهد.

احتیاط: ACV غیر پاستوریزه را به کودکان ندهید زیرا می تواند منجر به مسمومیت غذایی شود.

زردچوبه

یک تا دو قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. خمیر زردچوبه را روی پوست آسیب دیده بمالید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند یا تا زمانی که مخلوط خشک شود. خمیر را با آب ولرم از روی پوست خود بشویید. مخلوط باقیمانده را دور بریزید. می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید.

کورکومین جزء اصلی زردچوبه و ماهیت ضد باکتریایی کورکومین بر علیه استافیلوکوکوس اورئوس مؤثر است. خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آن برای درمان بسیاری از اختلالات پوستی استفاده شده است. از این رو، زردچوبه احتمال دارد در درمان زرد زخم و علائم آن مفید باشد.

عصاره دانه گریپ فروت

دو تا سه قطره عصاره دانه گریپ فروت را به دو قاشق غذاخوری آب اضافه کنید. خوب مخلوط و یک سواب پنبه را در آن فرو کنید. مخلوط را روی پوست آسیب دیده بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند و با آب بشویید. سواب های استفاده شده را دور بریزید.

همچنین می توانید پس از مشورت با پزشک از مکمل های عصاره دانه گریپ فروت استفاده کنید. این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید تا نتایج سریع تری داشته باشید. بنابراین می تواند در درمان عفونت و همچنین علائم آن موثر باشد.

احتیاط: مکمل هسته گریپ فروت نباید به صورت داخلی توسط کودکان مصرف شود.

عسل

10 درمان‌ خانگی موثر و سریع الاثر برای زرد زخم را بشناسید. || پزشکت

کمی عسل خام را روی یک سواب پنبه بگذارید. آن را مستقیماً روی زخم‌های زرد زخم بمالید. سواب را دور بریزید. اجازه دهید عسل به مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست  بماند. آن را با آب ولرم بشویید. می توانید این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

عسل ضد باکتری است و می تواند به درمان عفونت استافیلوکوکوس اورئوس بر روی زخم ها کمک کند. این نشان می دهد که عسل احتمال دارد در درمان علائم زرد زخم کمک کند.

آلوئه ورا

ژل را از برگ آلوئه خارج کرده و با چنگال به خوبی مخلوط کنید. کمی ژل آلوئه را روی یک سواب پنبه بردارید. آن را روی پوست آلوده بمالید. بگذارید 20-30 دقیقه بماند و آن را بشویید. سواب های استفاده شده را دور بریزید. می توانید این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید. خواص ترمیم کننده زخم و ضد التهابی آلوئه ورا می تواند به تسریع بهبود زخم های زرد زخم کمک کند.

چریش

یک مشت برگ چریش بردارید و آنها را کاملا بشویید. برگ ها را با مقداری آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. خمیر را روی پوست آلوده بمالید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند یا تا زمانی که کاملا خشک شود. آن را از روی پوست خود بشویید. می توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید.

چریش می تواند در مهار تشکیل بیوفیلم استافیلوکوکوس اورئوس کمک کند. از این رو، یک درمان عالی برای خلاص شدن از شر زخم های عفونی زرد زخم است.

این درمان‌ها می‌توانند اثر بسیار خوبی در تسریع بهبودی از زرد زخم داشته باشند. با این حال، برخی از افراد احتمال دارد دوره های عود کننده عفونت داشته باشند. از این رو، برای پیشگیری از این اتفاق باید مراقب باشید و چند تغییر در سبک زندگی ایجاد کنید. نکات زیر می تواند به پیشگیری از عود زردی کمک کند.

چگونه از بیماری زرد زخم پیشگیری کنیم؟

10 درمان‌ خانگی موثر و سریع الاثر برای زرد زخم را بشناسید. || پزشکت

  • روزانه دوش بگیرید.
  • به زخم های عفونی دست نزنید.
  • دست های خود را مرتب بشویید.
  • ناخن های خود را کوتاه نگه دارید.
  • بیمار را تا زمان بهبودی ایزوله نگه دارید.
  • لباس و سایر ظروف فرد مبتلا را جداگانه بشویید.
  • پوست آلوده را روزانه با استفاده از یک پاک کننده ملایم و آب بشویید.
  • هنگام استفاده از آنتی بیوتیک موضعی از دستکش استفاده کنید.
  • آسیب های پوستی را تمیز و پوشانده نگه دارید.

این نکات می تواند به پیشگیری از عود عفونت کمک کند. همچنین از ابتلا افراد سالم به زرد زخم پیشگیری می کند.

در حالی که زرد زخم بسیار مسری است، چندان نگران کننده نیست زیرا علائم آن ظرف چند هفته کاهش می یابد. اما درمان برای پیشگیری از عوارض بیشتر ناشی از عفونت ضروری است. برای بهبودی سریع از زرد زخم، نکات و راهکارهای فوق را با درمان پزشکی ترکیب کنید.

سوالات متداول

آیا درمانی برای زرد زخم وجود دارد؟ عفونت زرد زخم را می توان با استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی درمان کرد. درمان های ذکر شده در بالا نیز می تواند به درمان کمک کند.

آیا نئوسپورین به زرد زخم کمک می کند؟ نئوسپورین یک آنتی بیوتیک موضعی بدون نسخه است که به طور کلی در برابر زرد زخم موثر نیست.

زرد زخم مسری است.

تفاوت بین اینفانتیگو و زرد زخم چیست؟ تفاوتی بین اینفانتیگو یا زرد زخم وجود ندارد. آنها اصطلاحات مختلفی هستند که برای یک عفونت استفاده می شوند

چه زمانی برای درمان زرد زخم به دنبال کمک پزشکی باشیم؟ در صورت مشاهده هر یک از علائم زرد زخم یا بروز علائم دیگری مانند تب، ممکن است برای درمان زرد زخم به دنبال کمک پزشکی باشید. همچنین اگر پوست اطراف زخم زرد متورم، قرمز، حساس و یا در لمس دردناک شد، باید به پزشک مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز